Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Іменний покажчик.

Брут Луций Юний – по римським переказам патрицій, який встановив у 509-510 роках до н.е. республіканський лад у Римі. Ввів боротьбу проти тиранії царя Тарквінія Гордого, яка закінчилася вигнанням останнього. У 509 році до н.е. разом із Коллантином обраний консулом. Брут був вбитий у поєдинку з Арунсом, сином вигнаного царя.

Гракхи (брати) Тіберій і Гай – політичні діячі древнього Риму ІІ в. до н.е. Походили із знатного плебейського роду. Гракхи провели ряд реформ з метою зупинити розорення селянства і закріпити римську державу і армію. Вони були обрані народними трибунами. Тіберій дав вершникам можливість засідати у колегії присяжних і тим самим здійснити контроль за сенаторами, управляючими провінції і гарантував їм великі доходи і їх зростаючий вплив.

Діоклетіан Гай Аврелій Валерій (245-316 рр.) – римський імператор з 284 по 305 рр., син вільновідпущеника. Для стабілізації управління і забезпечення захисту кордонів, а також з метою запобігання узурпації Диолектіан ввів адміністративне і територіальний поділ влади – тетрархію. При реформі управління Імперія була поділена на 12 диоцезів і приблизно на 100 провінцій, поділ провінцій на сенатські і імператорські було скасовано. З реформами Диоклетиана почався також доминат.

Костянтин (272-337 рр.) – римський імператор з 306 року, при Діоклетиані служив у армії. У відмінності від Діоклетиановської тетрархії Костянтин знову зосередив усю повноту влади в руках свого сімейства. Він поліпшив положення міст, стабілізував грошове звернення, відбив натиск варварів. Столицю імперії він переніс у м. Константинополь, заснований на місці стародавньої Візантії. Особливо протегував Костянтин Християнської релігії. Заснував консисторій – таємна імператорська рада – і здійснював свою владу посредствовал строго організованого чиновницького апарату. Сенатори, положення яких знову було зміцнено, всемірно залучалися до управління державою. У роки його правління посилилося професіональне прикріплення станів, у першу чергу колонів, до землі. У 321 році оголосив неділю офіційним «днем покою».

Октавіан Август (63 р. до н.е. – 14 р. н.е.) – з 27 р. до н.е. – імператор Римської імперії. Його правління відкрило новий період в історії Римської держави - період імперії.

Рем– згідно римським переказам, брат-близнюк Ромула – першого царя і засновника Риму. Помер у поєдинку з Ромулом.

Ромул – легендарний засновник і перший цар Риму (VIII в. до н.е.). Згідно переказу, Ромул і його брат-близнюк Рем є синами весталки Реї Сільвії і Бога Марса – були вскормлені вовчихою і виховані пастухом Фаустулом і його дружиною Аккою Ларенциєю. Ромул був засновником політичних установ Риму.

Сервій Тулій - передостанній римський цар, правив у 578-534 рр. до н.е.- йому приписували створення Сервієвської міської стіни і Сервієвського законодавства. Згідно йому, римські громадяни були розділені згідно з майновим цензом.

Спартак, вождь найбільшого повстання рабів (74-71 рр. до н.е.) - помер у 71 р. в Апулії. Спартак, фракієць по походженню, попав у рабство до римлян. Будучи вчителем фехтування у гладіаторській школі м. Капуя, він організував змову рабів.

Тарквіній Гордий – згідно римського придання, останній цар стародавнього Риму (534-510 рр. до н.е.). Прийшов до влади, вбив Сервія Туллія. вигнаний римлянами, які після цього встановили республіканську форму правління.

Цезар Гай Юлій (102-44 рр. до н.е.) – давньоримський державний та політичний діяч, талановитий полководець і письменник. У результаті тривалої боротьби йому вдалося зосередити в своїх руках усю повноту влади у Римській республіці. Але його монархічні устремління прийшлися не до вподоби прихильникам республіканського пристрою у Римі. Проти нього був організована змова, і у 44 р. до н.е. в час засідання Сенату він був вбитий.

Запитання і завдання для самоконтролю:

1. Які найдавніші племена заселяли Апеннінський півостровів?

2. Із якою легендою пов’язують виникнення Риму?

3. Порівняйте реформи Солона в Афінах та Сервія Туллія в Римі: що спільного, що відмінного?

4. Які групи чужинців у Римі Ви можете назвати?

5. Яка відмінність між куріантними, центуріатними та трибутними коміціямі?

6. Хто здійснював судочинство в Римі в період Республіки?

7. У чому суть домінанту як форми правління?

8. Назвіть політичні структури Риму до республіканського періоду.

9. Яким у період Республіки був суспільний лад Риму?

10. Як набувалось та втрачалось громадянство Риму?

11. Які органи влади управляли державою у період принципату?

12. Які реформи було проведено імператором Діоклетіаном?

13. Які реформи провів імператор Констянтин?

