МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Розділ VI. Державна опіка у другій половині XVII - першій половині XIX століть1. Утвердження державно-адміністративних підходів до суспільної та приватної опіки Державно-адміністративна суспільна і приватна опіка в Росії складалися протягом майже двох століть (з XVIII по другу половину XIX ст.) і розвивалася у кількох напрямках. Формується адміністративна система допомоги нужденним, яка включала в себе певні територіальні інститути допомоги та підтримки, державні превентивні (запобіжні) і захисні заходи стосовно різних верств населення, підсилення законодавчої бази, що регулює відносини між різними суб'єктами, групами і державою. У розвитку адміністративної системи підтримки намічаються тенденції інституціона- льної системи допомоги, тобто через різні відомства - суспільні та приватні інститути (організації) захисту й опіки. Адміністративна система допомоги нужденним починає формуватися у період руйнування старих державних зв'язків і господарських відносин. Під час правління Петра І (1689 - 1725 рр.) державне управління проходить три головні етапи: приказний (від «приказ» - відомство у державному управлінні Росії того часу) - 1682 - 1709 рр., губернський - 1710 - 1718 рр., колезький (від «колегія» - відомства державного управління в Росії введені Петром І замість приказів у 1717-1721 рр.) - 1719- 1725 рр. На першому етапі (приказна система) проблеми опікування тісно пов'язані зі секуляризацією (вилучення чогось з відання церкви) монастирських земель і реформуванням діяльності Монастирського приказу. Приказ взяв на облік усі володіння монастирів і духовних владик (ієрархів), поділив їх на дві категорії: доходи одних йшли на потреби монастиря, інших - у державну скарбницю. На початок XVIII ст. монастирські вотчини стають основними джерелами грошових, хлібних та інших доходів держави. Держава дедалі більше контролює діяльність церкви, спрямовуючи її кошти значною мірою на свої потреби (пов'язані переважно з веденням безперервних війн). Потреби соціальні фінансуються за залишковою засадою. Наприклад, 1708 р. військові витрати становили 1 286 384 крб., а витрати на освіту, опіку та охорону здоров'я - 55 519 крб. Богодільним жебракам фінансова допомога надається постійно, а лише з 1706 р. починається опікування дітей, вдів військовиків, але витрати на них були у 2-3 рази меншими, ніж на жебраків. Якщо роль духівництва у справі соціальної опіки стає щораз більше підзвітною та регламентованою, то значення губерній (Росія була поділена на губернії 1708 р.) зростає. На них покладається організаційна, фінансова та законодавча відповідальність у справі суспільної опіки. З'являються укази про діяльність губерній, в яких вони зобов'язуються влаштовувати «гошпиталі» для інвалідів, старезних, позашлюбних дітей, причому губерніям належало самим фінансувати свої соціальні програми. Петровські перетворення на початку XVIII ст. суттєво змінюють систему захисту і допомоги нужденним. У суспільстві змінюється підхід до людини. Якщо для середньовіччя характерне заперечення цінності особистості, пріоритет цінностей колективізму (порівняйте з радянським періодом), що закріплюється економічними засобами (общинна чи монастирська власність на землю, або під патронатом державних органів), то в епоху формування абсолютизму цінність людини розглядається з позицій її трудової вартості (тобто як робочої худоби). Ось чому за Петра І відбувається активізація політики боротьби з професійним жебрацтвом, підсилюється роль держави у соціальному захисті, розширюються заходи, скеровані на секуляризацію монастирських земель. Петро І був першим російським самодержцем, що викорінював жебрацтво насильницькими методами. Обґрунтовував це він так: «Известно ему, Великому государю, что на Москве гулящие люди, подвязав руки и ноги, притворньїм лукавством просят на Христово имя милостьіни, а по осмотру они все здоровьі». Видано було цілу низку указів проти професійного жебрацтва (1691, 1694, 1712, 1718 рр.). Першими двома указами було заборонено жебрати тим, хто симулює каліцтво - «в нищенском образе и притворном лукавстве», за що таких людей били батогом на майданах і висилали в Сибір. З початком XVIII ст. правова регламентація боротьби з жебрацтвом дещо змінюється. Висилка волоцюг поширюється і на жінок. З'являються органи контролю цієї справи у вигляді Монастирського приказу, який мав спрямовувати (висилати) жебраків до місць приписки (Указ 1712 р.). Жебраків виловлювали і примусово віддавали на роботи (порівняйте з боротьбою проти «тунеядцев» в СРСР). Цікаво, що одночасно передбачено було і санкції проти тих, хто подавав милостиню: перший штраф 5 крб., другий - 10. Установлювалися штрафи і для осіб, у чиєму віданні перебували здорові жебраки: поміщиків, вотчинників, включаючи духівництво. Хоч милостиня як така не заборонялася, хочеш допомогти бідним - віддай гроші в богодільню, притулок, яких на той час було вже досить багато. Дозволялося старостам сіл і соцьким збирати жебракам «на хліб і на