При створенні тиску на важіль керування пілота від себе (або на штурвал системи керування елеронами) рулі висоти переходять у положення “вниз”. В результаті горизонтальне оперення створює на важілі керування зусилля, яке направлене вгору, таким чином викликає момент пікірування. Носова частина літака опускається. І навпаки, при створенні протидавлення на важіль керування (або на штурвал системи керування елеронами), руль висоти переходить у положення “вгору”. Це спричиняє момент кабрирування (носова частина літака підіймається).
При відхиленні важеля керування (штурвала системи керування) вправо, лівий елерон опускається, а правий – підіймається. Таким чином, з`являються дві аеродинамічні сили на важілі керування. Одна з них направлена вгору на ліву консоль крила, а друга направлена вниз на праву консоль крила літака. Літак починає входити у віраж (накринятися або обертатися навколо осі симетрії) по відношенню до правого півкрила. Протилежне відбувається при відхиленні важеля керування ліворуч.
Штурвал системи керування елеронами зазвичай використовується у всіх великих літаках з двома пілотами. Завдяки великому куту розвороту, штурвал системи керування дозволяє збільшити передавальне число на елерони у порівнянні з важілем керування, який практично неможливо відхилити більш ніж на 25°. За рахунок цього можна передати більшу силу на поверхню керування літаком, але з меншою швидкістю відхилення.
Завдання 1.
Прочитайте і зверніть увагу на переклад наступних термінів з тексту:
тиснення на штурвал від себе – forward control pressure
важіль керування пілота – pilot’s control stick
штурвал системи керування елеронами – control wheel
руль висоти elevator
противодавлення – back pressure
горизонтальне оперення – horizontal tail surface
момент тангажу – pitching moment
момент пікірування – a nose-down pitching moment
момент кабрирування – a nose-up pitching moment
ліва консоль крила – port wing
права консоль крила – starboard wing
входити у віраж, накринятися – to bank
вісь симетрії – axis of symmetry
напівкрило – halfwing
передавальне число – transmission ratio
поверхня керування (рульова поверхня) – flight control surface
великий кут відхилення – large angle of deflection