МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||
Їхньої платні.ються земства до громадських робіт після 1900 р., коли за новим законодавством на них покладено відповідальність за поліпшення економічного стану місцевих жителів. Це приводить до того, що трудова допомога стає частиною земської «соціальної діяльності». Її планують і на неї виділяють з місцевих джерел певні кошти, які швидко збільшуються. Якщо 1905-1906 рр. земствами і містами було виділено на громадські роботи 2 120 622 крб., то 1906-1907 рр. -уже 6 202 750 крб. До початку XX ст. відносять і становлення пенсійного забезпечення як одного з видів соціального страхування. Потреба в ньому виникла внаслідок зміни економічної функції сім'ї під впливом індустріалізації та урбанізації суспільства. Традиційна сім'я з трьох поколінь розпадається, люди похилого віку стали проживати окремо і потребувати підтримки суспільства, оскільки сім'я перестала виконувати свою функцію. Відіграла свою роль і боротьба робітничого класу за свої права, його вимоги перенесення частини відповідальності за забезпечення старості із самого робітника на роботодавця. Для цього потрібне було законодавче оформлення обов'язковості відрахування внесків у страхові фонди. На поширення у світі соціального страхування, у т. ч. пенсійного, великий вплив мало введення у 1889 р. німецьким урядом на чолі з канцлером Бісмарком обов'язкового пенсійного страхування, що гарантувало пенсійне забезпечення за віком усім зайнятим за наймом, а також створення у 1919 р. Міжнародної організації праці (МОП). Початок вирішення цього питання заклали закони 1861 і 1862 рр., згідно з якими пенсії за втрату працездатності через інвалідність та за багаторічну роботу до досягнення похилого віку були введені на державних і приватних підприємствах гірничодобувної промисловості, для чого створювалися товариства з допоміжними касами. Проте в цілому фінансування суспільної опіки навіть і земствами в губерніях було незначним. Наприклад, 1901 р. у 34 губерніях було надано допомогу нужденним у розмірі 3 288 635 крб., а потрібно було за розрахунками понад 67 млн. крб., тобто у 20 разів більше. Серед земських джерел фінансування суспільної опіки головним було оподаткування нерухомого майна, у 1906 р. воно становило 71,9% від усіх доходів, решта доходів - нарахування і стягнення, судові збори, капітали особливого призначення. У 1917р. в складі Тимчасового уряду Росії було створено Міністерство державної опіки, здійснилася ідея багатьох поколінь населення Російської імперії про державне регулювання проблем соціальної сфери. Особлива нарада при Міністерстві виділила такі основні напрямки поточної роботи Міністерства: тимчасове законодавство суспільної опіки; спеціальний податок на опіку; місцеві органи самоврядування; організація особливого відомства, яке б взяло на себе функції ліквідованих відомств імператриці Марії Федорівни, Олександри Федорівни та інших. Особлива нарада визначила об'єкти обов'язкової опіки в Росії. До них належали особи, що знаходяться у стані крайньої нужди і неспроможні власними силами, за допомогою родичів або з інших джерел підтримувати своє існування, а саме: - діти різних категорій, що перебувають у безпомічному стані; - каліки і старезні, непрацездатні; - хронічні хворі. Щоправда, новий державний орган управління не виявив якихось принципово нових підходів у царині суспільної опіки, не встиг себе позитивно зарекомендувати за кілька місяців свого існування до жовтневого (1917 р.) перевороту в Росії. 2. Сільська і волосна[8] опіка
Тогочасна Російська імперія (включаючи Україну) - країна переважно селянська, тому сільська та волосна опіка відігравали суттєву роль у справі суспільної опіки. Проте законодавство закріпило за ними по суті архаїчні способи допомоги. Старезні, каліки, ті, хто не міг собі здобувати засоби для існування власною працею, опікувалися родичами, а якщо їх не було, - селянською громадою. Сільському начальству - старостам і волосним старшинам - згідно зі ст. 698 і 699 Статуту суспільної опіки належало здійснювати нагляд за закладами суспільної опіки, якщо вони були, а також за тим, щоб члени сільських громад не займалися жебрацтвом через свою ледачість. У практиці селянської опіки переважали наступні види суспільної допомоги. Найпоширеніший - почергове годування нужденних по хатах. Сільські сходи (збори) приймали рішення про надання неімущим хлібної допомоги із сільських складів (магазинів). Існувала і грошова допомога. Вона була порівняно невеликою (2- 5 крб./місяць). Доволі поширеною залишалася і така архаїчна форма суспільної опіки, як милостиня. Спеціальних закладів соціальної допомоги у сільській місцевості було обмаль через мізерність наявних коштів. До того ж старезні та убогі воліли жебрати, ніж позбавлятися волі, мешкаючи у закритих закладах. Стосовно опікування дітьми справа була організована ліпше: створювалися ясла-притулки, щоб діти не відвертали увагу батьків у напружені періоди року. Таким закладам надавалася допомога і окремими доброчинцями, і громадою у вигляді харчів, дров, транспортних послуг, інколи виділялися певні грошові суми. Крім зазначеного, сільські громади надавали допомогу нужденним через звільнення їх від якихось платежів, розподіляючи їх на членів громади, допомагаючи на польових роботах. 3. Міська система допомоги Вона набуває у пореформений період нових рис. Звільнене від кріпацтва селянство, не отримавши достатніх для існування земельних наділів, подається у пошуках роботи до міст. Зростає кількість міст, а також їх населення (особливо промислових центрів). Наприклад, населення Києва і Риги збільшилося у вісім разів. Урбанізація супроводжувалася загостренням соціальних проблем у містах - зростанням безробіття, плати за житло, а також збільшенням проявів різних форм соціальної патології: професійного жебрацтва, проституції, дитячої безпритульності. Міські фінанси як головне джерело фінансування програм суспільної опіки мали міцнішу основу, ніж земські, але й вони не були достатніми. Оподаткування нерухомості (головне джерело міського бюджету), особливо в найбільших містах (Москва, Санкт-Петербург, Київ, Рига) велося недостатньо - оцінка нерухомого майна у деяких випадках занижувалася на 530%. Але навіть і за таких умов міські установи суспільної опіки були досить розгалуженою мережею суспільної допомоги та підтримки. Це можна показати хоч би на при- кладі діяльності Московського міського опікунства бідних. Воно ставило перед собою такі завдання: попередження бідності, опікування бідними, соціальний захист дітей і дорослих. Напрямки надання допомоги нужденним передбачалися такі: - правова та медична допомога; - відкриття санаторіїв; - відкриття бюро пошуків роботи; - трудова допомога (організація робіт, артілей, майстерень, забезпечення необхідним інструментом); - сприяння фаховому навчанню; - відкриття бібліотек, проведення читань; - відкриття опікунських крамниць і товариств; -турботи про звільнення нужденних від різних грошових платежів і витрат (за навчання, за лікування у лікарнях тощо); -сприяння і допомога всіляким організаціям, задіяним у цій же царині; - збирання та аналіз статистичних даних і спеціальні дослідження з метою поліпшення організації боротьби з бідністю; - спостереження, вивчення і піклування про поліпшення санітарних умов. Єдиної схеми суспільної опіки в містах не існувало, проте можна виділити певні загальні риси опіки городян: роздавання грошової допомоги, оплата лікування, діяльність щодо локалізації проблем соціальної патології, опікування дітьми. Слід зазначити, що різного роду почини в царині соціальної опіки, які виникали в окремих містах, дуже швидко поширювалися в інших містах імперії. Ініціатива виходила знизу, а пізніше закріплювалася у вигляді ухвал та указів Міністерства внутрішніх справ і Міністерства фінансів. Характерною щодо цього була ініціатива створення будинків працелюбності (робітних будинків), що виникла у Кронштадті. Пов'язана вона з іменем отця Іоанна Кронштадського. З метою ліквідації наслідків безробіття він висунув програму створення таких будинків. Вони охоплювали різні сфери діяльності - від надання роботи нужденним до створення навколо такого закладу мережі різних інститутів опіки (сирітських будинків, їдалень, притулків, дешевих квартир). Вони були розраховані на тих, що втратили заробіток, не були підготовлені до праці або не хотіли працювати. У період з 1881 р. по 1888 р. було засновано 129 будинків працелюбності у великих промислових містах (у тому числі в Харкові і Києві 1887 р., Херсоні та Одесі 1888 р.). Опікою в них було охоплено 2013 осіб, заробітної плати виплачено 36 445 крб. Почали їх застосовувати майже одночасно з новітніми закладами трудової допомоги в Німеччині і Франції. Формування міських структур опіки відбувалося і шляхом об'єднання навколо державних і приватних програм з локалізації тих чи інших негативних явищ. Особливо гострою вважалася проблема професійного жебрацтва. Згідно з першим Всеросійським переписом населення 1897 р., жебраків в імперії нараховувалося близько 50 тис. осіб. У зв'язку з цим у Москві (1893 р.) і в Петербурзі (1904 р.) було створено Комітети опікування жебраками. Характерною була щодо цього діяльність опікунств над бідними. Перші такі опікунства з'являються у Москві (1903 р.) та Петербурзі (1908 р.). Вони відкривали їдальні та польові кухні, де продавалися дешеві обіди (від 4 до 11 коп.). 4. Церковно-парафіяльна і приватна опіка Тогочасна церква прагнула самостійно управляти своїми капіталами (включаючи нерухомість), але не могла обійтися без добровільної діяльності парафіян у справі соціальної допомоги і підтримки. Саме за рахунок їхніх офірувань складалися основні благодійницькі капітали і накопичення на потреби церкви. Збирання пожертвувань з парафіян здійснювалося на користь церкви і причету (церковні служителі й співаки), шкіл і благодійних установ. Наприкінці XIX ст. спостерігається значне зростання кількості церковнопарафіяльних опікунств - від 14 747 до 19 100 за період 1894- 1901 рр. Розширення мережі церковно-парафіяльних установ відбувається у цей період постійно, але фінансування їх було непропорційне і залежало від щедрості та можливості парафіян. Наприклад, 1902 р. Гродненській єпархії на благодійні установи було офіровано парафіянами 44 662 крб., а Мінській - лише 13 крб. Парафіяльна благодійність здійснювалася у таких основних формах: матеріальна