МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Methods of shoe constructionThere are many ways to attach the sole to the upper but commercially only a few methods are preferred. Shoes were traditionally made by molding leather to a wooden last. Modern technology has introduced many new materials and mechanized much of the manufacture. Remarkable as it may seem the manufacture of shoes remains fairly labour intensive. No matter the type of construction the first stage in construction is to attach the insole to the undersurface of the last. Two main operations follow: lasting and bottoming. Lasting describes the upper sections are shaped to the last and insole. Lasting is followed by bottoming, where the sole is attached to the upper. The process of bottoming will determine price, quality and performance of the shoe. Cement or “stuck on” (UK) construction is used for lightweight and flexible footwear, where the outsole is stuck to the upper by an adhesive. Bonwelt is a variation with its distinguishing feature being a strip of welting attached by stitching or cementing to the top edge of the insole. The shoe is then flat lasted. This is not a true welt construction wherein the welt is attached to the rib of the insole. Goodyear welt is applied for high quality dress and town shoes with the top section or welt being chain stitched to the upper and insole rib at the point where it curves “under the last”. This is supplemented by a lockstitch outseam bonding the welt and outsole. The outsole is then sewn to the welt around the edge. Goodyear welt creates heavier less flexible footwear. A cheaper method used to produce lightweight flexible soles for children's shoes and some casual footwear is stitchdown or veldt construction. It describes the upper turned out (flanged) at the edge of the last. This is then stitched to the runner. Thought to be the oldest shoe construction moccasin consists of a single layer section which forms the insole, vamp and quarters. The piece is molded upwards from the undersurface of the last. An apron is then stitched to the gathered edges of the vamp and the sole is stitched to the base of the shoe. This method is used for flexible fashion footwear. The imitation moccasin has a visual appearance of a moccasin but doesn't have the wrap around construction of the genuine moccasin. In molded methods the lasted upper is placed in a mould and the sole formed around it by injecting liquid synthetic soling material (PVC, urethane). Alternatively, the sole may be vulcanized by converting uncured rubber into a stable compound by heat and pressure. When the materials in the moulds cool the sole - upper bonding is complete. These methods combine the upper permanently into the sole and such shoes cannot therefore be repaired easily. Moulded methods can be used to make most types of footwear. Force lasting or the Strobel-stitched (sewn in sock) method has evolved from sport shoes but is increasingly used in other footwear. Sewn in sock method describes one of many force lasting techniques. The upper is sewn directly to a sock by means of an overlooking machine (Strobel stitcher). The upper is then pulled (force lasted) onto a last or moulding foot. Unit soles with raised walls or moulded soles are attached to completely cover the seam. This technique is sometimes known as the Califomian process or slip lasting.
IV. Answer the questions:
V. Complete the sentences with the words from the text: 1. There are many ways to attach … . 2. Shoes were traditionally made by … . 3. The first stage in construction is … . 4. … describes the upper section are shaped to the last and insole. 5. The process of bottoming will determine … . VI. Find the English equivalents to the words: трудомісткий, устілка, клейовий метод, рантовий метод, дитяче взуття, модельне взуття, ремонтувати, процес формування, взуття для повсякденного носіння, підметка.
VII. Make up sentences with the terms: to be preferred, to mould, labour intensive, lightweight and flexible footwear, town shoes, children’s shoes, an apron, synthetic material, sport shoes
VIII. Give definitions to the words: lasting, bottoming, cement construction, Goodyear welt, moccasin construction, moulded methods, Californian process
IX. Translate the sentences into English:
X. Speak on the topic using the following words and word-combinations: to attach the sole to the upper, undersurface of the last, lasting, bottoming, cement construction, an adhesive, high quality dress shoes, stitchdown or veldt construction, moccasin construction, moulded methods, force lasting method TEXT B I. Read and remember:
II. Read the text and define the main idea of it:
Читайте також:
|
||||||||
|