Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Багатомірність і сутність культури виявляється в її основних функціях: соціальній (гуманістичній), пізнавальній, аксиологічній, семіотичній, нормативній.

Соціальна чи гуманістична функція виявляється в тому, що культура сприяє перетворенню, удосконалюванню, гуманізації людини і відносин між людьми, а отже, - гуманізації суспільства. Пізнавальна функція реалізується так: через культуру людина дістає знання про світ, про саму себе і про інших людей. Крім того, самоусвідомлення будь-якої культури неможливе без інтересу до іншої культури і без спроби її розуміння, без діалогу культур. Аксиологічна функція виражається в тому, що культура визначає систему ціннісних орієнтирів у житті людини і суспільства. Семіотична функція (семіотика - вчення про знаки і знакові системи) полягає в тому, що культура закріплює через систему прийнятих у ній знаків і символів зміст її духовних і моральних цінностей. Нормативна функція знаходить своє відображення в тому, що всередині культури формується регламент спілкування між людьми, норми і характеристики їхньої поведінки.

Сучасна культура формується як структура, що складається зі способів життя, чи стилів життя. Існує загальний тип культури, що трансформується в різних шарах суспільства, часом доходячи в цих трансформаціях до протилежності. Тому будь-яка культура породжує свою антикультуру, що являє собою реальність, у якій пануючі в суспільстві принципи не відкидаються, а виступають в іншій формі вираження, наприклад, патологічний стиль життя, соціокультура злидарства.

Поряд з поняттям культури у філософії, починаючи з ХVIII ст., став широко вживатися відомий вже з античності термін цивілізація (від лат. civilis - цивільний, державний). Кожна цивілізація виникає на енергетичному полі культури. Цивілізації в історії могли різною мірою наближатися чи віддалятися від культури, але ніколи не існували окремо від неї.

У філософії і соціології розрізняють чотири підходи до розуміння цивілізації: 1. ототожнення цивілізації і культури, коли ці поняття вважаються синонімами. 2. Цивілізація тлумачиться як ідеал прогресивного розвитку людства. 3. Цивілізація виступає як певна стадія в розвитку локальних культур. 4. Цивілізації розглядаються як якісно різні етнічні (тобто пов'язані з приналежністю до певного народу) соціальні утворення, що характеризують рівень суспільно-матеріального розвитку різних регіонів планети.

Цивілізація - це певний тип соціальної організації суспільства, спрямований на відтворення, збільшення суспільного багатства і регламентацію громадянського життя.

Коли говорять про цивілізацію, її початок пов'язують з якісно новим етапом у розвитку матеріальної культури - з використанням техніки. У науці відомий поділ ранньої історії людства на дикість, варварство і цивілізацію. Початок останньої пов'язують з умінням застосовувати метали у виробництві.

Поняття культури і цивілізації, як відзначалося вище, часто вживають як синоніми, але іноді їх протиставляють, заявляючи про ворожість цивілізації культурі. Уперше про це заговорив у ХVIII ст. Руссо, критикуючи цивілізацію за те, що людина живе в ній не природними, а нав'язаними їй цінностями, підкоряючись зовнішнім, а не внутрішнім, факторам буття. У ХІХ ст. подібну думку висловлював Ніцше: прогрес народжує маленьку людину, чим далі просувається прогрес, тим дрібнішою стає особистість. Мислителі XX ст. вже не мали сумніву в тому, що, зробивши життя людини зручнішим, прогрес не зробив її щасливішою, але зробив головною проблемою культури бездуховність.

Збереження культури - це збереження людства, тому що тими технічними засобами, що створило людство, воно здатне знищити себе. А отже у людини немає альтернативи: майбутнє людства - це розвиток культури. Культура проявляється через розвиток людини як свідомої, творчої і самодіяльної істоти. Прогрес культури виступає як один із законів історії суспільства. Кожна культура, перш за все, цивілізує суспільство і людину.

Будь-який народ має свою власну самобутню культуру, тому кожна культура має стійку, консервативну сторону - у вигляді традицій, і новаторську - у формі творчості.

При розгляді другого питання“Закономірності культурно-історичного процесу” важливо зрозуміти, що зіткнення культури і цивілізації приводить до необхідності зрозуміти закономірності прямування культурно-історичного процесу, їх співвідношення з закономірностями соціального розвитку в цілому.

Ідея розвитку в суспільстві, як правило, розглядається в зв'язку із суспільним прогресом. Якщо виходити з того, що визначальним у розвитку суспільства є прогрес у продуктивних силах, то ідея прогресу виступає як універсальна, як закономірність розвитку суспільства від простих форм до форм більш складних і досконалих. Однак якщо визначення рівня цивілізації за ступенями розвитку її технічного потенціалу сумнівів не викликає, то з культурою справа обстоїть не так прямолінійно. Часто культурна цінність того чи іншого явища визначається саме його старовинністю. Іншими словами, справжні цінності культури визначаються часом.

