Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПРИНЦИП НАОЧНОСТІ

ПРИНЦИП ВИХОВУЮЧОГО НАВЧАННЯ

Перш за все вчитель малювання, як і всіх інших предметів повинен вміти виховувати і навчати мистецтву.

Використовуючи силу дії мистецтва як людину, вчитель малювання має широкі можливості всебічної навчально-виховної роботи з дітьми в загальноосвітній школі.

Емоційно впливаючи на людину мистецтво розвиває, формує і розум і відчуття людини.

Наприклад:

- вчитель, розповідаючи про красу рідного краю, виховує любов до нього;

- складаючи натюрморт з старовинних предметів побуту - виховує повагу до старовини;

- ознайомлюючи з народними промислами, - виховуємо повагу до людської праці;

- на уроках бесід про мистецтво - вчитель вчить цінувати роботи художників, поважати працю творчої людини.

Майбутній вчитель повинен знати, що займаючись естетичним вихованням, він формує у школярів правильне відношення до мистецтва, розкриває роль мистецтва в житті країни та кожної людини.

 

Принцип наочності полягає в тому, що учні йдуть до знань, звертаючись до предметів і явищ як джерела знань.

Малювання з натури вже само по собі являється методом наочного навчання. Процес малювання з натури починається з чутливого, глядацького сприйняття зображуваного предмета, з живого емоційного споглядання. Тому потрібно, щоб сама натура привертала увагу.

Постановка натури полягає у тому, щоб її добре і красиво вста­новити перед малюючими, щоб вона допомагала розкрити основні закони реалістичного малюнку. У школі натура часто встановлюється з обліком тільки композиційного естетичного утримання. Цього недостатньо. Безумовно, гарна постановка має велике значення, так як цим підвищується зацікавленість до неї. Але ще головніше, щоб натура наочно розкривала характерні особливості. Це активізує увагу учня, допомагає йому самостійно дійти до висновку.

Викладач аналізує на якій висоті і в якій позі встановити натуру, ди­виться, як вона виглядає при верхньому, боковому і прямому освітленні: чи не "розпадається" форма на частини, чи допомагає світло виділити головне і по­м'якшити другорядне. Навіть незначні зміни в освітленні різко змінюють плас­тичний вираз форми, а разом з тим, і учбові задачі в одному випадку полегшують їх в другому - ускладнюють.

Наочність тісно пов'язана з правильною організацією спостереження і аналізу натури, що певною мірою впливає на вірність судження про предмети і явища, і на якість побудови зображення.

Головну увагу при малюванні з натури приділяють правильному зображенню натури, передачі перспективних зображень, особливостей світло-тіні, конструкції предмету.

 

У цьому допоможуть основні види наочності:

1.Схематичні малюнки і таблиці.

2. . Гіпсові моделі геометричних тіл.

3. Зліпки з класичних зразків скульптури.

4. Моделі з дроту і картону.

5. Спеціальні моделі для демонстрації світлотіні.

6. Репродукції картин і малюнки майстрів.

7. Методичні розробки натюрмортів, гіпсових голів, фігури людини.

Всі види наочності допомагають учням правильно бачити, розуміти форму, її структуру.

Психологічна основа наочності полягає в тому, що у свідомості людини вирішальну роль відіграє почуття, тобто якщо людина не бачила і не чула, не відчувала, і в неї нема необхідних даних для судження. Чим більше органів чуття беруть участь в сприйнятті, тим глибше пізнаються предмети людиною.

Вчителю необхідно частіше звертатися до почуття дитини, так як пер­ша його реакція на середовище інколи буває в основі свого правильна. Це допомагає зрозуміти те, що розповів вчитель.

Один з ефективних прикладів наочної науковості є малюнок педагога. Коли педагог демонструє перед учнями процес роботи над малюнком, то за­пам'ятовує не тільки учбовий матеріал, але й можливості техніки здійснення. Показуючи той чи інший спосіб нанесення штрихів, метод вираження форми засобами малюнку і живопису, педагог домагається особливо великого ефекту, коли наочно перед очима учня показує все це своєю рукою. Отже, процес по­будови малюнку рукою вчителяповинен бути добре затверджений в зображенні учбового матеріалу. Головним в даному випадку є пояснення вчителя, малюнок лише доповнює слова.

