Соціально-економічне, політичне та культурне становище УРСР у роки хрущовської «відлиги».
Україна у період загострення кризи радянської системи (середина 1960-х – початок 1980-х рр.). Рух «шістдесятників» і дисидентів: причини виникнення, течії, представники.
Стан промисловості і сільського господарства в УРСР на етапі «перебудови» М. Горбачова. Лібералізація громадсько-політичного життя. Політика «гласності». Формування багатопартійності в Україні. Народний Рух України за перебудову. Передумови та причини розпаду СРСР. Серпневий путч у Москві 1991 р.
Тема 11. Розвиток незалежної України
Причини і наслідки розпаду СРСР. Проголошення державної незалежності України. СНД. Державотворчі процеси в Україні (1991–2014 рр.): умови для розгортання державотворчого процесу; становлення владних структур; конституційний процес і формування багатопартійності. Економічні проблеми та шляхи їх вирішення.
Міжнаціональні відносини в сучасній Україні. Проблеми розвитку національної культури: здобутки і втрати. Характерні риси релігійного життя. Україна і світове співтовариство: взаємовідносини і глобальні проблеми сучасності. Курс на європейську інтеграцію.
Тематика лекційних і семінарських занять
Тема 1. Вступ. Феномен української історії
Лекція
1. Історія України як наука і навчальна дисципліна.
2. Історіографія історії України.
3. Джерела з історії України.
Семінарське заняття
1. Проблеми викладання історії у вищій школі.
2. Методологічні засади вивчення історії України. Лінійна і нелінійна філософія історії.
3. Соціальна історія та історія повсякденності.
Опрацювати самостійно
Сич О. Про викладання історії у вищій школі / О. Сич // Укр. іст. журн. – 1998. – № 5. – С. 111–117.
Реферати
1. К. Ясперс про сенс і призначення історії.
2. Значення історії очима А. Тойнбі.
3. Історична схема М. Грушевського.
4. Народницький і державницький напрями української історіографії.
Творчі завдання
1. Опрацювавши відповідну наукову літературу, визначте особливості лінійної і нелінійної філософії історії.
2. Підготуйте виступ про життєвий і творчий шлях видатних українських істориків (М. Костомарова, М. Грушевського, В. Антоновича, Д. Дорошенка, Н. Полонської-Василенко, О. Єфименко).