Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Економічна суть і роль державного кредиту

Державний кредит— це сукупність економічних відносин між державою в особі органів влади й управ­ління, з одного боку, і фізичними та юридичними осо­бами — з іншого; за таких відносин держава є пози­чальником, кредитором і гарантом.

Основна класична форма державно-кредитних відно­син — це коли держава виступає позичальником коштів. Тоді за допомогою державного кредиту залучають­ся вільні фінансові ресурси юридичних і фізичних осіб, які використовуються для задоволення державних по­треб.

Будучи кредитором, держава за рахунок коштів бюджету надає на платній основі, за умови обов'язко­вого повернення, кредити юридичним і фізичним осо­бам. Обсяг таких операцій значно менший, ніж у попе­редньому випадку.

Якщо держава бере на себе відповідальність за пога­шення позик або виконання інших зобов'язань, взятих на себе фізичними чи юридичними особами, вона є га­рантом (умовний державний кредит). Оскільки дер­жавні гарантії, як правило, розповсюджуються на не­достатньо надійних позичальників, то вони призводять до зростання витрат із централізованих грошових фон­дів. У сфері міжнародних економічних відносин держа­ва може виступати як у ролі позичальника, так і креди­тора.

Як економічна категорія державний кредит поєднує в собі фінансові та кредитні відносини. Як ланка фінан­сової системи він обслуговує формування і використан­ня централізованих грошових фондів держави. Держав­ний кредит є зворотним, терміновим і платним. Разом з тим, між державним та банківським кредитом як кла­сичною формою кредитних відносин існують суттєві відмінності.

Банківський позиковий фондвикористовується для кредитування підприємств з метою забезпечення безпе­рервності процесу розширеного відтворення і підвищен­ня його ефективності. Кредити можуть одержувати і при­ватні особи. Відмітною рисою банківського кредитування суб'єктів господарювання є продуктивне використання позичкового фонду (або з метою розвитку соціальної ін­фраструктури виробничих колективів). Використання кредитних ресурсів як капіталу створює умови для по­гашення кредиту і виплати відсотків за рахунок збіль­шення вартості додаткового продукту.

Коли ж йдеться про державний кредит, то отримані через державну позику кошти надходять у розпоря­дження органів державної влади, перетворюючись на їх додаткові фінансові ресурси. Вони використовують­ся, як правило, для покриття бюджетною дефіциту. Дже­релом погашення державних позик і виплат відсотків щодо цих позик є кошти бюджету.

Державний кредит — це відносини вторинного роз­поділу вартості ВВП. У сферу державно-кредитних відносин надходить частина прибутків і грошових фон­дів, сформованих на стадії первинного розподілу. Як правило, ними є тимчасово вільні кошти населення і під­приємств, проте за певних умов населення та трудові колективи можуть свідомо йти на обмеження спожи­вання. У цих випадках джерелом державного кредиту стають засоби, призначені для поточного споживання чи фінансування необхідних виробничих або соціаль­них витрат підприємств.

Формування додаткових фінансових ресурсів держа­ви за рахунок мобілізації тимчасово вільних коштів населення, підприємств і організацій — це один бік дер­жавно-кредитних відносин. Іншим є фінансові зв'язки, обумовлені зворотністю і сплачуваністю засобів, додат­ково мобілізованих державою. Виплата прибутків кре­диторам забезпечується, переважно, за рахунок бюджет­них надходжень. При цьому коло платників податків не збігається з колом власників державних цінних па­перів.

Об'єктивна необхідність використання державного кредиту на задоволення потреб суспільства обумовлена постійною суперечністю між величиною цих потреб і можливостями держави щодо їх задоволення за рахунок бюджетних фондів. Регулювання економіки, соці­альна політика держави, виконання нею своїх функцій щодо оборони країни й управління вимагають постійно­го збільшення бюджетних витрат. Чималих коштів по­требує і міжнародна діяльність держави. Проте доходи Державного бюджету завжди обмежені. Тому за наяв­ності вільних грошових ресурсів у населення, підпри­ємств і організацій органи влади вдаються до держав­ного кредиту. Зазвичай, державні запозичення здійсню­ються тоді, коли вичерпано інші джерела формування доходів держави або коли доцільно обмежити рівень оподаткування.

Доцільність використання державного кредиту для формування додаткових фінансових ресурсів держави і покриття бюджетного дефіциту позначається значно меншими негативними наслідками для державних фі­нансів і грошового обігу країни порівняно з валютними методами балансування доходів і витрат уряду (напри­клад, емісія грошей). І це досягається на основі пере­міщення попиту від фізичних і юридичних осіб до уря­дових структур без збільшення сукупного попиту і кіль­кості грошей в обігу.

