Збереження та зміцнення здоров’я є одним з провідних напрямів державної політики у галузі освіти, що знаходить підтвердження в таких основних документах як: Доктрина розвитку освіти України у ХХІ ст., Закон про освіту тощо, але, нажаль, разом з тим у наш час спостерігається погіршення соціально-побутових, екологічних, гігієнічних та психологічних умов життя в нашій країні, що гостро відбивається на стані здоров’я, особливо дитячого організму:
1. спостерігається зростання росту смертності, відсотку хронічних захворювань у дітей та підлітків;
2. зменшується перша група здоров’я;
3. збільшується кількість учнів, що мають відхилення у здоров’ї (до 80%).
Дослідники виділяють серед причин, що призводять до таких прикрих показників наступні фактори внутішньошкільного середовища:
1. переповненість класів;
2. знижений рівень освітлення приміщень й ненауково обґрунтований рівень їхнього комплектування;
3. сумісне навчання дітей з різним рівнем підготовки та різними психофізіологічними якостями;
4. авторитарний стиль роботи вчителя;
5. недостатня диференціація навчальних предметів;
6. відсутність приміщень для відпочинку;
7. погана організація харчування у школі;
8. перевантаження учнів основними та додатковими заняттями;