Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Принципи державної політики в галузі охорони праці

Ст. 2 Закону України «Про охорону праці» встановлює, що дія його поширюється на всіх юридичних та фізичних осіб, які відповід­но до законодавства використовують найману працю, та на всіх пра­цюючих.

У ст. 4 Закон визначає, що засади державної політики в галузі охо­рони праці базуються на 10 основних принципах.

і. Пріоритет життя і здоров'я працівників, повна відповідаль­ність роботодавця за створення належних, безпечних і здо­рових умов праці.

Цей принцип вимагає від всіх суб'єктів господарювання того, щоб в разі реконструкції, модернізації виробництв, при розробці нових технологічних процесів передусім розглядалися питання впливу цих робіт на життя і здоров'я працівників. Економічна доцільність не повинна йти всупереч охороні праці. Роботодавець несе повну відпо­відальність за стан охорони праці на підконтрольних йому об'єктах господарювання.

2. Підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці.

Контроль за станом охорони праці здійснюється органами держав­ного нагляду, трудовими колективами підприємств та організацій, професійними спілками та іншими громадськими організаціями, функціями яких є не лише з'ясування недоліків, а й діяльність спря­мована на запобігання травматизму та професійним захворюванням. Питання державного нагляду і громадського контролю детально роз­глядаються у цьому підручнику.


3. Комплексне розв'язання завдань охорони праці на основі
загальнодержавної, галузевих, регіональних програм з цього
питання та з урахуванням інших напрямів економічної і
соціальної політики, досягнень в галузі науки і техніки та
охорони довкілля.

Вирішенняпроблем охорони праці в більшості випадків вимагає комплексності. З цієюметою в країні кожні п'ять років приймається і виконується Національна програма покращання стану безпеки, гігієни праці тавиробничої санітарії, інші програми, реалізація яких сприяє покращанню наглядової, навчально-методичної та контрольної діяль­ності у сфері охорони праці; розробці нових методів, систем і засобів діагностики устаткування, попередження та локалізації аварій на потенційно небезпечних об'єктах; розробці нових технічних засобів захисту працюючихвід небезпечнихта шкідливих виробничих факто­рів; створенню новихбезпечних технологійтощо.

4. Соціальний захист працівників, повне відшкодування шкоди
особам, які потерпіли від нещасних випадків на виробництві
та професійних захворювань.

Соціальнийзахист працівників базується на гарантіях охорони праці, які визначені Законом «Про охорону праці» і Законом «Про загальнообов'язковедержавне соціальне страхування від нещасних випадківна виробництві...». Цим гарантіям присвячена окрема глава цього підручника.

5. Встановлення єдиних вимог з охорони праці для всіх підпри­
ємств та суб'єктів підприємницької діяльності незалежно
від форм власності та видів діяльності.

Суть цього принципу зрозуміла і обумовлена тим, що фізичні можливості людей не залежать від того, де вони працюють. В той же час, коли умови праці шкідливі для здоров'я, вимагають особливих фізичних даних або психофізіологічних характеристик з боку праців­ника, йому необхідно під час прийому на роботу проходити поперед­нє, а під час роботи - періодичне медичне обстеження.

6. Адаптація трудових процесів до можливостей працівника з
урахуванням його здоров 'я та психологічного стану.

Реалізація цього принципу стосується передусім створення робо­чих місць для інвалідів та інших людей з обмеженими можливостями і свідчить про цивілізованість суспільства. На жаль в нашій країні цей принцип поки що у більшості випадків залишається декларативним, хоча і є конкретні приклади його реалізації. За взірець у його реаліза­ції можуть служити країни Європейського Союзу. Прагнення України


вступити до ЄС і було одним з мотивів, які спонукали вітчизняних законодавців включити цей принцип до Закону.

7. Використання економічних методів управління охороною
праці, участь держави у фінансуванні заходів щодо охоро­
ни праці, залучення добровільних внесків та інших надхо­
джень на ці цілі, отримання яких не суперечить законо­
давству.

