МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ЗайменникЗайменникипривертають до себе увагу насамперед - специфікою своєї семантики: вони не дають характеристичної назви предметові чи явищу, а лише вказують на предмети, ознаки, кількість.
Семантичні особливості, синтаксичні і морфологічні властивості займенників дозволяють їм поєднуватися з різними частинами мови та виступати різними членами речення. Ця здатність займенника сприяє виразності висловлювання, конкретизації контексту.
Водночас неправильна побудова фрази із займенником може створювати двозначність, наприклад: Передана до суду справа директора Орлової С.Г. свідчить про належну її підготовку.
У цьому реченні не зрозуміло, про чию підготовку вказано: директорачисправи? Для конкретизації варто у реченні вжити уточнення, яке можна подати у дужках безпосередньо після займенника: Передана до суду справа директора Орлової С.Г. свідчить про належну підготовку необхідної документації.
Неприйнятним у вживанні в офіційно-діловому стилі є займенник я. У службовому спілкуванні найчастіше послуговуються його множинною формою: Ми розглянемо вашу заяву; намне вперше доводиться вас затримувати і т. д.
Стилістичного значення у діловому тексті набуває пропуск особового займенника при наказових формах дієслів: Прошу організувати… Наказую вивчити... Прошу уточнити... Вимагаю притягти... Щоб позбавити текст відтінку категоричності, слід додати до дієслова займенник Ви, Вас, Вам: Пропоную Вам здати зброю... Попереджаю Вас про необхідність з'явитися... Наказую Вам подати...
Порушенням норми є надмірне використання займенників у тексті, що ускладнює сприймання і розуміння суті викладеного в ньому: Слід мати на увазі, що вашаособиста зброя - пістолет - призначена для влучення у злочинця з близької відстані. Йогокулям властива значна сила, тому ви і вонинадаєте тілу сильного удару, від якогостворюється неодмінно стресова ситуація.
Порушенням норми літературного мовлення є використання регіональних відповідників до займенників: У нього все так складалося: то єйнібатьки не хотіли його, то його батьки не хотіли неї.
Таким же порушенням норми в усному мовленні є неправильне наголошування займенників: мої документи, твоїсправи.
Порушенням норми є така побудова речення, у якому особові займенники він, вона, воно, вониможуть стосуватися одночасно кількох іменників з однаковою формою роду і числа: Усім відома ситуація у правоохоронних органах: бракує досвідчених фахівців, пального, сучасної апаратури та автомобілів і водночас їм доводиться часто вислуховувати нарікання громадян на їх незадовільну роботу.
Щоб удосконалити виклад, треба застосувати один із кількох можливих варіантів перебудови речення: 1) Усім відома ситуація у правоохоронних органах: бракує досвідчених фахівців, а також часто не вистачає сучасної апаратури, автомобілів, пального. І водночас правоохоронцям доводиться вислуховувати нарікання на свою адресу щодо незадовільного виконання ними своїх обов'язків. 2) Усім відома ситуація у правоохоронних органах: бракує досвідчених фахівців, а також часто не вистачає сучасної апаратури, автомобілів, пального. І одночасно їм, правоохоронцям, нерідко доводиться вислуховувати нарікання громадян на незадовільний стан правоохоронної діяльності.
Присвійні займенники її, його, їхній, свій,уживання яких у тексті пов'язане з двома іменниками, створюють двозначність. Наприклад: Представник митниці наказав депутатові віддати свій паспорт.
У цьому реченні займенник свійможе стосуватися як іменника представник,так і іменника депутат.Для того щоб внести ясність, речення слід перебудувати: Представник митниці наказав, щоб депутат віддав свій паспорт. Або: Представник митниці наказав депутатові: «Віддайте свій паспорт».
Часто присвійні займенники створюють надмірність у висловлюванні: мій власний план, моя автобіографія, мій автопортрет, моя власна точка зору тощо. В усіх цих словосполученнях займенник є зайвим.
Займенник себе також може спричиняти двозначність. Якщо у реченні є два іменники, яких він може стосуватися: Командирнаказав капітанові викликативогонь на себе.
У цьому реченні займенник себе може стосуватися як іменника капітан, так і іменника командир. Щоб уникнути двозначності, треба перебудувати речення: Командир наказав капітанові, щоб він викликав вогонь на себе. Або: Командир наказав капітанові: «Викликай вогонь на себе!»
Ненормативними є вислови поводити себе, чути себе, представляти собою, замість нормативних: поводитися, чутися, бути (є). Вказівний займенник цейможе бути співвіднесений із різними словами в контексті, наприклад: Організована злочинність дедалі набуває поширення. Боротьба зі збройними угрупованнями посилюється. З цим не можна миритися.
У такому контексті займенник цейможе стосуватися як поширення організованої злочинності, так і боротьби з нею. Текст слід перебудувати так: Організована злочинність дедалі набуває поширення. І з цим не можна миритися. Тому боротьба зі збройними угрупованнями посилюється.
Уживання російського займенника любой (любий) замість будь-який також є порушенням норми.
Читайте також:
|
||||||||
|