МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Емісія цінних паперів
Першочерговим завданням банку при проведенні емісійних операцій на фондовому ринку, ураховуючи їх різноманітність, є розроблення певної емісійної політики. Відповідно до положень сучасної теорії корпоративних фінансів банк повинен систематично аналізувати ефективність альтернативних джерел фінансування — використання власних коштів акціонерів (власний капітал) і позичених (емісія боргових зобов'язань, залучення депозитів і кредитів) з метою визначення оптимальної структури джерел фінансування, яка б мінімізувала витрати і схильність банку до ризику і водночас сприяла ефективному управлінню банком і дотриманню регулятивних нормативних вимог.Основні напрями емісійної політики банку: - визначення цілей емісійної діяльності; - вибір емісійних інструментів, тобто цінних паперів, що випускаються в обіг; - визначення найефективніших методів розміщення цінних паперів; - підтримання курсу цінних паперів власної емісії на вторинному ринку. Емісійні операції банків на фондовому ринку можна систематизувати залежно від виду цінних паперів, що випускаються в обіг, а саме: - операції з випуску пайових цінних паперів (акцій або, інакше кажучи, інструментів власності); - операції з випуску боргових зобов'язань (облігацій, депозитних сертифікатів, комерційних цінних паперів або, іншими словами, інструментів позики); - операції з випуску іпотечних цінних паперів; - операції з випуску похідних цінних паперів. Банки, що створюються у формі акціонерних компаній (товариств), емітують акції з метою формування статутного капіталу. Порядок емісії акцій і відповідно формування статутного капіталу залежить від форми організації акціонерної компанії. Публічні акціонерні товариства (ПАТ) пропонують акції широкому колу інвесторів, здійснюють відкрите (публічне) розміщення акцій на умовах їх вільного подальшого обігу. Такі акції, як правило, є предметом угод купівлі-продажу на ринку, вони можуть обертатися на біржовому та позабіржовому ринках. У світовій практиці використовуються різні методи розміщення акцій: - пропозиція акцій для продажу потенційно необмеженому колу інвесторів і створення у такий спосіб відкритого (публічного) ринку; - пропозиція акцій для продажу обмеженому (вибраному) колу інвесторів і створення у такий спосіб закритого (приватного) ринку, який передбачає певні обмеження в торгівлі акціями; - пропозиція акцій для продажу насамперед існуючим акціонерам пропорційно їхній частці в акціонерному капіталі компанії; - пропозиція акцій з метою виконання опціонних зобов'язань з продажу акцій або реалізації прав власників варантів. Питання про те, яка з форм акціонерного товариства найефективніша для банків, є дискусійним. Для банку-емітента основною перевагою відкритого (публічного) розміщення акцій є можливість акумулювати значний капітал, а перевагою закритого (приватного) розміщення — можливість зберегти для основної групи власників акцій контрольний вплив на банк. Згідно з законодавством України банки можуть створюватись у формі публічного акціонерного товариства або кооперативного банку. Емісія акцій — це цілеспрямована й організована певним чином діяльність емітента. Вимоги до цієї діяльності та процедури її здійснення визначаються нормами законодавства, положеннями установчого договору та статуту акціонерного товариства. Основні етапи емісійної діяльності банків, пов'язаної з відкритим розміщенням акцій: - прийняття банком рішення про розміщення акцій; - реєстрація випуску акцій та проспекту їх емісії Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку; - розкриття інформації, що міститься в проспекті емісії акцій; - розміщення акцій; - реєстрація звіту про розміщення акцій Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку; - отримання банком свідоцтва про реєстрацію випуску акцій. Рішення про випуск акцій (основний випуск) приймається засновниками товариства. Перш ніж прийняти таке рішення необхідно економічно обгрунтувати доцільність створення нового акціонерного товариства, зокрема банку. Засновники (учасники) повинні здійснити дослідження, яке б переконливо довело, що новостворений банк буде конкурентоспроможним на ринку банківських послуг. Згідно з українським законодавством учасниками банків можуть бути юридичні і фізичні особи, резиденти та нерезиденти, а також держава в особі Кабінету Міністрів або уповноважених ним органів5. Не можуть бути учасниками банків юридичні особи, в яких банки мають істотну участь, об'єднання громадян, релігійні та благодійні організації. Учасники приймають рішення про випуск акцій відповідно до установчого договору й оформляють його