Якою буде типологія країн світу у майбутньому? Відповісти на це запитання намагається теорія єдиної цивілізації та теорія зіткнення цивілізацій.
Теорія єдиної цивілізації
В основі цієї теорії лежить ідея про постійний рух усіх країн світу до єдиного політичного, соціального та економічного ладу — ліберальної демократії. На думку сучасних прихильників теорії єдиної цивілізації, такий устрій уже існує у розвинутих країнах світу, а коли його досягнуть решта держав, то світ перетвориться в єдине суспільство і тому настане так званий «кінець історії». Так висловився найвідоміший автор цієї теорії американець японського походження Френсіс Фукуяма.
Одночасно теорія єдиної цивілізації передбачає, що така модернізація світу ідентична «вестернізації», тобто копіюванню західної культури іншими країнами. Проте приклади Японії попередніх століть та країн Південно-Східної Азії у XX ст. переконливо свідчать, що країни у процесі модернізації суспільства можуть зберегти свою належність до іншої, не обов'язково західної цивілізації. У першу чергу це стосується культури, хоча певна самобутність може зберігатися і в економіці.
Теорія зіткнення цивілізацій
Американський професор Семуел Гантінгтон вказує на те, що після «холодної війни» політичний і культурний світ стане багатополюсним, об'єднавши вісім головних цивілізацій: західну, ісламську, індуїстську, китайську, японську, православну, африканську та латиноамериканську. Упродовж останніх років, відповідно до цієї теорії, у світі загалом та у світовій економіці зокрема зменшуватиметься роль Заходу і .зростатиме значення азіатських цивілізацій. У такий спосіб поглиблюватиметься конфронтація між головними цивілізаціями за провідне становище у світі в економічній та політичній сферах, тобто їхнє «зіткнення».
Стійкість економічних зв'язків між окремими країнами та у середині інтеграційних утворень багато в чому залежить від того, належать : вони до однієї чи до різних цивілізацій, а якщо до різних, то наскільки вони сумісні. Вдала інтеграція всередині ЄС, на думку авторів теорії, базується на належності майже всіх країн до однієї цивілізації. Інтеграція у рамках НАФТА і плани її поступового розширення на всю Америку грунтуються на сумісності двох християнських цивілізацій — західної та латиноамериканської.