Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Характеристика прояву кожної особистісної якості

Кожна особистісна якість має 4 ступені вираження:

* 0—4 — низький рівень, коли дана якість проявляється рідко;

* 5—8 — помірний рівень, якість проявляється відповідно до обставин (адаптивна поведінка);

* 9—12 — високий рівень, якість проявляється часто, інколи недоречно (дезадаптивна поведінка);

* 13—16 — занадто високий рівень, якість проявляється пос­тійно, може заважати особистості і оточуючим її людям (екстремальна поведінка).

Залежно від ступеня прояву кожна якість може бути по-різ­ному названа, і супроводжується певними поведінковими особ­ливостями.

Рис. 12. Кругова психограма особистісних якостей
(за Т. Лірі)


Таблиця 4

РІВНІ ПРОЯВУ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ, ЯКІ ХАРАКТЕРИЗУЮТЬ
ЇЇ ПОВЕДІНКУ В МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКАХ

Якості Ступінь вираження
0—4 5—8 9—12 13—16
І. Домі­нант­ність Незначне вираження Тенденція до лідерства впевнений в собі, впертий, наполегливий, може бути гарним наставником та організатором Владність домінантний, енергійний, успішний у справах, полюбляє давати поради, потребує до се­бе поваги, може бути нетерпля­чим до критики, притаманна переоцінка власних можливостей Деспотичність владний, диктаторський, деспотичний характер, всіх повчає, не схильний приймати поради інших, має потяг до лідерства, командуван­ня іншими, си­льна особа з ри­сами деспотизму
ІІ. Впев- неність у собі Незначне вираження Впевненість у собі впевнений, незалежний, зорієнтований на себе, схильний до суперництва Самовпевненість самозадоволе­ний, з вира­женим почуттям власної гідності, переваги над ото­чуючими, з тенденцією мати свою оригінальну думку і зай­мати особливу позицію в групі Самозакоханість потяг бути над усіма, самозакоханий, обачливий, чванливий, хвалькуватий, до оточуючих ставиться відчужено
ІІІ. Вимогливість Незначне вираження Вимогливість впертий, завзятий, наполегливий у досягненні мети, енергійний, щирий Непримиренність вимогливий, прямолінійний, відвертий, суво­рий і різкий в оцінці інших, не­примирений, схильний у всьому звинувачувати ото­чуючих, насмішкуватий, іронічний, дратівливий Жорстокість надмірна впертість, недружелюбність, жорсто­кість, воро­жість до ото­чуючих, невитриманість, запальність, агресивність

Продовження табл. 4

Якості Ступінь вираження  
0—4 5—8 9—12 13—16  
  ІV. Скеп­тицизм   Скептицизм реалістичний в судженнях та вчинках, критичний по відношенню до оточуючих, неконформність Впертість виражена схильність до критики, розчарований в людях, замкнений, потайливий, образливий. Недовірливий до оточуючих, пі­дозрілий, лякаєть­ся поганого ставлення. Свій не­гативізм проявляє у вер­бальній агресії Негативізм Відчужений по відношенню до ворожого та злісного світу, дуже підозрілий, украй образливий, схильний до сум­нівів у всьому, злопа­м’ятний, постійно скар­житься на всіх
  V. Пос­тупливість Незначне вираження Поступливість скромний, сором’язливий, поступливий, емоційно витрима­ний, здатний підко­рятись, со­ро­миться висло­вити власну думку, слух­няно і чесно ви­конує свої обов’язки Покірність сором’язливий, смирний, легко губиться, схильний підкорятись сильні­шому без вра­хування ситуації Пасивна підлеглість покірний, схильний до са- мо­знищення, слабовільний, схильний поступатись всім у всьому, завжди ставить себе на ос­таннє місце, за­суджує і звинува­чує тільки себе, пасив­ний, прагне знайти допомогу в комусь сильнішому
  VI. Довір- ливість Незначне вираження Довірливість конформний, м’який, очікує допо­моги і порад, схильний до захоплення оточуючими, ввічливий, відчуває потребу у визнанні Слухняність слухняний, боязкий, без- помічний, не вміє зчинити опір, щиро вважає, що інші завжди мають рацію Залежність дуже невпевненій в собі, має нав’язливі жахи, побо­ювання, триво­житься з будь-якого приводу, то­му залежний від інших, чужої думки, надмірно конформний
                     

