Історичні типи держави, перспективи історичного розвитку.
Робота в групах.
Об’єдную учнів у малі групи; зазначаю, що виконання завдання потребує використання наявних знань з історії, літератури тощо, дозволяю користування підручником.
Завдання групам (а — г).
Визначте характерні риси:
а) рабовласницької держави;
б) феодальної держави;
в) буржуазної держави;
г) соціалістичної держави.
Представники кожної групи повідомляють підсумки своєї роботи. Фіксую на дошці пропоновані характерні риси відповідного типу держави, коригую цей перелік у процесі обговорення.
Визначаючи риси держав різних історичних типів, учні можуть, зокрема, назвати такі риси:
1) рабовласницька держава — здебільшого значна роль держави в регулюванні економічних відносин; переважаюча форма державного устрою — імперія, наявна чітко виражена в правових нормах нерівність людей (раби не є навіть суб’єктами права,, вони були його об’єктом), держава виконує волю класу рабовласників;
2) феодальна держава — виконує волю класу феодалів, закріплює панування їх над селянами шляхом закріплення та охорони феодальної власності на землю, переважаюча форма державного правління — монархія (переважно абсолютна), значний вплив релігійних норм;
3) буржуазна держава — правове закріплення рівноправність громадян, права приватної власності, проголошення особистих та політичних прав громадян, зниження впливу держави в економічній сфері, зростання різноманітності форм правління та державного устрою;
4) соціалістична держава — домінуючий вплив держави в економіці, проголошення та закріплення в законодавстві соціально-економічних прав.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВі
Завдання.
Користуючись записами на дошці, назвіть історичні типи держави та їх основні риси.
V. підсумки уроку
Аналізую роботу учнів в групах, указую на типові помилки; пропоную найбільш компетентному учню зробити підсумок уроку.