допомога, медична допомога, допомога в освітній діяльності. Матеріальна допомога включала в себе допомогу натурою: роздавання одягу, харчів, а також внески за навчання, за утримання в богодільнях, плату за житло, надання дешевих обідів. Медична допомога полягала в оплаті послуг лікарів і безкоштовному наданні ліків хворим. Доволі значне місце в народній освіті належало церковно-парафіяльним школам, які частково фінансувалися з парафіяльних доходів, але більша частина коштів надходила від Синоду. Подальший розвиток діяльності Імператорського людинолюбного товариства на даному етапі відзначено двома значними подіями - отриманням права на присвоєння державного чину працівникам суспільних установ і остаточне оформлення структури інститутів опіки. У 1897 р. товариству було надано спеціальним указом право встановлювати посади як безоплатні, так і «класні», тобто платні з наданням особам, що обіймають ці посади, «прав дійсної державної служби». Службовець установ суспільної опіки міг досягти п'ятого класу, що відповідало цивільному чину колезького радника, а військовому - полковника. Були встановлені нагрудні знаки трьох ступенів - «для діячів і жертводавців». Цим указом у Росії фактично покладено початок фахової суспільної опіки. Товариство мало заклади для надання як постійної, так і тимчасової допомоги. За станом на кінець 1908 р., до складу постійних закладів входило 66 навчально-виховних закладів, 76 богоділень, 36 закладів безкоштовних і дешевих квартир. У них під опікою було 9896 осіб, а витрати на їх утримання становили 1,165 млн. крб. Заклади тимчасової допомоги включали 33 медичні установи, 31 благодійне товариство, 3 нічліжних притулки, 11 їдалень, 7 установ трудової допомоги. Ними надано допомог 156 907 особам, на що було витрачено 0,649 млн. крб. Після реформи 1861 р. відбувається реорганізація управління Відомством установ імператриці Марії. Санкт-Петербурзька, Московська опікунська ради і Головна рада жіночих навчальних закладів, об'єднавшись, створюють Опікунську раду Установ імператриці Марії. В її віданні перебувало у 1881 р. 459 навчальних і благодійницьких закладів, де навчалося понад 20 тис. осіб. У 1881 р. відкривається Опікунство (рос. «Попечительство») для сліпих, яке згодом приєднується разом зі своїми закладами до установ імператриці Марії. Опікунство мало свої відділення на 29 територіях і в 7 комітетах. Головне його призначення - надання допомоги сліпим, підготовка їх до трудового життя, розвиток мережі установ для надання медичної допомоги. Структура Опікунства включала в себе училища для сліпих, заклади для навчання дорослих, притулки для малолітніх сліпих, гуртожитки для сліпих робітників і робітниць, сховища для старезних (не здатних до праці). До закладів Опікунства приймалися «сліпці незалежно від національності і віросповідання». Опікунство вже протягом першого десятиріччя свого існування зібрало на свої потреби 1,265 млн. крб. У 1898 р. утворюється Опікунство імператриці Марії Федорівни для глухонімих. Його мета - відкриття для глухонімих майстерень, будинків працелюбності, дешевих квартир; опікування старезними і каліками; відкриття для малолітніх шкіл, майстерень, сховищ; а також підготовка вчителів для шкіл, де навчалися глухонімі. З 1897 р. по 1907 р. кількість шкіл для глухонімих збільшилася з 19 до 60. У них навчалося 2777 осіб, але реальна потреба була 150 тис. місць, з них 40 тис. місць - для дітей шкільного віку. Річний бюджет на потреби даного відомства становив 150-190 тис. крб., з них понад 37 тис. крб. асигнувалося з Державного казначейства. Розширюються повноваження Олексіївського головного комітету, особливо після російсько-японської війни і в період Першої світової війни. Велика увага приділяється дітям, чиї батьки загинули під час російсько-японської війни. З державного бюджету дитині віком 6-10 років призначалася допомога на виховання у розмірі до 50 крб., а після 10 років - до 150 крб. на рік. Під час Першої світової війни (1914-1917 рр.) у складі установ імператриці Марії Федорівни з'являються шпиталі для поранених вояків. Восени 1917 р. діяли 1-й та 2-й евакуаційні шпиталі, шпиталь при Московському удовичому будинку, при Маріїнській лікарні, при Петроградському комерційному училищі. Таким чином, на початок XX ст. в Росії було створено гнучку і диференційовану систему державно-суспільної опіки, яка постійно удосконалювалася. Наприкінці XIX ст. вона включала 14854 благодійні установи (товариства і заклади). Умовно їх можна поділити на дві групи: перша - установи, що належали до міністерств і відомств, які мали за мету тільки благодійницькі справи, і друга - відомства, що не мали спеціального благодійного призначення. До перших належали: Відомство установ імператриці Марії, Російське товариство Червоного Хреста, Імператорське людинолюбне товариство і опікунство над будинками працелюбності та трудовими (рос. «работньїми») будинками. До складу другої групи входила ціла низка установ: Відомство православного сповідання та військового духівництва, Міністерство внутрішніх справ, Міністерство юстиції, Міністерство народної освіти та інші. Загальна сума коштів благодійних установ на той час становила величезний маєток - 404843798 крб., з