МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Найважливіші морально–етичні категорії
Найважливішими морально–етичними, категоріями є: моральна свідомість, моральні відносини, моральні норми, судження, оцінки, моральні вимоги, моральний вибір, моральні чесноти і вади, добро і зло, справедливість, совість,сумління, гідність і чесність, ідеал, смисл сенс життя, щастя та ін. Етика як наука має свій понятійно–категорійний апарат. Такі поняття як “вчинок”, “моральна норма”, “моральний принцип”, “моральний ідеал”, “оцінка” тощо вживаються і змістовно розкриваються переважно в етиці. До етичних категорій належать “добро” і “зло”, “обов’язок” і “совість”, “честь” і “гідність”, “справедливість” і “відповідальність”, “моральний вибір” і “моральний конфлікт”, “сенс життя” і “щастя”, “товариськість”, “дружба”, “любов” тощо. У них розкриваються найістотніші властивості моральної реальності. У цілому ж система категорій і понять, або понятійно–категоріальний ряд, розкриває зміст предметної сфери етики. Моральні поняття − це такі поняття, в яких відображаються найсуттєвіші аспекти моральних відносин, тобто ставлення людини до інших людей і суспільства. В них виражається моральна свідомість людини. Найважливішими моральними поняттями є: совість, честь, гідність, справедливість, добро, щастя, обов’язок, порядність та ін. Як моральність в цілому, моральні поняття не є абсолютними. Вони змінюються від епохи до епохи. “Уявлення про добро і зло так змінювалися від народу до народу, від епохи до епохи, що часто прямо суперечили одне одному” [81, с. 87]. Найзагальніші моральні поняття називаються моральними категоріями і розглядаються наукою про мораль – етикою. Моральні почуття − переживання людиною свого ставлення до вчинків у відповідності з нормами моралі. Розрізняють суспільно значимі і особисті переживання людини. Вони можуть не тільки не співпадати, але нерідко й суперечити одні іншим. Моральні почуття поряд з інтелектуальними й естетичними належать до вищих почуттів, найбагатших за змістом і найскладніших за структурою. Моральна поведінка − поведінка, обумовлена моральними нормами і принципами, які регулюють взаємини людей у даному суспільстві. Важливою умовою виховання моральної поведінки є формування моральної свідомості, моральних понять і моральних почуттів. Важливе значення має питання про оцінку моральної поведінки, безпосередньо пов’язаної з моральними ідеалами, тобто певними зразками поведінки, з якими порівнюються вчинки людей. Характер моральних ідеалів залежить від суспільних умов. Однак, існують об’єктивні критерії моральності, система загальнолюдських цінностей. Моральні переконання − це твердий, аргументований погляд на щось, що грунтується на певних положеннях, судженнях, які в свідомості людини пов’язані з глибокими і щирими визнаннями і переживаннями їх істинності, незаперечності. Переконання визначають поведінку, вчинки і вимагають наявності широких і глибоких знань. Але наявність знань ще не забезпечує автоматичний перехід їх у переконання. Переконання − це єдність знань і особистого ставлення до них як таких, що беззастережно відображають дійсність і визначають поведінку. Переконання обумовлюють вчинки людини і тоді, коли вона залишається наодинці із собою, навіть усупереч сформованим обставинам. Педагогічна етика трактує моральні переконання як моральні знання, що стали нормою поведінки соціального працівника, його власною позицією в системі відносин до суспільства, своєї професії, праці, колег, клієнтів. Етичні знання і моральні погляди стають переконаннями особистості в процесі соціальної практики і під впливом об’єктивних умов, у яких здійснюється її трудова діяльність. Знання і переконання мають ту саму раціональну основу і стосуються моральних оцінок, принципів, вимог і норм. Різниця між ними в тому, що погляди і знання, як ми уже відзначали, – це більш мінлива частина свідомості. Моральна свідомість − це відображення в свідомості людини принципів моральності, тобто норм поведінки, які регулюють відношення людей між собою і в суспільстві. Моральна свідомість виражається в формі моральних понять і суджень, визначається умовами матеріального життя суспільства, суспільним