Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особливості товарного ринку

Товарний ринок - це сфера товарного обміну, де за допомогою купівлі-продажу товарів реалізуються суспільні потреби.

 

Основним об'єктом комерційно-господарських взаємовідносин між суб'єктами товарного ринку виступає товар у вигляді конкретного виробу, матеріалу, послуги, ідеї тощо

 

Товар- це продукт праці, призначений для певних споживачів, тобто виготовлений з метою продажу тим, хто його потребує.

 

Суб'єктамитоварного ринку виступають:

 

1) продавці - виробники; торгові посередники; державні та соціально-побутові заклади; громадські установи та асоціації; населення;

 

2) покупці – професійні споживачі, зокрема ті, які переробляють товари на інший продукт; торгові посередники; кінцеві масові споживачі товару (соціально-побутові заклади і установи культури, громадські установи та асоціації, державні установи); індивідуальні кінцеві споживачі (населення).

 

Необхідно розрізняти дві категорії продавців і покупців - індивідуальні та масові:

 

індивідуальні продавці - окремі індивідууми та їх сім'ї, які не створили зареєстрованого виробничого або торговельного підприємства;

 

масові продавці - будь-які підприємства і фірми, які збувають товар власного виробництва; перепродують товар, надають платні послуги;

 

• індивідуальні покупці - окремі індивідууми та сім'ї, які купують товар для подальшого перепродажу або власного споживання;

 

• масові покупці - будь-які підприємства, фірми, організації та установи, що купують товар для перепродажу або споживання у процесі виробництва та для організації процесу виробництва.

 

Практика ринкової економіки показує, що товарний ринок має суттєві переваги:

 

1) перешкоджає монополізації у виробництві та обігу товарів;

2) об'єднує інтереси продавців і споживачів без будь-якого тиску на будь-яку зі сторін;

3) звільняє економіку від товарного дефіциту, який суперечить інтересам суспільства;

4) розширює можливості суб'єктів підприємницької діяльності;

5) зацікавлює виробників у задоволенні потреб, які виражаються через попит.

 

Товарний ринок дозволяє:

 

1) стежити за зміною попиту і пристосовуватися до нього;

2) спонукати виробників до випуску нових, досконаліших товарів;

3) раціонально направляти товарний потік від виробника до споживача в достатньому обсязі, потрібному асортименті, в необхідний час;

4) зберігати товарні запаси;

5) надавати відповідні послуги;

6) розширювати і удосконалювати господарські зв'язки.

 

Товарний ринок виступає як альтернатива одному з елементів адміністративно-командної системи - фондового розподілу товарів.

 

Організаційно-економічними умовами функціонування товарного ринку є:

 

1) наявність конкуренції товаровиробників;

2) вільне ціноутворення;

3) можливість вільного переміщення матеріальних, фінансових і трудових ресурсів з однієї галузі в іншу;

4) наявність у кожного товаровиробника всебічної інформації про стан ринку, пропозицію та попит, рівень цін і їх динаміці, норми прибутку;

5) повна самостійність, незалежність учасників ринкових відносин один від іншого і їх економічна відповідальність.

Роль товарного ринку визначається наступними факторами:

 

1) раціональне зосередження і концентрація товарних ресурсів;

2) якість і конкурентоспроможність товарів, які впливають на попит і пропозицію;

3) пристосування структури вироблених товарів і їх обсягу через ціну до платоспроможного попиту;

4) оздоровлення ринкового середовища шляхом звільнення його від недієздатних і збиткових підприємств.

 

Товарний ринок є сукупністю процесів, в результаті яких здійснюється купівля-продаж і обмін товарів, і споживач отримує те, в чому він потребує. В основі цих процесів лежить модель товарного ринку, основними компонентами якої є: потреба, попит, пропозиція, продукт (товар), ціна, операція, обмін (рис. 1.1).

 

 

 

Рис. 1.1. Компоненти моделі товарного ринку

 

 

Потреба- це необхідність у товарах, яка визначається економічним і соціальним рівнем людей, а також культурними, географічними, історичними та іншими факторами.

 

Попит означає бажання, намір покупців придбати даний товар і обмежується їх купівельною спроможністю.

 

Пропозиція є зосередженою масою товарів, які надходять на ринок з метою продажу.

 

Продукт (товар) за своєю природою має певні властивості, які задовольняють конкретні потреби покупців.