Закінчення табл. 4

Якості Ступінь вираження  
0—4 5—8 9—12 13—16  
  VII. Добросердечність Незначне вираження Добросердечність схильний до співробітництва, коо­перації, гнучкий і компромісний у вирішенні проб­лем і в конфлікт­них спра- вах, прагне бути у згоді з дум­кою оточуючих, свідомо кон­формний, поводиться у від­повідності з правилами гар­них стосунків з оточу­ючими, ініціати­вний, ентузіаст у досягненні цілей групи, прагне допомагати, відчувати себе в центрі уваги, заслужити по- вагу і кохання, товариський, проявляє теплоту і дружелюб­ність в стосунках Несамостійність Дружелюбний і люб’язний з усіма, орієнтований на прийняття і соціальне схвалення, намагається задовольнити вимоги усіх, бути гарним для усіх без врахування ситуації Надмірний конформізм Людина, яка повністю залежить від соціального оточення, не розуміє свого існування без інших людей
  VIII. Чуйність Незначне вираження Чуйність відповідальний по відношенню до людей, делікатний, м’який, добрий, емоційне ставлення до людей проявляє у співчутті, турботі, пестощах, вміє підбадьорити і заспокоїти оточуючих, безкорисливий і чуйний Безкорисливість гіпервідповідальний, завжди приносить у жертву свої інтереси, прагне допомагати і співчувати усім Жертовність активно прагне до самопожертви, нав’язливий у своїй допомозі, не адекватно прий­має на себе відповідальність за інших
                     

3. Сумісний прояв деяких якостей

Про певні поведінкові тенденції говорить сумісна виразність деяких якостей:

1) переважна виразність якостей І, ІІ, ІІІ, ІV свідчить про активність людини, її силу, домінантність, гарну пристосованість до змінних умов; якостей V, VI, VII, VIII — про реактивність, підлеглість, погану пристосованість до зовнішнього середовища;

2) одночасна виразність якостей І та ІІ — характеризується незалежністю суджень, впертістю у відстоюванні власної думки, тенденцією до лідерства; якостей ІІІ та ІV — переважанням неконформних тенденцій і схильністю до конфліктних провів; V та VI — невпевненістю в собі, податливістю думці оточуючих, схильністю до компромісів; VII та VIII — переважанням конформних установок;

3) одночасна виразність якостей I та V притаманна особам із хворобливим самолюбством, авторитарністю; IV та VIII — вказує на конфлікт між прагненням бути визнаним у групі та ворожістю, що придушується; III та VII — свідчить про боротьбу мотивів самоствердження і аффіліації (установленні, збереженні та закріпленні емоційно позитивних стосунків з оточуючими); II та VI — відображає ситуацію, коли людина вимушена підкорятися всупереч внутрішньому протесту.

7. В основі конфлікту лежить зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій чи поглядів суб’єктів взаємодії.

За допомогою опитувальника К. Томаса:

1) визначте та проаналізуйте індивідуальну стратегію та тактику поведінки у конфліктній ситуації;

2) вкажіть, яка стратегія поведінки суб’єкта діяльності в конфліктній ситуації вважається оптимальною і як вона впливає на результативність сумісної діяльності та спілкування;

3) що краще: «тиха згода» чи «велика лайка»?

ОПИТУВАЛЬНИК К. ТОМАСА

Інструкція. Нижче пропонується 30 пар варіантів поведінки в конфліктній ситуації. В кожній парі Ви повинні вибрати один із варіантів, найбільш характерний для Вас («а» чи «б»). Свій вибір фіксуйте знаком «+» («плюс») поруч з відповідним варіантом поведінки. Довго не задумуйтесь.

ТЕКСТ ОПИТУВАЛЬНИКА

1. а) Иногда я предоставляю возможность другому взять на себя ответственность за решение спорного вопроса.

б) Вместо того чтобы обсуждать то, в чем мы расходимся, я стараюсь обратить внимание на то, в чем мы оба согласны.

2. а) Я стараюсь в споре прийти к взаимному согласию.