Ніщо так не відкриває очі, як наочний показ. А всі розмови, що допо­магати учню малювати - це означає відібрати його індивідуальність, прово­дяться тими вчителями, які не вміють так робити.

Мистецтво викладання полягає у тому, щоб уміти відчути, що і в якій формі потрібно показати учневі, уміти продемонструвати це так, щоб учень ру­хався вперед, вірив в свої сили, а не був ображений вчителем.

В нашій практиці ми інколи спостерігаємо, як вчитель малювання, виступає перед учнями в ролі "маестро", - він тільки керує процесом навчання, але перестає сам навчати, приділяючи увагу тільки своєму мистецтву керівни­ка.

Наочний показ прийомів роботи, засобів передачі об'єму предметів в малюнку і живописі повинен бути доступний учневі, а для цього викладачеві потрібно добре знати вікові особливості дітей, їх можливості.

Збагачуючи методику роботи у загальноосвітній школі вчителю малювання необхідно будувати заняття так, щоб кожний учень зустрічав їх з відчут­тям радості.

Велике образотворче і виховне значення має демонстрація малюнку видатних художників. Учень, роздивляючись малюнок, зроблений рукою великого майстра, бачить якої виразності можна досягти малюючи олівцем. Хоч і цей малюнок не буде зразком, який може досягти учень, але саме ознайомлення з високим професійним майстром зіграє велику роль.

На прикладах роботи видатних художників можна наочно показати, як потрібно аналізувати натуру, якими засобами намагатись емоційної виразності.

Розмовляючи про наочність в навчанні необхідно згадати і таку фор­му наочності як кіно. Учбове кіно допомагає в навчанні малюнку. За допомо­гою кіно можна продемонструвати методичну послідовність виконання малюн­ку, робота олівцем, акварельними фарбами і так далі, показати техніку нанесення штриха. Засобами кіно можна яскраво розкрити методику окремих проце­сів побудови малюнку. Швидкі процеси- рух руки, нанесення штриховки, ро­бота пензликом та інше.

Наочність в навчанні малюванню з натури ми розглядаємо не як допоміжний засіб навчання , а як головний.

Наочність навчання полягає не тільки в тому, щоб відкрити закономірність побудови натури, допомогти дітям зрозуміти процес побудови зображен­ня, але і в тому, щоб навчити їх засобам праці. Наприклад, школяр вже зрозу­мів , що на початку побудови зображення малюнок малюється легким дотиком олівця, але на практиці в нього на виходить. Вчитель нагадує, як це робити. Ін­ший приклад. Учень невірно користується гумкою: він сильно тре нею по папе­рі, який забруднюється від цього і в кінці протирає її до дір, або намагається стерти весь малюнок, вчитель показує як потрібно користуватися гумкою, обережно стирає тільки лишнє і невірно відмічені лінії.

Але однієї наочності для успішного засвоєння на практиці законів ма­люнку мало. До неї потрібно приєднати активність самого учня. При показі на­очних засобів учень отримує відомі зорові образи, які допомагають йому ба­гато зрозуміти. Але при цьому він залишається тільки спостерігачем, його роль зводиться до споглядання того, що показує вчитель. Наскільки учень засвоїв учбовий матеріал, може показати тільки його самостійна робота, коли він сам починає перевіряти на практиці те, що йому показав викладач. Звідси вип­ливає принцип активності і свідомого навчання.

Отже принцип наочності відіграє велику роль в процесі навчання та виховання.


Читайте також:

  1. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  2. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  3. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.
  4. Антикорупційні принципи
  5. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  6. Б/. Принципи виборчого права.
  7. Базові принципи обліку виробничих витрат і калькулювання собівартості продукції
  8. Базові принципи психології спорту.
  9. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн
  10. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  11. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. Особливості побудови банківської системи в Україні.
  12. Безперервність як провідний принцип реформування освітніх систем




Переглядів: 704

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПРИНЦИП НАУКОВОСТІ | ПРИНЦИП АКТИВНОСТІ І СВІДОМОСТІ НАВЧАННЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.