Пропускна здатність багатосмугової проїзної частини
Пропускна здатність міських вулиць залежить від забезпечення можливості здійснення маневрів зміни смуг руху, випередження, обгонів, тощо. Імовірність виконання маневрів залежить від щільності транспортних потоків.
Зміна смуги руху - маневр, необхідний для забезпечення нормальної роботи багатосмугової проїзної частини міської вулиці.
На відміну від позаміських доріг пропускна здатність вулиць визначається не стільки з умов безпечного гальмування, скільки з умов забезпечення необхідного маневрування, що вимагає в першу чергу більшої ширини проїзної частини. Маневрування автомобілів, зміна смуг руху, скорочення бічного інтервалу в результаті деякого зміщення автомобілів, що рухаються за лідером, ліворуч для кращої видимості дороги – всі ці фактори призводять до зменшення пропускної здатності вулиці.
Особливістю міських вулиць є неоднорідність транспортних потоків на різних смугах. Таку неоднорідність можна певним чином нейтралізувати “ специфікацією “ смуг проїзної частини. При цьому права смуга, яка є найближчою до тротуару, як правило, призначається для руху міського пасажирського транспорту з улаштуванням у певних місцях пунктів зупинок; наступна смуга - для руху вантажних автомобілів, а крайня ліва – для руху легкового транспорту. Може мати місце обмеження швидкостей по смугах руху, забезпечуючи на кожній смузі рух у певному швидкісному режимі. При цьому різні за складом транспортні потоки «автоматично» розподіляються у відповідності до своїх швидкісних характеристик.
При призначенні ширини проїзної частини та визначенні її пропускної здатності, необхідно враховувати, що для кожної із смуг руху пропускна здатність використовується не однаково. Для визначення пропускної здатності проїзної частини вулиці використовується формула:
,
де - коефіцієнт багатосмуговості, який в залежності від кількості смуг руху в одному напрямку і приймається: для 1-ої смуги – 1,0; для 2-ої – 1,9; для 3-ої – 2,7; для 4-ої – 3,5.