МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Мовні тактики переконання
Успіх у комунікації залежить від уміння ефективно володіти логікою, психологією й мовою. Мові тут належить не останнє місце, оскільки інформація доноситься до слухача переважно за допомогою слова. У полеміці, наприклад, перемагає найчастіше не той, на чиїй стороні істина, а той, хто вміє швидко й точно проаналізувати мову опонента, швидко відреагувати на неї й ефективно організувати свою мову. З іншого боку, необхідно знаходити таку форму висловлювання, що дозволило б зробити мову переконливою саме для того, кого переконуєш. Відомо, що Сократ виголосив прекрасну промову на свій захист, але не переконав у своїй невинності афінських матросів і торговців, і вони присудили його до смерті. У кожній ситуації спілкування використається своя стратегія, що містить у собі усвідомлення ситуації в цілому, виділення в ній основних ідей і завдань цілеспрямованого впливу, планування, організацію й напрямок розвитку ситуації в інтересах досягнення цих завдань. Стратегія спілкування реалізується в мовних тактиках, під якими розуміються мовні прийоми, що дозволяють досягти визначених завдань у конкретній ситуації. Поняття мовних тактик ввів Т.А. ван Дейк, який розробив їх при вивченні діалогів про етнічні меншини. Мовна тактика означає особливий хід у побудові мови при вираженні різних емоційних станів і досягненні поставленої мети. Наприклад, упередження може виражатися за допомогою майже тридцяти різних ходів: “припущення”, “пом’якшення”, “зрушення”, “звалювання провини на іншого”, “повторення”, “наведення прикладу” і ін. Хід “узагальнення’", на думку ван Дейка, використається для того, щоб показати, що наведена негативна інформація не випадкова й не виняткова, підкріплююча можливу думку співбесідника. Типові вираження цього ходу: Отже завжди; З цим маємо справу на кожному кроці; Це без кінця повторюється. “Наведення прикладу” – хід, що показує, що загальна думка заснована на конкретних фактах (досвіді). Типові висловлювання: Ось, наприклад; Наприклад, минулого тижня ...; Візьміть нашого сусіда. Він... “Посилення” спрямоване на кращий або більше ефективний контроль за увагою слухачів (“залучення уваги”), на поліпшення структурної організації негативної інформації, на підкреслення суб’єктивної макроінформації. Типові висловлювання: Це жахливо, що...; Це ганьба, що... “Поступка” дає можливість для умовного узагальнення навіть у випадку суперечливих прикладів або дозволяє продемонструвати реальну чи уявлювану терпимість і співчуття, тобто складові частини стратегії позитивної самопрезентації. Типові висловлювання: Серед них попадаються й гарні люди; Не варто узагальнювати, але...; Українці також можуть так діяти... (останнє є також ходом “порівняння”). “Зрушення” – хід стратегії позитивної самопрезентації. Типовий приклад: Мені–то, загалом , однаково, але інші сусіди з нашої вулиці обурюються. “Контраст” – хід, що має кілька функцій. По–перше, риторичну – залучення уваги до учасників відношення контрасту (структурування інформації). По–друге, семантичну – підкреслення позитивних і негативних оцінок людей, їхніх дій або властивостей (часто шляхом протиставлення МИ – ВОНИ) у всіх ситуаціях, де простежується конфлікт інтересів. Типовий приклад: Нам доводилися довгі роки трудитися, а вони одержують допомогу і нічого не роблять; Нам довелося довгі роки чекати нової квартири, а вони одержать квартиру відразу ж, як тільки приїдуть. До інших мовних тактик можна віднести наступні: несподіванка, провокація, апеляція до авторитету, прогнозування, внесення елемента неформальності, “пряме включення”, гумор. Очевидно, що список можливих мовних тактик не обмежується наведеними, більшість із них ще не виявлені. Для соціального працівника (як і для будь–якого працівника сфери управління) важливе вміння самому виділяти мовні тактики, щоб використовувати ті з них, які найкраще відповідають конкретній ситуації.
Читайте також:
|
||||||||
|