Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Прагматична педагогіка Д. Дьюї

Ідея О. Декролі полягала у необхідності побудови навчання на основі «центрів інтересів дитини.Він вважав, що основними по­требами дітей є, по-перше, фізичні потреби у їжі, у захисті від несприятливого клімату, різних не­безпек і ворогів, а по-друге, духовні — у солідарності, праці, відпочинку і самовдосконаленні.

Однією із найбільш цікавих реформаторських течій початку XX століття стала експериментальна педагогіка. Найвидатнішими її представниками булиВ.А. Лай таЄ. Мейман у Германії,А. Біне у Франції,О. Декролі у Бельгії,П. Бове таЄ. Клапаред у Швейца­рії,Є, Торндайк у США.

Ідеї реформаторської педагогіки отримали розвиток у цілому ряді конце­пцій, зокрема таких, як теорія вільного виховання, екс­периментальна педаго­гіка, педагогічний прагматизм, теорія центрів інтересів, функціональна педаго­гіка, педагогіка особистості, ви­ховання засобами мистецтва.

Провідною ознакою нових педагогічних концепцій стала погли­блена увага до особистості дитини. Це була педагогіка, «центрована» на дитині, а не на методі, на предметі навчання, що було характер­ним для абсолютної більшо­сті попередніх педагогічних теорій.

Провідною метою засновники реформаторської педагогіки вва­жали вивчення природи дитинства та шляхів формування особис­тості протягом всього періоду дитинства.

Однією з найбільш популярних та радикальних течій цього на­пряму на початку XX століття булатеорія вільного виховання, своє­рідним маніфестом якої стала книга відомої шведської письменни­ціЕлен Кей «Вік дитини». Про­відною думкою цієї книги стало утвер­дження важливості пізнання закономір­ностей розвитку дитини, формування людської особистості у справі соціальних перетворень.

Гаслом ідеологів вільного виховання стало: «йдучи від дити­ни». Прихи­льників цієї течії об'єднувала відмова від старих авто­ритарних виховних тра­дицій, ідея вільного розвитку творчих сил кожної дитини. Вони вважали, що дитина може наочно уявити лише те, що вона пережила, тому провідну роль у вихованні і на­вчанні повинні відігравати дитяче переживання і накопичений дитиною власний досвід.

Представники цього педагогічного напряму поставили за мету вивільнити теорію та практику навчання і виховання від приблиз­них, ненаукових підходів, здобути на основі лабораторних експе­риментів над природою дитини, її пове­дінкою точні наукові факти. Дослідженняназваних та багатьох інших предста­вників експе­риментальної педагогіки дозволили, за висловом А. Біне, «вису­нути на перший план психологію дитини, щоб, виходячи з неї, з мате­матичною точністю визначити характер виховного впливу на ди­тину». Основним прин­ципом здійснення навчально-виховного про­цесу засновники експерименталь­ної педагогіки вважали принцип саморозвитку дитячої особистості.

Вільгельм Август Лай розглядав дитину як активно діючу час­тину соці­ального і біологічного середовища, діяльність якої є ре­акцією на оточуючий світ. Тому центром виховного процесу є, на його думку, не діяльність педагога, його вплив, як вважали гербартіанці, а діяльність самої дитини, яку треба орга­нізовувати, вра­ховуючи її психологічні та фізіологічні особливості, її рефле­кси та потреби. Особливого значення серед дитячих рефлексів А. Лай надавав інстинкту боротьби, розвиток якого допоміг людині за­йняти місце «госпо­даря світу».

Відповідно до концепції А. Лая, сформульованої ним у роботі «Експери­ментальна дидактика», характер засвоєння учнями знань залежить від психо­лого-фізіологічних особливостей дітей;

Однією з провідних ідей А. Лая була заміна школи навчання школою дії. В основу цієї ідеї, сформульованої, зокрема, у роботі «Школа дії», була покла­дена теза про єдність сприйняття, мисленої переробки сприйнятого і відповід­них зовнішніх реакцій як основних елементів навчального процесу.Головне мі­сце у цій трі­аді — сприйняття, переробка, вираз — А. Лай відводив третьому компоненту, який власне і являє собою діяльність, змістом якої є пристосу­вання дитини до оточуючих умов життя.