буттям, формується під впливом ідеології даного суспільства та власної практики суспільної поведінки і функціонує в єдності суспільної й індивідуальної свідомості. Суспільна свідомість дає узагальнене, систематизоване теоретичне й ідеологічне обґрунтування моралі як суспільного явища. В індивідуальній моральній свідомості відображаються не тільки суспільні умови життя, але й специфіка того середовища, з яким людина постійно взаємодіє. Індивідуальна свідомість – це форма існування й прояву суспільної моральної свідомості. Вона є системою поглядів і знань особистості про те, що таке добро і зло, у чому зміст і сенс життя, що таке щастя, справедливість, совість, честь і достоїнство, моральний ідеал; які вимоги, норми і правила поведінки існують у суспільстві; яка моральна цінність тих чи інших вчинків, якостей особистості і т.д. Ці знання людина одержує в процесі всього свого життя і діяльності. Однак, духовний розвиток окремої особистості, її індивідуальна свідомість безпосередньо залежать від засвоєння нею необхідних елементів суспільної свідомості. Істотне їхнє розходження полягає в тому, що, хоча “свідомість індивіда формується під впливом суспільної свідомості, однак співвідношення свідомості – суспільної й індивідуальної – завжди здійснюється не в порядку прямої проекції однієї в іншу. Суспільна свідомість, ідеї, що панують у даному суспільстві, сприймаються чи не сприймаються даним індивідом у залежності від особливостей його власного життєвого шляху”, – писав С. Л. Рубінштейн. Формування моральної свідомості передбачає не лише засвоєння людиною моральних понять, а й містить у собі активне відношення людини до моральних принципів, що виражаються цими поняттями, її прагнення втілити ці принципи у своїй поведінці. У цьому випадку моральні поняття перетворюються в моральні переконання і стають мотивами моральної поведінки. Моральна свідомість і моральні переконання формуються в процесі морального виховання. На розвиток моральної свідомості дитини великий вплив має виховання в родині, суспільна думка колективу, в якому виховується. Включаючи в себе моральну оцінку певних вчинків, суспільна думка впливає на поведінку дитини, її взаємини з оточуючими людьми і таким чином формує моральні звички і моральні почуття, тобто створює необхідний ґрунт для розвитку моральної свідомості. Спонукаючи людей до певних вчинків, моральна свідомість разом з тим, надає їм свободу вибору, що є необхідною умовою виховання моральних норм у конкретній ситуації. Основні елементи моральної свідомості відображаються в таких її формах, як етичні етичні норми і принципи, моральні ідеали, добро і зло, справедливість і несправедливість тощо. Форми моральної свідомості, будучи тісно між собою пов’язаними, мотивують і спрямовують суспільну і особисту поведінку людей. Хоч зміст цих уявлень історично змінюється залежно від конкретних соціальних умов, загальні риси моральної свідомості зберігаються, відносно сталою залишається її структура, закріпленна в системі моральних понять. (Філософський словник). Моральні відносини – ціннісні смислові аспекти всіх суспільних відносин, орієнтовані на найвищі вселюдські цінності. Моральна самооцінка – результат морального оцінювання людиною своїх вчинків, їх мотивів і моральних якостей. Моральна вимога – найпростіший елемент моральних відносин індивідів, які підпорядковуються різним формам повинності. Об’єктивною основою моральних вимог є історична необхідність жити, діяти, поводитися згідно з виробленими людством неписаними нормами, без дотримання яких неможливо досягти гармонізації стосунків між людьми, соціального прогресу, розвитку особистості.. Моральні вимоги формулюються по–різному: як моральна норма, моральне правило, моральний припис, заповідь. Моральна відповідальність – характеристика особистості з точки зору виконання нею моральних вимог. Моральна діяльність – особлива сфера діяльності, що має предметно–змістову визначеність і специфіку, подібно до виробничої, наукової, художньої. Моральний вибір, – акт моральної діяльності, який полягає в тому, що людина, виявляючи свою суверенність, самовизначається стосовно системи цінностей і способів їх реалізації в лінії поведінки