одяг» у тих селах, звідки вони вийшли, а за це, якщо вони «не убогі і не старезні», ті могли б свій «хліб відпрацювати». Санкції до жебраків визначено було такі: впійманих вперше бити батогами, вдруге і втретє - таврувати та висилати чоловіків на каторжні роботи, жінок - до прядильних будинків, дітей - на суконний двір і мануфактури. «Амністії» не передбачалися нікому: ні старим, ні хворим, ні божевільним (щоправда, пізніше Петро І ввів «огляд дурнів»). Політика секуляризації монастирських володінь передбачала не лише матеріальний, а й організаційний контроль діяльності церкви, у зв'язку з чим з'являється указ про регламентацію життя монастирів. У «Духовному регламенті» (1725 р.) вперше перед духовними особами ставиться питання про милостиню як суспільне зло, пропонується викорінити цей звичай: «Разсуди всяк благоразу- мньїй, сколько тьюящь в России обретается ленивьіх таковьіх про- шаков, томкож тьісящь не делают хлеба и потому нет от них приходу хлебного». Перед духівництвом ставиться завдання виявити ті сторони милостині, які провокують зростання професійного жебрацтва, і ті, що йдуть на користь суспільству: «добрьій чин мило- стьіни определить». Визначено нові напрямки діяльності церкви в царині суспільної опіки, будівництво при церквах «странноприим- ниц» (кімнат або будинків для ночівлі прочан) і «лазаретів» (шпиталів), де наказувалося збирати старезних («престарельїх») і позбавлених здоров'я, що не можуть самі себе прогодувати. У преамбулі Указу (1724 р.) про внутрішню регламентацію монастирського життя наводиться оцінка чернецького життя: «...что же прибьіль обществу от сего во истину токмо старая посло- вица: ни Богу, ни людям, понеже большая часть бегуг от податей и от лености, дабьі даром хлеб єсть». Святійшому Синоду[5] (він перебрав на себе функції ліквідованого Монастирського приказу) було наказано: 1. Відставних солдатів, які не можуть трудитися, скеровувати до монастирів, їхню кількість визначати, виходячи з доходів монастиря, причому слід влаштовувати «шпиталі за регламентом» (утримувати в монастирях колишніх обер-офіцерів, унтер-офіцерів, рядових драгунів, солдатів, направлених Військовою колегією, було наказано Синоду ще царськими указами 1720, 1721, 1722 рр.); 2. Ченців призначати для «служіння» відставним військовим, зайвим ченцям, не задіяним на «служінні», виділяти монастирські землі, щоб вони їх обробляли; 3. Черницям «зайвим» замість ріллі належало зайнятися рукоділлям, «прядивом на мануфактурні заводи». Але держава починає усвідомлювати свою роль і місію в справі ліквідації професійного жебрацтва і проведення профілактики цього явища, створення системи захисту та допомоги нужденним. Так, у Регламенті (статуті) головного магістрату (1721 р.) визначена роль поліції у справі суспільної опіки як одного із суб'єктів «соціальної політики». У розділі X підкреслено, що «поліція опікується жебраками, бідними, хворими, убогими, каліками, іншими неімущими, захищає вдів, самотніх, прочан, виходячи із заповідей Божих, виховує юних у цнотливій чистоті і праведних науках». У Регламенті ж зазначено основні інститути опіки: «сми- рительньїе (гамівні) дома», призначені для людей «непотребного» (непристойного) життя; «прядильні будинки» - для жінок непристойного способу життя, «гошпитали» (шпиталі) для опіки самотніх, хворих, скалічених, убогих, старезних обох статей; «сирітські будинки» - для убогих дітей, що залишилися без батьків, де їх утримували та виховували, «інші будинки від різних хвороб бідних лікують». Належало зазначені будинки побудувати у кожній губернії за рахунок земських (місцевого самоуправління) відрахувань. В інструкціях магістратам* (1724) мовилося (§33) про необхідність навчання малолітніх дітей не лише заможних, а й бідних батьків. Школи мали бути організовані при церквах, а магістрати мали забезпечити не лише навчання, а й опіку дітей. На магістрати покладалися призначення опікунів, а також контроль за їхньою діяльністю та нагляд за процесом виховання. У §34 інструкцій підкреслювалося, що опікування бідних і старезних громадян покладається безпосередньо на магістрати. З цією метою вони мають бути влаштовані у міських богодільнях, а не жити, годуючись за рахунок милостині від громадян. Стосовно професійного жебрацтва, в §32 зазначалося, що гультяйський спосіб життя призводить до скоєння різних злочинів - злодійства, грабіжництва. Для запобігання цьому людей такого способу життя слід примушувати до занять ремеслом, різними роботами, мистецтвом. Таким чином, за правління Петра І сформувалася досить розгалужена система соціального захисту. До неї входять: а) центральні органи - спочатку Патріарший і Монастирський прикази; від 1712 р. - Святійший Синод, а від 1724 р. - Камер- контора; б) міські магістрати; в) дідичі (поміщики) у кріпацьких селах; г) війти (старости) і соцькі у поселеннях з вільним населенням. Інститути опіки цього періоду можна умовно поділити на інститути соціального контролю та соціальної допомоги. До перших слід віднести гамівні і прядильні будинки, до других - шпиталі. У зв'язку з прийняттям нового адміністративного зводу законів про губернії Катериною II організовано (1775 р.) спеціальний орган - прикази суспільної опіки. У кожній губернії створювався такий приказ під головуванням цивільного губернатора. Прикази суспільної опіки включали в себе як інститути підтримки, так і інститути контролю: народні школи, лікарні, сирітські будинки, аптеки, бого- дільні; будинки для невиліковних хворих, для душевнохворих, трудові, гамівні. Створені прикази, зазвичай, з метою розширення своєї фінансової бази займалися широкою комерційною діяльністю, утримуючи цегельні, черепичні заводи, крамниці, заїжджі двори тощо. Пошуки належної системи фінансування приказів суспільної опіки тривали до 1810 р., коли вони перейшли під юрисдикцію Міністерства поліції, а пізніше Міністерства внутрішніх справ. Саме тоді фінансові потоки набули організованої форми. Ці міністерства стимулювали прикази створенню цілої мережі інститутів виховання. До Товариства увійшли такі благодійні товариства: Імператорське жіноче патріотичне товариство, Московське благодійне товариство, Московське дамське опікунство бідними та інші. У 1854 р. різні установи цього профілю об'єдналися у Відомство установ імператриці Марії Олександрівни. На цей час вони мали такі напрямки діяльності: опіка немовлят, включаючи організацію ясел у багатьох містах; опікування дорослими, дітьми; опікування сліпими і глухонімими; організація закладів дівочого виховання та освіти; організація закладів виховання й опіки хлопчиків та юнаків; організація закладів опікування дорослими; організація закладів медичної допомоги. Філантропічною діяльністю займалися і масонські[6] ложі. Благодійність вважалася однією з найважливіших чеснот «вільних мулярів» однією з найважливіших форм доброчинності було пансіонерство. Своїм пансіонерам (а серед них були вдови, дівчата, студенти) вони виплачували щодвамісяці грошову допомогу (5-10 крб. на особу). Усі форми та види тогочасної приватної благодійності можна звести у три напрямки: а) організація та фінансування інститутів (закладів) допомоги і підтримки; б) надання одноразової або постійної матеріальної та грошової допомоги (наприклад, П. Поміан-Пезаворіус з прибутку від видання газети «Русский инвалид» надавав постійну допомогу 1200 інвалідам війни 1812 р.); в) здійснення соціального патронажу (проведення заходів вдома) над певною категорією нужденних. Самих же доброчинців можна поділити на дві групи. До першої належали ті, хто вважав, що благодійність має надаватися усім, хто просить допомоги. Представники другої вважали, що благодійність має бути лише вибірковою. Ідеолог цієї групи князь В. Ф. Одоєвський стверджував, що слід зрозуміти біль і потреби кожного з нужденних і задовольнити після цього саме ту нужду наскільки це буде можливо, хоч це значно важче і складніше, ніж кинути милостиню і відвернутися. 3. Основні напрямки суспільної опіки Саме в цей період формуються державні підходи до проблем інвалідності, материнства й дитинства, а також соціальної патології: професійного жебрацтва, алкоголізму, проституції, дитячої бездоглядності. Інвалідність. Спочатку державна участь у розв'язанні проблем, пов'язаних з інвалідністю учасників імперських воєн, полягала в організації для них притулків. Допомога надавалася переважно матеріальна або індивідуально-медична, коли спеціальним розпорядженням для знатних людей призначався спеціально виділений лікар. Але створення Петром І величезної на той час регулярної армії і ведення ним безперервних загарбницьких воєн[7] (до них масово і першочергово залучалося українське козацтво) різко збільшило кількість інвалідів, у тому числі і з важкими формами інвалідності, та вимагало нових форм допомоги їм. Рішення було знайдено типове для царя-реформатора - використовувати монастирі для опікування офіцерами та солдатами, що не мали власної домівки, постригти їх у ченці (Указ 1722 р.). Для того, щоб закріпити за вій- ськовими-інвалідами вакансії ченців, цар заборонив спеціальним указом (1723 р.) постригати у ченці чоловіків інших станів. Хлібне га грошове забезпечення здійснювалося теж з монастирських доходів, диференційовано, залежно від чину вояка (наприклад, полковнику 1712 р. виплачували 892,73 крб./рік, а рядовому - 20,38). Катерина II звільнила монастирі від утримання воєнних інвалідів, але з церковних і монастирських доходів вилучає 125 тис. крб. на утримання інвалідів війни, їхніх жінок і дітей, заснувала інвалідні будинки в Москві та Санкт-Петербурзі. Мережу цих будинків було розширено за правління Олександра І. У 1814 р. були утворені Патріотичне товариство, одним із завдань якого була опіка хворих та поранених вояків, і спеціальний Комітет, котрий займався опікою поранених генералів, офіцерів та їхніх родин. Якщо вони були спроможні нести цивільну службу, їм надавалися більш-менш високі посади на державній службі (поліцмейстерів, городничих, справників тощо). Призначені на посаду не позбавлялися пенсії. Покаліченим штаб-офіцерам і обер- офіцерам