Це, в першу чергу, Законом щодо окремих видів зобов'язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається.стосується господарських зобов’язань, у яких:
· хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки;
· порушення пов'язане з виконанням державного контракту;
· виконання зобов'язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту.
У цих випадках штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах:
· за порушення умов зобов'язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі 20 % вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг);
· за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 % вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі 7 % вказаної вартості.
Законом може бути визначений інший розмір штрафних санкцій, які сторонам забороняється змінювати. У разі, якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором.
Згідно зі ст. 231 ГК є різні способи встановлення розміру штрафних санкцій, а саме:
· у процентному відношенні до суми порушеного зобов'язання незалежно від строку прострочення (наприклад, 20 % вартості поставленої продукції, що не відповідає вимогам щодо її якості);
· у процентному відношенні до суми порушеного зобов'язання залежно від строку прострочення (наприклад, 0,1% несплаченої суми за кожний день прострочення);
· у твердій сумі (застосовується рідко через інфляційні процеси в економіці);
· у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
У разі недосягнення згоди між сторонами щодо встановлення та розміру штрафних санкцій за порушення зобов'язання спір може бути вирішений в судовому порядку за заявою зацікавленої сторони відповідно до вимог ГК.