Найважливішим показником, який характеризує транспортно-експлуатаційні якості мережі міських доріг і вулиць є її пропускна здатність.
Під пропускною здатністю вулиці розуміють максимальну кількість автомобілів, які можуть пройти по ній в одиницю часу при забезпеченні необхідної швидкості і безпеки руху. Пропускна здатність вулиці залежить від швидкості руху, кількості смуг руху, складу транспортного потоку, геометричних параметрів вулиці і від багатьох інших факторів.
В реальних умовах пропускна здатність вулиці визначається пропускною здатністю однієї із її ділянок, де вона є найменшою. Це можуть бути пересічення, зона зупинки міського пасажирського транспорту, звуження проїзної частини, мости, шляхопроводи, підйоми, спуски, криві в плані, зони злиття та переплетіння потоків. Наприклад , якщо пропускна здатність на перегоні складає 1000 авт/г, а на перехресті 400 авт/г, пропускна здатність вулиці вважається 400 авт/г.
Враховуючи те що між перехрестями вулиць і доріг рух транспортних засобів здійснюється без перешкод, тобто безперервно, пропускну здатність смуги руху розраховують з використанням інтервалів між автомобілями. Ці інтервали можуть бути виражені в одиницях довжини або часу. Знаючи інтервал за часом, легко можна перейти до інтервалу по довжині і навпаки:
li = Dti ´ V ; Dti = li /V .
Через інтервал можна виразити і пропускну здатність:
Ас = ,
де Ас - пропускна здатність смуги руху, авт/г;
Dtmin - мінімальний інтервал між автомобілями,с.
або Ас = .
Інтервал між автомобілями lі складається із наступних величин: la - довжини автомобіля, м; Vtp - шляху, який пройдено за час реакції водія, м; S - гальмівного шляху, м; lo - відстані безпеки до переднього автомобіля, м (рис.1):
la vtp S lo
Рис.9.1. Схема для визначення інтервалу по довжині між автомобілями
Тоді пропускна здатність смуги руху визначиться за формулою:
Aс = .
Відомо, що
де kз i kп - коефіцієнти експлуатаційного стану гальм заднього і переднього автомобілів;
j1 - коефіцієнт подовжнього зчеплення;
f - коефіцієнт опору коченню;
і - подовжній похил, в долях одиниці;
З урахуванням останнього формула набере вигляду:
.
У випадку раптової зупинки переднього автомобіля:
;
У випадку однакового технічного стану автомобілів: