Відомо, що карти давнього Китаю були знаряддям владарювання. За ними велася архівна справа, дипломатична і військова документація, будувалася податкова система. Їхня ритуальна роль підтверджується тим, що вони прикрашають гробниці правителів. Працю картографа прирівнювали до праці краснописця, художника чи вченого. Нині за стародавніми картами історики вивчають, де жили різні народи в минулому, де проходили кордони держав і пролягали торгові шляхи. Так вони дізнаються, які зміни відбулися в природі і в суспільстві.
Запитання і завдання
1. Які спільні й відмінні риси мають план місцевості й географічна карта?
2. У чому переваги карти порівняно з глобусом? У чому недоліки?
Чому під час зображення земної поверхні на карті виникають спотворення?
3. Якими способами на картах показують різні об’єкти і явища?
4. За картою півкуль визначте абсолютну висоту Амазонської низовини, Тибету, півострова Лабрадор.
5. За картою півкуль визначте максимальні глибини Північного та Японського морів
6. За фізичною картою України визначте, яку абсолютну висоту має обласний центр вашої області.
7. Знайдіть на карті України Чорне і Азовське моря. Яке з них глибше?
8. Як змінилася б абсолютна висота г. Говерли, якби рівень води в Балтійському морі підвищився на 10 м?
9. Які бувають карти за масштабом?
10. Яке значення мають географічні карти для життя і господарської діяльності людини?
11. За картою України визначте відстань від вашого обласного центру до Києва.
12. Визначте масштаб карт, на яких відстань між населеними пунктами у 10 км дорівнює: а) 1 см; б) 5 см; в) 10 см.