Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 1.

Товарний ринок - це сфера товарного обміну, де за допомогою купівлі-продажу товарів реалізуються суспільні потреби.

 

Основним об'єктом комерційно-господарських взаємовідносин між суб'єктами товарного ринку виступає товар у вигляді конкретного виробу, матеріалу, послуги, ідеї тощо

 

Товар- це продукт праці, призначений для певних споживачів, тобто виготовлений з метою продажу тим, хто його потребує.

 

Суб'єктамитоварного ринку виступають:

 

1) продавці - виробники; торгові посередники; державні та соціально-побутові заклади; громадські установи та асоціації; населення;

 

2) покупці – професійні споживачі, зокрема ті, які переробляють товари на інший продукт; торгові посередники; кінцеві масові споживачі товару (соціально-побутові заклади і установи культури, громадські установи та асоціації, державні установи); індивідуальні кінцеві споживачі (населення).

 

Необхідно розрізняти дві категорії продавців і покупців - індивідуальні та масові:

 

індивідуальні продавці - окремі індивідууми та їх сім'ї, які не створили зареєстрованого виробничого або торговельного підприємства;

 

масові продавці - будь-які підприємства і фірми, які збувають товар власного виробництва; перепродують товар, надають платні послуги;

 

• індивідуальні покупці - окремі індивідууми та сім'ї, які купують товар для подальшого перепродажу або власного споживання;

 

• масові покупці - будь-які підприємства, фірми, організації та установи, що купують товар для перепродажу або споживання у процесі виробництва та для організації процесу виробництва.

 

Практика ринкової економіки показує, що товарний ринок має суттєві переваги:

 

1) перешкоджає монополізації у виробництві та обігу товарів;

2) об'єднує інтереси продавців і споживачів без будь-якого тиску на будь-яку зі сторін;

3) звільняє економіку від товарного дефіциту, який суперечить інтересам суспільства;

4) розширює можливості суб'єктів підприємницької діяльності;

5) зацікавлює виробників у задоволенні потреб, які виражаються через попит.

 

Товарний ринок дозволяє:

 

1) стежити за зміною попиту і пристосовуватися до нього;

2) спонукати виробників до випуску нових, досконаліших товарів;

3) раціонально направляти товарний потік від виробника до споживача в достатньому обсязі, потрібному асортименті, в необхідний час;

4) зберігати товарні запаси;

5) надавати відповідні послуги;

6) розширювати і удосконалювати господарські зв'язки.

 

Товарний ринок виступає як альтернатива одному з елементів адміністративно-командної системи - фондового розподілу товарів.

 

Організаційно-економічними умовами функціонування товарного ринку є:

 

1) наявність конкуренції товаровиробників;

2) вільне ціноутворення;

3) можливість вільного переміщення матеріальних, фінансових і трудових ресурсів з однієї галузі в іншу;

4) наявність у кожного товаровиробника всебічної інформації про стан ринку, пропозицію та попит, рівень цін і їх динаміці, норми прибутку;

5) повна самостійність, незалежність учасників ринкових відносин один від іншого і їх економічна відповідальність.

Роль товарного ринку визначається наступними факторами:

 

1) раціональне зосередження і концентрація товарних ресурсів;

2) якість і конкурентоспроможність товарів, які впливають на попит і пропозицію;

3) пристосування структури вироблених товарів і їх обсягу через ціну до платоспроможного попиту;

4) оздоровлення ринкового середовища шляхом звільнення його від недієздатних і збиткових підприємств.

 

Товарний ринок є сукупністю процесів, в результаті яких здійснюється купівля-продаж і обмін товарів, і споживач отримує те, в чому він потребує. В основі цих процесів лежить модель товарного ринку, основними компонентами якої є: потреба, попит, пропозиція, продукт (товар), ціна, операція, обмін (рис. 1.1).

 

 

 

Рис. 1.1. Компоненти моделі товарного ринку

 

 

Потреба- це необхідність у товарах, яка визначається економічним і соціальним рівнем людей, а також культурними, географічними, історичними та іншими факторами.

 

Попит означає бажання, намір покупців придбати даний товар і обмежується їх купівельною спроможністю.

