Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Шкільне виховання в січових (козацьких) школах

Дошкільне родинне виховання.

Стадії (етапи) системи козацького вихований

З раннього віку дітей систематично і цілеспрямовано загартову­вали фізично, морально і духовно, готуючи їх до подолання життєвих труднощів у майбутньому. Вже в цей період специфічною була роль батька. Він цілеспрямовано займався загартуванням своїх дітей, формував у них честь і гідність. Готував їх до майбутніх випробувань долі, до захисту своєї землі.

В основі родинного виховання - культБатька і Матері Дідуся і Бабусі, на яких ґрунтувався культРодини і Батьківщини, Роду і Народу.

Козацька педагогіка дає своєрідне трактування статусу і ролі Батька і Матері в вихованні. Батько - це передусім захисник, охоронець сім’ї, безумов­ний авторитет, приклад мужності і відваги. Матір - берегиня роду, яка вихову­вала дітей на козацьких піснях, думках, казках.

За період існування козацької республіки великого значення набула початкова школа, що сприяла масовому поширенню освіченостів Україні. У цей час в Україні діяли дяківські, церковні, монастирські, братські школи, школи мандрівних дяків та виникає новий тип шкіл -січові школи.

Січові шкоди існували при всіх 44 церквах Запорізької Січі. Педагогічна діяльність у них була спрямована на виховання у школярів любові до свого народу, готовності віддавати життя за волю України. Цьому сприяло вивчення історії народу, козацьких дум, походи в степ на козацькі могили. Виховання патріотизму поєднувалось із формуванням уміння поважати людину і милосердям.

У січових школах вчилися читати, писати, рахувати, оволо­дівали основами знань. На високому рівні відбувалося вивчення музики, учні оволодівали хоровим співом. Вихованці досягали знач­них успіхів у фізичному загартуванні, військово-спортивній підготовці. Тут хлопчиків учили “Богу добре молитися, на коні реп’яхом сидіти, шаблею рубати і відбиватися, з рушниці гострозоро стріляти і списом добре колоти”. Великого значення надавали формуванню в учнів умінь плавати, веслувати, керувати човном, переховуватись від ворога на дні річки тощо.

Основні ознаки січових шкіл:

1. гуманістичний і демократичний характер шкіл (самовря­дування, вибірність, побратимство). У відповідності з “Духовним регламентом” в епоху козацтва учнів шкіл годували і вчили безкоштовно. З цією метою монастирі відраховували 20-ту, а церкви 30-ту частину річного прибутку. Крім того, мали місце пожертвування на будівництво та розвиток, утримання шкіл;

2. чітка організація та дисципліна (наявність елементів класно-урочної системи);

3. народний характер шкіл (вивчення народних традицій, історії народу, козацьких дум та навчання рідною мовою). Для січових шкіл була створена“Козацька читанка”, матеріали якої пройняті ідеями українського патріотизму і народності, а сама оформлена українським орнаментом.

В період Гетьманату (1647) найбільшого поширення набула початкова козацька (полкова) школа. У семи полках на 888 міст, містечок і сіл було 866 шкіл. У цей час розвивається і професійна освіта: народні професійні школи мистецтв і ремесел (кобзарства, гончарства, бортництва); козацькі музичні школи (музично-співоча школа у м. Глухові), козацькі школи з підготовки старшинства.

На Запоріжжі високо шанувалися освічені люди, бо “вони святе письмо читають і темних людей добру навчають”. Тому до освіти і виховання ставились з великою повагою. Результатом цього була висока грамотність. На основі історичних документів встановлено, що в 1763 році на 13 не писемних в одному курені було 15 письменних. У 1779 році з 69 чоловік, що складали присягу на вірність російському престолові, З7 виявились освіче­ними, а 32 неосвіченими.

Архидіякон ІІавло Алепський в описі України в часи Хмельниць­кого так оцінює грамотність українців “По всій козацькій землі ми відмітили прегарну рису: всі вони, навіть їх жінки та діти, вміють читати та знають порядок богослужби і церковний спів. Крім цього, священики вчать сиріт та не дозволяють, щоб вони тинялися неуками по вулицях”. Число грамотних зросло, особливо за часів Хмельницького. А французький інженер ХVІІ ст. Боплан вказує також на те, що козаки добре знають усі ремесла. Він писав “Слід визнати, що всі вони розуміються на багатьох ремеслах, хоча одні вправніші в якомусь фаху, ніж інші; трапляються і такі, що мають більш обширі знання, ніж загал. Одне слово, усі вони досить кмітливі, але саме в тих справах., які вважають для себе корисними й необхідними”.

Висновок:

Школа часів Козаччини добре виконувала завдання давати народу ґрунтовну на той час освіту; виховувала молоді покоління в любові до рідної землі, свого народу, формувала готовність до захисту Вітчизни від ворогів. Для цього вона опиралася на народні традиції, використовувала його історію і народну педагогіку.


Читайте також:

  1. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  2. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  3. Б. Особливості диференціації навчання у школах Великобританії
  4. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  5. Батьки мають право обирати форми та методи виховання, крім тих, які суперечать закону, моральним засадам суспільства.
  6. Більш широке залучення до управлінської діяльності талановитої молоді, жінок, а також виховання лідерів у сфері освіти.
  7. В галузі фізичного виховання
  8. В. Особливості навчання і виховання в Кисво-Могилянській академії
  9. Взаємозв'язок навчання, виховання та розвитку психіки
  10. Види виховання
  11. Виховання в Афінах
  12. Виховання в дошкільному віці




Переглядів: 1535

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки | Педагогічна діяльність і погляди українських просвіти­телів Г.С.Сковорода

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.