яких на вартість нерухомості припадало близько 35%, решта - грошові суми. Вони складалися з відсотків з капіталу, доходів від нерухомого майна, членсь-. ких внесків, епізодичних поступлень від офіродавців, від концертів, лотерей тощо. Зазначена система не була позбавлена вад. Головними з них були: неясність визначення тих категорій населення, які мають право на суспільну опіку; питання про те, з яких коштів мають покриватися витрати на суспільну опіку; ступінь спорідненості людей, що повинні утримувати своїх родичів, які потрапили в біду. 5. Особливості соціальної опіки в Україні За свідченнями істориків, кожен з представників відомих українських родин - чи то урядовців, чи комерсантів - мав за честь щось добре зробити для «братів», які були знедолені, потребували допомоги. У Києві було створене Товариство сприяння початковій освіті, організовувалися богодільні для старезних, що не мали родини і засобів до існування (ці будинки виглядали, як справжні палаци). У них багато самотніх і немічних знаходили на схилку літ притулок, харчування, підтримку. Кожна етноконфесій- на громада в Києві тих часів мала заклади соціальної опіки, в яких надавали нужденним медичну допомогу. У дореволюційному «Ка- лендарі-довіднику Києва» майже на 50 сторінках лише перелічуються благодійні заклади міста - настільки розгалуженою була мережа таких установ. Ось назви лише кількох з них: губернське опікунство дитячих притулків, опікунство дітей військових чинів, ліга захисту дитинства, товариства надання допомоги бідним, боротьби зі сухотами, денних притулків для дітей робітничого класу. Безкоштовні школи, лікарні, притулки, богодільні, нічліжки допомагали мільйонам злиденних уникати фізичної смерті, їх заснування і утримання було справою честі для наших предків. Стрімкий розвиток промисловості в Наддніпрянській Україні 60-80-х років XIX ст. спричинив прискорене формування української буржуазії. В її лави вливалася щодалі більша кількість підприємливих селян і міщан. Розвиваючи виробництво й торгівлю вони швидко багатіли і ставали одними з найбагатших людей України та Російської імперії. Серед них - Яхненки, Симиренки, Тере- щенки, Харитоненки, Рутченки, Євген Чекаленко та ін. Причому саме ця частина буржуазії була найчутливішою до національних і соціальних проблем українського суспільства і жваво відгукувалася на них своєю благодійністю. Особливу вагу в царині соціальної допомоги нужденним мала діяльність родин Терещенків, Т. Ханен- ка, Т. Гладинюка, М. Дегтярьова, С. Могилевцева, Л. Бродського. Наприклад, під час перебування Миколи Артемовича Тереще- нка на посаді старшого бургомістра м. Глухова (1851-1860 рр.) на кошти родини Терещенків тут побудовано лікарню для неімущих, притулок, бібліотеку, чоловічу гімназію, жіноче ремісниче училище і будинок працелюбності. Переїхавши 1874 р. до Києва, М. Тереще- нко понад 25 років трудився на благо Києва. У 1878 р. отримав звання статського радника (цивільний чин 5-го класу, найнижчий - 14 клас у табелі про ранги) і був прийнятий на службу до відомства імператорського людинолюбного товариства. Задля суспільного добра на кошти членів цієї родини у Києві були зведені нічліжні та пологовий притулки, жіноча торгівельна школа, Маріїнський дитячий притулок та інші заклади. Наприкінці XIX ст. у Києві було 12 нічліжок на 1280 місць, тисяча з яких - у двох безкоштовних нічліжних будинках Миколи та Федора Терещенків (інші приватні притулки брали по 5 коп. за ніч). У нічліжному притулку турбувалися й про працевлаштування тих, хто не мав коштів на прожиття. З цією метою при ньому 1891 р. було відкрито ткацьку майстерню, де виробляли мішковину. Завдяки зусиллям Г.М. Гелеловича, промисловців і фінансистів Ізраїля Бродського та його синів Лазаря та Лева, Ф.Д. Василевсько- го та багатьох інших виникали великі дитячі санаторії в Євпаторії, лікувальні установи на одеських лиманах, протитуберкульозні санаторії в Криму та під Києвом. На кошти Лазаря Бродського був ство- рсний Бактеріологічний інститут Товариства боротьби з інфекційними хворобами, який відіграв видатну роль у захисті населення від епідемій. В основному на гроші Лева Бродського у Києві побудовані лікарня надання допомоги хворим дітям та лікарня для хронічно хворих дітей. Суттєво змінився також у другій половині XIX ст. соціальний склад інтелігенції за рахунок значної кількості вихідців з так званих різночинців, що відповідним чином позначилося на соціальній позиції інтелігенції. Саме вона, а не уряд, як це було раніше, продукує нові ідеї та орієнтації суспільства, часто-густо вирішує в цей період найактуальніші і «непідйомні», здавалося б, проблеми. До таких належало, наприклад, утримання хворих, які приїхали до Києва на лікування, але не могли бути госпіталізовані через брак вільних місць, а також влаштування тих, хто виписався з лікарні, але ще не мав можливості працювати. Завідувач відділу лікарні (пізніше професор Київського університету) Т.