Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Біологічне значення травлення

План

БІОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ТРАВЛЕННЯ. ТРАВЛЕННЯ В РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІ

Лекція 11.

Анатомія, вікова фізіологія та гігієна органів травлення

Тема 5.

З історії науки

Питання для самоперевірки

1. Поясніть механізм газообміну в легенях і тканинах.

2. Охарактеризуйте нервову регуляцію дихання. Охарактеризуйте гуморальну регуляцію дихання

2. Назвіть причини, шляхи зараження і а прояви захворювань дихаль­ної системи.

2. Які профілактичні заходи інфекційних захворювань? І). У чому полягають причини зупинки дихання?

7. Яку першу допомогу надають при ураженні органів дихання? К Які чинники способу життя людини впливають на здоров'я дихаль­ної системи? Відповідь обґрунтуйте.

° Аретей, видатний лікар з Каппадокії (Рим, І ст. н.е.) уперше описав захворювання органів дихання, дав класичний опис астми, абсцесу легень, плевриту.

о Рене Лаеннек (1781-1826) перший виявив, не знаючи етіології туберкульозу, патологоанатомічну специфічність цього процесу в утво­ренні горбків-туберкул. Звідси цю недугу запропонував називати ту­беркульозом.

о Роберт Кох (1843-1910) у 1882 р. відкрив туберкульозну баци­лу, яку було названо кохівською паличкою.

Важливо знати, що...

о Жити і працювати у приміщеннях, на стінах, підлозі та стелі яких є "грибок" не можна. Оскільки мікроскопічні грибки та їх спори є алергенами.

Банки, гірчичники, різні компреси тепер у лікуванні пневмонії не використовуються. Доведено, що вони ускладнюють запальний процес, оскільки сприяють поширенню його по легенях, а потім з кров'ю та лімфою по всьому організму.

У курців гинуть захисні бар'єри дихальних шляхів: війковий епітелій, бокалоподібні клітини, настає "облисіння" дихальних шляхів, припи­няється їхнє самоочищення. В них починають розмножуватися хвороботворні бактерії та віруси. Харкотиння набуває вигляду слизу з домішка­ми гною (а іноді й крові через підвищену ламкість кровоносних судин).

о У курців розтягуються й втрачають еластичність стінки альве­ол; гине захисна плівка і макрофаги; потовщуються стінки легеневих капілярів і альвеол, що погіршує газообмін між легенями та кров'ю; виникає безліч "мертвих" легеневих зон, які вже не беруть участі у диханні. Через порушення бар'єрної функції легені запорошуються пи­лом, бактеріями, вірусами. Виникає так звана хронічна пневмонія, що призводить до заростання легеневої тканини сполучною та до серцевої й дихальної недостатності. Дитячий та жіночий організм вразливіший щодо негативної дії куріння, а тому всі хворобливі ознаки в дітей та жінок настають набагато раніше.

Основні поняття: травлення, органи травлення: ротова порож­нина, глотка, стравохід, шлунок, тонка кишка, товста кишка; слинні зало­зи, печінка, підшлункова залоза, ферменти, слиновиділення, ковтання.

Організм людини у процесі життєдіяльності витрачає різні речови­ни та значну кількість енергії. На покриття цих витрат із довкілля по­винні надходити речовини, що відновлюють, структурні та енергетичні погреби організму. Цими поживними речовинами є білки, вуглеводи, жири, мінеральні речовини, вітаміни.

Повноцінна їжа сучасної людини є джерелом підновлення необхідних елементів, що входять у склад її організму (див. табл. 11,12). Як свідчать дані таблиць, деякі елементи містяться в організмі людини тільки у незначній кількості, - у більшій кількості: м’язи, кістки, кров, лімфа та інші тканини містять багато оксигену, карбону, гідрогену й нітрогену.

 

Хімічні елементи, які містяться в організмі (з "Прикладної біохімії" Морзе)

Таблиця 11.