протоколом, зміст якого має містити певні відомості щодо випуску акцій згідно з нормами законодавства: фірмове найменування емітента та його місцезнаходження, мета випуску акцій, загальна сума емісії і кількість акцій, типи акцій, номінальна вартість акцій, строки їх розміщення, порядок виплати дивідендів тощо. Перше розміщення акцій відкритого акціонерного товариства, зокрема банку, є виключно закритим (приватним) серед засновників. Практично в усіх країнах світу відносини на фондовому ринку підлягають державно-правовому та інституційно-правовому регулюванню. Інституційно-правове регулювання здійснюється саморегулівними організаціями, наприклад фондовими біржами, асоціаціями, що об'єднують професійних учасників ринку цінних паперів. Державно-правове регулювання здійснюється державними органами (комісіями), які мають на це відповідні повноваження і виконують регулятивні функції у межах визначеної їм компетенції. Важливим елементом державно-правового регулювання ринку цінних паперів є введення режиму державної реєстрації випуску цінних паперів та проспекту емісії. Цілі та процедури, види цінних паперів і випуски, що підлягають такій реєстрації, визначаються законом. Факт державної реєстрації підтверджує, що наведена у зареєстрованих документах інформація є достатньо повною і відповідає вимогам законодавства. Згідно з законодавством України випуск акцій як відкритого, так і закритого акціонерного товариства має бути зареєстрований у Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку. Крім того, якщо акції випускаються відкритим акціонерним товариством, зокрема банком, емітент повинен зареєструвати в Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку також проспект емісії акцій. У проспект включається: - інформація про емітента, зокрема, про його фінансово-господарський стан; - інформація про емісію акцій (тип, форма випуску, кількість та номінальна вартість акцій, дата прийняття рішення про відкрите розміщення акцій та строки їх розміщення, порядок і форми виплати доходу за акціями). Проспект емісії акцій, що емітуються банком, підписується Головою Правління банку, аудитором та засвідчується печаткою. Після реєстрації емітент повинен опублікувати проспект емісії акцій в офіційному друкованому виданні Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Опублікування відомостей про емісію акцій є одним із способів захисту інтересів потенційних акціонерів і посередників, оскільки їм для прийняття рішення — вкладати гроші в новий випуск акцій чи ні — необхідна інформація про емітента і причини, що спонукують його акумулювати капітал. Відкрите розміщення акцій емітент розпочинає не раніше ніж через 10 днів після опублікування проспекту їх емісії. Законодавство України передбачає, що акціонерні товариства можуть емітувати виключно іменні акції. Випуск і обіг іменної акції фіксуються у реєстрі власників акцій. Реєстр може вести сам банк-емітент або за його дорученням реєстратор цінних паперів. Банк може сам вести реєстр власників акцій за умови, що кількість власників іменних акцій не перевищує 500 осіб і він має ліцензію Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку на здійснення діяльності з ведення реєстру власників іменних цінних паперів. Реєстр містить перелік власників акцій, відомість про кількість, номінальну вартість та тип акцій, що їм належить. Залежно від якісної та кількісної характеристики майнових та немайнових прав, що надаються власникам акцій, вони поділяються на два типи — акції привілейовані та прості. Привілейовані акції можуть бути випущені на суму, що не перевищує 25 % статутного капіталу банку. За формою, у якій здійснюється випуск та обіг акцій, вони поділяються на ті, що мають документарну форму, і ті, що мають бездокументарну електронну форму, тобто існують у вигляді комп'ютерних записів. Розміщення акцій на ринку може здійснюватися безпосередньо емітентом (прямий продаж) або через професійних посередників ринку цінних паперів (андеррайтерів). У країнах з розвинутим ринком цінних паперів поширенішим є розміщення акцій через андеррайтерів, що мають великий досвід проведення операцій на ринку6. Останнім часом андеррайтинг дедалі активніше входить у практику українських банків. Загалом в Україні професіоналами-андеррайтерами здебільшого є банки. Банк може проводити професійну діяльність на фондовому ринку — діяльність з торгівлі цінними паперами, зокрема діяльність з андеррайтингу, за наявності ліцензії Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Відкрите розміщення акцій має бути закінчене не пізніше ніж протягом одного року з дня початку розміщення. Створення банку як акціонерного товариства