Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ідея цілісного виховання Р. Штайнера

Завдання розвитку людини як єдиного цілого ставила перед собою школаРудольфа Штайнера німецького філософа, дослі­дника творчості Гете і Шіллера, яка перетворилась сьогодні у ши­рокий педагогічний рух і має назвувальдорфська педагогіка. Пер­ша вальдорфська школа була відкрита у Німеч­чині у 1919 році у м. Штутгарт для дітей робітників і службовців сигаретної фабри­ки Вальдорф-Асторія, В основу педагогічної концепції цієї шко­ли, яка отримала назву за місцем її утворення, покладено релігій­но-філософське вчення Р. Штайнера — антропософія. Це вчення названо його послідовниками «найпрогресивнішим духовно-нау­ковим напрямом XX століття».

Згідно з уявленнями антропософії, розвиток людини відбуваєть­ся за се­милітніми ритмами. Знання їх сутності дозволяє правильно будувати виховний процес. Протягом кожного з семи років відбува­ється дозрівання одного з еле­ментів складної людської природи.

Головними принципами діяльності вальдорфської школи є:

1) принцип виховання у дусі свободи, який полягає у необхідності вести дитину до вільного і плідного самопізнання, самовизначен­ня, до повноцінного розвитку всіх сил особистості; 2) принцип ^цілісності формування особистості: тілесної, душевної і духовної її сторін; 3) принцип циклічності навчально-вихо­вної діяльності, який полягає в урахуванні особливостей вікових циклів розви­тку, добових біоритмів, у застосуванні методу епох у навчальному про­цесі, ри­тмічних вправ тощо; 4) принцип авторитету вчителя, ви­хователя, батьків, духовного ідеалу.

Організація навчального процесу у вальдорфських школах має ряд спе­цифічних особливостей. По-перше, у них відсутня абсолюти­зація предметних уроків як основної форми навчального процесу. 45-хвилинні уроки поєдную­ться тут із заняттями за методом епох.

Сутність методу епох полягає у тому, що викладання предмета проводи­ться кожного навчального дня протягом 3—4 тижнів на 1,5-годинних заняттях. За цей навчальний час, що складає близь­ко 50 годин, засвоюється більша час­тина навчального матеріалу відповідного року або навіть весь матеріал з пред­мета за рік.

Таким шляхом викладаються провідні академічні дисципліни: рідна мова і література, математика, історія, фізика, хімія, біологія, гео­графія, історія мис­тецтва, праця. На вивчення таких предметів, як рідна мова, математика у стар­ших класах виділяють по дві епохи (8 тижнів). Після 12 го­дини дня у валь­дорфських школах почина­ються уроки, які не пов'язані з вели­ким інтелекту­альним напружен­ням. Це іде одна особливість організації навчального процесу у подіб­них школах. Такий розподіл навчального часу по­яснюється врахуван­ням щоденних біологічних ритмів дитячого організму, піки інтелектуальної ак­тивності припадають на першу половину дня — від 5 до 12 годин. Опівдні ж наступає спад інтелектуальної активності.

Отже, після інтелектуально насичених занять першої полови­ни дня йдуть два інші компоненти, що разом складають потрійний ритм життя ва­льдорфської школи. Другий компонент — заняття естетично-художнього циклу — музика, живопис, скульптура, ар­хітектура, театр, евритмія (особливий вид мистецтва, синтез дум­ки і слова, кольору і музики, рухів тіла і душі). Нарешті, третій компонент — заняття ручною працею: столярною і слюсарною справою, шиттям, плетінням тощо.

Навчання у вальдорфській школі являє собою процес резуль­тативної дії. Учитель викладає матеріал не рецептивним, а проду­ктивним методом, тобто не дає готових визначень та рецептів, сам здійснює разом з дітьми всі дії, необ­хідні для відповідних умо­виводів. Малює разом з ними малюнок до прочитаної казки, скла­дає план місцевості під час уроку-походу. І у всіх випадках в про­цесі спільної дії у кожного народжується свій зразок.

Один із головних методів вальдорфської школи — образний ви­клад ма­теріалу на будь-якому занятті. Дітей вчать образно мисли­ти, співпереживати, співчувати, тобто включають у процес пізнання всю людину, її уявлення, фан­тазію, почуття.

Традиційним для вальдорфських шкіл є гетеаністичний метод пізнання,який означає буквально — пізнавати світ, пізнаючи себе, пізнавати себе, пізна­ючи світ.

Традиційно велика увага приділяється різним формам спів­праці з бать­ками. Це і батьківські вечори, і проведення батьками уроків ручної праці, і за­няття разом з дітьми евритмією тощо. Управління школами здійснюється на основі самоврядування.

У 1990 році у ФРН нараховувалось 180 вальдорфських шкіл, у яких навчалось понад 50 тисяч дітей, а всього у світі на той час було 512 таких аль­тернативних навчальних закладів.

 


Читайте також:

  1. Аналіз зображувальних засобів. Застосування цілісного аналізу
  2. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  3. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  4. Батьки мають право обирати форми та методи виховання, крім тих, які суперечать закону, моральним засадам суспільства.
  5. Більш широке залучення до управлінської діяльності талановитої молоді, жінок, а також виховання лідерів у сфері освіти.
  6. В галузі фізичного виховання
  7. В. Особливості навчання і виховання в Кисво-Могилянській академії
  8. Взаємозв'язок навчання, виховання та розвитку психіки
  9. Види виховання
  10. Виховання в Афінах
  11. Виховання в дошкільному віці
  12. Виховання в учнів творчого ставлення до занять.




Переглядів: 2084

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Прагматична педагогіка Д. Дьюї | План лекції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.