Вітчизняний досвід має багато прикладів, коли через зайвоу поспішність, нерозуміння важливості аналізу проекту, на початковій фазі, весь проект опинявся неуспішним. От чому сьогодні в усьому світі початковій фазі приділяється велика увага, витрачаються значні кошти, а аналіз проекту стає самостійною галуззю знань.
Розробка концепції проекту полягає у формуванні інвестиційного задуму (ідеї) проекту та дослідженні інвестиційних можливостей.
Як правило, причинами появи проектів є незадоволений попит, зайві ресурси, ініціатива підприємців, інтереси інвесторів, умови конкуренції, тощо.
Після появи ідей, які відповідають цілям проекту, необхідно провести їх попередню експертизу та виключити з подальшого розгляду ті, що наперед не влаштовують замовника (недостатній попит на продукцію, відсутність реальних переваг перед аналогічними видами продукції, занадто висока вартість проекту, надмірний ризик, висока вартість сировини та інші).
Потім розробляються цілі та завдання проекту, які повинні бути чітко сформульовані.
Після цього необхідно визначити основні характеристики проекту:
· наявність альтернативних рішень;
· попит на продукцію проекту;
· тривалість проекту - в том числі його інвестиційної фази;
· визначення рівня цін на продукію;
· перспектива експорту продукції;
· складність проекту;
· інвестиційний клімат у районі реалізації проекту;
· співвідношення витрат і результатів проекту;
· інші.
На основі цих показників проводиться попередній аналіз здійснення проекту .
Крім того, на цій стадії виконується велика підготовча робота, що включає складання ряду документів, які регулюють відносини між учасниками проекту.