Хімічні Де містяться Атомна вага
елементи    
Гідроген У всіх тканинах і лімфі 1,008
Літій У легенях 6,941
Карбон У тканинах і лімфі 12,011
Нітроген У тканинах і лімфі 14,007
Оксиген У тканинах і лімфі 16,000
Фтор У кістковій тканині 19,000
Натрій У тканинах і лімфі 23,000
Магній У клітинах мозку, м'язів і серця, менше — у легенях, нирках, печінці і залозах 24,305
Силіцій У кришталиках ока 0,05%, у м'язах 0,002% і в шкірі 0,004% 28,086
Сульфур У волоссі — 0,5%, у печінці — 0,9% 32,066
Хлор У протоплазмі клітин, у крові — 0,2%, у нирках — 0,1%, у жовчі — 0,01% 35,453
Калій У протоплазмі клітин, у сироватці крові — 0,2% у вигляді солей калію 39,100
Кальцій У ядрах клітин 40,078
Манган У сполуках із залізом у багатьох тканинах 54,938
Ферум У крові і тканинах 55,847

 

 

Продовження таблиці 11

Кобальт У крові 58,933
Нікель У крові 58,69  
Купрум У нирках, печінці й у крові 63,546
Цинк У печінці від 0,001% до 0,007% 65,39
Арсен У щитоподібній залозі — 0,000007, у мозку —0,000001%, у печінці —0,000001% 74,922
Іод У щитоподібній залозі — 0,04%, у печінці — 0,001%, у мозку — 0,002% 126,90

Таблиця 12.

Хімічні елементи організму людини вагою 150 фунтів (1 фунт = 453,6 г) з книги Келлога "Нова дієтологія")

Оксиген близько 65%, або 90 фунтів
Карбон близько 18%, або 36 фунтів
Гідроген близько 10%, або 14 фунтів
Нітроген близько 3%, або 3,5 фунтів
Кальцій близько 1,5%, або 3,75 фунтів
Фосфор близько 1%, або 1,4 унції (унція 28,3 г.)
Калій близько 0.15% або 3 унції
Сульфур Близько 0,25% або 3,5 унції
Натрій близько 0,15%, або 1,5 унції
Хлор близько 0,15%, або 1,5 унції
Магній близько 0,05%, або 4,0 унції
Ферум близько 0,004%, або 1,6 унції
Силіцій незначна кількість 1,4 унції
Іод незначна кількість
Манган у сполуках із залізом у багатьох тканинах

Лекція 11.Біологічне значення травлення

Вода, мінеральні речовини, деякі органічні речовини можуть всмок- іуватися в кров у незмінному вигляді. Разом з тим організм людини не може безпосередньо засвоювати білки, вуглеводи, жири та інші речови­ні! без попередньої їхньої обробки. Цю найважливішу функцію в організмі ідійснює травна система.

Травлення — це складний біохімічний процес, в якому беруть участь різноманітні травні ферменти, завдяки яким гідролізуються полі­мерні нерозчинні продукти на розчинні, що легко всмоктуються в кров і німфу та засвоюються організмом.

Основними поживними речовинами, які надходять з їжею, є білки, які виконують в організмі, головним чином, пластичну (будівельну) фун­кцію, вуглеводи і жири є переважно енергетичними речовинами. Вели­ку роль відіграють вітаміни, органічні кислоти, мінеральні речовини, без яких неможливе засвоєння речовин в організмі.

Харчові продукти раціону людини поділяються на тваринні і рослинні. Тваринні продукти є джерелом пластичних (за рахунок білків) і енергетичних (за рахунок жирів) речовин. До них відносяться: м'ясо і м'ясні продукти, риба і рибні продукти, молоко і молочні продукти, яйця і продукти із них. Жири тварин надходять в організм, головним чином, у вигляді вершків, вершкового масла, свинячою сала, жирного м'яса птахів, риби. Рослинні продукти представлені зерновими, бо­ковими рослинами (крупа, борошно, хліб), а також овочами, фрукта­ми, ягодами, які є джерелом біологічно активних речовин — вітамінів, ферментів, мікроелементів (заліза, міді, йоду, кобальту тощо). Крім і от, ці продукти містять клітковину, пектинові речовини та інші вуглеводи, органічні кислоти.