б) Я пытаюсь уладить спор с учетом всех интересов другого человека и моих собственных.

3. а) Обычно я настойчиво стремлюсь добиться своего.

б) Иногда я жертвую своими собственными интересами ради интересов другого человека.

4. а) Я стараюсь прийти к соглашению на основе взаимных уступок.

б) Я стараюсь не задевать чувств другого человека.

5. а) Улаживая спорную ситуацию, я все время пытаюсь найти поддержку у другого.

б) Я стараюсь делать все, чтобы избежать бесполезной напряженности.

6. а) Я стараюсь избежать неприятностей для себя.

б) Я стараюсь добиться своего.

7. а) Я стараюсь отложить решение спорного вопроса, чтобы со временем решить его окончательно.

б) Я считаю возможным в чем-то одном уступить, чтобы добиться своего в другом.

8. а) Обычно я настойчиво стремлюсь добиться своего.

б) Я первым делом в споре стараюсь разобраться, какие и чьи интересы затронуты и вокруг чего возник вопрос.

9. а) Я думаю, что не всегда стоит волноваться из-за каких-то возникших разногласий.

б) Я сделаю все, чтобы добиться в споре своего.

10. а) Я твердо стремлюсь добиться своего.

б) Я пытаюсь найти решение проблемы, которое бы устраивало двоих.

11. а) Первым делом я стремлюсь определить, какие интересы затронуты в споре, из-за чего возник вопрос.

б) Я стараюсь успокоить другого человека и прежде всего сохранить наши отношения.

12. а) Зачастую я стараюсь не занимать такую позицию, которая может вызвать споры.

б) Я даю возможность другому в чем-то остаться при своем мнении, если он также идет мне навстречу.

13. а) Я предлагаю в споре среднюю позицию.

б) Я настаиваю, чтобы все было сделано по-моему.

14. а) Я сообщаю другому свою точку зрения на проблему и спрашиваю о его взглядах.

б) Я пытаюсь убедить другого в правильности и преимуществе моих взглядов.

15. а) Я стараюсь успокоить другого и сохранить наши от-
ношения.

б) Я стараюсь сделать все необходимое, чтобы избежать напряжения в отношениях.

16. а) Я стараюсь не задевать чувств другого.

б) Я обычно пытаюсь убедить другого в преимуществах моей позиции.

17. а) Обычно я настойчиво стремлюсь добиться своего.

б) Я стараюсь сделать все, чтобы избежать бесполезной напряженности во взаимоотношениях.

18. а) Если это принесет другому радость, предоставлю ему право настоять на своем.

б) Я даю другому возможность остаться при своем мнении, если он идет мне навстречу.

19. а) Первым делом я пытаюсь определить, из-за чего возник спор и чьи интересы в нем затронуты.

б) Я стараюсь отложить спорные вопросы, с тем, чтобы со временем решить их окончательно.

20. а) Я пытаюсь немедленно преодолеть наши разногласия.

б) Я стараюсь найти наилучшее сочетание выгод и потерь для нас обоих.

21. а)Улаживая отношения, стараюсь быть внимательным к другому.

б) Я всегда склоняюсь к прямому и откровенному обсуждению проблемы.

22. а) В споре я пытаюсь найти позицию, которая находится посередине между моей и позицией другого человека.

б) Я отстаиваю свою позицию.

23. а) Как правило, я беспокоюсь о том, чтобы удовлетворить желание каждого из нас.

б) Иногда я предоставляю другому взять на себя ответственность за решение спорного вопроса.

24. а) Если другому его позиция кажется очень важной, я стараюсь идти ему навстречу.

б) Я стараюсь убедить другого пойти на взаимное сог-
лашение.

25. а) Я пытаюсь убедить другого в своей правоте.

б) Решая спорные вопросы, я стараюсь быть внимательным к доводам другого.

26. а) Я обычно предлагаю в споре среднюю позицию.

б) Я почти всегда стремлюсь удовлетворить интересы каждого из нас.

27. а) Чаще всего я стремлюсь избежать споров.

б) Если это принесет радость другому, я даю ему возможность настоять на своем.

28. а) Обычно в споре я настойчиво стремлюсь добиться своего.