дозволялося видавати безкоштовно ліки в аптеках. Нижнім чинам «до скону» виплачувався оклад, який вони отримували в своїх полках (у мирний час). Отже, держава шукає нові форми допомоги та підтримки на основі законодавчої регламентації, а не за рахунок руйнування монастирської системи опіки (як це робив Петро І). У цей же час робляться спроби використовувати працю опікуваних воєнних інвалідів шляхом створення інвалідних рот (1796 р.). У них зберігався військовий регламент, а інвалідів використовували на посильних для них роботах. Проте ефективність «військових трудових формувань» такого типу не підтвердилася, і 1823 р. їх розформували. Зміни стосувалися опікування не лише воєнних інвалідів. Ще за правління Петра І організуються перші будинки для душевнохворих. У період правління Катерини II вони вже стали обов'язковим елементом системи опіки в губерніях (тим самим відбувається руйнація найдавнішого православного інституту юродивих). На початку XIX ст. покладено початок опікуванню сліпими та глухонімими. У 1806 р. Олександр І запросив до Санкт-Петербурга французького вченого, автора методики навчання сліпих В. Гаюі, який заснував тут цього ж року перший заклад для сліпих. У 1846 р. в Москві була відкрита перша богодільня для незрячих жінок. Опікуватися глухонімими теж почали з 1806 р. (раніше з ініціативи групи доброчинців робота провадилася приватно). Тільки наприкінці XIX ст. ця діяльність набуває системності і оформлюється у певний напрямок суспільної опіки. Цілеспрямована діяльність на захист і підтримку дітей почалася за Петра І. Він видає серію указів стосовно дитиновбивства незакон- нонароджених. Укази 1712 р. та 1715 р. були спрямовані на те, щоб захистити дитину і дати їй не лише право на життя, а й на прожиток (рос. «пропитание») і виховання. Останній указ передбачав певні засоби фінансування не тільки на дитину, а й на її вихователя: «пристав- ленньїм на год денег по три рубли да хлеба по полуосьмине на месяц, а младенцам на день по три деньги». Активізація опіки дітей намітилася за правління Катерини II. До питання інфантициду в російському законодавстві знову повертаються у XIX ст. (зводи законів 1813 р. і 1845 р.). Тепер винуватці у вчиненому вже не підлягають смертній карі, а присуджуються лише до різних термінів каторжних робіт. Соціального контролю і суспільної опіки вимагали проблеми такої соціальної хвороби, як проституція. У 20-і роки XVIII ст. з'являються перші будинки розпусти у Петербурзі. Окрім того, існували зводницькі квартири, процвітала індивідуальна проституція. Як наслідок, з'являється величезна кількість байстрят, зростає рівень дитиновбивств, масовою хворобою стає сифіліс. Перші кроки щодо контролю за цим явищем зроблено, як не дивно (враховуючи її моральне обличчя), за правління Катерини II. Домовласникам заборонено віддавати приміщення під «промисел розпусти», порушників штрафували і саджали до гамівних будинків. Прийнято рішення: хворих на венеричні хвороби лікувати безкоштовно. Під час правління Павла І і Олександра І повії піддавалися жорстоким гонінням, їх висилали до Іркутська, на фабрики. Так поступово складалися нові інститути, форми допомоги та підтримки нужденних. Росія прагне перейняти європейський досвід побудови системи опіки різних категорій знедолених, формування нових інститутів опіки здійснюється за рахунок руйнування колишніх парафіяльної і монастирської систем допомоги. 4. Вплив епохи Просвітництва на ідеологію та практику соціальної роботи в Західній Європі. Соціально-економічне становище робітників і перші фабричні закони У ХУІ-ХУШ століттях у Західній Європі сформувалася система державної благодійності у формі робітних домів-ізоляторів. Світські основи стають панівними, а церковна й приватна опіка сходять нанівець або підлягають контролю з боку державних інститутів. Позбавлення від бідноти вважалося панацеєю від соціальних проблем суспільства. Але створена система ізоляції була, з одного боку, глибоко антигуманною, а з другого, - економічно неефективною і обтяжливою для держави. Тому наприкінці XVIII ст. виникає нагальна потреба заміни цієї система. Першою ознакою прийдешніх перемін, які назрівали протягом усього XVII століття, була поява внаслідок революції 1640-1653 рр. и Англії «Акта про ліпше забезпечення свободи підданого й про попередження ув'язнень за морями» (1679). Цим законом, крім іншого, вперше в кримінальній практиці вводилося поняття презумпції невинності, хоч дія закону і була обмежена: звільнення заарештованого до суду відбувалося під значну грошову заставу, що не могли собі дозволити люди малозабезпечені. XVIII століття, відоме в історії людства під назвою Просвітництва, ознаменувалося бурхливим розвитком філософії. Йому належать такі всесвітньо відомі імена, як Вольтер, Д.Дідро, І.Кант, Д.Юм, Г.Лессінг, Ж.Ж.Руссо, Б.