Під “керуванням літаком” мають на увазі прилади та системи, що призначені для відхилення елементів керування літаком (або поверхонь керування польотом), з урахуванням зміни положення літака у повітрі, наприклад, керування шагом повітряного гвинта (тобто подовжнього відхилення літака відносно горизонту), керування по крену та керування за напрямком руху (куту рискання) літака.
Система керування літаком включає: важіль керування пілота (або штурвал системи керування елеронами), що використовується для керуванням важілем висоти та елеронами, ножна педаль для керуванням важілем напрямку, кнопки керування, рукоятки і ручки для керування різноманітними приладами та системами літака (що включають керування силовими установками та паливною системою), а також проводку системи керування, що складається із тяг, качалок, кабелів та важелів.
Система керування літаком підрозділяється на керування тягами, в якій командні важелі та поверхні керування літаком пов’язані за допомогою жорстких стержнів (або трубок), обладнаних шарнірними наконечниками, що можна регулювати.
Для зміни положення літака у просторі необхідно лише повернути його в тій чи іншій площині відносно центра тяжіння. Для того щоб це зробити необхідне зусилля на важелі керування, що знаходиться на певній відстані від центра тяжіння.
Завдання 1.
Прочитайте і зверніть увагу на переклад наступних термінів з тексту:
системи керування літаком – aeroplane controls
поверхня керування польотом – flight control surface
керування шагом повітряного гвинта – pitch control