14. Чому, на Вашу думку, відбулася криза та падіння Римської імперії?

15. Визначте повноваження органів влади Риму у додержавний та республіканський періоди.

 

Органи влади Повноваження у додержавний період Повноваження у республіканський період
Народні збори    
Рекс    
Сенат    
Жрецькі колегії    
Магістратура    

 

16. Які з перелічених ознак характеризують інститут магістратури?

а) одноособовість прийняття рішень;

б) тривале (більше 10 років) перебування;

в) колегіальність;

г) відповідність перед народом;

ж) сплачуваність виконаної роботи;

д) успадкування посади;

е) виборність;

є) безоплатність.

17. Визначте, які з перелічених реформ були проведені Гаєм Марієм, Цезарем, Діоклетіаном, Костянтином. Впишіть номери варіантів відповідей у наведену в кінці питання таблицю.

а) реформа календаря;

б) введення для солдат заборони та утворення сімей;

в) комплектація армії на добровільних засадах, незалежно від достатку воїна.

г) поділ військ на прикордонні та мобільні;

ж) видання едикту про вільне сповідування християнства;

д) створення боєздатної професійної армії;

е) встановлення максимальних цін на продукти, максимальних ставок оплати праці;

є) зменшення строку військової служби до 16 років;

і) упорядкування в інтересах народу податкової системи;

з) формування таємної поліції;

к) реформи, які погіршили правовий статус колонів.

Реформи Гая Марія Реформи Цезаря Реформи Діоклетіана Реформи Костянтина

 

18. Вкажіть, які з наведених понять і визначень відповідають одне одному заповніть таблицю, наведену в кінці питання.

а) лігури; 1. Кровні родичи, що війшли з під влади батька;
б) Сім погорбів; 2. Виборний цар Риму у додержавний період;
в) кагнати; 3. Верхній одяг громадян Стародавнього Риму;
г) плебеї; 4. Вільні орендатори невеликих ділянок землі у Римській імперії;
ґ) агнати; 5. Римські жерці, які займися питаннями міжнародної політики;
д) рекс; 6. Адміністративно-територіальна одиниця Риму;
е) домінант; 7. Рада старійшин у Стародавньому Римі;
є) центурія; 8. Шостий римський рекс;
ж) перегрини; 9. Римські жерці, які займалися астрологією;
з) Марсове поле; 10. Найдавніші поселення Італії;
и) магістрати; 11. Вільне, але другорядне населення Риму, яке складалося із підкорених Римом латинських общин;
і) тога; 12. Особи, підпорядковані pater familia;
ї) колони; 13. Період абсолютної монархії;
й) феціали; 14. Військова одиниця;
к) авгури; 15. Жителі провінцій, підкорених без бою Римом;
л) префектура; 16. Місце проведення народних зборів;
м) Сенат; 17. Службові особи держави, урядовці різних рівнів;
н) Сервій Тулій; 18. Місце розташування Риму.

 

а б в г ґ д е є ж з н і ї й к л м н
                                   

 

Тести тренінги:

1. Які верстви утворювали суспільство давнього додержавного Риму?

а) плебеї;

б) перегрини;

в) квірити;

г) серви.

2. Обмеженість статусу плебеїв у Стародавньому Римі полягало у:

а) забороні займатися політичною діяльністю;

б) забороні обіймати військові посади;

в) забороні займатися торгівлею;

г) все разом узяте.

3. Встановлення республіканського ладу в Римі пов’язане з:

а) реформами Сервія Тулія;

б) поваленням влади рексів;

в) запровадженням центуріатних комицій;

г) всі відповіді правильні.

4. Які племена проживали на території додержавного Риму?

а) лігури;

б) латини;

в) етруски;

г) ахейці.

5. Гай Марій провів:

а) військову реформу;

б) аграрну реформу;

в) кодифікаційні роботи;

г) реформу з відміною рабства.

6. Яким був результат повстання рабів під проводом Спартака?

а) розгром повстання, жорстоке покарання повстанців;

б) пом’якшення правового статусу рабів;

в) ліквідація державою інституту рабства;

г) жодне з переліченого.

7. Які з перелічених політичних партій виникли в Римі на етапі кризи Республіки?

а) популари;

б) оптимати;

в) лейбористи;

г) усе з переліченого.

8. Хто з перелічених римських державних діячів входив до складу Першого тріумвірату?

а) Цезар;

б) Красс;

в) Помпей;

г) Діоклетіан.

 

Схеми.


Читайте також:

  1. ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК
  2. ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК
  3. Іменний покажчик.
  4. Іменний покажчик.
  5. Іменний покажчик.
  6. Іменний покажчик.
  7. Іменний покажчик.
  8. Іменний покажчик.
  9. Іменний покажчик.
  10. Іменний покажчик.
  11. Іменний покажчик.
  12. Іменний покажчик.




Переглядів: 598

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методичні вказівки. | Населення Римської держави.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.