Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Підзаконні акти: поняття і види

Підзаконні акти — це нормативно-правові акти, видані на основі, на виконання, з метою конкретизації та деталі­зації положень законів.

Підзаконні акти, подібно до законів, обов'язкові для виконання і мають необхідну юридичну чинність. Але їхня дія обмежена законом: вони не можуть виходити за межі законодавчого регулювання; їхні норми мають вторинний у порівнянні із законом характер. Підзаконні акти не мо­жуть змінювати або скасовувати норми законів.

Підзаконні акти є різноманітними за формою і джерелам походження. У нашій країні існують такі види підзаконних актів:

1) нормативні укази Президента України. Окремі укази (наприклад, про введення воєнного, надзвичайного стану) підлягають затвердженню Верховною Радою Укра-


їни. Конституційність актів глави держави може бути пере­вірена Конституційним Судом України;

2) постанови Кабінету Міністрів України — акти
виконавчого органу держави, наділеного широкою компе­
тенцією з управління суспільними процесами. Постанови
Кабінету Міністрів України підписуються Прем'єр-міні­
стром і підлягають офіційній публікації не пізніше 15 днів
із дня їх ухвалення;

3) інструкції та нормативні накази міністерств і ві­
домств
регулюють, як правило, суспільні відносини, що
перебувають у межах компетенції цих виконавчих струк­
тур. Проте є серед них і такі, які мають загальне значення,
виходять за рамки конкретного міністерства і відомства,
поширюються на зовнішнє коло суб'єктів. Наприклад,
такими є акти Міністерства фінансів, Міністерства внутріш­
ніх справ, Національного банку, Державної податкової
адміністрації, Митного комітету. Нормативні накази мо­
жуть видаватися кількома суб'єктами спільно. Наприклад,
наказ « Про порядок взаємодії органів і установ виконання
покарань, територіальних органів внутрішніх справ і цен­
трів зайнятості населення про надання особам, звільненим
від відбування покарання, допомоги в трудовому і побутово­
му влаштуванні, соціальній адаптації» від 12 грудня 2003 р.
був виданий спільно Департаментом з питань виконання
покарань, Міністерством внутрішніх справ і Міністерством
праці та соціальної політики;

4) нормативні акти місцевих державних адміністра­
цій.
Наприклад, глави ряду обласних державних адміні­
страцій затвердили положення про заснування обласних
премій у галузі літератури і мистецтва, стипендій спортс­
менам і тренерам тощо;

5) нормативні акти органів місцевого самоврядуван­
ня.
Наприклад, багато територіальних громад в Україні
прийняли власні статути. Нормативними є рішення місце­
вої ради про встановлення місцевих податків і зборів (по­
даток на рекламу, курортний збір тощо);

6) нормативні накази адміністрації підприємств,
установ, організацій
(наприклад, правила внутрішнього
трудового розпорядку).

Особливе місце в системі нормативно-правових актів України займають акти, що видаються органами влади Автономної Республіки Крим. Верховна Рада АРК має право видавати нормативно-правові акти (постанови) з ряду питань, визначених Конституцією України, зокрема має


право приймати і змінювати Конституцію Автономної Рес­публіки Крим (але з подальшим затвердженням Верховною Радою України). Проте слід мати на увазі, що ці акти не є законами: закони має право приймати тільки Верховна Рада України.

'■' 16.4. Дія нормативно-правових актів

\ у часі, у просторі та за колом осіб

Нормативно-правові акти мають часові, просторові та суб'єктивні межі свого функціонування.

Дія нормативно-правового акта в часі обмежена періо­дом між набранням актом чинності та припиненням його дії. Нормативно-правовий акт починає діяти:

1) з моменту ухвалення або видання;

2) з моменту публікації;

3) з моменту, вказаного в тексті самого нормативно-
правового акта;

4) за відсутності вказівок в нормативно-правовому акті
про час набуття нормативно-правовим актом чинності діє
загальне правило: він набуває чинності після спливу пев­
ного строку після публікації.
Наприклад, для закону в
Україні такий термін складає 10 днів.

Набрання чинності нормативно-правовим актом відбу­вається відповідно до таких трьох правил:

1) негайна дія, коли акт поширюється тільки на юридич­
ні факти, що виникли після набрання актом чинності. Це
типовий, нормальний в умовах законності варіант часової
дії закону. Інакше кажучи, нормативно-правовий акт зво­
ротної дії не має;

2) зворотна дія (зворотна чинність), коли нормативно-
правовий акт поширює свою дію на всі випадки «вперед» і
«назад». Надання закону зворотної чинності є винятком і
є можливим у двох випадках; якщо про це є вказівка в са­
мому законі; якщо закон пом'якшує або зовсім усуває
відповідальність;

3) переживання нормативно-правового акта, коли акт,
що втратив юридичну чинність, за спеціальною вказівкою
нового акта, продовжує діяти з окремих питань. Наприклад,
відповідно до приписів Сімейного кодексу України майнові
відносини подружжя, що одружилося до набрання чинності
нового кодексу (до 1 січня 2004 p.), продовжують визнача­
тися Кодексом про шлюб і сім'ю, що втратив чинність.


Нормативно-правові акти втрачають свою чинність (при­пиняють дію) з таких підстав:

1) після закінчення терміну діїакта, на який він був
прийнятий;

2) у зв'язку з виданням нового акта, що замінив раніше
чинний акт (непряме, або фактичне, скасування);

3) на підставі прямої вказівки конкретного органу про
скасування цього акта (пряме скасування).

Дія нормативного акта в просторівизначається терито­рією, на яку поширюються владні повноваження органу, що його видав. Під територією держави розуміється її су­хопутний та водний простір усередині державних кордонів, повітряний простір над ними, надра. До неї належить також територія дипломатичних представництв за кордоном, військові та торгові судна у відкритому морі, повітряні кораблі, що перебувають у польоті за межами держави, якщо вони несуть на борту державні символи, а також де­які інші об'єкти.

За дією в просторі розрізняють загальнодержавні (загаль­ні) та локальні нормативно-правові акти. Перші поширю­ють свою дію на всю без винятків територію держави, а другі — тільки на строго визначений регіон. Наприклад, закон про створення і функціонування вільної економічної зони носить локальний характер, а Кодекс про адміністра­тивні правопорушення — загальний.

Дія акта за колом осібпідкоряється таким правилам. Нормативно-правові акти загального характеру поширю­ють свою дію на все населення держави (громадяни, іно­земці, апатриди). Спеціальні нормативно-правові акти розраховані на певне коло осіб (діти, пенсіонери, військо­вослужбовці). Виняткові закони роблять вилучення із за­гальних і спеціальних законів (наприклад, для диплома­тичних представників).


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні правовідносини: поняття, ознаки,
  6. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  7. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  8. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  9. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  10. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  11. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  12. Б) Поняття корисності: (поняття, гранична та сукупна корисність продукту).




Переглядів: 9261

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нормативно-правовий акт | Юридична техніка

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.