Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Класичні теорії в соціології права: М. Вебер, Е. Дюркгейм, К. Маркс, Т. Парсонс

Виходячи з сучасних уявлень про предмет, проблематику та пізнавальні структури соціології права в розмаїтті теорій як мину­лого століття, так і більш сучасних, чітко вирізняються певні «ви­хідні моменти», теоретичні конструкції, що стали вирішальними

Е. ІЬкі. — Р. 32. 2 Шершеневич Г. Ф, Общая теория права. — Вьіп. 1. — М., 1911. — С. 54.


для інституалізації соціології права та її розвитку. Такі теорії зви­чайно називають «класичними», відносячи до них найчастіше вчен­ня М. Вебера, Е. Дюркгейма, К. Маркса, Т. Парсонса. Неважко по­мітити, що «класичні теорії в соціології права» спиралися на певні загальносоціологічні і навіть соціально-філософські парадигми, що стали віхами розвитку гуманітарного знання в цілому. Тому спеціа­льною темою нашого огляду буде аналіз змісту цих теорій та визна­чення шляхів їх впливу на розвиток соціології права, особливо в контексті пошуків базової концептуальної моделі побудови цієї нау­кової дисципліни.

З ім'ям видатного французького соціолога Е. Дюркгейма пов'я­зана класичпа парадигма в соціології права, що залишається одним з теоретичних підвалин сучасної соціології права.

За свідченням Р. Томашича, ідеї Е. Дюркгейма мали значно біль­ший вплив на сучасну соціологію права, ніж теоретична спадщина М. Вебера. Це стосується, зокрема, дослідження ролі соціальних конфліктів у суспільних відносинах, вчення про покарання, про зв'язок права і форм соціальних відносин, концепції аномії тощо1. Але значення вчення Е. Дюркгейма полягає не тільки в формулю­ванні основних положень власне соціології права, але і в тому, що він зробив для формування соціології як науки. «Соціологія Дюрк­гейма і соціологія як наука взагалі, — зазначав П. Лакомб, — май­же синоніми»2.

Наприкінці XIX ст. в соціологічній науці стала очевидною безпер­спективність класичної позитивістської парадигми та необхідність виявлення альтернативних шляхів побудови соціологічної теорії, що була б здатна відтворити специфіку суспільства, його відмін­ність від об'єктів дослідження в природничих науках. Тому соціоло­гічна теорія Е. Дюркгейма базується на певній моделі «соціологіч­ного методу», що дає уявлення не тільки про специфіку пізнаваль­них засобів, але й про предмет соціологічної науки3.

Визначаючи основи «соціологічного методу», Дюркгейм відстою­вав необхідність його поширення на інші соціальні науки, які по­ступово, по мірі того, як основою синтезу їх висновків стає соціоло-

1 Тотаніс Н. ІЬій. — Р. 10.

2 ЬасотЬе Р. Ьа теіЬосіе зосіоіо^ие ііе БигкЬеІт. — Рагіз, 1916. — Р. 1.

я У даному випадку ми уникаємо детального огляду загальної соціологічної теорії, відсилаючи читача до спеціальних праць, наприклад: Осипова Е. В. Социология 0. Дюркгейма. — М.: Наука, 1978.


 




Розділ 2


Історія соціології права


 


гічний метод, перетворюються на різновид соціологічної науки1. Та­кий підхід був типовим у соціології кінця XIX — початку XX ст., отримавши назву «соціологічного імперіалізму». Він свідчив про поширеність уявлень про соціологію як «науку наук», тобто універ­сальну теоретичну дисципліну, що, вивчаючи суспільство як тота­льність, має бути базисом всіх соціальних та гуманітарних наук. Проте з цим пов'язана й відсутність спроб визначити статус соціоло­гії права, можливість існування якої Дюркгейм ніколи не обговорю­вав, виходячи з оцінки соціології як «тотальної соціології науки», що поглинає теоретичну проблематику правових наук.