 

Пропозиція є зосередженою масою товарів, які надходять на ринок з метою продажу.

 

Продукт (товар) за своєю природою має певні властивості, які задовольняють конкретні потреби покупців.

 

Ціна - це вартість виробленого товару і витрати на його просування до покупця, виражені в грошових одиницях; вона може коливатися залежно від співвідношення попиту і пропозиції, а також динаміки ринкових цін.

 

Операції - дії щодо встановлення угоди між двома і більше зацікавленими сторонами у здійсненні купівлі-продажу продукції.

 

Обмін - акт отримання бажаного продукту.

 

Елементи моделі товарного ринку пов'язані між собою відповідного залежністю.

 

Ринок споживчих товарів має такі характерні ознаки:

 

- оригінальний попит, який визначається безпосередньо потребами споживачів. Зміни потреб можуть бути дієвими безпосередньо і короткочасно;

- велика кількість потенційних покупців, яке може налічувати від кількох тисяч (апарати для радіоаматорів) до декількох мільйонів (продукти харчування);

- велика кількість невеликих (малих) одиничних покупок. У сфері споживчих товарів при потребі, яка часто виникає, не існує договору на поставку (виняток - газетний абонемент), тому при великій кількості покупців це призводить до безлічі окремих покупок;

 

- анонімність ринку. Безпосередні контакти між виробниками і споживачами на ринку споживчих товарів скоріше є винятком;

- відносно невисокий рівень інформованості про ринок у потенційних споживачів. Крім того, спонтанні покупки, як правило, не передбачають виконання дій покупцем щодо прийому та обробки інформації.

 

Для ринку товарів виробничо-технічного призначення характерні:

 

1) значно більше, ніж на ринку споживчих товарів, залежність від внутрішньої і зовнішньої політики;

2) виробнича потреба - попит в даному випадку формується з попиту на споживчих ринках (наприклад, на збут певної марки листової сталі впливає збут автомобілів);

3) великі суми замовлень, безготівкові розрахунки, більш суворий і більш дієвий державний, зокрема митний контроль;

4) відносно невелика кількість потенційних покупців (коло їх досить вузький, а можливості - значні);

5) покупці, як правило, високі професіонали, фахівці у своїй галузі;

6) ділові довгострокові зв'язки продавців з покупцями;

7) обгрунтовані і формальні рішення про купівлю - велика частина організаційних рішень про покупки здійснюється за участю відповідних фахівців та з урахуванням постійних правил;

8) більш довготривалі процеси прийняття рішень про купівлю багатьма людьми;

9) висока гнучкість попиту залежно від часу, на відміну від споживчих товарів, - засоби виробництва під впливом технічного прогресу зазнають змін, широко поширюються і здешевлюються;

10) менше, ніж у споживчих товарів, гнучкість попиту залежно від ціни - промислові підприємства не можуть відмовитися від закупівель сировини та обладнання навіть за умови їхнього подорожчання або швидко перебудуватися на дешевші засоби виробництва;

11) вибіркове розміщення споживачів у межах обмежених територій - промислових і сільськогосподарських районів, великих населених пунктів, місць залягання корисних копалин;

12) менший оборот грошей, вкладених у засоби виробництва - підприємство може не оновлювати обладнання роками;

13) наявність постійного зворотного зв'язку, яка йде від споживача до продавця у вигляді рекламацій з приводу якості продукції, відомостей статистичного характеру, передачі виробникам пропозицій з удосконалення виробів тощо;

14) утилізація для цілей виробництва власних виробів та використання отриманого таким чином вторинної сировини.

 

 

Контрольні питання

1. У чому полягає роль ринку в процесі суспільного відтворення?

 

2. Які умови функціонування вільного ринку?

 

3. Охарактеризуйте економічні функції ринку.

 

4. Дайте визначення товарного ринку і вкажіть основні умови його функціонування.

 

5. Перерахуйте головні ознаки ринку товарів.

 

6. Опишіть основні елементи моделі товарного ринку та їх взаємозалежність.

 

Лекція 1.


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція (№8)
  12. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені




Переглядів: 650

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особливості товарного ринку | Тема: Вступ. Місце інфраструктури в системі виробничо-економічних відносин.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.