В організмі людини під впливом травних соків у травному каналі білки розщеплюються на амінокислоти, жири — на гліцерин і жирні кислоти, вуглеводи — на моносахариди. Основна ролі, у розщепленні поживних речовин належить ферментам, під впливом яких нерозчинні і не здатні всмоктуватись складні речовини перетворюються в розчинні і легкозасвоювані прості речовини. Ферменти — певний клас білків, що прискорюють, біохімічні реакції (біокаталізатори). Вони виробляються секреторними клітинами травних залоз, які містяться в слизових обо­лонках рота, шлунка, кишечнику тощо, а також підшлунковою залозою. У травний тракт ферменти надходять у складі слини, шлункового, підшлункового та кишкового соків. Кількість і склад ферментів відпові­дає особливостям спожитої їжі. Наприклад, якщо в ній багато білків — зростає кількість ферментів, що розщеплюють їх до амінокислот. Фер­менти діють тільки на місці свого утворення: ферменти слини — у ро­товій порожнині, ферменти залоз шлунка — в його порожнині, ферменти підшлункової залози — у порожнині тонкої (дванадцятипалої) кишки.

При розкладанні поживних речовин вивільнюється багато енергії АТФ, потрібної для життєдіяльності організму. В різні періоди життя людині потрібна різна кількість енергії. Наприклад, організм дитини, який росте і розвивається, потребує її набагато більше, ніж організм дорослої людини.

Неперетравлені рештки харчових мас видаляються із травного каналу у вигляді калу 3 ним виводяться солі, пігменти, шкідливі для організму речовини.

2. Система органів травлення. Травлення в ротовій

порожнині

Травна система — це комплекс органів, які забезпечують над­ходження її організм і перетворення їжі та води у ньому на прості хімічні сполуки, які здатні засвоюватись або виводитись.

Травний канал людини (8 - 10 м) складається з кількох відділів:ро­тової порожнини, глотки, стравоходу, шлунка, тонкої і товстої кишок(рис. 56). До органів травлення належать слинні залози, печінка і підшлункова залоза.

Перетравлення їжі починається в ротовій порожнині, в якій розрізняють два відділи: переддвер'я рота, яке обмежоване спереду і з боків губами і щоками, ззаду яснами і зубами і власне ротову порож­нину, утворену твердим і м'яким піднебінням (рис. 57). Отвір, обмежований передніми піднебінними дугами називається зівом, який спо­лучає ротову порожнину з глоткою.

У ротовій порожнині є чотири мигдалики, які утворюють навколо зіва на лімфоїдне кільце. У мигдаликах розвиваються лімфоцити.

У ротовій порожнині містяться язик і зуби.

Язик—рухомий м'язовий орган, вкритий слизовою оболонкою, є орга­ном смаку. Язик бере участь у пере­мішуванні їжі в порожнині рота, проштовхуванні харчової кашки до глот­ки та стравоходу, акті ковтання та у формуванні мовлення.

Зуби — утворення, що склада­ються переважно з твердих тканин, розташовані у ротовій порожнині й призначені для відкушування, утримання ні подрібнення їжі, а також беруть участь у формуванні звуків мови.

За формою і функціями розрізня­ють різці, ікла, малі і великі кутні зуби.

У дорослої людини 32 зуби (по 16 в кожній щелепі): 8 різців, 4 ікла, 8 малих кутніх і 12 великих кутніх (рис. 58).

Кожний зуб має коронку, що виступає з ясен, яка переходить у шийку,

і корінь, занурений у зубну лунку ясен. Великі кутні зуби на нижній щелепі мають по 2, а на верхній — по 3 корені. Peшта зубів однокорінні.

Зовнішня поверхня зубів -— коронка вкрита емаллю (рис. 59). Емаль є найтвердішою речовиною організму людини (на 97% складається з мінеральних солей, в основному кальцію, а також фосфору і фтору), що захищає зуб від руйнування та проникнення інфекції.

Рис. 57. Порожнина рота: 1 — нижня губа; 2 — нижня вуздечка; З — зуби; 4 — язик; 5 — піднебінний мигдалик; б — передня і 7 — задня піднебінні дужки; 8 — язичок; 9 — верхня губа; 10 — верхня вуздечка; 11 — тверде піднебіння; 12 — зів.