Визначаючи специфіку соціального і, відповідно, сутність пред­мета соціології, він спирається на теорію «колективних уявлень», що стає для нього базовою для побудови як гносеології, так і онтоло­гії соціології2.

Соціологія має досліджувати «соціальні факти», які є «продук­том колективних уявлень» і суттєво відрізняються від біологічних чи індивідуально-психологічних явищ, оскільки вони мають ознаку «примусовості колективних уявлень» щодо індивідуальної свідо­мості.

Важливе значення мав висновок Дюркгейма про необхідність до­слідження соціальних груп, що є «основним субстратом суспільного життя, а також функціональної взаємодії індивіда та груп, в яких ре­алізуються каузальні зв'язки соціальної реальності»3. «Основним со­ціальним фактом» Е. Дюркгейм визнає «солідарність», яка набуває різної природи в його еволюційній моделі. У примітивних суспільст­вах існує «механічна солідарність», як солідарність «спільності со­ціальних ознак», у розвинених суспільствах — солідарність органіч­на, що базується на суспільному поділі праці. Саме так соціальність («солідарність») визначає зміст інших соціальних фактів4.

У праці «Суспільний поділ праці» (1893 р.) Е. Дюркгейм розгля­дає відповідність між формами соціальності та типами права. «Зов-

1 СоШиеі К. 8осіо1о£у ої Ьа\у. — Р. 249.

2 Детальніше див.: Дюркгейм 3. Социология и теория познания // Новьіе
идеи в социологии. Вьіп. 2. — СПб., 1914. — С. 33—64; Дюркгейм 3. Ме­
тод социологии. — К.; Харьков, 1899; а також: Осипова Е. В. Социология
3. Дюркгейма. — М.: Наука, 1978.

я Дюркгейм 3. Метод социологии. — С. 104—139.

1 Дюркгейм З, О разделении общественного труда. — Одесса, 1900. — С. 60—89.


нішнім, видимим проявом соціальної солідарності (тобто форми со­ціальності) є право, що дозволяє виявляти варіативність соціальної солідарності в її відображенні в праві»1. Відповідно витоки варіатив­ності права слід шукати у його зв'язках з формами солідарності. Перш за все, Е. Дюркгейм вирізняє право, що відноситься до «ме­ханічної солідарності», або солідарності через тотожність, відсут­ність різноманіття, та право, що відноситься до «органічної солідар­ності», або солідарності через розмаїття. Перший тип представляє «каральне право», другий — сімейне, процесуальне, договірне, кон­ституційне право. Фактично так виявляються два різних типи юри­дичної регуляції, що базуються на різних формах соціальності (со­лідарності) і мають якісно відмінні типи санкцій (хоча при цьому зберігається їх спільна риса — «організованість», що в цілому від­різняє право від моралі, як «правил з розмитими, дифузними санк­ціями»). Право, що відповідає «механічній солідарності», має реп­ресивний характер санкцій (тобто вони пов'язані з позбавленням во­лі, власності, є обтяжливими для особи тощо), а право «органічної солідарності» має реститутивні санкції (тобто вони забезпечують відновлення прав, майна, повернення відносин до їх «нормальної форми»)2.

Розвиток суспільства відбувається як перехід від механічної со­лідарності до органічної, що супроводжується співіснуванням реп­ресивного та реститутивного права. їх боротьба обумовлює суттєві риси конкретно-історичного розвитку правових систем. Зокрема, Дюркгейм досліджує трансформацію функцій держави, яка із зрос­танням органічної солідарності «все менше править» і «все більше адмініструє», реститутивне право витісняє право каральне. Цей процес має важливе соціальне значення: члени суспільства переста­ють бути «об'єктом втручання» держави, перетворюючись на рів­них партнерів, наділених широкими правами щодо контролю дер­жави у здійсненні її обов'язків щодо громадян3.