Г. Яновський, наприклад, на власні кошти орендував будинок поруч з нею і влаштував у ньому щось подібне до реабілітаційного відділення. Тут не тільки надавали притулок згаданим категоріям людей, а й по можливості шукали їм роботу та житло. Поступово до благодійного руху залучалися усі суспільні прошарки населення. На зміну релігійним настановам як ідеології благодійності приходить почуття суспільно- громадянського обов'язку. Прикладом можуть бути пожертвування у 1858-1861 рр. значних коштів дворянством Київської губернії на користь осіб, що поверталися із заслання, а також бідних студентів Київського університету ім. святого Володимира та вихованців київських навчальних закладів. Поміщики України, зокрема Київської губернії, зверталися з листами, в яких пропонували вступити до Товариства допомоги бідним у Києві. Використовувалася практика відрахування 10% збору з поміщицьких маєтків для благодійних закладів у Києві (десятина!). У 1878 р. у Києві було засновано громаду сестер милосердя Товариства Червоного Хреста, названу згодом Маріїнською (на честь імператриці Марії Федорівни), яка стала однією з авторитетних лікувальних організацій міста. Вона існувала на кошти благодійних пожертв приватних осіб, відкриваючи безкоштовні лікарні для неімущих хворих. Дослідники відзначають, що важливим аспектом благодійної діяльності цього періоду було всіляке заохочення і підтримка з боку місцевої влади. Тим, хто допомагав щорічними грошовими внесками, надавалося звання почесного опікуна або блюстителя. Вони мали право бути нагородженими державними орденами. Існував чіткий порядок, що визначав, за які благодійні офірування і з якою періодичністю можна було висувати офіродавця до певного сану чи ордена. Крім того, благодійність давала підстави для отримання певного службового чину і навіть дворянства (приклад цього - брати Терещенки). На працюючих у благодійних товариствах поширювалися права державних службовців. Серед селянства рух за самодопомогу вилився у створення кооперативів. Спочатку кооперативні крамниці, склади та кредитові спілки фінансувало товариство «Просвіта». Згодом організацію спеціалізованих кооперативів очолив Василь Нагірний, який протягом 10 років вивчав досвід швейцарських кооперативів. Створений ним 1883 р. споживчий кооператив «Народна торгівля» займався продажем продуктів, оминаючи посередників і передаючи заощаджені гроші селянам. Найчисельнішими серед кооперативів були кредитові спілки, які надавали десятивідсоткові позички своїм членам, витісняючи лихварів. У 1904 р. було організовано Центральну спілку українських кооперативів, що мала близько 550 філій, переважно кредитових спілок, і 180 тис. членів. Важливим явищем у справі соціальної допомоги стала страхова компанія «Дністер», що з'явилася 1895 у Львові. Якщо до XIX ст. функції соціальних служб виконували релігійні формування, благодійні організації під патронатом високопоставлених осіб, то наприкінці цього століття безпосередню участь у вирішенні соціальних потреб почали брати політичні партії (Революційна українська партія, Всеукраїнська загальна організація), масові громадські організації. При цьому вони, як правило, не декларували відверто своїх політичних завдань (здобуття національних прав, політичної свободи, соціальної справедливості), а займалися поліпшенням життя населення. На рубежі століть досить відомим у Києві було Товариство захисту жінок, яке об'єднувало інтелігенток різних національностей (філія петербурзького, яке входило до складу одноімен- ної інтернаціональної організації з центром у Лондоні). Товариство розгорнуло широку діяльність самодопомоги для жінок міста. Надавало допомогу бідним жінкам, перш за все молодим, з метою захисту від проституції. За його сприяння було відкрито гуртожиток для робітниць, дешеву їдальню, бюро праці та бюро безкоштовної правової служби. У Галичині відомою жіночою організацією був «Клуб русинок» у Львові. Він організував дешеву кухню для робітників і студентів міста, гуртожиток для молодих жінок, мережу дитсадків, жіночий кооператив «Праця». Робота клубу і кооперативу слугувала за модель для жіночих організацій в інших містах Галичини: Бережанах, Коломиї, Самборі, Городницях. У розвитку суспільної допомоги в Україні значну роль відіграла розпочата ще з другої половини XVII ст. певна переорієнтація науки на дослідження соціальної проблематики: суспільства, людини, системи соціальних відносин, механізмів їх удосконалення й регулювання тощо. 6. Зародження соціального страхування і «карцерна» система державної і суспільної опіки в Західній Європі та США. Виникнення соціальної роботи як фахової діяльності Паризька Комуна (1871), хоч проіснувала лише 72 дні, здійснила значний вплив на розвиток інститутів демократії і становлення сучасної соціальної політики. Рада Комуни зробила спробу вироблення комплексного підходу в царині соціальної політики. Серед іншого декретом Комуни була заборонена нічна робота в пекарнях, були відмінені свавільні штрафи і відрахування із заробітної плати робітників, які розглядалися як замасковане зниження зарплати. Одним з декретів передбачалося обов'язкове укладання договорів, переважно з робітничими корпораціями, на всі види робіт, що замовлялися Комуною. Такі «колективні договори» стали пізніше органічним інститутом трудового права капіталістичних країн, у них мали зазначатися мінімальна відрядна і щоденна зарплата робітників, попередньо узгоджені з профспілкою, а також делегаціями Комісії праці, промисловості та обміну і Комісії фінансів. Одним з перших завдань, покладених на місцеві муніципалітети, стала організація суспільної опіки. Під впливом робітничого революційного руху, діяльності радикальних партій (за виразом К.