Основним питанням теорії і практики охорони праці є питання підвищення рівня безпеки. Якщо виявлену небезпеку неможливо виключити повністю, необхідно знизити ризик до припустимого рівня шляхом вибору відповідного рішення. Досягти цієї мети допо­магає ризик орієнтований підхід, суть якого полягає у визначенні ризикупри різних рішеннях і виборі оптимального рішення. Викори­стання економічних методів управління дозволяє знайти оптимальне рішення, що забезпечить заданий рівень безпеки.

Участь держави у фінансуваннізаходів щодо охорони праці обумо­влена тим, що держава і суспільство зацікавлені у зниженні виробни­чого ризику.

8. Інформування населення, проведення навчання, професійної
підготовки і підвищення кваліфікації працівників з питань
охорони праці.

Найоптимальніший шлях боротьби з нещасними випадками та професійнимизахворюваннями - попередження про ці небезпеки, зокрема, навчання тому, як запобігати їх виникненню. Зараз в країні діє система безперервного навчання з питань охорони праці, до основ­них науково-методичних принципів побудови, цільових функційта методологічних основ якої належать:

• наступність та безперервність навчання з питань безпеки життя,
діяльності та охорони праці усіх вікових категорій населення України;

• формування суспільної свідомості і рівня знань населення України,
що відповідають вимогам часу;

• навчання з питань особистої безпеки та безпеки оточуючих, відпо­
відних норм поведінки вихованців в дошкільних закладах освіти;

• навчання з питань охорони праці в середніх, позашкільних та про­
фесійно-технічних закладах освіти;

• навчання з питань безпеки життя і діяльності в цілому та охоро­
ни праці студентів вищих навчальних закладів освіти;

• навчання з питань охорони праці працівників при їх підготовці,
перепідготовці, підвищенні кваліфікації, під час прийняття на роботу
та в період роботи; навчання працівників, які виконують роботи з


підвищеною небезпекою та роботах, де є потреба у професійному доборі, інструктування працівників з питань охорони праці, дотри­мання порядку допуску до виконання робіт;

• навчання населення в цілому з питань безпеки життя, діяльності та охорони праці.

9. Забезпечення координації діяльності органів державної
влади, установ, організацій, об'єднань громадян, що розв'я­
зують проблеми охорони здоров 'я, гігієни та безпеки праці,
а також: співробітництва і проведення консультацій між:
роботодавцями та працівниками (їх представниками), між:
усіма соціальними групами під час прийняття рішень з охо­
рони праці на місцевому та державному рівнях.

Основними суб'єктами охорони праці безперечно є роботодавець і працівник. Метою діяльності роботодавця є отримання прибутку, досягнення якомога більшого дуже часто можливо за рахунок так зва­ної потогінної системи, економії на засобах захисту працюючих, нех­туванні умовами праці, наслідком чого будуть підвищені втома, трав­матизм, захворюваність працюючих. Така поведінка роботодавця веде до напруженості у трудовому колективі, конфлікту між роботодавцем і трудовим колективом. Але часто самі працівники свідомо або несві­домо йдуть на порушення вимог охорони праці. Працівники в основ­ному влаштовуються на роботу заради отримання заробітної плати, і коли виконання вимог безпеки праці, застосування засобів захисту веде до зменшення продуктивності праці, а отже і розміру зарплати, вони можуть ігнорувати вимогами безпеки, незважаючи на те, що така поведінка загрожує передусім їхньому життю і здоров'ю. Ігнорування безпекою може бути зумовлене також переоцінкою власного досвіду та майстерності, стресовим станом (депресією, збудженням, втомою), алкогольним чи наркотичним сп'янінням тощо.

Не допустити такі дії, що ведуть до людських жертв, травм, хвороб, як з боку роботодавців так і з боку працівників може суспільство в особі громадських, передусім профспілкових, організацій і державних інституцій.

10. Використання світового досвіду організації роботи щодо
поліпшення умов і підвищення безпеки праці на основі між­
народного співробітництва.

Участь України в діяльності міжнародних органів та організацій вимагає від неї вивчення закордонного досвіду охорони праці. З іншо­го боку така робота без сумніву сприяє підвищенню рівня виробничої безпеки на підприємствах різних галузей економіки, зменшенню


рівня нещасних випадків та професійних захворювань, поліпшенню ефективності управлінської та контрольно-наглядової діяльності в галузі охорони праці. Цьому питанню присвячено наступний параграф підручника.

