Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Займенник

Займенникипривертають до себе увагу насамперед - специфікою своєї семантики: вони не дають характеристичної назви предметові чи явищу, а лише вказують на предмети, ознаки, кількість.

 

 

 

Семантичні особливості, синтаксичні і морфологічні властивості займенників дозволяють їм поєднуватися з різними частинами мови та виступати різними членами речення. Ця здатність займенника сприяє виразності висловлювання, конкретизації контексту.

 

Водночас неправильна побудова фрази із займенником може створювати двозначність, наприклад:

Передана до суду справа директора Орлової С.Г. свідчить про належну її підготовку.

 

У цьому реченні не зрозуміло, про чию підготовку вказано: директорачисправи? Для конкретизації варто у реченні вжити уточнення, яке можна подати у дужках безпосередньо після займенника:

Передана до суду справа директора Орлової С.Г. свідчить про належну підготовку необхідної документації.

 

Неприйнятним у вживанні в офіційно-діловому стилі є займенник я. У службовому спілкуванні найчастіше послуговуються його множинною формою:

Ми розглянемо вашу заяву; намне вперше дово­диться вас затримувати і т. д.

 

Стилістичного значення у діловому тексті набуває пропуск особового займенника при наказових формах дієслів: Прошу організуватиНаказую вивчити... Прошу уточнити... Вимагаю притягти... Щоб позбавити текст відтінку категоричності, слід додати до

дієслова займенник Ви, Вас, Вам:

Пропоную Вам здати зброю... Попереджаю Вас про необхідність з'явитися... Наказую Вам подати...

 

Порушенням норми є надмірне використання займенників у тексті, що ускладнює сприймання і розуміння суті викладеного в ньому:

Слід мати на увазі, що вашаособиста зброя - пістолет - призначена для влучення у злочинця з близької відстані. Йогокулям властива значна сила, тому ви і вонинадаєте тілу сильного удару, від якогостворюється неодмінно стресова ситуація.

 

Порушенням норми літературного мовлення є використання регіональних відповідників до займенників:

У нього все так складалося: то єйнібатьки не хотіли його, то його батьки не хотіли неї.

 

Таким же порушенням норми в усному мовленні є неправильне наголошування займенників: мої документи, твоїсправи.

 

Порушенням норми є така побудова речення, у якому особові займенники він, вона, воно, вониможуть стосуватися одночасно кількох іменників з однаковою формою роду і числа:

Усім відома ситуація у правоохоронних органах: бракує досвідчених фахівців, пального, сучасної апаратури та автомобілів і водночас їм доводиться часто вислуховувати нарікання громадян на їх незадовільну роботу.

 

Щоб удосконалити виклад, треба застосувати один із кількох можливих варіантів перебудови речення:

1) Усім відома ситуація у правоохоронних органах: бракує досвідчених фахівців, а також часто не вистачає сучасної апаратури, автомобілів, пального. І водночас правоохоронцям доводиться вислуховувати нарікання на свою адресу щодо незадовільного виконання ними своїх обов'язків.

2) Усім відома ситуація у правоохоронних органах: бракує досвідчених фахівців, а також часто не вистачає сучасної апаратури, автомобілів, пального. І одночасно їм, правоохоронцям, нерідко доводиться вислуховувати нарікання громадян на незадовільний стан правоохоронної діяльності.

 

Присвійні займенники її, його, їхній, свій,уживання яких у тексті пов'язане з двома іменниками, створюють двозначність. Наприклад:

Представник митниці наказав депутатові віддати свій паспорт.

 

У цьому реченні займенник свійможе стосуватися як іменника представник,так і іменника депутат.Для того щоб внести ясність, речення слід перебудувати:

Представник митниці наказав, щоб депутат від­дав свій паспорт. Або: Представник митниці наказав депутатові: «Віддайте свій паспорт».

 

Часто присвійні займенники створюють надмірність у висловлюванні: мій власний план, моя автобіографія, мій автопортрет, моя власна точка зору тощо. В усіх цих словосполученнях займенник є зайвим.

 

Займенник себе також може спричиняти двозначність. Якщо у реченні є два іменники, яких він може стосуватися:

Командирнаказав капітанові викликативогонь на себе.

 

У цьому реченні займенник себе може стосуватися як іменника капітан, так і іменника командир. Щоб уникнути двозначності, треба перебудувати речення:

Командир наказав капітанові, щоб він викликав вогонь на себе. Або: Командир наказав капі­танові: «Викликай вогонь на себе!»

 

Ненормативними є вислови поводити себе, чути себе, представляти собою, замість нормативних: поводитися, чутися, бути (є).

Вказівний займенник цейможе бути співвіднесений із різними словами в контексті, наприклад:

Організована злочинність дедалі набуває поширення. Боротьба зі збройними угрупованнями посилюється. З цим не можна миритися.

 

У такому контексті займенник цейможе стосуватися як поширення організованої злочинності, так і боротьби з нею. Текст слід перебудувати так:

Організована злочинність дедалі набуває поширення. І з цим не можна миритися. Тому боротьба зі збройними угрупованнями посилюється.

 

Уживання російського займенника любой (любий) замість будь-який також є пору­шенням норми.

 


Читайте також:

  1. Б) Перекладіть текст з урахуванням Вашого фаху, знайдіть у ньому займенникові форми і охарактеризуйте особливості їх вживання у науковому тексті.
  2. Вживання займенників у науковому і діловому тексті
  3. Відмінювання займенників різних семантико-граматичних розрядів
  4. Допоможіть Олі написати листа Бетті, заповніть пропуски присвійними займенниками.
  5. ЗАВДАННЯ 2. Використовуючи інформацію прочитаного тексту «Вживання займенників у науковому і діловому тексті», підготуйте усне повідомлення за цією темою.
  6. Загальна характеристика стилістичних функцій займенників.
  7. ЗАЙМЕННИК
  8. Займенник як частина мови
  9. Займенник. Особливості вживання граматичних форм займенників
  10. Займенник. Особливості вживання граматичних форм займенників
  11. Займенники (вказівні, відносні, зворотний)




Переглядів: 2164

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Дієслово | Прийменник

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.