Франклін та ін. В основу філософії епохи Просвітництва було покладено кілька принципових положень, і серед них - теорію «природних прав», притаманних кожній людині від народження. А перші зміни в суспільному житті започаткувала Велика Французька революція 1789-1793 рр., яка дозволила Установчим Зборам прийняти «Декларацію прав людини і громадянина» (1789). За цією Декларацією, будь-яка людина розглядається як істота, від природи наділена природними і невідчужуваними правами («люди народжуються і залишаються вільними і рівними в правах»). До переліку «природних прав» були включені свобода, володіння власністю, безпека й опір пригніченню. Під свободою людини розумілося право «робити все, що не завдає шкоди іншому». Однією з основних ідей Декларації стала також ідея законності, яка базувалася на засаді: «усе, що не заборонене законом, дозволене». Введено було в практику і презумпцію невинності. Відбулися зміни і безпосередньо в існуючій системі опіки, яка полягала, як відзначалося у розділі V, у повній ізоляції жебраків і хворих від суспільства у робітних домах. Поступово суспільство починає усвідомлювати згубність такої практики хоч би тому, що біднота теж є людьми, особистостями. Тому їм слід надати повну свободу переміщення в соціальному просторі. Перетворившись у джерело дешевої робочої сили, вони нададуть поштовх розвитку промисловості і торгівлі. Кожна здорова людина повинна заробляти на життя власною працею, бо якщо вона отримує на прожиток не працюючи, то забирає його у працюючих. Обов'язок держави перед кожним з громадян - усунути перешкоди, які могли б утискати його свободу. Висновок напрошувався сам собою: слід відмінити ізоляцію як символ абсолютного примусу. Окрім моральних міркувань, додавалися й економічні аргументи не на користь ізоляторів. По-перше, проти них категорично виступали підприємці, власники мануфактур, бо робітні доми з їхньою дешевою робочою силою створювали їм конкуренцію і позбавляли робочих місць вільних робітників. По-друге, продуктивність праці в місцях ув'язнення завжди виявляється дуже низькою. Яке ж місце відводилося нужденним? За критерії тут на зламі XVIII і XIX століть береться поділ останніх на «бідних здорових» і «бідних хворих». Перші, оскільки можуть трудитися, є позитивний соціальний елемент, який можна скерувати на благо держави. Натомість хворий - негативний елемент суспільства, чистий споживач. Отже, здорові зобов'язані працювати, але не примусово, а свобідно, підкоряючись лише тиску економічних законів та необхідності вижити і не вмерти від голоду. Хворі ж потребують повної і всебічної допомоги. Стає зрозумілим, що хоч в опіці убогих і немає жодної раціональної необхідності, проте благочинність є першим і абсолютним обов'язком суспільства, оскільки саме вона - умова його існування. Не опікуючись убогими, суспільство прирікає себе на самознищення. Але тут виникало запитання: хто і в якій формі має опікуватися хворими? Суспільну підтримку знайшли тоді судження французького економіста Дюпона де Немура, який доводив, що будівництво та утримання великих шпиталів буде дуже недешевим, тому допомогу слід розподіляти безпосередньо між родичами хворих, що дасть потрійну вигоду. По-перше, вигода емоційна: родина не перестане відчувати жалість до хворого, хоч би й бачила його щодня. По-друге, вигода економічна: відпадає потреба надавати хворому дах і харчування, оскільки вдома вони будуть забезпечені. По-третє, вигода медична: вдома хворий отримає ретельніший догляд, до того ж він буде позбавлений гнітючого видовища шпиталю (своєрідного «храму смерті»). Виходячи з наведених міркувань, під час Французької революції, принаймні на початкових її етапах, ідеї централізації системи благодійності і зведення великих шпиталів були відкинуті, перевагу було надано допомозі хворим удома. Щоправда, ідея лікування хворих за місцем мешкання відразу ж зіткнулася з неподоланими проблемами: по-перше, вона не давала шансів на успішне лікування епідемічних хвороб, по-друге, виникала проблема достатнього забезпечення хворих медичним персоналом. Спеціальна комісія французької Академії наук запропонувала 1788 р. нову засаду будівництва лікарень, згідно з якою лікарня складалася з окремих лікарняних павільйонів, що знаходилися на достатній відстані один від одного і де б лікувалися хворі з різним характером хвороб. Ідея ця була реалізована лише 1846 р., а побудована тоді лікарня стала зразком для лікарняних закладів у Західній Європі та СІЛА. У такий спосіб практика утримання суспільством лікарень реабілітувала себе, але вже на новому витку розвитку. Було доведено, що без лікарень не обійтися принаймні з двох причин: по-перше, вони необхідні хворим-одинакам, також у випадках заразних, важких і складних хвороб, з якими лікарі не стикаються у повсякденній практиці; по-друге, лікарня має бути необхідним засобом захисту - здорових людей від хвороби, хворих від некваліфікованої практики, одних хворих від інших. Реформування ж системи ізоляції суспільства відбувалося як у Франції, так і в Англії поступово. На першому етапі (1760-1785 рр.) мета її ліквідації навіть і не ставилася, йшлося лише про удосконалення ізоляторів як джерел інфекцій, хвороб, бруду і пороків. Робилася спроба місця ув'язнення (робітні та гамівні