чи окремих вчинків. Моральним вибором може бути: індивід, який приймає рішення про вчинки; колектив людей, який формує норми взаємовідносин своїх членів; клас, який намагається змінити або зберегти існуючу соціально–політичну систему, суспільство в цілому. Індивідуальний моральний вибір втілює в собі суттєві риси моральних переваг групи, колективу, класу та всього суспільства. Перевага одного вчинку над іншим зобов’язує співвіднести моральний вибір з обставинами, злити доцільність з моральною принциповістю, гуманністю, вибрати необхідні засоби, що забезпечують досягнення мети та органічну єдність мотиву й наслідків. Особливо виразно моральний вибір виявляється у конфліктній ситуації, коли зіштовхуються між собою інтереси особистості та суспільства (особиста схильність та зобов’язання), власні та чужі інтереси (бачення егоїзму та альтруїзму), або ж вступають у суперечності різні моральні вимоги (напр., коли виконання зобов’язання може спричинити збиток суспільству або окремим особам, коли вимога вдячності тягне за собою порушення принциповості тощо). Конфліктні ситуації та необхідність морального вибору виникають при зіткненні різних цінностей і норм, обумовлених соціальними суперечностями, неузгодженістю різних зобов’язань, непродуманими діями окремих осіб, або випадковими обставинами. Моральні вимоги, що пред’являються до особи, яка перебуває в ситуації вибору, передбачають врахування наслідків рішення, що має бути прийняте, обумовлюють зробити вибір, який би мінімізував зло і максимілізував добро. Справжня моральність вимагає, щоб моральний вибір здійснювався за внутрішніми переконаннями, а не за вказівками окремих осіб, засуджує намагання уникнути особистої відповідальності, спроби виправляти свої вчинки посиланням на чийсь авторитет, на офіційне розпорядження, примус оточуючих або на те, що “так чинять інші”. Разом з тим, саме особисте переконання, що є основою того чи іншого морального вибору, повинно відповідати загальним потребам моралі. Аналіз проблеми морального вибору передбачає з’ясування таких феноменів, як моральний намір і моральна спонука. Моральний намір – рішення людини зробити відповідну моральну дію і досягти очікуваного результату. Моральна спонука – чуттєва форма, в якій виявляються мотиви і намір до здійснення відповідного вчинку. Моральним вважають лише такий вибір, за якого людина керується моральним мотивом – внутрішньою, суб’єктивно–особистісною спонукою до дії, зацікавленістю в її реалізації і орієнтацією на моральні вчинки. Результатом виявлення необхідних і загальних ознак стійких позитивних моральних якостей людини є поняття “чесноти, (доброчинності)”, а аналогічних негативних моральних якостей – “моральні вади (пороки)”. Носієм їх може бути одна й та ж людина. Моральний ідеал – найдосконаліший, безумовний, універсальний зразок високоморальної особистості, яка володіє всіма відомими доброчесностями, кожна з яких максимально досконала. Моральний мотив – внутрішня, суб’єктивно–особистісна спонука до дії, зацікавленість в її реалізації і орієнтація на моральні чинники. Моральний намір – рішення людини зробити відповідну моральну дію і досягти очікуваного результату. Моральна норма – однаковою мірою адресоване всім людям повеління, яке слід неухильно виконувати за будь–якої ситуації; вияв моралі як форми суспільної свідомості. Моральний самоконтроль – сутність і механізм самостійного регулювання особистості своєї поведінки, її мотивів і спонук. Моральний сором – збентеження, ніяковіння за недостойну поведінку. Моральні цінності – це моральні норми, принципи, оцінки, ідеали, ціннісні орієнтації, моральні якості особистості. Моральна відповідальністьрозуміється як визначення відповідності поведінки, дій, результатів вчинку людини змісту моральних норм, її обов’язку, з урахуванням об’єктивних обставин і можливостей їх виконання. Відповідальність означає, що людина бере на себе обов’язки і готова вільно їх виконувати у міру своїх сил і можливостей, а також відповідати перед суспільством, спільнотою, іншими людьми і перед собою за свої моральні погляди, ціннісні орієнтири, настанови, за правильне розуміння обов’язку, за зміст своїх дій.
Читайте також:
|
||||||||
|