Суттєвим внеском у вивчення фізіологічних та психологічних закономір­ностей розвитку дитячого організму стала діяльність представника французької школи експериментальної педагогіки та психології Альфреда Біне. Він виступав проти абсолютизації слова учителя як засобу навчання, за перетворення учня у активного учасника власної освіти. Як і абсолютна більшість представників експериментальної педагогіки, А. Біне дотримувався біологізаторських підхо­дів до визначення сутності та шляхів розвитку дитячої природи. Виховний про­цес, на його думку, треба будувати, спираючись, перш за все, на природжені якості дитини. Соціальний же фактор розглядався спрощено, йому не приділя­лось достатньо уваги.

Ідея вивчення дитячої природи, навчання за «центрами інтересів ди­тини були покладені в основу педагогічної теорії та прак­тики бельгійського педа­гогаОвіда Декролі.

У 1907 році О. Декролі заснував у Брюсселі навчальний заклад «Школа для життя, через життя», що став широко відомим як у країні, так і за її ме­жами, і слугував взірцем для наслідування. О. Декролі критично ставився до практики традиційних шкіл, які не враховували у достатній мірі ні дитячих ін­тересів, ні їх еволюції, ні особливостей дитячого мислення, ні активної природи дитини.

Творцем теорії функціональної педагогіки став швейцарський психолог та педагогЕдуар Клапаред один з організаторів Педа­гогічного інституту ім. Ж.-Ж. Руссо у Женеві (1912) і журналу «Архіви психології», що видається і по­нині починаючи з 1901 року. У концепції Е. Клапареда акцентується роль ін­тересу, мотивів, потреб у поведінці дитини.Ряд його робіт присвячений проб­лемам вироблення навчальних навичок, вольових якостей особисто­сті, по­треби у праці, питанням професійної орієнтації. Е. Клапаред розробив теорію гри, в якій, зокрема, розглядав її як засіб під­вищення ефективності навчання, вирішення проблеми інтересів дітей і їх потреби у русі.

Прихильником ідей функціональної педагогіки був і один з лі­дерів но­вого виховання, швейцарський педагогАдольф Фер'єр. Його внеском у розви­ток реформаторської педагогіки стала, зокрема, нова періодизація психічного розвитку дитини і її інтересів — від безси­стемних до цілеспрямованих.Швей­царський педагог вважав, що школа повинна сприяти природному розвитку ди­тини, формувати не інтелектуалів-ерудитів, а людей, у яких знання увійшли у їх «плоть і кров», здатних застосувати ці знання на практиці.

А. Фер'єр узагальнив теоретичні основи діяльності одного з про­відних типів експериментальних навчальних закладів, що виник­ли на межі XIX— XX століть — нових шкіл. Його зусиллями у 1899 році в Женеві було створено тео­ретичний та методичний центр цього реформаторського руху — Інтернаціо­нальне бюро нових шкіл.

Близькою до концепції вільного виховання була педагогіка осо­бистості. Її засновники —Е. Вебер, Г. Гаудіг, Ф. Гансберг, Е. Лінде, Г. Шаррельман, виступали з критикою традиційної школи з її жорсткою регламентацією діяль­ності учителя та учнів. Школа, на думку представників педагогіки особистості, повинна стати тру­довим товариством дітей, які за допомогою учителя висува­ють перед собою конкретні цілі і шукають шляхів їх досягнення.Педагогіч­не кері­вництво у такій школі має максимально тактовний, друж­ній характер і сприй­мається як співробітництво рівних. Учитель не повинен здійснювати по­пере­днього планування своєї діяльно­сті і дотримуватись продуманої заздале­гідь методики. Головне у на­вчальному процесі — вільна творчість учителя, що є результатом його педагогічної інтуїції.