Під емаллю міститься основна речо­вина зуба — дентин (містить 72% міне­ральних солей, 28% органічних речовин і води), яка заповнює також шийку та корінь зуба і за міцністю подібна до кісткової тка­нини. У корені дентин вкритий цементом, який є видозміненою кістковою тканиною, яка містить багато кальцію фосфату. Усе­редині зуба є порожнина, заповнена ніжною сполучною тканиною — пульпою, в якій розміщені кровоносні судини і нерви. Тут відбувається інтенсивний обмін речовин зуба, і з пульпою пов'язані відновні проце­си у разі якихось пошкоджень дентину.

Зуби закладаються і розвиваються в товщі ще­

Рис. 58. Постійні зуби верх­ньої щелепи дорослої людини:

1 — різці; 2 - ікла; З — малі кутні; 4 коткі кутні; 5 зуб мудрості.

лепи. Ще в утробному періоді роз­витку закладаються початки постійних зубів, які потім змінюють молочні. У дитини на 6 - 8 місяців починають прорізатися тимчасові, або молочні зуби. Протягом другого року життя, а інколи і на початку третього року закінчується прорізу­вання всіх 20 молочних зубів.

У 6-7 років у дітей починають випа­дати молочні зуби і замість них поступово виростають постійні зуби. Прорізуван­ня постійних зубів закінчується до 14-15 років. Виняток становлять зуби мудрості, похил яких часом затримуються до 25— 30 років

При хімічній дії на емаль відбувається демінералізація, розчинення мінеральних солей емалі кислотами, які утворюються в основному в ре­зультаті розпаду залишків їжі. Демінералізація відбувається також і в тканині зуба, розташова­ної під емаллю, — в дентині. Найбільш згубно діє на емаль молочна кислота — основний про­дукт бродіння вуглеводів.

Подрібнена механічно їжа в порожнині рота змішується із слиною.

В слизовій оболонці рота є багато дрібних за­лоз, що виділяють слину. В порожнину рота відкри­ваються три пари великих слинних залоз (рис. 60): ° привушна — найбільша слинна залоза, яка знаходиться трохи нижче від вушної залози. Вивідна прото­ка її знаходить­ся під шкірою щік і відкривається у переддвер'я рота на внут­рішній поверхні щік, проти другого верхнього великого кутнього зуба;

° підщелепна, розміщена у підщелепній ямці, вивідна протока її відкривається на дні рота під передньою частиною язика;

° під'язикова — найменша за­нози, лежить під язиком, має кілька вивідних проток, найбільша з них відкривається в ротову порожнину разом з протокою підщелепної залози.

Слина, що виділяється слинни­ми ш позами, — прозора рідина, в ній

міститься 98-99% води, решта неорганічні (солі калію, кальцію тощо) і органічні (ферменти — птіалін і мальтази, а також білкові речовини — муцин і лізоцим) речовини. Фермент птіалін розщеплює складні вугле­води до мальтози; мальтаза розщеплює дисахариди до глюкози. По­вного ферментативного розщеплення складних вуглеводів у ротовій по­рожнині не відбувається через короткий час перебування в ній харчової грудки. Білок слини муцин робить слину клейкою, завдяки чому їжа легше проковтується. Білкова речовина — лізоцим має бактерицидну дію (знезаражує мікроорганізми і швидко загоює пошкоджену слизову оболонку). Слина має лужну реакцію (pH = 7,4-8,0). Висока лужність слини сприяє нейтралізації кислот, що утворюються в процесі бродіння вуглеводів.

У дітей слинні залози сформовані вже в день народження, але ви­ділення слини у перші місяці життя незначне, вже з 4-6-місячного віку слиновиділення у дітей значно посилюється.

У дітей 11-12 років виділяється під час їжі за добу 200 мл слини. У проміжки між прийманням їжі — 400 - 600 мл, ця величина відносно стала в однієї й тієї самої дитини і неоднакова у різних дітей.

3. Регуляція слиновиділення

Слиновиділення здійснюється рефлекторно, за участю нервової системи. До кожної слинної залози підходять волокна нервів симпатичного і парасимпатичного відділів вегетативної нервової системи.

