Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розділ VII. Державний і приватний соціальний захист з другої половини XIX ст. по 1917 р.

1. Вплив російських реформ 60-70-их років XIX ст. на розвиток державної і суспільної опіки

Після офіційного скасування кріпацтва (1861 р.) в Росії (у Габсбурзькій імперії - 1848 р.) відбувається реорганізація адмініст­ративної системи і державного управління. У зв'язку з тим зміню­ється й управління соціальним захистом населення. Функції нагляду за суспільною опікою залишаються за Міністерством внутрішніх справ, хоч у більшості губерній його здійснювали земські та міські установи, що стали правонаступниками приказів суспільної опіки на місцях. Земства (земські установи) - виборні органи місцевого самоуправління (земські зібрання, земські управи) в Росії. Введені земською реформою 1864 р., впроваджені до 1914 р. у 43 губерніях із загальної їх кількості 78. У Південній та Лівобережній Україні земства введено протягом 1865-1870 рр., а в Правобережній - лише 1911 р. Відали народною освітою, охороною здоров'я, будівницт­вом доріг, суспільною опікою. Контролювалися Міністерством вну­трішніх справ і губернаторами, які мали право відміни рішень зем­ських установ. Вибори до земств відбулися по 3-х куріях (повітові землевласники, власники міської нерухомості, представники сільсь­ких громад). Але в деяких губерніях, де ще не було земських уста­нов, продовжували функціонувати прикази.

Державна фінансова підтримка (на кінець XIX ст.) закладів опіки вперше набуває систематичного і регулярного характеру.

Виявляються нові категорії непрацездатних осіб суспільної опіки: незаконнонароджені немовлята і підкидьки, особи, що по­требують загального і амбулаторного лікування, прокажені, хроніч­ні хворі, божевільні, безробітні, сім'ї солдатів, призваних на дійсну службу. А згідно з Лікарським статутом, суспільна опіка мала сто­суватися породіль, тимчасово безпритульних неповнолітніх, осіб, покусаних скаженими тваринами, алкоголіків. Але коло клієнтів суспільної допомоги залежно від місцевих умов могло звужуватися або розширюватися, бо єдиної думки з цього приводу в суспільстві -не було. Так, Калузьке губернське земство, крім установлених груп клієнтів, вважало за необхідне опікуватися дітьми арештантів і за­сланих, дітьми епілептиків, особами, що відбули термін покарання, волоцюгами. А Київське та Смоленське губернські земства були проти обов'язкового опікування.

Підхід, що склався як у практиці, так і в законодавстві, викли­кав необхідність роз'яснень Урядуючого Сенату стосовно бідних: «...опіка бідних має вважатися не обов'язком, а правом земських та міських установ». Такий підхід призвів до того, що земські уста­нови 1906 р. із 132,761 млн. крб. свого бюджету витратили на суспі­льну опіку лише 7,055 млн. крб., волосні і селянські установи - 1,392 млн. крб. із загальної суми 78,487 млн. крб., а в міських уста­новах половина російських міст витратила не більше ніж 300 крб.

Як уже зазначено вище, в пореформений період у губерніях склалася подвійна система управління суспільною опікою: через прикази суспільної опіки (стара форма) і через земські установи (нова форма). Порівнюючи приказну і земську системи опіки, можна від­значити, що останні були мобільніші і мали розгалужену мережу послуг, отже, були прогресивніші. У 90-ті роки XIX ст. земська сис­тема у 1,5 раза перевершувала всю приказну дореформену систему в усіх 55 губерніях за кількістю установ. Крім того, вона надавала і ширшу систему допомоги, що включала нові форми опіки.

Певної системи у роботі не існувало, але можна зазначити при­наймні певні тенденції на прикладі опіки байстрят і підкидьків. У багатьох губерніях патронаж таких дітей здійснювали земські ліка­рі, вчителі і священики разом з поліцією. Форми опіки могли бути різні. Так, у Київському земстві було створено шість видів патро­нажу: годування немовлят вдома матір'ю; віддавання немовлят на вигодовування; виховання; навчання майстерності; утримання в сім'ї школярів; віддавання в обслуговування на умовах сімейної опіки. Поширеною формою було опікування за рахунок благодій­них товариств.

Бездоглядність дітей, що мали батьків, але які через виробничі чи інші обставини змушені залишати їх вдома самих, покликали до життя такі форми опіки, як «безкоштовні колискові» (рос. «кольїбель- ни»), «денні сховища», ясла. Для дітей шкільного віку відкривалися

ремісничі класи, для дітей-правопорушників - хліборобські колонії та ремісничо-виправні притулки.

Земські установи здійснювали диференційований підхід до проблем нужденних. Тут існували не тільки особливі форми опіки в богодільнях, а й при розподілі допомоги. Створювалися спеціальні фонди окремо для ремісників, «старезних і хворих», «бідних жінок», «вчителів та вчительок».

Земства започаткували важливу роботу з профілактики зубо­жіння. З цією метою було створено позичково-благодійницькі фон­ди, емеритальні каси. Кошти перших використовувалися для під­тримки переселенців, на ремонт і будівництво квартир, будинків, на оплату податків тим, хто мав велику заборгованість з них. Емерита­льні каси виплачували пенсії земським службовцям (що було особ­ливо важливим для сільських вчителів), а в разі смерті службовця - надавали матеріальну допомогу його родині, дітям. У 1894 р. серед семи емеритальних кас у Росії були Чернігівська та Херсонська.

Крім цього, земські установи видавали одноразову допомогу до різних свят (Різдво, Великдень), вносили плату за навчання дітей у гімназіях. Наприклад, земство Катеринославської губернії в один з років виділило на такі пожертвування 11085 крб., у Смолен­ськії губернії видавали позички на продовольство по 100 і більше крб. на повіт, бідним за малу плату або безкоштовно надавалася можливість користуватися лікарнями. Від держави на той час гро­шову допомогу отримували лише вислані на поселення і політич­ні засланці (в Іркутській та Єнісейській губерніях).

Займалися земства і громадськими роботами, у проведенні яких можна виділити два етапи:

а) перше десятиліття по скасуванні кріпацтва;

б) з початку XX ст.

Земські громадські роботи першого етапу пов'язані з будівниц­твом залізниці 1868 р., а також з іригацією полів і лісонасадження­ми (особливо у неврожайний 1873 р.). Але уряд недовірливо стави­вся до такого роду діяльності, тому вона обмежувалася. Поверта-

«Емеритура» - грошова допомога, спеціальна пенсія відставним державним службовцям. Кошти емеритальних кас складалися з обоє 'язкових відрахувань від


Читайте також:

  1. III. Захист інтересів клієнта
  2. VI. РАДІАЦІЙНИЙ, ХІМІЧНИЙ, БІОЛОГІЧНИЙ ЗАХИСТ
  3. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  4. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  5. Адміністративний захист об’єктів інтелектуальної власності від недобросовісної конкуренції
  6. Адміністративно-правовий захист об’єктів інтелектуальної власності
  7. Адміністративно-правовий захист права інтелектуальної власності
  8. Адміністративно-правовий спосіб захисту прав
  9. Адміністративно-правовий спосіб захисту прав
  10. Актив і пасив балансу складаються також з певних розділів.
  11. Активи, що реалізуються повільно (А3) – це статті 2-го розділу активу балансу, які включають запаси та інші оборотні активи (рядки 100 до 140 включно, а також рядок 250).
  12. Акустичні засоби|кошти| захисту




Переглядів: 732

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розділ VI. Державна опіка у другій половині XVII - першій половині XIX століть | Їхньої платні.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.