Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 14. Буття людини як проблема філософії

1. Людина як проблема філософії.

2. Природа, сутність і буття людини.

3. Сенс життя як функція людського буття.

 

При розгляді першого питання “Людина як проблема філософії”студентові необхідно знати: до чого б не зверталася філософія, які б не розглядала проблеми, у кінцевому рахунку, вона ніколи не забуває про головне – про людину, про зміст її існування.

Філософи античності розглядали людину як образ Космосу, як “малий світ”, мікрокосм. Соціальне і природне часто ототожнювалося ними. Платон розумів людину як комбінацію душі і тіла, вважав, що душа належить до світу ідей. Аристотель наполягав на єдності душі і тіла.

У середньовічній філософії народжується уявлення про людину як створену по образу і подобі Божій, істоту, що володіє волею у виборі добра і зла, про людину як особистість.

Філософія епохи Відродження (Ренесансу) аналізує людину як автономну істоту, як живу цілісність. Єдність душі і тіла - це перевага людини перед іншими творіннями. Ідеал людини зв'язаний із затвердженням її самобутньої індивідуальності й одночасно універсальності. У цю епоху виникають гуманізм і антропоцентризм, що прославляють людину як вищу цінність.

Філософія Нового часу акцентує увагу на духовній сутності людини. Людина – істота розумна і моральна, здатна до безмежного творчого розвитку, пізнання таємниць і законів природи й активного використання цих знань у практично-перетворюючій діяльності.

Гегель розвиває ідею історичності людини. Для нього людина – носій загальнозначущого духу, суб'єкт пізнавальної й історичної діяльності, що створює світ культури.

Л.Фейєрбах і М.Г.Чернишевський розглядають людину як чуттєво-тілесну істоту.

Марксизм зв'язує розуміння сутності людини із суспільно-історичними умовами її розвитку. Суспільне буття визначає свідомість людини. Суспільство детермінує властивості особистості.

“Філософія життя” (Ніцше, Бергсон) на перший план висуває волю, інтуїцію. Свідомості часто протиставляється несвідоме.

Фрейд підносить несвідоме над свідомістю. Джерела релігії, культури, усього людського він бачить у несвідомому.

Феноменологія (Гуссерль) прагне перебороти замкнутість особистості, вважає, що переживання споконвічно спрямовані на зовнішній світ.

Сплеск у вивченні проблеми людини припадає на початок ХХ століття (праці М.Шелера, Х.Плеснера, А.Гелена). Під впливом їхніх ідей філософська антропологія стає спеціальною дисципліною.

Екзистенціалісти (Сартр, Камю) намагаються “врятувати людину”, ізолюючи її від життя, від тих реальних зв'язків, що існують у людини зі світом природи і суспільства. Страх, туга і розпач відштовхує її від буття, людина замикається в самій собі, у своїй самітності.

В українській і російській філософській традиції антропологічні мотиви завжди були ведучими, визначали специфіку і характер усього духовного життя (Г.С.Сковорода, В.С.Соловйов, Ф.М.Достоєвський, Л.М.Толстой, М.О.Бердяєв і ін.). Сучасні українські філософи (В.І.Шинкарук, М.В.Попович, В.Г.Табачковський) зберігають і розвивають антропологічний напрямок, досліджуючи актуальні проблеми людини.

Студентові треба знати, що людина настільки різноманітна, що збагнення її природи не може бути однозначним, одномірним. Абсолютизація того або іншого виміру людської сутності не дозволяє зрозуміти людину у всій повноті її буття. Окремі “образи людини” не виключають, а доповнюють один одного. Такий підхід до проблеми дозволяє знайти всі те цінне, що мається в різних філософсько-антропологічних версіях з античності до наших днів.

При вивченні другого питання “Природа, сутність і буття людини” слід враховувати, що філософський аналіз цієї проблеми передбачає багатобічний розгляд людини.

Знайомлячись з тією чи іншою філософською концепцією людини, необхідно враховувати те, що, по-перше, людина не можна розглядатися тільки з позицій детермінованості кінцевими природними і соціальними факторами; по-друге, природне і соціальнене слід протиставляти один одному або абсолютизувати; по-третє, соціальне не зводиться до біологічного; по-четверте, духовний світ людини належить розглядати не як просте відображення дійсності, але й як самостійну реальність.

Філософський підхід до пізнання людини вимагає розгляду її як цілісної єдності, у якій всі сторони виступають як необхідні моменти. Ані людина стосовно світу, ані світ стосовно людини не виступає тільки як засіб або тільки як ціль: як людина, так і світ є самоцінними і служать один одному.