Завданням школи ідеологи педагогіки особистості вважали ві­льний ду­ховний розвиток дитини, формування у неї радісного світосприйняття. Особ­ливо великого значення у зв'язку з цим-на­давалося самостійним творчим робо­там учнів.

Ще однією ідеєю, що продовжувала перебувати в центрі уваги у колах педагогів-реформаторів у англомовних країнах у 20—30-х рр. XX ст., ставпедоцентризм. Англійський вчений Д. Адамс, амери­канські —X. Рагг таА. Шумахер головними принципами шкіль­ного навчання вважали свободу на противагу авторитарному кон­тролю, дитячу ініціативу на противагу ініціативі учителя, інтерес дитини як головний критерій при створенні шкільних програм.

Керуючись ідеями педоцентризму, англійські педагогиА. Нейл і Б. Рас­сел розробили програму перетворення школи у вільний демократичний навчально-виховний заклад. Ця програма втілю­валась А. Нейлом у школі, створеній ним у Саммерхілі у 1924 р.

Гаслом цієї школи стала ідея «абсолютної свободи» учнів. Від­відування занять із загальноосвітніх дисциплін не було обов'язко­вим, учням дозволялось обирати факультативи за інтересами: курс для підготовки до коледжу, спорт, мистецтво, трудове навчання. Проте дуже швидко «абсолютна свобода» при­йшла у невідповід­ність з реальними вимогами часу: необхідністю набуття сис­теми наукових знань для підготовки до життя. Самі учні стали вимага­ти вве­дення обов'язковості у відвідуванні занять, оскільки «сво­бода» у цьому пи­танні заважала всім, навіть тим, хто нею безпосе­редньо не користувався, про­суватися вперед в оволодінні навча­льним матеріалом в оптимальному темпі. Основна мета діяльності школи Саммерхіл була сформульована як формування соціальна активної особистості. Особлива увага приділялась і шкільному са­моврядуванню, оскільки без нього, як вважав А. Нейл, школа не може вважа­тися прогресивною.

Таким чином, з кінця XIX ст. до Другої світової війни у зару­біжній педа­гогіці сформувались педагогічні течії, концепції, які стали основою суттєвого реформування шкільної освіти і вихо­вання на засадах гуманізму, обов'язкового трудового навчання, інтересів дитини як основи побудови навчальних програм та ме­тодики навчання, заохочення самостійності, творчості, ініціативи дитини в навчальному процесі.

Цікавим проявом реформаторської педагогіки стала концепція педагогіч­ного прагматизму Джона Дьюї американського філосо­фа-прагматиста і пе­дагога. Розроблена ним різновидність прагма­тизму — так званий інструмен­талізм, стала основою для побудови його педагогічної системи. Цей напрям ви­ходить з того, що будь-яка теорія є, по суті, засобом пристосування, «інстру­ментом для дії» і виправдовується практичною корисністю.

Одним із провідних педагогічних принципів Д. Дьюї єпедоцентризм, тому функцію педагога він вбачав у керівництві само­стійною діяльністю дітей, у розвитку їх допитливості. Він писав, що дитина — це вихідна точка, центр і кінець всього, тому необ­хідно завжди мати на увазі її ріст та розвиток, оскільки тільки вони можуть слугувати мірилом виховання.

Діяльність експериментальної Лабораторної школи, заснова­ної Д. Дьюї у Чикаго у 1896 році, мала за мету задоволення потреб і розвиток здібностей ді­тей. В організації шкільної роботи Дьюї вимагав урахування основних імпуль­сів природного росту дитини: соціальний (потреба у спілкуванні з іншими лю­дьми), конс­труктивний (потреба у русі, в грі), дослідницький (потреба у пі­знанні і розумінні речей); експресивний (потреба у самовиразі).

Суттєве місце у навчальній програмі Лабораторної школи по­сідали сус­пільні дисципліни, на які відводилось до 25 % часу. Та­ким чином, навчанню намагались надати суспільного характеру, спрямувати індивідуальні інтереси до спільної мети. Іншими важ­ливими компонентами навчального процесу були природознавст­во і праця, що включала різноманітні види діяльності.

