— Висловіть думку щодо умов, які можуть цікавити працівників підприємства (організації) при влаштуванні на роботу.
На дошці фіксую всі висловлювані учнями пропозиції, навіть найнеймовірніші. Після цього пропоную учням розподілити названі умови на такі групи:
— умови, які можуть бути загальними для всіх працюючих на підприємстві (початок і закінчення змін, загальний вихідний день, можливість користування відомчою поліклінікою, відпочинок в оздоровчому таборі тощо);
— ті, без яких неможливо здійснити роботу (робоче місце, посада, кваліфікація, зарплата), та додаткові, яких може і не бути в конкретному договорі (термін виконання роботи, пільги, зменшений робочий час тощо).
Спираючись на цей розподіл умов праці, пояснюю учням зміст колективного та трудового договорів.
Завдання.
Учні мають під час розповіді вчителя заповнити другий стовпчик таблиці. (Готується на дошці заздалегідь.)
Вибірково перевіряю правильність виконання завдання.
Зразок таблиці.
Критерії порівняння
Колективний договір
Трудовий договір
Рівень, на якому укладають угоду
Підприємство або структурний підрозділ
Індивідуально (окремий працівник)
Сторони договору
Профспілковий комітет або інший уповноважений трудовим колективом орган (представники) і власник або уповноважений ним орган
Працівник і власник або уповноважений ним орган
Зміст договору
Основні положення з питань праці й зарплати, охорони праці, робочого часу і часу відпочинку, стимулювання, соціально-побутових, житлових умов, додаткові пільги і переваги тощо, які стосуються колективу загалом
Характер (професія, посада, кваліфікація) і умови роботи (робочий час, пільги тощо), оплати праці конкретного працівника
Форма договору
Письмова
Як правило, письмова, в окремих випадках обов'язково письмова
Строк дії
Один рік
На весь час роботи працівника на підприємстві
Робота з документом.
— Опрацюйте витяг із КЗпП України, заповніть третій стовпчик таблиці.