Призначення державного кредиту виявляється, на­самперед, у тому, що він є засобом мобілізації держа­вою додаткових фінансових ресурсів. У випадку дефі­цитності державного бюджету додатково мобілізовані фінансові ресурси використовуються на покриття різ­ниці між бюджетними видатками і доходами. У разі по­зитивного бюджетного сальдо мобілізовані за допомо­гою державного кредиту кошти використовуються без­посередньо для фінансування економічних і соціальних програм. Це означає, що державний кредит, будучи за­собом збільшення фінансових можливостей держави, може стати важливим чинником прискорення соціаль­но-економічного розвитку держави.

Державний кредит є також джерелом збільшення прибутків власників цінних паперів, що досягається через виплату відсотків і виграшів за державними по­зиками.

Державний кредит як фінансова категорія виконує три функції: розподільну, регулюючу і контрольну.

Через розподільну функцію державного кредиту за­безпечується формування централізованих грошових фондів держави або їх використання на принципах тер­міновості, сплачуваності й повернення. Будучи пози­чальником, держава мобілізує додаткові кошти для фі­нансування своїх витрат.

Суть регулюючої функції державного кредиту поля­гає в тому, що вступаючи в кредитні відносини, держа­ва впливає на стан грошового обігу, рівень відсоткових ставок на ринку грошей і капіталів, на виробництво і зайнятість.

Держава регулює грошовий обіг, розміщуючи облі­гації державної позики серед різних груп інвесторів. Ви­ступаючи на фінансовому ринку як позичальник, дер­жава збільшує попит на позичкові ресурси і тим самим сприяє зростанню ціни на кредит. Чим вищий попит на вільні кошти з боку держави, тим вищим буде, за інших однакових умов, рівень позичкового відсотка, і тим до­рожчим буде для підприємців банківський кредит. До­рожнеча позичкових коштів змушує бізнесменів скоро­чувати інвестиції у сферу виробництва. Водночас вона стимулює нагромадження у вигляді придбання держав­них цінних паперів.

Як кредитор і гарант держава може позитивно впли­вати на виробництво і зайнятість. У промислово розви­нутих країнах поширена система підтримки малого бізнесу, експорту продукції або виробництва в окремих галузях, де має місце спад, через гарантування держа­вою погашення кредитів, наданих банками відповідно до державних програм. Підтримка малого бізнесу перед­бачає, що держава бере на себе погашення заборгова­ності банкам за кредитами, наданими малим підприєм­ствам у випадку їх банкрутства.

У більшості промислово розвинутих країн функціо­нують державні або напівдержавні страхові компанії, які за низькими ставками страхують ризик неплатежу експортерам національних товарів. Цим заохочується освоєння нових ринків збуту національної продукції. Великого значення у стимулюванні розвитку виробниц­тва і зайнятості набувають кредити, що надаються дер­жавою за рахунок бюджетних або позабюджетних фон­дів. З їх допомогою забезпечується прискорений розвиток відповідних регіонів або необхідних напрямів економі­ки на тій чи іншій території.

Контрольна функція державного кредиту органічно переплітається з контрольною функцією фінансів. Од­нак вона має певні відмінності, зумовлені особливостя­ми певної категорії, а саме:

1) ця функція тісно пов'язана з діяльністю держави і станом централізованого фонду грошових коштів;

2) охоплює рух вартості в двосторонньому порядку, оскільки державний кредит передбачає повернення от­риманих коштів;

3) здійснюється не тільки фінансовими структурами, а й кредитними установами.

Контроль поширюється як на залучення позикових коштів, так і на їх погашення. Переважно контролюєть­ся цільове використання коштів, терміни їх повернен­ня і своєчасність сплати відсотків.

 


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  3. Апарат державного управління як система органів виконавчої влади.
  4. Аргументи на користь і проти державного регулювання аграрної сфери
  5. Банківське кредитування здійснюється за такими принципами: строковість, повернення, цільовий характер, забезпеченість та платність кредиту.
  6. Банківське кредитування підприємств
  7. Банківське кредитування підприємства.
  8. Банківське кредитування.
  9. Банківський кредит — найпоширеніша форма кредиту. Об'єктом банківського кредиту є грошовий капітал.
  10. Банку — по одержаному кредиту 20 000 грн.
  11. Будівлі органів керування, кредитування й громадських організацій
  12. Бюджет як економічна і правова категорія




Переглядів: 1026

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема VIII | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.024 сек.