доми, шпиталі) най- щільніше ізолювати, зробити їх і повітря навколо них чистішими. Згідно з королівським указом 1768 р., по всій Франції було засновано 80 закритих будинків опіки жебраків для утримання усіх підозрілих за рахунок Його Величності, які за своєю організацією та призначенням мало чим відрізнялися від шпиталів загального типу. До них направлялися: 1) волоцюги і жебраки, засуджені до ув'язнення; 2) повії, що супроводжували військо; 3) приватні особи, затримані за наказом короля; 4) божевільні, включаючи тих, чиє утримання оплачуватиметься. За свідченням сучасників, у закладах «нового типу» панувала та ж сама убогість, те ж саме змішування всіх і всього, те ж саме неробство, що й у закладах Загального шпиталю. Від поганої їжі, скупченості, неробства нещасні ув'язнені швидко гинули одне за одним. В Англії в цей період відбувався подібний процес. Тут за проектом Купера було створено 1765 р. низку закладів-ізоляторів у сільській місцевості, де під наглядом шляхти й духівництва утримувалися жебраки. Були вони трьох типів: лікарні для хворих злидарів, майстерні для здорових і виправні будинки для тих, хто ухиляється від роботи. Але вже на початку 1780-х років більшість з цих закладів було закрито, а меншу частину перетворено в шпиталі для старезних і хворих. Спеціальним Актом парламенту «Про найліпше забезпечення і зайнятість бідняків» в усіх парафіях призначалися наглядачі за біднотою, які управляли робітними домами, а також інспектори з контролю та організації справи в них. Направлення жебраків і в робітні доми, і в шпиталі давав інспектор. Здорові жебраки, однак, туди не направлялися - їм слід було якомога швидше надати посильну роботу. Інспектор був зобов'язаний також перевіряти, чи надана робота оплачується в належний спосіб. У другій половині 1780-х років практика ізоляції людей певної поведінки і способу життя обмежується (другий етап реформування). У Франції розпорядженням Міністерства внутрішніх справ частина ув'язнених була звільнена після 1-2-річного ув'язнення, а саме ті, хто не скоїв чогось такого, що могло би викликати суворе покарання за чинними законами. Не підлягали звільненню божевільні, чий стан не дозволяв їм «правильно поводитися в суспільстві» або ж чия «буйність являє небезпеку дня оточення». Таким чином, практика ізоляції надалі вже не поширюється проти всього, що стосувалося порушень моралі, сімейних конфліктів, вільнодумства в його «легких» формах, але зберігалася для божевільних і жебраків. Та й в утриманні в ізоляції божевільних наступили суттєві зміни. Ізоляція стала виконувати дві основні функції: функцію суто медичну, лікувальну і функцію «виключення із суспільства». У той же час, ізоляція вже не ототожнюється з повним позбавленням свободи божевільних. Ставилося завдання дати душевно хворим можливість заспокоїтися, ні до чого їх не примушуючи, бо постійне придушення викликало в хворих у відповідь лише негативні реакції: насильство, буйство, лють, розпач. Наприкінці XVIII ст. шляхом проведення реформи в утриманні душевнохворих лікарем Ф.Пінелем було створено поблизу Парижа прообраз спеціалізованої психіатричної лікарні. Тут вперше було відкинуто застосування насильства до хворих (побиття, голод, наручники, ланцюги), яке систематично і комплексно використовувалося до сих пір, введено лікарняний режим, лікарські обходи, лікувальні процедури, трудотерапію. Хворий отримав повну свободу пересування всередині ізолятора (до того часу не міг виходити зі своєї камери). Досвід Франції в лікуванні га утриманні душевнохворих став поширюватися в інших країнах вже на зламі XVIII і XIX століть. Третім етапом (1789-1793 рр.) завершилася повна реорганізація системи ізоляції у Франції. Згідно з «Декларацією прав людини і громадянина» (1789), де записано: «Законом мають допускатися лише покарання явно і суворо необхідні, і ніхто не може бути покараний інакше, ніж за законом, прийнятим й оприлюдненим до скоєння злочину і застосованому в установленому порядку», система ізоляції в цій країні позбавлялася більшості своїх клієнтів. Зберігалося лише тюремне ув'язнення, де утримувалися засуджені злочинці та божевільні. У розвиток згаданої Декларації французькими Установчими Зборами у березні 1790 р. у Франції була прийнята низка декретів. Згідно з ними, протягом півтора місяця мали бути звільнені усі особи, що утримувалися в ув'язненні у фортецях, у гамівних та арештантських будинках, якщо вони не засуджені судом або не були туди запроторені з приводу божевілля. Божевільні мали бути оглянуті лікарем протягом трьох місяців і в залежності від стану хворого або відпущені на волю, або передані у спеціальні шпиталі. Таких шпиталів 1792 р. в Парижі було створено два: один для чоловіків, другий для жінок. У провінції ж ще певний час душевнохворих утримували в традиційних ізоляторах. Період з кінця XVIII ст. до середини XIX ст. відомий в історії як час промислової революції, переходу від мануфактурного виробництва до фабричного, від ручного до механізованого. Промислова революція спиралася на винаходи