З метою реалізації вищенаведених принципів, а також з метою чіт­кого визначення правовідносин між роботодавцями і працівниками щодо питань охорони праці, які є однією із найважливіших суспіль­них проблем, правове поле Закону України «Про охорону праці» охо­плює основні аспекти цих правовідносин, а сам закон містить 44 стат­ті, об'єднаних у 8 розділів. Основні питання, що регулюються відпо­відними статтями Закону «Про охорону праці», будуть розглянуті далі. Під час вивчення принципів державної політики в галузі охоро­ни праці доцільно знайти як наведені у цьому підручнику, так і з прак­тики, конкретні приклади їх реалізації.

1.3.3. Застосування міжнародних договорів та угод. Міжнародне співробітництво в галузі охорони праці

Важливими нормативними актами з питань охорони праці є міжна­родні договори та угоди, до яких приєдналась Україна. Закон «Про охо­рону праці» передбачає, якщо міжнародним договором, згода на обов'яз­ковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші норми, ніж ті, що передбачені законодавством України про охорону праці, застосовуються норми міжнародного договору.

Переважна більшість міжнародних договорів та угод, в яких бере участь Україна і які більшою або меншою мірою стосуються охорони праці, - це наступні чотири групи документів.

1. Конвенції та рекомендації Міжнародної Організації Праці;

2. Директиви Європейського Союзу;

3. Договори та угоди, підписані в рамках Співдружності Незалеж-

них Держав;

4. Двосторонні договори та угоди.

Крім вищезазначених організацій у справу охорони праці вносять свій внесок також Міжнародне агентство з атомної енергії (МАГАТЕ), Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ), Міжнародна органі­зація зі стандартизації (ІСО), Міжнародна організація авіації (ІКАО) та ряд інших.

Значне місце серед міжнародних договорів, якими регулюються трудові відносини, займають конвенції Міжнародної Організації Праці у галузі поліпшення умов праці та рекомендації щодо їх засто-

 


сувашія. До МОП зараз входить 173 країни. Структурно МОЇ І скла­дається з Міжнародної Конференції праці, Адміністративної Ради та Міжнародного Бюро праці.

Міжнародна Конференція праці - вищийорган МОП і тому вона зветься такожВсесвітнім Парламентом праці - проводиться щороку у червні за участю представників всіх країн-членів.

Міжнародне Бюро праці - це постійнийсекретаріат організації, який розробляє Кодекси практичних заходів, здійснює моніторинг фінансовихсправ, розробляє порядок денний наступних Міжнарод­них Конференцій праці.

Адміністративна Рада включає 28 урядових представників, 14 пред­ставників роботодавців та 14 представників робітників. Адміністратив­на Рала здійснює контроль за діяльністю Міжнародного Бюро праці та зв'язок між ним і Міжнародною Конференцією праці.

Всі механізми прийняття рішень в МОП пов'язані з її унікаль­ною структурою, яка базується на принципі ТРИПАРТИЗМУ, тобто рівного представництва трьох сторін~ уряду, роботодав­ців і робітників.Так приймаються рішення кожної країпп-члена, так приймаютьсярішення по суті роботи комітетів Конференції по Між­народним Конвенціям, Рекомендаціям тощо.

Розглянутий вище принципдержавної політики нашої країни в галузі охорони праці, ЯКИЙполягає у «...координації діяльності орга­нів державної влади, установ, організацій, об'єднань громадян, щорозв'язують проблеми охорони здоров'я, гігієни та безпеки праці, а також співробітництваі проведення консультацій між роботодавцями та працівниками...» базується на унікальному, майже 90-річному, сві­товому досвіді використання принципутрипартизму

Технічне сприяння МОП у сфері охорони праці носить різні форми. Деякі проекти допомогли країнам-членам під час розробки нових законодавств з охорони праці і при зміцненні інспекційних служб. В інших країнах здійснювалась підтримка при створенні інститутів з виробничої безпеки та гігієнипраці для сприяння нау­ковим дослідженням і розробці навчальних програм. Основними формамидіяльності МОП є розробка стандартів, дослідження, збір та розповсюдження інформації, технічне сприяння. При активному співробітництві зкраїнами-членами цізаходи роблять більш успіш­ною боротьбу за досягнення соціальної справедливості та миру у всьому світі. За свою діяльність МОП отримала у 1969 р. Нобелів­ську Премію Миру,