Наступна класична парадигма соціології права пов'язана з ім'ям М. Вебера, для якого соціологічний аналіз права був не просто мож­ливістю застосування розробленої ним загальної теорії, а важливим елементом її конструювання.

1 Дюркгейм 3. О разделении общественного труда. — С. 112—114.

аТам само. — С. 121—129.

л Луковская Д. И. Указ.соч. — С. 74.


Розділ 2


Історія соціології права


 


Т. Парсонс зазначав, що «серцевиною соціологічного вчення Ве­бера є його соціологія права»1. Водночас А. Хант стверджував, що соціологія права Вебера є найбільш значним вкладом у становлення соціологічного руху в правопізнанні2.

Найважливішими елементами веберівської соціології права є такі:

а) концепція панування через використання державного апара­
ту, раціональні правила або закони є важливою формою регітимно-
го панування;

б) вчення про взаємодію політичних структур та права;

в) вчення про взаємодію права та економічної системи;

г) концепція соціальної ролі професіональних юристів.

Власне принцип «розуміння» є для М. Вебера вирішальним кри­терієм для визначення сфери, релевантної для соціології, і відокре­млення тих сфер, що принципово недоступні соціологічному ана­лізу. «Для соціології об'єктом пізнання є саме смисловий зв'язок поведінки». Тому «дія існує як поведінка, орієнтована на певний понятійний сенс, і є дією однієї чи багатьох окремих осіб». Цим визначається предметна область соціологічного аналізу правового життя. «Оскільки» право стає об'єктом дослідження соціології, остання має справу не з логічно вивіреним «об'єктивним» змістом правових принципів, а з діями (поведінкою) індивідів, серед детер­мінант та результатів яких значне місце посідають уявлення людей про «смисл» та «значення» певних юридичних принципів». Прого­лошуючи необхідність вивчення права у такій формі, у якій воно стає «значним» для окремих людей, що реально орієнтовані на ньо­го в своїй діяльності, Вебер протиставляє свій підхід тим вченням про право, що за основу беруть саме його «позитивний зміст». Од­нак важливо пам'ятати, що принцип «розуміння» обумовлює шля­хи пізнання права, а не характеристики його як реальності. Реаль­ність гнучка, вона може вивчатись іншими пізнавальними засоба­ми, тобто Вебер не поділяв «пансоціологізм» деяких своїх сучасників і визнавав юриспруденцію наукою про право, що дає принципово інше значення правової дійсності.

Виділяючи «соціальну дію» як елементарний соціальний факт, вихідну клітину соціального буття, Вебер проводить суттєво важли­ву диферерепутацію типів соціальної дії. Він вказує на існування чотирьох таких типів; а) цілераціонального; б) ціннісно-раціональ-

1 Цит.: Тотазіс Я. ІШ. — Р. 9.

Р. 130.

2 Нипі А. 8осіо1о£іса1 Моуетепї,.


ного; в) афективного; г) традиційного1. Ці типи розташовуються за­лежно від зростання міри раціональності, що відбиває роль раціона­лізації, як найбільш узагальненої ознаки суспільного прогресу в цілому (точніше кажучи — західного типу розвитку). Вищим про­явом раціоналізації він називає «формальну раціональність», яка є найсуттєвішою відміною сучасного суспільства від традиційного (« архаїчного »).

Веберівська концепція панування фактично витікає з його тлу­мачення «орієнтації на іншого» як суттєвої ознаки соціальної дії. «Панування, — пише він, — це шанс зустріти підкорення певному наказу»2. Тобто панування — взаємне чекання: того, хто наказує, що його наказ буде виконано, і того, хто має підкорятися, що наказ буде мати бажаний характер. Залежно від «мотивів» (суб'єктив­ного смислу) підкорення панування може мати різний характер: «а) обумовлюватись інтересами, тобто цілераціональними виснов­ками щодо діяльності; б) обумовлюватися звичкою; в) мати афек­тивну основу, тобто спиратися лише на особисті схильності підда­них»3.