Провідним принципом роботи початкової школи Д. Дьюї вва­жав прин­цип «навчання через діяльність». Праця виступала і як мотив навчання (задово­лення конструктивного та експресивного імпульсів), і як його метод. В цілому ідеї американського педагога сприяли більшому урахуванню сутності дитячої природи в навча­льному процесі, пошуку нових форм навчальної роботи (ре­зульта­тами таких пошуків були комплексні програми, метод проектів тощо). Разом з тим з ім'ям Д. Дьюї пов'язують ідеї утилітаризації навчання в американ­ській школі, тобто зниження її інтелектуаль­ної насиченості для більшості шко­лярів.

3. Гуманістичні засади освіти й виховання. Рух нового вихо­вання (М. Монтессорі, С. Френе)

Історія розвитку гуманістичних педагогічних теорій сягає ча­сів антично­сті. Особливого розквіту гуманістична педагогічна тра­диція зазнала в епоху Відродження, коли був відновлений античний ідеал різнобічного гармонійного розвитку особистості. Своє­рідною різновидністю ідей гуманістичного, віль­ного виховання стала і концепція іта­лійського педагога Марії Монтессорі.Першопочатково ця концепція була розроблена з метою розвитку ор­ганів по­чуттів у розумове відсталих дітей. Поступово М. Монтессорі прийшла до ви­сновку, що створена нею методика стане у нагоді і в роботі з нормальними ді­тьми. Як і всі представники реформа­торської педагогіки, педагог піддала різ­кій критиці недоліки тра­диційної школи: відсутність дитячої рухливості на уроках, мушт­ру, ігнорування приро­дних запитів дитини. Вона закликала до надання дітям свободи для «самовихо­вання і самонавчання», стве­рджуючи, що «ми так само мало здатні створювати внутрішні яко­сті людини, як і зовні­шні форми тіла».

Початкова школа, за М. Монтессорі, повинна стати лаборато­рією, в якій вивчається психічне життя дитини.Внутрішні потреби дитини не можна «від­гадати», їх необхідно визначити, якщо зали­шити дитину вільною у природних умовах. Необхідно створити такі умови, які б відповідали потребам дитини у розвитку, і такі посіб­ники, які б сприяли її «самовихованню і самонавчанню».

Свої педагогічні ідеї М. Монтессорі почала застосовувати у 1907 році у дошкільних закладах, створених «Громадою дешевих квар­тир» для бідних. Однією з провідних ідей, що реалізовувалась у цих закладах, було єднання школи і сім'ї, яке повинно було сприяти «відродженню людства» шляхом но­вого виховання, емансипації жінки, підняття культурного рівня населення.

У «будинках дитини», які працювали під проводом М. Мон­тессорі, дітям пропонувалась свобода вибору будь-якого матеріалу для занять, який би відпо­відав «внутрішнім потребам дитини». Але кожне заняття повинно було бути педагогічне виправданим, тобто мати певну мету і відповідний напрям. У дош­кільному віці особливої уваги надавалося сенсорній культурі дитини. Для удо­сконалення слуху, зору, дотику була розроблена система дидактич­них матеріа­лів. Робота з цим матеріалом повинна відбуватись са­мостійно. Провідним гас­лом у «будинках дитини» було: «Допоможи мені це зробити самому». Тобто педагог виступає спостерігачем, помічником. М. Монтессорі підкреслювала, що під час вправ з ди­дактичними матеріалами не стільки важливі самі знання, скільки внутрішні процеси психічного і фізичного розвитку, набуття но­вого «бачення», яке допоможе розпізнати предмети та їх власти­вості. Самостійне виправлення дитиною помилок у діях потребує зосередженої уваги, спостереж­ливості, терпіння, волі. Тренуван­ня цих якостей сприяє, на думку авторки кон­цепції, подоланню «хаотичності», властивої дошкільному віку, і є основою для «са­мовиховання та самодисципліни».