Маркса, «привид комунізму блукає по Європі») взаємовідносини буржуа і пролетарів зазнали змін, і на початок XX ст. в громадській свідомості розвинених капіталістичних країн поступово укріплюється думка про необхідність і можливість класового миру і співробітництва, поступок на користь робітників. Це проявилося, між іншим, в активізації втручання держави в соціальну політику, заснуванні соціального законодавства. Канцлер Німеччини О.Бісмарк у 80-х роках XIX століття одночасно з прийняттям з його ініціативи жорстких законів, спрямованих проти революціонерів-соціалістів, провадить безпрецедентну на той час акцію - вводить комплекс ретельно опрацьованих законів про соціальне страхування: на випадок хвороби (1881 р.), у зв'язку із старістю та інвалідністю (1883) і при нещасних випадках (1884). Щоправда, дія законів поширювалася лише на частину робітників, за рахунок яких і провадилося саме страхування. З ініціативи ліберальної партії, що знаходилася тоді при владі, широкі соціальні реформи було проведено у 1908-10 рр. і у Великій Британії. Першим було введено закон про 8-годинний робочий день у вугільній промисловості, після нього було прийнято низку законів, призначенням яких було пом'якшення суперечностей між робітниками та підприємцями. Одним з них став закон про створення бірж праці, які мали за мету допомогти найманим робітникам і роботодавцям знаходити одне одного в разі потреби, бо досить часто виникала ситуація, коли безробіття в одному місці збігалося в часі з нестачею робочої сили в іншому. Наступним був закон про страхування від безробіття. Було введено пенсії для старезних, а також страхування на випадок хвороби, інвалідності і в зв'язку з каліцтвом на виробництві. У середині XIX ст. замість ліквідованої системи ізоляції в царині суспільної опіки нужденними створюється так звана «карцерна» система, яка надавала своїм клієнтам щось подібне до свободи вибору, але, разом з тим, запозичувала і засади тюремного ув'язнення. Розпочато створення «карцерної» системи у Франції, Великобританії та Німеччині. Один з прихильників нової системи опіки Моро де Жонн характеризував її так: «Наші благодійні заклади являють собою досконало узгоджене ціле, завдяки якому нужденний ані на мить не залишається без допомоги від колиски й до могили. Подивіться на злиденного: ви побачите, що він народжується підкидьком, потрапляє до ясел, потім до притулку, у шість років вступає до початкової школи, пізніше - до школи для дорослих. Якщо він не може працювати, його беруть на замітку в місцевому благодійному бюро, а якщо захворіє, то може вибирати одну з 12 лікарень. Нарешті, коли паризький бідняк підходить до кінця життєвого шляху, на його старість очікують 7 богоділень, і часто- густо завдяки їхньому цілющому режимові його нікчемне існування триває значно довше, ніж життя багатіїв». Тобто нова система вже не являє собою колишній ізолятор в його чистому вигляді, а це ціла мережа благодійних закладів, які надають спеціалізовану допомогу нужденним. Ця мережа включає сирітські притулки, благодійні школи, школи для дорослих, безкоштовні лікарні, богодільні тощо. З числа об'єктів соціальної опіки виключаються здорові злидарі, спроможні вільно продавати свою робочу силу на ринку праці, а стають ними діти-сироти, діти з фізичними та розумовими вадами розвитку, невиліковно хворі, самітні старики тощо. Невід'ємними частинами «карцерної» системи опіки були благодійні товариства і поліція, які з'єднували її проміжні елементи (притулки, богодільні, лікарні, школи, виправні колонії тощо). Благодійні організації та релігійні групи у Франції мали одночасно і релігійні (навернення і наставляння), і економічні (допомога і спонукання до праці), і політичні (боротьба з незадоволенням і заворушеннями) завдання. Наприклад, у паризьких парафіяльних благодійних товариствах, створених на зламі ХУІІІ-ХІХ століть, територія, що ними обслуговувалася, поділялася на квартали та кантони, які закріплювалися за певними членами товариства. Ці відповідальні особи мали регулярно обходити свої дільниці і відвідувати бідних вдома з метою надання допомоги, запобігання безладу, підтримання на належному рівні моральності взагалі і релігійної особливо, збору інформації про матеріальне становище і поведінку своїх клієнтів. Що ж стосується каральних органів, то вони також забезпечували постійний нагляд за певними індивідами через розлогу поліцейську мережу, яка, крім штатних працівників, включала ще й оплачуваних інформаторів. Новим типом благочинних закладів у рамках «карцерної» системи стали заклади для малих дітей - ясла та дитячі садки, створені в той час для найбіднішого населення. Ясла виникли вперше в середині 1840-х років у Франції. За задумкою їхніх засновників, вони мали замінити дитині матір і уберегти її від шкідливих умов життя серед злиденності. Вже 1855 р. по всій Франції було близько 400 ясел. Дитячі ж садки під назвою денних притулків з'явилися у Франції ще наприкінці XVIII ст. Вони забезпечували догляд за дітьми, чиї батьки вдень працювали. Пізніше вони стали називатися дитячими садками і поширилися по всій Європі і в СІЛА завдяки діяльності німецького педагога Ф.