Ця загальна методологічна, тобто абстрактна, модель типології панування дає змогу визначити зв'язок типів панування і права.

Вебер визначав існування кількох типів права, яке може бути ра­ціональним або ірраціональним, а за спрямованістю — формальним або субстанційним. Раціональним право стає за умов, що його дія керована загальними правилами, а не суб'єктивними реакціями на окремі випадки або ірраціональними формальними засобами на зра­зок «пророцтв» тощо. Інший різновид становить субстанційно ра­ціональне право, яке утворюється за загальними правилами, що обумовлені ідеологічними системами, які відрізняються від власне правових, наприклад, системами моралі, релігійних цінностей, по­літичної ідеології. Формально раціональне право визначається зага­льними правилами таким чином, що і в матеріальному і в процесуа­льному аспектах до уваги беруться лише загальні чітко встановлені

' Детальніше див.: История буржуазной социологии XIX — начала XX в. —

:!76—278; Давидов Ю. Я. Вебер Макс. — С. 42—121. 11 УґеЬег М. Віааіззогіоіоеіе. — Вегііп, 1966. — з. 99.

1 іііііі. Типи панування, що звідси витікають, звичайно визначають як лега-м.по, традиційне, харизматичне. Детальніше див.: Давидов Ю. Н. Вказ. Праця. — С 74—121.


Розділ 2


Історія соціології права


 


обставини справи. Найвищим різновидом формально раціонального права є логіко-формальне право.

Одним з вузлових моментів вчення М. Вебера була теза про «ра­ціональну природу» правових інститутів сучасного західного су­спільства. Він стверджував, що в розвитку права та відповідних по-літико-правових процедур слід виділяти кілька стадій, від «хариз-матичного правовиявлення при посередництві «правових профілів» до найбільш розвиненої стадії, де відбувається «систематична роз­робка права та професійне здійснення судочинства особами, що для цього проходять спеціальну підготовку і володіють методами фор­мально-логічного мислення»1.

Основою панування на цій стадії є цілераціональна дія, тобто її мотивація інтересами робить панування «легальним». Загальною рисою розвитку суспільства (держави) на такій стадії є те, що суб'єкти підкоряються не особистостям, а встановленим «законам». Такий тип підкорення є універсальним, поширюючись не лише на керованих, але й на керуючих, які мають діяти за жорстко визначе­ними формальними та раціональними правилами. Саме принцип «формально-правової визначеності обумовлює сутність легального панування», як однієї з основ сучасного суспільства як системи фор­мальної раціональності.

Класичним або «найбільш чистим типом» легального панування Вебер визнає бюрократію, яка ніколи не існує як соціальна тоталь­ність, а завжди комбінується з іншими політико-правовими фено­менами: монархією, представницькою демократією тощо. Однак саме бюрократія адекватна тим формально-раціональним формам економічного життя, що визначають західний тип суспільства, по­чинаючи з кінця XIX ст. «Бюрократія — це панування за допо­могою знання, в цьому полягає його специфічний раціональний ха­рактер»2. За своїм змістом бюрократія — це діяльність «машини управління», що складається з чиновників, які: *1) особисто вільні і підкоряються лише діловому службовому обов'язку; 2) мають стій­ку службову ієрархію; 3) мають чітко визначену службову компетен­цію; 4) працюють на конкретних засадах, тобто принципово на ос­нові вільного вибору у відповідності до спеціальної кваліфікації; 5) отримують систематичну грошову винагороду; 6) розглядають

// Атегісап іоигпаі о£

1 Тітазке?/ N. ^Упаї із «зосіоіоцу оі 1937. — Уоі. 43. — Р. 225—235.

2ІЬМ. — Р. 165.


свою службу як єдину чи головну професію; 7) прогнозують свою кар'єру — «підвищення» або відповідно до старшинства по службі, або відповідно до здібностей, незалежно від позиції (оцінки) керів­ництва; 8) працюють в повному «відокремленні від засобів управ­ління» і без присвоєння службових місць; 9) підкоряються єдиним дисциплінарним нормам та є підконтрольними»1.