характеризується в Україні деякими особливостями. Статутний капітал банку не повинен формуватися з непідтверджених джерел. Внесок до статутного капіталу банку здійснюється у грошовій формі — резидентами України у гривнях, а нерезидентами в іноземній вільно конвертованій валюті. Забороняється використовувати для формування статутного капіталу банку бюджетні кошти, якщо вони мають інше цільове призначення. Після закінчення строку відкритого розміщення акцій емітент подає до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку звіт про результати розміщення. Вимоги щодо змісту звіту встановлюються правовими нормами. Після реєстрації звіту Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку видає емітенту свідоцтво про реєстрацію випуску акцій. Крім емісії акцій з метою формування статутного капіталу, банки здійснюють також емісію акцій для досягнення ще кількох цілей, а саме: - збільшення статутного капіталу через додатковий випуск акцій при незмінній номінальній вартості акцій; - розщеплення (поділ) або консолідації акцій при незмінному статутному капіталі; - реорганізації банку (наприклад, унаслідок злиття двох банків створюється новий банк, який має випустити свої акції. Акції банків, що злились, обмінюються на акції новоствореного банку). Банки можуть викуповувати в акціонерів власні акції для різних цілей: - подальший перепродаж акцій з метою підтримання ринкового курсу; - пільговий перепродаж акцій працівникам банку; - анулювання акцій, тобто списання їх, зниження у такий спосіб статутного капіталу і зменшення числа акціонерів. Банки мають право викуповувати власні акції з наступним (протягом п'яти робочих днів) письмовим повідомленням НБУ про укладені угоди за умови, що це не призведе до падіння регулятивного капіталу нижче за мінімальний рівень. Якщо банк має намір викупити власні акції у розмірі 10 % і більше від загальної емісії, він мусить письмово повідомити НБУ за 15 календарних днів до укладення угоди. НБУ має право заборонити купівлю власних акцій, якщо це може спричинити погіршення фінансового стану банку. Викуплені акції мають бути реалізовані або анульовані упродовж одного року. Протягом цього періоду розподіл прибутку, а також голосування на загальних зборах акціонерів здійснюється без урахування викуплених банком акцій. Для залучення додаткових ресурсів на середньо- і довгостроковій основі (довгі пасиви) банки вдаються до емісії облігацій та інших боргових зобов'язань, яка має для банків деякі переваги порівняно з емісією акцій. По-перше, проценти, які банки виплачують за зобов'язаннями, вираховуються з прибутку, що оподатковується. По-друге, боргові зобов'язання не надають їх власникам права голосу на зборах акціонерів. Ефективність залучення ресурсів за допомогою емісії облігацій тісно пов'язана з їх ліквідністю та ціною. У свою чергу, ці характеристики облігаційної позики визначаються рейтингом облігацій. Для присвоєння облігаціям рейтингової категорії емітенти за кордоном звертаються до відомих рейтингових агентств. Рейтинг забезпечує емітентові доступ до ринку облігацій, а його підвищення — це кращі цінові умови, краща ліквідність. З метою підвищення привабливості облігацій для інвесторів банки емітують конвертовані облігації, які забезпечують їхнім власникам (кредиторам) право на отримання (у рахунок погашення боргових зобов'язань) акцій банку-емітента. Згідно з законодавством України підприємства можуть випускати облігації різних видів: - іменні або на пред'явника; - процентні, дисконтні, або цільові; - у документарній формі або бездокументарній. Не дозволяється випуск облігацій для формування і поповнення статутного капіталу емітентів, а також для покриття збитків, пов'язаних з їх господарською діяльністю. Підприємства, зокрема банки, розміщують свої облігації тільки після повної сплати статутного капіталу. Підприємство (банк) має право розміщувати облігації на суму, яка не перевищує трикратного розміру власного капіталу або розміру забезпечення, що надається йому з цією метою третіми особами. Рішення про випуск облігацій приймається емітентом і оформляється протоколом, який має містити інформацію стосовно емітента, мети випуску і виду облігацій, загального обсягу емісії (позики), порядку випуску облігацій та виплати доходів за ними, строків і порядку погашення облігацій тощо. Технологія випуску і реєстрації облігацій значною мірою схожа з технологією випуску і реєстрації акцій. У структурі пасивів західних банків кошти, залучені через емісію облігацій, відіграють помітну роль. Емісія облігацій українськими банками незначна. Банки віддають перевагу залученню довгострокових ресурсів на безповоротній основі, тобто