Спроби виявити закономірності культурного процесу зводяться до необхідності відповісти на наступні питання: що лежить в основі культури, що визначає стадії її розвитку, які взаємини між її елементами, характер відносин до інших культур.

Починаючи з епохи Просвітництва (XVIII ст.), на основі виділення об'єктивно притаманних культурі тих чи інших закономірностей, у науці склалися наступні основні концепції культурного процесу: еволюційна, дифузійна, теорія культурних циклів.

Еволюційна теорія вважає, що культури еволюціонують, нашаровуються одна на іншу і можуть існувати лише шар за шаром. Еволюція в культурі і природі має спільні закономірності, але культура володіє власним енергетичним потенціалом, тому, припадаючи до культури, людина дістає позитивний чи негативний заряд. Еволюціонізм наполягає на єдності культур. Різні культури є рівноцінними і рівноправними, їх можна зрозуміти тільки як частину такої єдності.

Диффузіонізм як культурологічна течія вважає, що культура не еволюціонує, а розливається, культури здатні взаємно проникати одна в одну, утворювати культурні кола, чи культурні автономії. Тому етнокультурна карта світу не збігається з політичною. Основою культурної автономії виступають елементи, що роблять культурний тип стійким: мова, побутові звички, житлові будівлі, кераміка, одяг.

Теорія культурних циклів (культурно-історичної типології, локальних цивілізацій) виходить з того, що культура представлена різними типами культур, що змінюють одна одну. Кожен тип має певну усталеність, проживає свій шлях і гине. Елементи, що роблять культурно-історичний тип стійким: мова, політична незалежність, культурна самобутність; багатство культури, що досягається через різноманіття її національних рис; збереження реліктових культур, відсутність запозичень у ранньому періоді культури.

Отже, багатоманітність теорій культурного розвитку є свідченням складності у осмисленні закономірностей розвитку культури, а спроби їхнього виявлення часто пов'язані із конкретними кризовими ситуаціями, пережитими культурою.

При розгляді третього питання''Науково-технічний прогрес і розвиток культури” варто звернути увагу на те, що одним з питань, що відображає проблему взаємовідносин культури і цивілізації, є з'ясування ролі і місця науково-технічного прогресу в бутті людини й у розвитку культури.

Наука виступає якщо не рупором ідеї прогресу, то вираженням рівня його досягнень. Зв'язок науки і цивілізації, особливо сучасної, техногенної, не викликає сумнівів. Однак її роль у цивілізаційному прогресі стала розгортатися як ворожа відносно культури.

Підсумком науково-технічного прогресу стали не тільки досягнення, але й підміна культури, а точніше - заміна культури технократичною цивілізацією, із приматом засобів над метою, мети над смислом, смислу над буттям, техніки над людиною.

Цивілізація, що спрямована на володіння речовими цінностями, зводить самих людей до рівня речей, а саму свідомість - до рівня речової свідомості. Тут на першому місці стоїть не турбота про розвиток духу, творчості, гармонії, а розважальна індустрія, на базі якої виникла і широко поширюється так звана “масова культура”, що не стільки піднімає людський дух, скільки розбещує його через поширення і множення нижчих емоцій, почуттів і низьких пристрастей.

Причина кризи світу техногенної цивілізації є не матеріальною, а духовною. Вона полягає в розбіжності культури і цивілізації, у приниженні культури, у пануванні речової цивілізації. Ця криза може бути переборена тільки духовним відновленням, зростанням культури.

Точкою творчого підйому в вирішенні цієї проблеми може стати не нове політичне мислення, не нова релігія, не міфологія, а та область науки, що знаменує собою початок процесу формування нової наукової свідомості і наукового мислення.

Разом з тим студенту варто пам'ятати, що заняття наукою і науково-технічною творчістю саме по собі не забезпечує зросту духовності. Для науки (особливо для техніки) досить таланту. Вона на певному етапі може забути про загальнолюдські цінності, “відгородитися” від культури.

Однак не можна забувати, що культура набагато давніша і ширша за науку. Не може бути науки поза культурою. Коли культурні цінності втрачають своє значення, у суспільстві починає панувати бездуховність.

* * *

Для більш детального ознайомлення з темою дивіться наступні статті:

Новаяфилософская энциклопедия. В 4-х т. - М.: 2001. Ст.: “Культура”, “Массовая культура”, “Философия культуры”, “Цивилизация”.

Філософський енциклопедичний словник. - К.: 2002. Ст.:“Культура”, “Масова культура”, “Маргінальна культура”, “Філософія культури”, “Цивілізація”.

 


Читайте також:

  1. T. Сутність, етіологія та патогенез порушень опорно-рухової системи
  2. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  3. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  4. Амортизація основних засобів
  5. Амортизація основних засобів
  6. Амортизація основних засобів
  7. Амортизація основних засобів і нематеріальних активів.
  8. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  9. Амортизація основних засобів.
  10. Амортизація основних фондів
  11. Амортизація основних фондів
  12. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації




Переглядів: 923

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 16. Культура і цивілізація | Тема 17. Соціальне прогнозування. Глобальні проблеми сучасності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.