Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Бюджетні права та бюджетна ініціатива.

Лекція 3. Бюджетний процес

1. Бюджетні права та бюджетна ініціатива.

2. Бюджетний процес.

 

 

Бюджетні права — сукупність юридичних норм, які визначають бюджет­ний устрій країни, права органів державної влади, державного управління і місцевого самоврядування у процесі складання, розгляду, затвердження і ви­конання бюджетів, а також складання і затвердження звітів про виконання бюджетів.

Основу бюджетно-правового статусу державних органів влади, органівуправ- ління та їх територіальних підрозділів, органів місцевого самоврядування ста­новить право на самостійний бюджет. Бюджетно-правовий статус державних і місцевих органів влади узагальнено є сукупністю таких прав:

Ø право на власний бюджет;

Ø право на отримання бюджетних доходів і включення їх до складу певного бюджету;

Ø право на використання бюджетних коштів на потреби держави, місцевих органів влади за призначенням;

Ø право розподілу бюджетних доходів між бюджетами певної території;

Ø право утворення і використання в межах бюджету цільових або резерв­них фондів.

Найбільшим обсягом бюджетних прав наділені органи державної влади та управління. Місце кожного із суб’єктів у системі адміністративно-територіаль­ного поділу впливає на конкретний перелік наданих їм бюджетних прав. Об­ласні, районні і міські органи влади (міст з районним поділом), безперечно во­лодіють більш широким колом бюджетних прав, оскільки вступають у відносини не тільки з керівними, а й підпорядкованими органами влади. Тому деякі бюджетні права відсутні у нижчій ланці місцевих органів влади (сільсь­ких, селищних), наприклад право на розподіл доходів між бюджетами, нагляд за виконанням підпорядкованих бюджетів.

Бюджетна ініціатива — право членів законодавчого органу вносити зміни у представлений виконавчою владою проект бюджету. Користуються такими правами Президент, народні депутати, депутати місцевих рад.

Бюджетні права регулюються Конституцією України, Конституцією Авто­номної Республіки Крим, законами України “Про Кабінет Міністрів України”, “Про місцеві державні адміністрації”, “Про місцеве самоврядування в Укра­їні”, Бюджетним кодексом України.

Президент України як глава держави підписує закон про Державний бю­джет України на кожний бюджетний рік, закон про внесення змін і доповнень до закону про державний бюджет, інші закони, які стосуються питань бюдже­ту і фінансів. До бюджетних прав Президента України належить також засто­сування права вето щодо прийнятого Верховною Радою України закону про Державний бюджет України на відповідний рік та законів про внесення допов­нень до закону про державний бюджет, а також інших законів, які стосуються бюджету, із наступним поверненням на повторний розгляд Верховної Ради України із зауваженнями та пропозиціями.

Органи влади (представницькі органи), до яких належать Верховна Рада України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні, сіль­ські, селищні, міські та районні ради у містах, наділені такими основними бюджетними правами: розгляд і затвердження бюджетів, внесення змін до за­тверджених бюджетів, розгляд і затвердження звітів про виконання бюджетів, прийняття стратегічних рішень щодо своїх бюджетів, контроль за виконанням рішень відповідної ради про бюджет.

Верховна Рада України як найвищий орган законодавчої влади приймає за­кони, у тому числі з фінансових питань, схвалює Основні напрями бюджетної політики на наступний бюджетний період, затверджує державний бюджет і приймає закон про Державний бюджет України на плановий рік, вносить змі­ни до нього, здійснює контроль за виконанням державного бюджету, визначає перелік податків і зборів, а також засади внутрішньої і зовнішньої політики України, затверджує звіти про виконання Державного бюджету України. Свою роботу Верховна Рада України виконує за допомогою Комітету з питань бю­джету, інших комітетів, які наділені відповідними повноваженнями.

Рахункова палата Верховної Ради України здійснює:

Ø організацію і контроль за своєчасним виконанням дохідної та видаткової частини Державного бюджету України, витрачанням бюджетних коштів, у тому числі коштів державних цільових фондів за обсягами, структурою та їх цільовим призначенням;

Ø контроль за утворенням і погашенням внутрішнього і зовнішнього боргів України;

Ø визначення ефективності та доцільності використання державних кош­тів, валютних та кредитно-фінансових ресурсів.

Рахункова палата Верховної Ради України виступає в ролі експертного ор­гану Верховної Ради України, даючи відповідні заключення і рекомендації з питань фінансової діяльності органів управління. Органи державної виконавчої влади (Кабінет Міністрів України, Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські державні ад­міністрації) та виконавчі комітети місцевих рад наділені такими основними бюджетними правами: організація роботи зі складання проектів бюджету, по­дання проекту бюджету відповідній раді для розгляду і затвердження, органі­зація роботи з виконання бюджетів, складання і представлення відповідній раді звітів про виконання бюджетів, використання коштів своїх бюджетних резервів, прийняття тактичних рішень стосовно своїх бюджетів.