Фрьобеля. У своїй книжці «Виховання людини» (1826) автор обгрунтував необхідність існування таких закладів для дітей віком 3-7 років. В основі методики Фрьо- беля було застосування «освітньої» праці, яка мала підготувати дітей робітників до свого життєвого покликання, а також дотримання найсуворішої дисципліни. Перші школи для дітей з відхиленнями у фізичному розвитку з'явилися в Євррпі в другій половині XVIII ст., але звичними, поширеними вони стали в другій половині XIX ст. У середині 1880- х років у Західній Європі було понад 120 закладів для дітей із слабким зором, у тому числі: в Німеччині - 35, у Великобританії - 27, у Франції - 16. У США на той час діяли 23 такі школи. У першій половині XIX ст. з'являються і методики навчання сліпих письму, найбільше поширення з яких отримала методика Луї Брайля. Для глухонімих дітей у той самий період функціонувало вже близько 200 навчальних закладів у Західній Європі, з них: у Німеччині - 75, Франції - 53, Великобританії - 30. У США налічувалося до 30 таких закладів. Для розумово відсталих дітей особливі заклади з'являються в першій половині XIX ст. - 1841 р. в Абендбергу (Швейцарія) і 1842 р. при Берлінському інституті глухонімих. Характерним для XIX ст. було пожвавлення і приватної та суспільної благодійності, заснованої на засадах індивідуальної підтримки і надання адресної допомоги. Прикладом нової системи допомоги може бути система, впроваджена в м. Еберфельд (Німеччина) у 1852 р. Допомога надавалася лише тому, хто не міг сам забезпечити собі пристойне існування. Місто було поділене на 31 округу, в яких працювали 434 опікуни. Кожен з них мав 5-6 підопічних. Особи, що потрапили в списки нужденних, ділилися на дві категорії: спроможні працювати і непрацездатні. Перші отримували одноразову допомогу для працевлаштування; другі - постійну щомісячну допомогу. Загальна кількість тих, хто отримував допомогу від міста, на кінець 1850-х років становила 8688 осіб (6,48% населення міста). Аналогічні системи допомоги пізніше було впроваджено і в інших німецьких містах (Бремені, Мюнхені, Любеку). Наприкінці XIX ст. відбувається відтворення «відкритої» системи благочинності, що припускала надання допомоги нужденним вдома без з'ясування причин зубожіння. У Великій Британії в 1890-х роках нею було охоплено близько 220 тис. осіб. Активнішу позицію в наданні соціальної допомоги почала займати і християнська церква. Справжнім реформатором у цій церкві став протестантський священик Уільям Бут, який працював у другій половині 1860-х років у лондонському Іст-Енді з девіантни- ми групами населення (пияки, злодії, шахраї, повії"). У 1878 р. було затверджено статут благодійної християнської організації - «Армії спасіння». У 1880-х роках діяльність «Армії спасіння» розгортається в США, а відтак і в інших країнах світу - в Канаді, Австрії, Франції, Швейцарії, Індії, Південній Африці. «Армія спасіння» в 1899 р. була зареєстрована в Нью-Йорку як релігійна і благодійна організація, що виконує наступні завдання: - духовне, моральне і фізичне перетворення робітничого класу; - переродження злісних, злочинних, розбещених; - відвідування бідних і хворих; - проповідь християнства через відкриті й закриті збори. У.Бут розробив програму соціальної допомоги, в основі якої лежить засада надання її незалежно від раси, релігійної приналежності та політичних переконань і без вимоги підпорядкування «Армії». «Армія спасіння» - одна з небагатьох благодійних організацій, діяльність яких налічує вже більше, ніж вікову історію. У даний час у центрі уваги «Армії» - боротьба з бідністю через реалізацію довгострокових соціальних програм. Програми мають п'ять головних напрямків: трудова зайнятість, охорона здоров'я, розвиток районів, рятувальні служби під час катастроф та стихійних лих, навчання місцевого персоналу. Практична реалізація зазначених програм здійснюється у наступних формах: 1) створення центрів з трудової реабілітації наркоманів та алкоголіків, безкоштовних тимчасових притулків для людей, що опинилися в скрутному фінансовому становищі, дитячих будинків і центрів денного догляду дітей, молодіжних кор- пус-центрів, реабілітаційних центрів для колишніх в'язнів і для жертв злочинів, гуртожитків для самітніх жінок, що мають низький рівень доходів; 2) роздавання обідів на вулицях бідним, безпритульним і літнім людям, організація благодійних їдалень у районах катастроф і стихійних лих, забезпечення незаможних дешевим житлом і організація таборів для дорослих, доставка гарячого харчування інвалідам, що не виходять з дому; 3) організація лікарського догляду хворих і немічних, пологових будинків, надання поліклінічної допомоги, надання послуг щодо усиновлення та виховання дітей; 4) консультаційна допомога з питань шлюбу, стосунків між Ва- тьками та дітьми, з проблем підлітків, самотніх матерів і безробітних; 5) пошук таких, що пропали безвісти, і робота в армії (через організацію клубів Червоного Щита). Діяльність «Армії спасіння» охоплює понад 90 країн світу, а робота її місцевих відділень координується