парової машини, прядильної машини, свердлильного верстата, молотарки та ін. У соціально-економічній сфері відбувалася заміна феодальних відносин на капіталістичні. Слід відзначити, що це був час надій і розчарувань для найбід- нішого населення Європи. Велика Французька революція породила ідею про те, що свобода - найліпша форма благодійності. Революція подарувала світові ідеалізоване уявлення про буржуазне суспільство. Люди були переконані, що створено істинно моральне суспільство, де панують свобода, рівність і братерство і де немає більше поділу на панів та рабів, а є тільки вільні від народження громадяни; що запанують всюди людські цноти, щезнуть пороки, нужда, страх і розпач. Люди щиро вірили, що лише феодалізм заважає загальному благу, і після його знищення настане час загального щастя. Реальне дійсність виявилася далеко не такою рожевою. Дія капіталістичного закону попиту і пропозиції вимагала широкого залучення у виробництво великих мас найманої праці, причому у перші десятиліття промислового розвитку становище європейського пролетаріату виявилося нічим іншим, як замаскованим рабством. Один з очевидців індустріалізації Великобританії Луї Саймон писав про життя англійських робітників так: «На звичайну свою зарплату робітник не може більше забезпечити себе хлібом, м'ясом, одягом, необхідними для нього та його родин». А Верхня Палата англійського парламенту, проаналізувавши наслідки застосування конвеєрної потогонної системи, відзначала: «Навряд чи можна перебільшити це зло! Заробітку найнижчих прошарків робітників ледь вистачає на те, щоб хоч якось проіснувати. Робочий день такий тривалий, що життя робітника перетворюється в безперервну каторгу, жорстоку і часто-густо шкідливу для здоров'я. Пануючі тут санітарно-гігієнічні умови шкідливі не лише для робітника, а й для суспільного життя». Мешкала більшість робітників у малопридатних, напівзруйнованих житлових приміщеннях, інколи без опалення взимку і при величезному скупченні людей. Звісно, що становище робітників ще більше погіршувалося під час економічної кризи. Але в найважчому становищі в період раннього капіталізму опинилися жінки і діти - найбажаніший тоді об'єкт експлуатації. Найба- жаніший, бо їхня робоча сила була найдешевша, а також через покірливість і невимогливість цього контингенту робітників. Тим більше, що застосування машин вже не вимагало значної фізичної сили у багатьох трудових процесах. Дітей навіть купували, як рабів. Фабриканти зверталися в комітети з опіки бідних у Лондоні, Бірмінгемі з проханням надіслати на роботи дітей. Комітети охоче йшли назустріч проханням, бо це звільняло їх від необхідності утримувати цих дітей. У такий спосіб діти ставали власністю підприємця і в разі продажу його майна могли продаватися разом з цим майном. У 1788 р. лише в ткацьких майстернях Англії працювало 35 тис. дітей, значна частина яких була молодша за 10 років, 31 тис. жінок і лише 26 тис. чоловіків. Ще 1865 р. у металургійній промисловості Бірмінгема та його околиць працювало приблизно ЗО тис. дітей та 10 тис. жінок. Тривалість дитячого робочого дня сягала 15 годин на добу, заохочували до роботи «недбалих» кийками. У виробництві сірників працювали майже виключно діти віком 6-10 років. Слід додати, що одним з наслідків промислової революції було багаторазове збільшення чисельності дітей-сиріт, що було характерно для всіх промислово розвинених країн Європи. Так, у 1810-40 рр. у Відні приблизно половина немовлят народжувалася поза шлюбом, а частка одружених робітників деревообробної промисловості наприкінці 1840-х років становила лише 10%, швейної - 14%. Більшість народжених дітей опинялася або в притулках, або в прийомних батьків на селі. За статистичними даними, що стосуються 1840 р., 57% новонароджених у пролетарських кварталах Манчестера не мали шансів дожити до 3-річного віку, а середня тривалість життя представників робітничого класу становила 17 років. У повідомленні про становище англійських робітниць-швачок за 1842 р. мовиться про те, що під час 4-місячного сезону робочий день цих трудівниць навіть на найліпших підприємствах сягає 15 годин, у випадку термінових замовлень - навіть 18 годин. У більшості крамниць робочий час взагалі не установлений, і робітниці мають на відпочинок не більше як 6 годин на добу, а часто-густо 3- 4 години, інколи навіть 2. «Мешкають швачки зазвичай у крихітних мансардах, у страшних злиднях, жахливій тісняві, по кілька осіб у кімнаті, причому взимку саме лише тепло тіла слугує їм за паливо». Передчасні пологи були серед них звичайним явищем. У більшості випадків вони народжували недоношених або мертвих дітей. Зрозуміло, що за таких екстремальних умов життя важко було підтримувати належний рівень моралі. У зв'язку з цим у доповіді слідчої комісії англійському парламенту 1864 р. стосовно дитячої праці записано: «Немає нічого дивного, що серед населення, яке виростає за таких умов, панують невігластво й пороки... Значна кількість робітниць має позашлюбних дітей, причому в такому незрілому віці, що навіть