Контекст СУЧАСНОЇ ТРАНФОРМАЦІЇ ВІДНОШЕННЯ ДО ЕТИКИ
Застосування етичних принципів у бізнесі завжди викликали неоднозначне чи протилежне ставлення у підприємців.
Такіпротиріччя між бізнесом і етикою можуть бути виражені у таких двох тезах:
1 У діловому спілкуванні, у бізнесі етика взагалі не потрібна. Головне завдання керуючого "робити якнайбільше грошей, усіляко пристосовуючись до норм суспільства, втіленого в законах і етичних традиціях. Така позиція розглядає етику як перешкоду для бізнесу. Мораль, борг, соціальна відповідальність не сприймаються як потреба у діловому спілкуванні. Приймається тільки воля, що розуміється як уседозволеність. Так само представники ділового прагматизму часто порушують закон, а цілі їхньої діяльності носять неетичний характер.
2 Етика бізнесу є необхідною умовою розвитку ринкових відносин. При цьому етика бізнесу виступає не тільки як мета розвитку бізнесу, але одночасно і як засіб (інструмент), що допомагає збільшити рентабельність, зміцнити ділові зв'язки, домогтися довіри, визнання й, в остаточному підсумку - успіху.
Більшість сучасних досліджень із становлення етики бізнесу позаісторичні. Саме поняття "етичного ведення справ" виникло ще в стародавності в купецькому середовищі. Репутація купця насамперед відбивала суспільну моральну оцінку його діяльності. Крім того, паралельно складався інститут меценатства, як форма соціальної відповідальності власників-підприємців.
У цілому, сприйняття суспільством ділової етики й соціальної відповідальності за XX сторіччя пройшло (у розвинених західних країнах) через такі три етапи:
· керування, спрямоване на максимізацію доходів (до другої чверті XX століття): етичність другорядна стосовно прибутковості (період "дикого" капіталізму);
· піклувальне керування (починаючи з 1930- х років): організація піклуватися про своїх співробітників і їхні родини остільки, оскільки це в остаточному підсумку веде до більше високої продуктивності й прибутковості;
· соціальне керування (починаючи з 1960х-70х років): організація несе відповідальність перед суспільством у цілому й, зокрема , перед стейкхолдерами (групами зацікавлених осіб).