через емісію акцій, а не облігацій. В умовах економічної нестабільності, значної інфляції банкам досить важко розмістити довгострокові облігації на прийнятних умовах. Водночас слід відзначити, що останнім часом простежується тенденція збільшення як обсягу боргових цінних паперів, емітованих банками, так і збільшення їх частки в зобов'язаннях банків. Крім облігацій банки емітують ще один вид боргових цінних паперів — депозитні (ощадні) сертифікати, які засвідчують суму вкладу, внесеного в банк, і права вкладника (власника сертифіката) на одержання після закінчення встановленого строку суми вкладу та обумовлених у сертифікаті процентів у банку, що емітував сертифікат. Основна різниця між депозитним і ощадним сертифікатами полягає у їх призначенні. Банки емітують ощадні сертифікати з низьким номіналом, орієнтовані на індивідуальних вкладників (інвесторів), тобто це «роздрібні» сертифікати, і депозитні сертифікати з великим номіналом, орієнтовані на інституційних вкладників (інвесторів), великий бізнес, тобто це «оптові» сертифікати. Крім процентних депозитних сертифікатів, випускаються також дисконтні (зеро) депозитні сертифікати. Значного поширення у світовій банківській практиці депозитні сертифікати набули починаючи з 60-х років, коли банки в США почали емітувати високоліквідні депозитні сертифікати на пред'явника, що обертаються. Поява депозитних сертифікатів, що обертаються, збігається з розвитком стратегії менеджменту банку, яка відома під назвою управління пасивами. Ця стратегія полягає в купівлі банком необхідних коштів (фондів) через позичення на міжбанківському ринку, у центральному банку або через емісію депозитних сертифікатів і комерційних паперів для задоволення попиту на кредити, інвестиції та для виконання обов'язкових резервних вимог. Депозитні сертифікати, що обертаються, виявилися привабливими як для банків, так і для їхніх клієнтів (вкладників). Банки завдяки емісії депозитних сертифікатів мають можливість гнучко управляти процесом залучення коштів, оскільки вони самостійно визначають: - номінал сертифікатів, обсяг і порядок їх емісії; - строк сертифікатів, тобто тривалість залучення коштів, що дозволяє банкам знизити ризик незбалансованої ліквідності і планувати активні операції; - вартість залучення коштів, тобто дисконтну ставку, або процентну (фіксовану або плаваючу). Крім того, банки мають можливість розширити коло клієнтів завдяки диверсифікації послуг, що надаються суб'єктам ринку. Для вкладників депозитні сертифікати — це ліквідний і досить дохідний інструмент розміщення їхніх коштів. Так, депозитні сертифікати американських банків, визнаних у ділових колах, мають активний вторинний ринок, на якому вони можуть обертатися до настання строку погашення і, отже, на якому їх можна легко перетворити в готівку. Ринкова процентна ставка за цими депозитами на 0,25 % вища, ніж за казначейськими векселями. Сертифікати, які не мають вторинного ринку, можна достроково продати банку-емітенту, якщо це передбачено умовами випуску. При цьому банки сплачують менший депозитний процент або взагалі його не сплачують. Умови і процедура їх емісії та обігу регулюються внутрішніми положеннями банків і повинні бути оприлюднені в друкованих засобах масової інформації або в загальнодоступному для клієнтів місці в банку. Сертифікати можуть випускатися: - одноразово або серіями; - іменними або на пред'явника; - у бездокументарній формі або в документарній; - на вимогу або на строк; - номіновані як у національній, так і в іноземній валюті; - купонними і безкупонними. Номінал, строки обігу сертифікатів, депозитні процентні ставки в законодавстві не регламентовані і визначаються банками. Іменні ощадні (депозитні) сертифікати розміщуються в бездокументарній формі, а на пред'явника — у документарній. Ощадними (депозитними) сертифікатами на пред'явника оформляються лише вклади на строк більше ніж 30 днів. Купонні сертифікати мають окремі купони, на кожному з яких зазначено строк виплати процентів за вкладом. У разі настання цього строку банк відриває купон і виплачує власникові сертифіката дохід у формі процентів. Безкупонні сертифікати не мають окремих відривних купонів, проценти за ними виплачуються разом із поверненням власникові сертифіката суми вкладу. Ощадні (депозитні) сертифікати у документарній формі мають містити обов'язкові реквізити: - вид цінного папера; - найменування і місцезнаходження банку, що випустив сертифікат; - серія і номер сертифіката; - дата випуску; - сума депозиту; - процентна ставка; - строк отримання вкладу; - підпис керівника банку або іншої уповноваженої особи, засвідчений печаткою банку. Читайте також:
|
||||||||
|