міжнародним штабом, який знаходиться в Лондоні. Побудована організація за армійським зразком: керує «Армією» генерал, який обирається Вищою Радою, що складається з комісіонерів і командувачів територіями в ранзі полковників. Безпосередня діяльність організації зосереджена в центрах громад - корпусах, які очолюють офіцери. Підготовка офіцерів здійснюється в спеціальних школах (у США їх діє чотири). Офіцери дають обітницю «піклуватися про бідних, годувати голодних, одягати голих, любити забутих і бути приятелем тому, «хто не має друзів». Солдати «Армії» вступають до неї після підписання «Угоди про війну». «Армія спасіння» у той же час залишається християнською євангелічною організацією, що відображає й її назва, яка містить головну мету - спонукати людей знайти правильні взаємовідносини з Богом через спасіння, яке вони можуть знайти у Христі; слово «армія» тут означає, що організація постійно б'ється із силами зла, і в цій боротьбі головним засобом є благочинна діяльність. Система державної соціальної допомоги на кінець XIX ст. в Європі і СІЛА включала два основні елементи: більш-менш розвинене соціальне законодавство, а також відповідні органи та заклади, які провадили соціальну політику держави. Сама наявність цих елементів підтверджувала факт визнання суспільством і державою суспільної допомоги за свій обов'язок. Разом з тим, ставало очевидним, що традиційні чиновники не спроможні ефективно виконувати цей обов'язок через відсутність спеціальної підготовки. Не можна було цього очікувати і від членів благодійних організацій, які, крім відсутності спеціальних знань, не мали й офіційного статусу, який би дозволяв їм виступати від імені держави. Саме тому в США вже наприкінці XIX ст. так звані «дружні візитери» (члени благодійних організацій) у більшості цих організацій були замінені на оплачуваних службовців. Ідея необхідності професіоналізму в соціальній роботі поступово формувалася у суспільній свідомості, а ще більше - у середовищі соціальних реформаторів і лідерів благочинних організацій, що привело до виникнення на початку XX ст. фаху соціального працівника. Країнами, де соціальна робота вперше оформилася як особливий вид діяльності, були Велика Британія і США. Але перший навчальний заклад - інститут з підготовки соціальних працівників - було засновано групою соціальних реформаторів в Амстердамі у 1899 р. На початку XX ст. в Європі та Америці вже діяло 14 шкіл соціальної роботи. Новий фах у Європі спочатку називали соціальною медициною, але згодом перейшли на американську назву - соціальна робота. Фах соціального працівника став одним з багатьох фахів, які передбачали здобуття спеціальної освіти і отримання сертифіката. Запитання та завдання для самоконтролю 1. Які зміни відбулися в організації соціального захисту в Росії під впливом реформ 60-70-х років XIX ст., якою була роль земських установ? 2. Охарактеризуйте заходи цього періоду щодо профілактики зубожіння населення і організації громадських робіт земствами. 3. Коли було створено Міністерство державної опіки, і які були напрямки його діяльності та об'єкти соціальної допомоги? 4. У чому полягала сільська та волосна соціальна опіка в Росії на зламі XIX та XX століть? 5. Який був зміст міської системи соціальної допомоги в той же період? 6. Охарактеризуйте церковно-парафіяльну систему допомоги в Російській імперії кінця XIX- початку XX століть. 7. Як відбувався розвиток діяльності Імператорського людинолюбного товариства, і що собою являла створена у цей час Опікунська рада установ імператриці Марії? 8. Коли було започатковано діяльність опікунства для сліпих і опікунства для глухонімих у Росії, який був зміст їх роботи, як було організовано опікування пораненими та дітьми загиблих батьків внаслідок воєн початку XX століття? 9. Дайте загальну характеристику системи державно-суспільної соціальної опіки в Росії, а також особливостей такої опіки в Україні на початку XX ст. 10. У чому полягала благодійницька діяльність нової української буржуазії наприкінці XIX- початку XX століть ? 11. Яку участь у соціальній допомозі нужденним брали українська інтелігенція і громадсько-політичні організації на зламі XIX і XX століть? 12. Чому й коли зароджується соціальне страхування в країнах Європи? 13. Охарактеризуйте так звану «карцерну» систему опіки. 14. Охарактеризуйте нові форми опіки дітей, а також приватної та суспільної благодійності. 15. Коли виникає «Армія спасіння», які ставить завдання перед собою і які використовує форми роботи? 16. Чому соціальна робота стає особливим видом фахової діяльності, де виникають перші навчальні заклади з підготовки фахівців із соціальної роботи? Рекомендована література 1. Бадя Л.В., Демина Л.И., Егошина В.Н. и др. Исторический опьіт социальной работьі в России. - М., 1994. 2. Егошина В.Н., Елфимова Н.В. Из истории призрения и социального обеспечения детей в России. - М., 1994. 3. Кузьмин К.В., Сутьірин Б.А. История социальной работьі за рубежом и в России. - М., 2002. 4. Лафарг П. Христианская благотворительность. - Одесса, 1995. 5. Попович Г. Соціальна робота в Україні і за рубежем. - Ужгород, 2000. 6. Фирсов М.В. История социальной работьі в России. - М., 1999. Читайте також:
|
||||||||||
|