Їжа, що надійшла в порожнину рота подразнює закінчення смакових нервів; у них виникає збудження, яке по доцентрових нервах передається в центр слиновиділення – довгастий мозок. Тут відбувається передача збудження із доцентрових нервів на відцентрові (симпатичні і парасимпатичні), які йдуть до слинних залоз. Збудження охоплює секреторні клітини слинних залоз і відбувається виділення слини певної якості і кількості. Так здійснюється безумовний слиновидільний рефлекс.

Жування посилює слиновиділення. Причому, чим більше подрібнюється їжа, тим більше виділяється слини. Деякі люди за звичкою їдять дуже швидко. У результаті слина не надає хімічного впливу на таку їжу, як свіжий хліб, тістечка, картопляне пюре. Тому потрібно зав­жди кожний шматочок їжі добре пережовувати і змочувати слиною.

Кількість крові, яка протікає через слинні залози під час їх дії, збільшується в 3 – 4 разів. Тому в процесі простого жування можна "пе­регнати" і очистити через ці залози до 6 літрів крові (практично всю).

Крім безумовно-рефлекторного виділення слини, може бути і умов­но рефлекторне — на вигляд їжі, її запах, спогади або розмови про неї, що кілька разів поєднувалися в часі з їдою.

4. Ковтання і просування їжі стравоходом

Харчова грудка подразнює рецептори слизової оболонки зіва і глотки. Збудження передається в довгастий мозок, а звідти по відцентрових нервах — до м'язів, які беруть участь у ковтанні, і викликає їх скорочення.

Ковтання — складний рефлекторний акт, у якому беруть участь м’язи язика, глотки та гортані, спрямовані на опускання надгортанника (рис. 61). Надгортанник закриває шлях харчовій грудці (кашці) у дихальні шляхи. Водночас м'яке піднебіння підіймається і закриває їй шлях ні носоглотки. Якщо людина під час їжі розмовляє, сміється, робить різні рухи, грудка їжі може потрапити в дихальні шляхи, що спричинить сильний кашель, який дасть змогу відхаркнути грудку.

Їжа, подрібнена у ротовій порожнині і просочена слиною, сформована у харчові грудки, через зів надходить у глотку, а з неї у стравохід.

Стравохід — м'язова трубка довжиною у дорослої людини — 25 см, у новонародженої дитини — 10 см, у дворічної — до 20 см. Стінки стравоходу складаються з трьох оболонок: слизової, м'язової і сполучнотканинної. Епітелій захищає стравохід при рухові по ньому харчової грудки. У дітей слизова оболонка стравоходу багата на кровоносні судини, ніжна, легко може бути поранена грубою їжею.

Проковтнута харчова грудка рефлекторним скороченням кільцевих м’язів стравоходу просувається в шлунок. Рідка їжа проходить по стравоходу за 2 - 3 сек., а густа — 6 - 8 сек.

Рис. 61. Схема акту ковтання: I — носова порожнина; 2 — язик; 3 — м’яке піднебіння; 4 — харчова грудка; 5 — надгортанник; 6 — нижня частина глотки; 7 — стравохід; 8 — гортань.


Читайте також:

  1. DIMCLRE (РЗМЦВЛ) - колір виносних ліній (номер кольору). Може приймати значенняBYBLOCK (ПОБЛОКУ) і BYLAYER (ПОСЛОЮ).
  2. I визначення впливу окремих факторів
  3. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  4. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  5. Iсторичне значення революції.
  6. Ne і ne – поточне значення потужності і частоти обертання колінчастого вала.
  7. Ocнoвнi визначення здоров'я
  8. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  9. Автокореляція залишків – це залежність між послідовними значеннями стохастичної складової моделі.
  10. Автоматизація процесу призначення IP-адрес
  11. Алгебраїчний спосіб визначення точки беззбитковості
  12. Але відмінні від значення функції в точці або значення не існує, то точка називається точкою усувного розриву функції .




Переглядів: 5657

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Перша допомога при ураженні органів дихання | Еволюційний процес

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.071 сек.