люди, знайомі з кримінальною статистикою, жахаються». Не випадково у той час серед англійських робітників ходила приповідка: «Більшість дівчат не пам'ятають, чи були вони коли-небудь незаймані». Справжнім лихом стає проституція. Вже 1885 р. спеціальна комісія Верхньої Палати англійського парламенту констатувала: «Для комісії не викликає сумніву, що чисельність неповнолітніх повій зросла до жахливих розмірів по всій Англії і особливо в Лондоні... Більшість цих нещасних жертв знаходиться у віці від 13 до 15 років». Величезна кількість будинків розпусти з'явилися у XIX ст. в Німеччині, у деяких містах (Франкфурті, Бремені, Гамбурзі) цими пригонами були зайняті цілі вулиці. У Мадриді (1895) їх налічувалося близько 300. Оцінюючи ж становище англійського пролетаріату того часу в цілому, англійські історики С.Поллард і Д.Кросслі відзначали, що «два покоління було принесено в жертву створенню індустріальної бази». Зрозуміло, що робітничий клас не міг залишатися байдужим до своєї долі, він відповідав активізацією революційних виступів, і першим революційним пролетарським рухом став чартизм в Англії (1830-50-і роки), а найяскравішим спалахом вже в другій половині XIX ст. - Паризька Комуна (1871). З'являються радикальні програми і вчення перетворення суспільства - соціалізм, анархізм, марксизм. Творці і прихильники останнього бачили вихід лише у насильницькому поваленні буржуазного ладу. Розуміли вибухонебезпечність ситуації в європейських містах і представники громадськості, а також урядових кіл. Тому з'являються спроби законодавчим шляхом полегшити становище робітників, ввести певні обмеження в їх експлуатації. Першою з таких спроб було створення англійськими лікарями Манчестерського санітарного бюро, завданнями якого було оздоровлення умов праці та побуту робітників, а також законодавчі обмеження тривалості їхнього робочого дня. Результатом діяльності бюро стало прийняття першого фабричного закону в 1802 р. У 1830-40-і роки становище фабричних робітників привернуло увагу британського парламенту, а вже 1832 р. був прийнятий Білль про обстеження стану фабрик, який створив умови для обстежень у царині фабричної гігієни. У 1840 р. було створено Товариство оздоровлення міст, а 1842 р. - Товариство поліпшення життя робітничого класу. Парламентська комісія на чолі з лордом Ешлі добилася прийняття акту, що забороняв нічну роботу дітей і підлітків, обмежував денну працю і вперше вводив урядову фабричну інспекцію. Фабричні інспектори згодом зробили великий внесок у розвиток епідеміології, комунальної та харчової гігієни на промислових підприємствах. А 1848 р. парламент прийняв закон про усунення санітарних шкідливостей і попередження захворювань, згідно з яким у разі поступлення скарг на санітарні вади на підприємствах місцева влада мала застосовувати енергійні заходи. На підставі цього закону в промислових центрах Англії запроваджувалися посади санітарних лікарів і створювалася урядова установа - Головне управління з охо- рони здоров'я, що досліджувало вплив умов праці і харчування на стан здоров'я робітників. Запитання та завдання для самоконтролю 1. Як відбувалося формування адміністративної системи допомоги нужденним у Російській державі за часів правління Петра І? 2. Чому і як здійснювалося підпорядкування церкви державі, регламентація діяльності монастирів, і які це потягнуло за собою зміни в суспільній опіці? 3. Які зміни відбулися в поглядах правлячих кіл на людину, і в яких формах велася боротьба російського уряду з професійніш жебрацтвом на зламі XVII іXVIII століть? 4. У яких формах і якими методами брали участь державні органи влади в соціальній роботі в ХУІІІ-ХІХ століттях? 5. Охарактеризуйте форми і масштаби приватної доброчинності в Російській імперії у ХУІІІ-ХІХ століттях. 6. Чим відрізнялося опікування інвалідами військової служби за Петра І та Катерини II? 7. Як здійснювалося опікування душевнохворими, незрячими і глухонімими, а також дітьми у ХУІІІ-ХІХ століттях? 8. Які наслідки мало поширення проституції в Росії, і як уряд намагався боротися з нею? 9. Чому було скасовано систему ізоляції нужденних? 10. Які етапи пройшов процес трансформації ізоляційної системи? 11. Охарактеризуйте становище пролетаріату під час промислової революції ХУІІІ-ХІХ століть. 12. Якою була направленість і сутність перших фабричних законів? Рекомендована література 1. Бадя Л.В., Демина Л.И., Егошина В.Н. и др. Исторический опьіт социальной работьі в России. т М., 1994. 2. Егошина В.Н., Елфимова Н.В. Из истории призрения и социального обеспечения детей в России. - М., 1994. 3. Кузьмин К.В., Сутьірин Б.А. История социальной работьі за рубежом и в России. - М., 2002. 4. Материальї по истории социальной работьі в России / Под ред. ПЛ.Циткилова. - Новочеркасск, 1996. 5. Нещеретньїй П.И. Исторические норми и традиции развития благотво- рительности в России. - М., 1993. 6. Попович Г. Соціальна робота в Україні і за рубежем. - Ужгород, 2000. 7. Фирсов М.В. История социальной работьі в России. - М., 1999. Читайте також:
|
||||||||
|