З часу свого заснування МОП ухвалила понад 180 Конвенцій,74


з яких пов'язані з умовами праці. Вагома частина цих конвенцій стосується питань охорони праці. Особливе місце серед Конвенцій МОП займає Конвенція № 155 «Про безпеку і гігієну праці та вироб­ничу санітарію», яка закладає міжнародно-правову основу націо­нальної політики щодо створення всебічної і послідовної системи профілактики нещасних випадків на виробництві і професійних зах­ворювань.

У МОПдіє система контролю за застосуванням в країнах-членах Організації конвенцій і рекомендацій. Кожна держава зобов'язана подавати доповіді про застосування на своїй території ратифікованих нею конвенцій, а також інформації про стан законодавства і практи­ки з питань, що порушуються в окремих, не ратифікованих нею кон­венціях.

Директиви, що приймаються в рамках Європейського Союзу і є законом для всіх його країн, відповідають конвенціям МОП. З іншого боку, при розробці нових конвенцій, рекомендацій та інших докумен­тів МОП враховується передовий досвід країн-членів ЄС. Все зрос­таюча важливість директив ЄС обумовлена багатьма причинами, серед яких найсуттєвішими є наступні чотири:

• спільні стандарти здоров'я і безпеки сприяють економічній інте­
грації, оскільки продукти не можуть вільно циркулювати всередині
Союзу, якщо ціни на аналогічні вироби різняться в різних країнах-
членах через різні витрати, які накладає безпека та гігієна праці на
бізнес;

• скорочення людських, соціальних та економічних витрат, пов'яза­
них з нещасними випадками та професійними захворюваннями, при­
веде до великої фінансової економії і викличе суттєве зростання яко­
сті життя у всьому Співтоваристві;

 

• запровадження найбільш ефективних методів роботи повинно
принести з собою ріст продуктивності, зменшення експлуатаційних
(поточних) витрат і покращання трудових стосунків;

• регулювання певних ризиків (таких, як ризики, що виникають
при великих вибухах) повинно узгоджуватися на наднаціональному
рівні в зв'язку з масштабом ресурсних затрат і з тим, що будь-яка
невідповідність в суті і використанні таких положень приводить до
«викривлень» у конкуренції і впливає на ціни товарів.

Україна не являється членом ЄС, але неодноразово на найвищих рівнях заявляла про своє прагнення до вступу до цієї організації. Однією з умов прийняття нових країн до ЄС є відповідність їхнього законодавства законодавству ЄС, тому в нашій країні ведеться актив-


на робота по узгодженню вимог законів та інших нормативно-право­вих актів директивам ЄС.

Активна робота щодо розвитку та удосконалення правової бази охорони праці проводиться в країнах членах СНД. Важливу роль вцій роботі відіграють модельні закони, прийняті на міждержавному рівні. Мета цих законів сприяти зближенню національного законодавства вгалузі охорони праці на міждержавному рівні, створення єдиної пра­вової бази, спрямованої на максимальне забезпечення соціальної захищеності працівників.


Читайте також:

  1. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  2. III ПОЛІТИКИ.
  3. Автоматизація помпових станцій підкачування і перекачування. Охорона праці під час експлуатації систем автоматизації.
  4. Автоматизовані системи управлінні охороною праці, обліку, аналізу та дослідження травматизму
  5. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  6. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  7. Агресивний тип дивідендної політики включає метод стабільного приросту дивідендів і метод постійного коефіцієнта виплат.
  8. Адаптація працівників.
  9. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  10. Адміністративна і дисциплінарна відповідальність медичних працівників
  11. Адміністративні правопорушення в галузі охорони здоров'я. Адміністративна відповідальність медичних працівників.
  12. Адміністративно-правове регулювання державної реєстрації актів цивільного стану, державної виконавчої служби, нотаріату та адвокатури.




Переглядів: 2963

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розумно досяжно». | Основні положення державного соціального страхування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.