Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Взаємозалежність між рівнем соціально-економічного розвитку суспільства і державно-правовими інститутами.

Бесіда.

1) Як ви вважаєте, чи впливає рівень розвитку суспільства на розвиток держави, права?

У разі необхідності допомагаю учням навідними запитаннями, які стосуються технічного розвитку суспільства — вони більш видовищні. (Коли і в зв’язку з чим виникла потреба в Правилах дорожнього руху? Що спричинило появу такої галузі права як космічне право? тощо.)

У своїх відповідях учні повинні самостійно дійти висновку, що поява тих чи інших законів і норм, їх зміст безпосередньо залежать від рівня розвитку суспільства.

2) Згадайте, як змінювалася форма правління в таких державах, як Франція, Велика Британія, Стародавній Рим.

3) Назвіть основні події, внаслідок яких відбувалися ці зміни. (У разі необхідності активізую знання учнів з курсу всесвітньої історії навідними запитаннями.)

Коментуючи відповіді учнів, підводжу їх до висновку про наявність зв’язку між рівнем розвитку суспільства і рівнем розвитку держави та права. Водночас підкреслюю їх певну самостійність.

 

2. Влада і соціальні норми первинного суспільства.

Вивчення матеріалу другого питання уроку проводжу шляхом бесіди з одночасним складанням порівняльної таблиці «Додержавне (первісне) суспільство і держава» (див. нижче). У ході бесіди заповнюються рядки таблиці, що стосуються характеру влади і соціальних норм. Виходячи з резерву часу, на уроці може бути заповнено лише частину таблиці. Завершення роботи над таблицею відбувається при виконанні учнями домашнього завдання.

Бесіда.

1) Згадайте, якими були перші колективи людини розумної, назвіть їх перші заняття, які знаряддя праці вони при цьому використовували.

2) Хто керував цими колективами, як він обирався на правління?

Під час відповідей учні повинні назвати вождів, старійшин, указати, що вони обиралися племенем, родом, їх авторитет був незаперечним завдяки наявному досвіду, вмінню забезпечити соплемінників усім необхідним для життя. Можливо з’ясування питання про відсутність відокремленого апарату влади, відсутність приватної власності тощо.

Таким чином, згадавши характерні ознаки додержавного (первісного) суспільства, учні повинні заповнити другу колонку порівняльної таблиці. Третя колонка заповнюється у ході подальшої бесіди.

Бесіда.

1) Згадайте, що спричинило появу держави.

2) Які зміни в житті суспільства при цьому відбуваються?

Зразок таблиці.

Критерії порівняння Додержавне (первісне) суспільство Державне (класове) суспільство
Мотиви об’єднання людей Кровна спорідненість Належність до певної держави, спільна територія проживання
Опора влади керівника Сімейний (родинний) авторитет вождя, його досвід Апарат влади, при потребі сила
Наявність відокремленого апарату влади Відсутній Наявний
Прийняття найважливіших рішень Народними зборами племені (роду) Як правило, представницькими органами влади
Власність Колективна, всього племені, роду Приватна
Існуючі види соціальних норм Звичаї, традиції Право, що відіграє провідну роль, звичаї, традиції, корпоративні норми тощо
Порядок встановлення соціальних (правових) норм Формуються протягом значного часу, стають звичаями Приймаються як нормативно-правові акти держави, вступають в силу після прийняття
Засіб підтримання соціальних (для держави — правових) норм Опора на авторитет, розуміння важливості дотримання норм для кожного Державна влада
Застосування сили щодо дотримання соціальних (правових) норм Не потрібне Часом потрібне та можливе
Склад колективу, який здійснює управління Родичі Люди, що проживають на певній території (території держави)
Чисельність колективу, який здійснює управління Невелика   Набагато більша, ніж в первісному суспільстві

 

За наявності резерву часу оглядово характеризую існуючі теорії походження держави: соціально-економічну, теологічну, патріархальнутощо.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  5. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  6. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  7. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  8. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  9. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  10. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  11. Акустичні рівнеміри
  12. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства




Переглядів: 1079

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
V. ПІДСУМКИ УРОКУ | Історичні типи держави, перспективи історичного розвитку.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.