Студентові треба пам'ятати, що буття людини, яке є системою відносин з навколишньою дійсністю, досить різноманітне. Насамперед, людина є біологічною істотою й у цьому смислі являє собою частину природи, є її породженням, продуктом. У той же час існування людини – це специфічно людська діяльність, визначальною рисою якої є матеріальна трудова діяльність, а не існування взагалі.

Поряд з фізичними силами і здібностями до творчої діяльності людини залучаються її психічні сили і здібності. Істотним моментом людської діяльності є пізнання об'єктивної реальності.

Аналізуючи сутність буття людини, можна виділити такі моменти, що його характеризують:

- життєдіяльність людини являє собою процес свідомої, доцільної діяльності, спрямованої на пізнання і перетворення світу;

- життєдіяльність людини є безперервним процесом задоволення, відтворення і народження нових потреб, здійснюваних на основі матеріального виробництва;

- життєдіяльність є процесом вільної, творчої діяльності стосовно світу і самої людини, процесом, у якому необхідність свободи стає необхідною умовою самої життєдіяльності.

З урахуванням вищесказаного можна так визначити людину як унікальну істоту: людинаце біосоціальна істота, відмітною рисою якої є володіння членороздільною мовою і свідомістю. Вона генетично пов'язана з іншими формами життя, але виділилася з них завдяки трудовій діяльності.

Існує два способи буття людини – “ззовні” і “зсередини”. У першому випадку воно виступає продуктом дії космічних сил і історичних соціальних обставин, у другому - як носій індивідуального начала і як можливість існування.

Сутність людини не є чимось раз і назавжди даним. У кожен певний момент часу людина перебуває в конкретних умовах, що диктують їй цілі, засоби, впливають на вибір життєвих цінностей. Свобода вибору свого життєвого світу - фундаментальна риса людського буття.

При розгляді третього питання “Сенс життя як функція людського буття” необхідно пам'ятати, що при аналізі буття людини не можна залишити без уваги питання про сенс людського існування.

Сенс життя являє собою осмислення людиною свого призначення,самовиправдання своєї життєдіяльності. Він містить у собі цілі, ідеали, установки, умонастрої і лінію поведінки людини.

Сенс життя не заданий людині споконвічно. Людина змінюється разом з суспільними відносинами, з особистим життям, формами життєдіяльності. Разом з цими змінами відбувається зміна і сенсу життя. До того ж, людина існує в багатьох формах буття, тому зміст її життя є багатовимірним.

В історії духовних шукань людства можна виділити три головних підходи до рішення проблеми сенсу життя.

Згідно з першою точкою зору, сенс життя перебуває за межами життя - в об'єктивних порядках вищого буття, у надособистісних цінностях, у Богу. З цього погляду, єдине, що робить усвідомленим життя і додає йому абсолютного значення, - діюча співучасть у житті, що направляється надприродними силами.

Друга точка зору полягає в тому, що сенс життя вважається споконвічно властивий життю в його глибинних основах, іншими словами, цінність і сенс життя - у самому житті. Відповідно до даного підходу, людина здатна перевлаштувати світ на засадах добра і справедливості. Ця прогресивна мета і надає смислу людському існуванню.

Згідно з третьою точкою зору, сенс життя задається самою людиною, завдяки її зусиллям по самореалізації. Відповідно до даного підходу, життя саме по собі не має раз і назавжди заданого смислу. Людина завдяки своїй діяльності, свідомо або несвідомо, навмисно або стихійно надає йому смисл і тим самим вибирає і творить свою людську сутність.

Студентові необхідно знати, що кожен індивід може проектувати свій спосіб буття і його стиль, але при цьому він завжди виходить з деяких допущень про дійсність певних цінностей, що кореняться в самому житті, виходить з певного розуміння сенсу життя і цілей життєдіяльності. Крім цього, питання про вибір людиною сенсу життя детерміновано соціальними умовами, тим або іншим рівнем культури, релігійними догмами, так само як макро- і мікросередовищем, у якому здійснюється людська життєдіяльність.

 

* * *

Більш детально у довідковій літературі дивіться статті:

Новаяфилософская энциклопедия. В 4-х т. – М.: 2001. Ст.: “Человек”, “Индивидуальность”, “Жизнь”, “Образ жизни”, “Общение”, “Смерть”, “Судьба”.

Філософський енциклопедичний словник. - К.: 2002. Ст.: “Людина”, “Індивід”, “Життя”, “Спілкування”, “Смерть”, “Безсмертя”, “Доля”.

 

 


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  3. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  4. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  5. А. Це наявність в однієї людини кількох ліній клітин з різним набором хромосом.
  6. Аборт как центральная проблема биоэтики
  7. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  8. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  9. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  10. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  11. Акустичні поля людини
  12. Альних особливостей людини.




Переглядів: 1337

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 13. Суспільство як система, що розвивається | Тема 15. Особистість і суспільство

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.