Однак діяльність «машини управління» залежить не тільки від раціональних правил — «права», але й від політичних цінностей, які визначають загальну спрямованість функціонування та розвит­ку бюрократії. Привнесення політичних цінностей в процедури управління (панування) здійснюється політичними лідерами (ліде­ром)2. Тобто він визнавав можливість (а в певному відношенні важ­ливість) доповнення легального панування — традиційним або навіть харизматичним. Його політичний ідеал утворювала така дер­жава, що органічно поєднувала «бюрократію» як раціональний механізм здійснення влади, політичного лідера, який має «хариз-му» та здатний виразити близькі та зрозумілі народу політичні цін­ності, та інститути представницької влади (парламент) «критично-контрольні» щодо бюрократії.

«Ренесанс» марксизму в 70-ті р. XX ст. спричинив дискусії щодо значення марксистської парадигми в розвитку соціології права.

Окремі висновки та оцінки правових явищ займали досить не­значне місце в роботах Маркса та Енгельса, що давало змогу окре­мим західним авторам взагалі заперечувати наявність марксист­ської парадигми. Так, П. Хьорст вважав, що «марксистська соціо­логія права не можлива»3.

Сучасні західні марксисти також відзначають відсутність у Марк­са завершеної концепції права і навіть більше того — «відсутність будь-якої політико-правової теорії», яка могла б бути використана для дослідження прямих проблем розвитку держави і права»1.

На принципово інших оцінках базувалися дослідження теоретич­ної спадщини Маркса та Енгельса, що проводили в радянський час, особливо активно в 60—80-ті роки. Домінуючим було намагання :іиайти у «класиків» пряму відповідь на сучасні теоретичні запити, 1 Цит.: ТітазкеПМ. — Р. 34—38.

"Детальніше див.: Давьідов Ю. Н. Вказ. праця. — С. 180—210. 1 Ніпі Р. Оп іауг апгі 1<1ео1о£у. — Ьопсіоп, 1979, — Р. 32. 1 Лпдерсон Перри. Размьішление о западном марксизме. На путях истори-ческого материализма. — М., 1991. — С. 125.


Розділ 2


Історія соціології права


 


що б цілому відповідало ідеологічним та методологічним орієнта­ціям офіційної суспільної науки на догматизацію та схематизацію марксизму.

У зв'язку з цим корисно пам'ятати ті теоретичні дискусії щодо застосування марксистської теорії для тлумачення правових пи­тань, що розгорнулися в перші роки Радянської влади і були іні­ційовані практичними потребами політико-правового розвитку но­вої держави. Так, Д. Могеровський вказував, що класики не створи­ли завершеної, цілісної соціологічної концепції права, але має бути використаний той «метод», який вони застосували для аналізу сус­пільного життя («діалектичний, соціально-класовий, прагматично-політичний, історико-матеріалістичний»)1.

На це вказує й інший автор тих часів — І. Ільїнський: «Питання права цікавили основоположників марксизму лише як практичні питання, і взагалі — права і законність віддають старовиною в епо­ху диктатури пролетаріату»2.

Тому, очевидно, варто прислухатися до оцінки сучасного дослід­ника, який ніколи не заявляв про свою належність до «марксис­тів». Ж. Карбон'є вважає, що «марксизм створив соціологію права, яку рішуче протипоставив буржуазній соціології права. Можли­вість розглядати марксистську соціологію права як реальний фено­мен він пов'язує з трьома фундаментальними положеннями: а) ме­тодологія історичного матеріалізму; б) вчення про класову бороть­бу; в) вчення про відмирання держави»3.