б) Улаживая конфликт, я обычно стремлюсь найти поддержку у другого.

29. а) Я предлагаю в споре позицию среднюю.

б) Думаю, что не всегда стоит волноваться из-за возникших разногласий.

30. а) В споре я стремлюсь не задеть чувств другого.

б) Я всегда занимаю такую позицию в споре, чтобы совместно мы могли добиться успеха.

ОБРОБКА ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ:

1) Згідно з «ключем» опитувальника підрахуйте суму набраних Вами балів по кожній тактиці.

Тактика № питання Змагання Співробітництво Компроміс Уникнення Присто-сування
      а б
  б а    
а       б
    а   б
  а   б  
  б   а  
    б а  
а б      
б     а  
а   б    
  а     б
    б а  

Закінчення табл.

Тактика № питання Змагання Співробітництво Компроміс Уникнення Присто-сування
б   а    
б а      
      б а
б       а
а     б  
    б   а
  а   б  
  а б    
  б   а  
б   а    
  а   б  
    б   а
а       б
  б     а
      а б
а б      
    а б  
  б     а

2) Нанесіть результати на графік.

Оптимальна стратегія поведінки в конфлікті — це ви-
користання всіх 5 тактик поведінки, кожна з них має значен-
ня в інтервалі 5—7. На графіку результат оптимальної стра-
тегії по­падає в «коридор», відмічений пунктирними лі-
ніями.

8. Вітчизняна психологічна наука виходить з принципу нерозривної єдності спілкування та діяльності. В одних випадках спілкування може виступати як процес міжособистісної перцепції, а в інших, як — власне діяльність.

В яких ситуаціях спілкування постає як процес, а в яких — як діяльність? Відповіді обґрунтуйте:

Вчитель проводить бесіду з учнями про охорону навколишнього середовища. Під час бесіди виникає діалог:

Вчитель: «Хто знає, як називається наука, яка займається проблемами охорони природи?»

Учень Петренко С.: «Ця наука називається екологією. Але мені цікаво, чому вчені, знаючи про велику шкідливість атомних електростанцій, розробляють нові проекти АЕС?».

Вчитель: «На перший погляд, це так, але ця проблема є не тільки державною, а й світовою...»

Зустрілись в коридорі інституту колеги.

¾ Доброго дня, шановний Іване Васильовичу! Як справи?

¾ Дякую, Петре Олександровичу, добре. Щойно повернувся з від­рядження, був на науковій конференції в місті К. Привіз деякі матеріали.

¾ О! Чудово! Я хотів би проглянути дещо, якщо Ви не заперечуєте.

¾ Ну, звичайно, будь ласка, зайдіть до мене через годину.

На сцені обласного театру йде вистава «Лісова пісня», — діалог:

Актор К (Лукаш): «Чогось чудна ти стала, не розумію я...»

Актриса Л (Мавка): «Ти розкажи мені, я зрозумію, бо я ж тебе люблю... Я ж пойняла усі пісні сопілоньки твоєї».

Актор К (Лукаш): «Пісні! То ще наука не велика!»

Актриса Л (Мавка): « Не зневажай душі своєї цвіту, бо з нього виросло кохання наше!.. Ти смієшся?!..»

Актор К (Лукаш): «Та, справді, якось наче смішно стало».

9. Наведіть приклади 2 ситуацій, взятих із Вашої практики і діяль­ності, якою Ви займаєтесь, де Ви застосовували вербальне та невер­бальне спілкування. Доведіть доцільність співвідношення використання цих заходів спілкування.


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  4. IV. На четвертому етапі, виходячи із позиції кожної СОБ на матриці АДЛ, вибирають для неї відповідну стратегію.
  5. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  6. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист
  7. Автокореляційна характеристика системи
  8. Амплітудно-частотна характеристика, смуга пропускання і загасання
  9. Аналіз ритмічності та якості виробництва
  10. Аналіз структури та якості кредитного портфеля
  11. Аналіз якості виробничої інформації
  12. Аналіз якості обігового капіталу




Переглядів: 1135

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ОБРОБКА ОТРИМАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ | ОСВІТА В КУЛЬТУРІ ЛЮДСТВА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.