МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Природа і вихованняЛюдський організм не є пасивним об'єктом, запрограмованим внутрішніми генетичними силами або сформованим під впливом зовнішнього оточення. Спадкові і оточуючі чинники взаимопереплетаются і взаимоопределяют один одного. Наведемо наступний приклад. Щороку в лютому, з настанням весни багато дітей на середземноморському острові Сардинія несподівано впадають в апатію. Протягом наступних трьох місяців їх шкільні заняття йдуть з рук геть погано; вони засинають за партами і скаржаться на запаморочення і нудоту. У Росії подібну поведінку пояснили б весняною лихоманкою, нудьгою або колективними спробами зірвати заняття. Але учителі на Сардинії добре знають, що діти і дорослі можуть померти від фізичної недуги, особливо у разі, якщо при сечовипусканні у них виділяються великі кількості крові. За офіційними оцінками, 35% жителів Сардинії страждають на це захворювання. У 1959 р. учені виявили, що це спадковий стан, пов'язаний з недостатнім змістом усього лише одного ферменту, - глюкоза-6-фосфат дегідрогеназа (G - 6 - PD). Проте симптоми хвороби проявляються у жителів Сардинії тільки навесні, що дозволяє припустити, що дефіцит ферменту G - 6 - PD не є єдиним чинником, що провокує напади хвороби. Дослідники висунули припущення, що довкілля посилює негативні ефекти дефіциту ферменту. З'ясувалося, що провиною усьому один з сортів бобів - італійські боби "фава" - і сприйнятливі сардинці можуть позбавитися від нападів жахливої хвороби, якщо перестануть споживати це рослина і продукти його переробки. В останні роки дослідження типу тих, що були проведені на Сардинії, підтвердили існування складних взаємозв'язків між спадковістю і довкіллям. У світлі цього старі дебати про те, що важливіше - природа або виховання, що не припинялися протягом віків, втратили сенс. Ще старогрецькі філософи сперечалися, чи являються ідеї спочатку властивими представникам людського роду або є результатом накопиченого досвіду. Спочатку учені задавалися питанням, який чинник - спадковість або оточення - грає важливішу роль у формуванні конкретної характеристики, будь то душевне захворювання або розумові здібності індивіда. Пізніше вони намагалися визначити, в якій мірі відмінності, що виявляються між людьми, можуть бути приписані відмінностям в спадковості і в якій мірі - відмінностям в оточенні. Зовсім нещодавно багато учених сформулювали це питання по-іншому: яким чином специфічні спадкові і оточуючі чинники взаємодіють між собою так, що в результаті формуються конкретні якості або моделі поведінки? Найперше формулювання питання приховувало в собі невисловлені протиріччя. Якщо довести дихотомію спадковість - оточення до її логічного завершення, виходить, що біологічно природжена поведінка визначається як поведінка, що проявляється у відсутність довкілля, а поведінка, придбана в результаті виховання і навчання, - як що не вимагає існування біологічного організму. Питання "в якій мірі"? дає підстави припускати, що природа і виховання співвідносяться таким чином, що вклад одного з чинників приплюсовується до вкладу іншого. Проте в реальному житті обидва чинники чинять взаємну дію один на одного, що і призводить до кінцевого результату, як у випадку із захворюванням жителів Сардинії. У міру розвитку дітей їх поведінка стає усе менш і менш залежним від дозрівання, тобто змін в організмі, що виникають більш менш автоматично в заданій безповоротній послідовності за рахунок фізичних і хімічних процесів. На перший план все швидше починають виходити виховання і навчання. Важливий чинник полягає в тому, що в процесі навчання людський організм зазнає зміни шляхом реагування : у міру дорослішання дитини його розум не виявляється, а формується. Тому людські істоти не є замкнутими в незмінному фізичному телі або соціальній системі і у світі, де постійно відбуваються складні взаємодії, що дають поштовх розвитку, процес і історія набувають первинного значення. Індивіди стають активними агентами, що формують як самих себе, так і навколишній світ. Своїми діями вони змінюють світ, в якому живуть, і у свою чергу формуються і змінюються в результаті власної діяльності. Така динамічна взаємодія між індивідом і його оточенням складає основу людського розуму, знань і культури. Читайте також:
|
||||||||
|