 

Ціна - це вартість виробленого товару і витрати на його просування до покупця, виражені в грошових одиницях; вона може коливатися залежно від співвідношення попиту і пропозиції, а також динаміки ринкових цін.

 

Операції - дії щодо встановлення угоди між двома і більше зацікавленими сторонами у здійсненні купівлі-продажу продукції.

 

Обмін - акт отримання бажаного продукту.

 

Елементи моделі товарного ринку пов'язані між собою відповідного залежністю.

 

Ринок споживчих товарів має такі характерні ознаки:

 

- оригінальний попит, який визначається безпосередньо потребами споживачів. Зміни потреб можуть бути дієвими безпосередньо і короткочасно;

- велика кількість потенційних покупців, яке може налічувати від кількох тисяч (апарати для радіоаматорів) до декількох мільйонів (продукти харчування);

- велика кількість невеликих (малих) одиничних покупок. У сфері споживчих товарів при потребі, яка часто виникає, не існує договору на поставку (виняток - газетний абонемент), тому при великій кількості покупців це призводить до безлічі окремих покупок;

 

- анонімність ринку. Безпосередні контакти між виробниками і споживачами на ринку споживчих товарів скоріше є винятком;

- відносно невисокий рівень інформованості про ринок у потенційних споживачів. Крім того, спонтанні покупки, як правило, не передбачають виконання дій покупцем щодо прийому та обробки інформації.

 

Для ринку товарів виробничо-технічного призначення характерні:

 

1) значно більше, ніж на ринку споживчих товарів, залежність від внутрішньої і зовнішньої політики;

2) виробнича потреба - попит в даному випадку формується з попиту на споживчих ринках (наприклад, на збут певної марки листової сталі впливає збут автомобілів);

3) великі суми замовлень, безготівкові розрахунки, більш суворий і більш дієвий державний, зокрема митний контроль;

4) відносно невелика кількість потенційних покупців (коло їх досить вузький, а можливості - значні);

5) покупці, як правило, високі професіонали, фахівці у своїй галузі;

6) ділові довгострокові зв'язки продавців з покупцями;

7) обгрунтовані і формальні рішення про купівлю - велика частина організаційних рішень про покупки здійснюється за участю відповідних фахівців та з урахуванням постійних правил;

8) більш довготривалі процеси прийняття рішень про купівлю багатьма людьми;

9) висока гнучкість попиту залежно від часу, на відміну від споживчих товарів, - засоби виробництва під впливом технічного прогресу зазнають змін, широко поширюються і здешевлюються;

10) менше, ніж у споживчих товарів, гнучкість попиту залежно від ціни - промислові підприємства не можуть відмовитися від закупівель сировини та обладнання навіть за умови їхнього подорожчання або швидко перебудуватися на дешевші засоби виробництва;

11) вибіркове розміщення споживачів у межах обмежених територій - промислових і сільськогосподарських районів, великих населених пунктів, місць залягання корисних копалин;

12) менший оборот грошей, вкладених у засоби виробництва - підприємство може не оновлювати обладнання роками;

13) наявність постійного зворотного зв'язку, яка йде від споживача до продавця у вигляді рекламацій з приводу якості продукції, відомостей статистичного характеру, передачі виробникам пропозицій з удосконалення виробів тощо;

14) утилізація для цілей виробництва власних виробів та використання отриманого таким чином вторинної сировини.

 

 

Контрольні питання

1. У чому полягає роль ринку в процесі суспільного відтворення?

 

2. Які умови функціонування вільного ринку?

 

3. Охарактеризуйте економічні функції ринку.

 

4. Дайте визначення товарного ринку і вкажіть основні умови його функціонування.

 

5. Перерахуйте головні ознаки ринку товарів.

 

6. Опишіть основні елементи моделі товарного ринку та їх взаємозалежність.

 


Читайте також:

  1. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  2. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  3. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  4. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  5. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  6. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  7. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  8. Аграрне виробництво і його особливості
  9. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  10. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  11. Аналіз ринку послуг ресторанного господарства району
  12. Аналіз товарного асортименту та номенклатури




Переглядів: 1181

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Однак вільний ринок - це абстракція: і для минулого, і для справжнього характерна регуляція ринку, оскільки умов вільного ринку не відповідає ніяка державність. | Лекція 1.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.238 сек.