Кабінет Міністрів України як найвищий орган державної виконавчої вла­ди має такі бюджетні права:

Ø забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики, політики у сферах праці і зайнятості населення, соціального захис­ту, освіти, науки, культури, охорони природи, екологічної безпеки і природо­користування;

Ø розробляє та подає Верховній Раді України:

Ø основні прогнозні макроекономічні показники соціально-економічного розвитку України;

Ø проект Основних напрямів бюджетної політики на наступний рік;

Ø проект закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період;

Ø забезпечує виконання закону про Державний бюджет України;

Ø готує та подає Верховній Раді України звіти про виконання Державного бюджету України;

Ø розраховує показники зведеного бюджету України та готує звіти про його виконання;

Ø надає інформацію щодо прийняття законодавчих і нормативних актів на виконання закону про Державний бюджет України;

Ø приймає рішення про використання коштів резервного фонду Державно­го бюджету України;

Ø приймає рішення про здійснення державних запозичень в обсягах і на умовах, визначених законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Міністерство фінансів країни як центральний орган державної виконав­чої влади, підвідомчий Кабінету Міністрів України, наділене такими повно­важеннями: складає проект державного бюджету, організовує виконання державного бюджету, проводить методичну роботу з питань бюджетного пла­нування, розробляє стратегію щодо внутрішніх та зовнішніх запозичень дер­жави, погашення та обслуговування державного боргу, контролює виконання державного бюджету, складає звіт про його виконання, розробляє пропозиції з удосконалення податкової політики тощо.

Державна контрольно ревізійна служба здійснює державний контроль за витрачанням коштів і матеріальних цінностей, станом і достовірністю бухгал­терського обліку і звітності в міністерствах, відомствах, державних комітетах, державних фондах, бюджетних установах, а також на підприємствах і органі­заціях, які отримують кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів, а також здійснює розробку пропозицій щодо усунення виявлених недоліків і по­рушень та запобігання їм у майбутньому.

Державне казначейство як орган державної виконавчої влади наділене та­кими бюджетними повноваженнями:

Ø організація касового виконання державного і місцевих бюджетів та кон­троль за цим процесом;

Ø управління наявними коштами державного і місцевих бюджетів, утому числі в іноземній валюті, та коштами державних цільових фондів у межах ви­датків, установлених на відповідний період;

Ø фінансування видатків державного і місцевих бюджетів;

Ø облік касового виконання державного і місцевих бюджетів та складання звіту про їх виконання;

Ø керування державним внутрішнім та зовнішнім боргом відповідно до чинного законодавства;

Ø здійснення розподілу між державним бюджетом та бюджетами Автоном­ної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя відрахувань від за­гальнодержавних податків, зборів і платежів за нормативами, затвердженими Верховною Радою України;

Ø розроблення нормативно-методичних документів з питань бухгал­терського обліку, звітності та організації виконання бюджетів усіх рівнів, які є обов’язковими для всіх підприємств, установ і організацій, що використову­ють бюджетні кошти.

Державна податкова служба здійснює контроль за дотриманням податко­вого законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю спла­ти податків і зборів; розробляє пропозиції щодо вдосконалення податкового законодавства, приймає нормативні акти і методичні рекомендації з питань оподаткування, проводить роз’яснювальну роботу серед платників податків з питань оподаткування, попереджає та розкриває злочини та інші правопору­шення у сфері оподаткування.

Органи місцевого самоврядування відповідно до чинного законодавства: самостійно розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети;

Ø самостійно розпоряджаються коштами місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання;

Ø використовують вільні бюджетні кошти, додатково отримані у процесі виконання місцевих бюджетів;

Ø випускають місцеві позики, лотереї та цінні папери, а також отримують кредити в банківських установах;

Ø можуть виступати гарантами під надання кредитів підприємствам і уста­новам, що належать до комунальної власності;

Ø розміщують належні їм кошти в банках інших суб’єктів права власності, отримують відсотки від доходів і зараховують їх до доходної частини відповід ного місцевого бюджету тощо.

Правове призначення та функціонування бюджету полягає в тому, що він надає органам влади, які його затверджують, можливість ефективного керів­ництва в галузі фінансової діяльності держави та місцевого самоврядування, контролю виконавчих та розпорядчих органів влади, які складають і викону­ють бюджет.

 


Читайте також:

  1. IV. Обов'язки і права керівника та заступника керівника подорожі
  2. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  3. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  4. Аграрна реформа 1861 р. Скасування кріпостного права в надніпрянській Україны.
  5. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  6. Адміністративне право як галузь права
  7. Адміністративно-правовий захист права інтелектуальної власності
  8. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  9. Акти застосування норм права в механізмі правового регулювання.
  10. Аналіз доцільності фінансових інвестицій у корпоративні права.
  11. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.
  12. Антропологія права в структурі філософсько-правового знання.




Переглядів: 991

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Видатки бюджету, їх сутність, склад і класифікація | Бюджетний процес.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.