Сутність «історико-методологічного» розуміння права полягає в його інтерпретації як надбудови щодо економічної структури су­спільства, яка є «базисом» і визначає основну лінію причинно-на-слідкових зв'язків правової надбудови. Перетворення економічної структури у внутрішній момент політик о-правових інститутів є ста­новленням сутності права. Тому «кінцевою причиною всіх суспіль­них змін ... є зміна способу виробництва та обміну»4. В марксових політекономічних дослідженнях право найчастіше фігурує як спо­сіб вираження та реалізації відносин виробництва та обміну това­рів. У марксистській моделі «базиса — надбудови» ідея детермініз-

1 МогеровскийД. Советское право и методьі его изучения // Революция пра­
ва. — 1922. — № 1. — С. 85.

2 Ильинский И. Право и бьіт. — Л.; М., 1925. — С. 16.

3 Карбопье Ж. Юридическая социология. — С. 98.

і Маркс К., Знгельс Ф. Соч. — 2-е изд., — Т. 19. — С. 210.


му, як основа їх взаємодії, доповнюється ідеєю «зовнішньої само­стійності» надбудови, що пояснює можливість впливу на право інших соціальних факторів і зворотного впливу права на базис1.

Наступним базовим положенням є теза про класовий характер права та роль класової боротьби у правовому розвитку. Поділ су­спільства на класи породжує ситуацію, коли «економічно пануючий клас» на службу своєму «інтересу» ставить всі елементи надбудови і, перш за все, — право та державу. Тобто правом стає система норм, нав'язаних суспільству панівним класом через примус держави, яка є нічим іншим, як апаратом насильства одного класу над ін­шим. Право є зведеною в закон «волею класу, ... зміст якої визнача­ється матеріальними умовами» буття цього класу. Однак, робить висновок К. Маркс, «класова боротьба неминуче призводить до дик­татури пролетаріату»2. Саме вчення про диктатуру пролетаріату стає, за словами В. І. Леніна, серцевиною політик о-правової теорії марксизму3. Це мала бути публічна влада пролетаріату, що спира­ється на насильство і не обмежується ні правом, ні законом, але в своєму розвитку втілює магістральну лінію політико-правового роз­витку — заміну держави «управлінням народу самим народом»4. «Суспільство, — писав Енгельс, — ... яке організує виробництво на основі вільної та рівної асоціації виробників, відправить державну машину на її справжнє місце в музей, поряд з прялкою та бронзо­вою сокирою»5. Тим самим «відмирає» право як соціальний інсти­тут.

Таким є загальний контур марксистської концепції права, яка її творцями не була використана для створення власне соціології пра­ва, оскільки мета їх наукових пошуків була не академічною, а прак­тично-політичною — «обґрунтування всесвітиьо-історичної ролі про­летаріату». Проте ця концептуальна схема використовувалась вже Марксом та Енгельсом для аналізу окремих проблем, що в світлі су­часних уявлень перебувають у предметній сфері соціології права. Наприклад, це дослідження проблем правосвідомості, особливостей «юридичного світогляду», ролі права як чинника економічних про­цесів тощо. Згодом марксистська соціологічна концепція розвива-

1 Маркс К., Знгельс Ф. Соч. — 2-е изд., — Т. 25, ч. 1. — С. 334. аТам само. — Т. 28. — С. 427.

*Ленин В. И. Полн. собр. соч. — Т. 33.— С. 25.

*Маркс К., Знгельс Ф. Соч. — Т. 17.— С. 350.
"Там само. — Т.21. — С. 173—174.


 




Читайте також:

  1. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  2. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.
  3. Альтернативні теорії вартості
  4. Альтернативні теорії вартості
  5. Альтернативні теорії вартості
  6. Альтернативні теорії капіталу
  7. Альтернативні теорії макроекономічного регулювання
  8. Альтернативні теорії максимізації
  9. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  10. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  11. Більш повну практику ціноутворення в сучасних умовах у розвинутих країнах світу допоможе з’ясувати короткий виклад розвитку теорії ціни.
  12. Біологічні і психологічні теорії.




Переглядів: 1926

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Функції соціології права | І і кіч

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.