Система М. Монтессорі має і певні суперечності. Зокрема, кон­цепція «спонтанного розвитку дитини», проголошена нею, прак­тично спростовується зарегламентованим режимом «будинків ди­тини». Недостатня увага приділяє­ться такому природному виду діяльності дітей, як гра. Недооцінюється у аналі­зованій системі роль живого слова, отримання дітьми знань, праця з реальними, а не штучними матеріалами. В сучасних умовах існує досить ши­рока мережа дошкільних закладів та початкових шкіл, які працю­ють за системою М. Мон­тессорі, яка поступово удосконалюється, приводиться у відповідність до потреб сучасного життя.

У 20—30-х рр. XX століття реформаторська педагогіка набула подаль­шого розвитку і організаційно сформувалась як міжнарод­нийрух нового вихо­вання. У 1921 році була створена «Ліга нового виховання”, до якої у 1922 році входили представники 53 країн світу. Центром педагогічного руху став Інсти­тут ім. Ж.-Ж. Руссо в Женеві, очолюваний Ж. Піаже, А. Фер'єром.

Найбільш цікавими проявами розвитку ідей нового виховання у Німеч­чині у 20—30-х роках стали вільні шкільні громади, Ієнаплан П. Петерсена, Ва­льдорфська школа.

Вільні шкільні громади виникли у німецькомовних країнах ще на початку XX століття як один типів нової школи. Засновниками виховної концепції віль­них шкільних громад були німецькі педа­гогиГ. Літц та П. Гехеб.

Школи-громади були закладами, що будували своє життя на ідеях спів­робітництва громадян невеликої спільноти, розвитку у них почуття громадян­ської відповідальності. Шкільна громада перед­бачала повну рівноправність учителів і учнів, забезпечувала сво­боду кожного і одночасно дисципліну і по­рядок.

Характерною особливістю цих закладів було те, що вони були передусімвиховуючими школами, формували людину — носія євро­пейської культури, на відміну від інших видів трудових шкіл Німеч­чини, зокрема школи Г. Кер­шенштейнера, — носія суто німецького національного менталітету, своєї про­фесії, свого соціального стану.

В цілому практика діяльності шкіл-громад сприяла подолан­ню авторита­рності у навчально-виховному процесі, була спрямо­вана на уникнення тиску на дитину, формалізму в освіті, тобто на реалізацію ідей реформаторської педа­гогіки.

Широкої популярності також набула концепція професора Ієнського уні­верситетуПетера Петерсена — «Ієна-план», реалізована у створеній ним у 1924 році експериментальній школі. У цій школі класно-урочна система з жор­сткою регламентацією режиму дня, ди­сципліною покори, субординацією у відносинах між учителем і уч­нями була замінена виховною громадою, в основі діяльності якої — повага до дитини, визнання унікальності кожної людської особистості, поєднання свободи і відповідальності, пошук шляхів збалансова­ного розвитку емоційних, соціальних, інтелектуальних, моральних і естетичних по­треб дитини, виховання почуття спільності і товари­ства, рівноправна і тісна співпраця учителів, дітей і батьків. Школа, побудована за Ієна-планом, продов­жила своє існування у європей­ських країнах і в кінці XX століття (існує понад 80 таких шкіл).

Значного розвитку набув рух нового виховання у 20—30-х роках у Фран­ції. Його активістами було створено ряд педагогічних органі­зацій: «Група но­вого виховання» (заснована Алісою Жуен), що прово­дила роботу серед учите­лів початкової школи; «Кооператив світської освіти» (заснований С. Френе) «Рух нових сільських шкіл» (заснов­ник Ж. Бертьє); асоціація «Нове виховання» (засновник Р. Кузіне).

Найбільшої популярності серед сучасних педагогів набула дія­льність Селестена Френе. Метою своїх експериментів Френе вва­жав демократизацію навчання і виховання. Основними елементами «техніки С. Френе» є: 1) Вільні тексти як основа навчання рідній мові; 2) Шкільна друкарня.На його думку, цей метод дозволяє активізувати пізнавальну діяльність школярів, розвивати вправність руки, гармонійну координацію рухів, розвивати увагу, зорову па­м'ять, навчати читанню і письму без напруження, тому що скла­дання текстів на верстаті добре активізує механічну пам'ять, дозво­ляє репродукувати орфо­графію слів на підсвідомому рівні, привча­ти до співробітництва, оскільки цей метод являє собою цікаву колективну працю; вивчати особистість дитини, її ін­тереси; 3) Шкільний журнал. Він являє собою збірку вільних текстів, які дру­кую­ться щодня, а у кінці місяця видаються як окрема брошура для передплат­ників і кореспондентів; 4) Обмін шкільною друкова­ною продукцією (дитячі листи, шкільні журнали, тематичні альбоми, магнітофонні касети з розповідями дітей тощо). С. Френе вва­жає налагодження такого обміну «основою мирного життя майбут­ніх громадян планети»; 5) Перші спроби програмованого навчання.С. Френе відмовився від підручника як від єдиного, постійноґо, ста­більного дже­рела інформації. Вводились навчальні картки (кар­тки самоосвіти, методичні картки, «навчаючі стрічки») тощо; 6) Нові форми планування і конт­ролю за навчальним процесом.

Завданням школи, за С. Френе, є культивування успіхів дитини для само­ствердження особи. Реалізації такого завдання сприяла і продумана система виховної роботи. Її метою, за визначенням автора концепції, є максимальний вільний розвиток особистості за допомогою розумно організованого товарис­тва, яке являє собою шкі­льну співдружність дітей і дорослих, що об'єднані спільними завдан­нями, діяльністю, способом життя і гуманними стосунками.

Провідними ідеями, на яких базується виховна робота, за С. Френе, є на­ступні: 1) Школа концентрує свою увагу на дитині і керується у своїй діяльно­сті потребами дитини, підпорядковує їм свою техніку, технологію, зміст освіти і методи виховання; 2) Дитина сама створює свою особистість за допомогою доросло­го; 3) Школа майбутнього — це школа праці. Праця є головним прин­ципом, двигу­ном і філософією народної педагогіки і народ­ної школи; 4) У школі має пану­вати функціональна дисципліна, що випливає з потреб органі­зації навчально-виховного процесу;

5) ШколаXX століття повинна готувати людину XX століття, ви­корис­товуючи з цією метою найсучасніші технічні засоби; 6) Ви­ховання повинно базуватись на природних засадах, тобто на при­роді, у сім'ї, через духовний до­свід людства; 7) Виховання має базуватись на переконанні, а не на примушу­ванні, переконувати слід не словом, а прикладом, діяльністю; 8) Школа для на­роду не може існувати без демократичного суспільства.

Отже, провідними символами виховної системи С. Френе є де­мократизм, свобода, співробітництво, праця. Інструментами здійс­нення його ідей у вихов­ній практиці виступали, передусім, самовря­дування і шкільний кооператив, який здійснював продаж друкованої продукції, дитячих проробок, організовував платні концерти, збирав внески «друзів школи». Кооператив ставив за мету розвиток грома­дянських, моральних якостей особи, любові до школи і турботи про неї, старанності, організованості, взаємодопомоги, ініціативи.

 


Читайте також:

  1. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  2. Вальдорфська педагогіка
  3. Вікова педагогіка
  4. Гендерна педагогіка в аудиторії
  5. Дошкільна педагогіка
  6. Експериментальна педагогіка. Педологія
  7. Лінгвістика Психологія Психолінгвістика Педагогіка
  8. Методика і педагогіка
  9. Музейна педагогіка
  10. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ
  11. Педагогіка ВШ як наука і навчальний предмет
  12. Педагогіка і соціальна робота




Переглядів: 4728

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Ідея цілісного виховання Р. Штайнера

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.