Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Організація та порядок здійснення землеустрою

Зміст землеустрою

Землеустрій, згідно із статтею 184 Земельного кодексу України, передбачає:

а) встановлення (відновлення) на місцевості меж адміністративно-територіальних утворень, землеволодінь і землекористувань;

б) розробку загальнодержавної і регіональних програм використання та охорони земель;

в) складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель відповідних адміністративно-територіальних утворень;

г) обґрунтування встановлення меж територій з особливими природоохоронними, рекреаційними і заповідними режимами;

ґ) складання проектів впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань та створення но­вих;

д) складання проектів відведення земельних ділянок;

є) встановлення в натурі (на місцевості) меж зе­мельних ділянок;

є) підготовку документів, що посвідчують право власності або право користування землею;

ж) складання проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін, упорядкування угідь, а також розроблення заходів щодо охорони земель;

з) розроблення іншої землевпорядної документації, пов'язаної з використанням та охороною земель;

и) здійснення авторського нагляду за виконанням проектів з використання та охорони земель;

і) проведення топографо-геодезичних, картографіч­них, ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень і розвідувань земель.

Важливим аспектом землеустрою є його зміст. Саме змісту землеустрою присвячена коментована стаття.

Встановлення (відновлення) на місцевості меж ад­міністративно-територіальних утворень, землеволодінь і землекористувань виділено в особливий вид землеустрою у зв'язку із специфікою зазначених робіт. Ос­новою для виконання відповідних робіт є план земель­но-господарського устрою населених пунктів, план від­воду земельних ділянок, наданих відповідним особам у власність або користування.

Зокрема, план земельно-господарського устрою на­селеного пункту складається на основі генерального плану цього населеного пункту і затверджується від­повідним органом місцевого самоврядування. Він мі­стить дані про: поділ земель за використанням відпо­відно до цільового призначення; поділ земель за фор­мами власності і користування; організаційні, правові, фінансові та інші заходи по вдосконаленню структури територій, освоєнню земель, покращенню їх якості, ре­культивації і консервації, інженерному захисту; необ­хідність і обсяги економічного стимулювання щодо раціонального використання і охорони земель; вихід­ні дані для обчислення розмірів земельного податку і орендної плати, надання пільг по земельному оподат­куванню, обґрунтування і визначення загального обсягу земельного податку; заходи щодо забезпечення режи­му використання земель в охоронних і захисних зонах, відшкодування збитків власникам землі і землекори­стувачам внаслідок встановлення таких зон; напрям­ки природоохоронної діяльності.

Планами земельно-господарського устрою у відпо­відності з нормативно-правовими актами передбачаєть­ся особливий режим використання земель у: санітар­но-захисних зонах, шкідливих і небезпечних промис­лових, складських і комунальних підприємств; зонах і округах санітарної охорони курортів; зонах санітар­ної охорони джерел водопостачання, водоочисних спо­руд; водоохоронних зонах водоймищ і річок, узбереж­жя водосховищ, Чорного і Азовського морів; зонах охорони ландшафту, пам'яток історії і культури, зонах регулювання забудови; охоронних зонах заповідників, заказників, природних національних парків, ботанічних садів; зонах залягання корисних копалин; сейсмічних зонах та зонах руйнування земної поверхні, зсувів, затоплення і підтоплення, тектонічних розломів та інших небезпечних природних і антропогенних процесів.

Розробка загальнодержавної і регіональних програм використання та охорони земель, а також складання схем землеустрою, розроблення технікоекономічних обґрунтувань використання та охорони земель відпо­відних адміністративно-територіальних утворень є пра­вовою основою для проведення державними органами необхідних заходів по раціональному використанню земель.

Зазначені програми і схеми включають прогнозні розробки з питань раціональної організації території, підвищення родючості ґрунтів, захисту земель від віт­рової і водної ерозії й інших негативних процесів, консервації деградованих сільськогосподарських угідь, рекультивації порушених земель і т.п.

Схеми використання й охорони земельних ресурсів, а також схеми землевпорядження областей і районів необхідні для розробки довгострокових прогнозів або середньострокових передпланових документів, що за­безпечують наукове обґрунтування раціональної екс­плуатації й охорони земельних ділянок. Крім того, зазначені схеми є основою для складання проектів між­господарського і внутрішньогосподарського землеуст­рою, різних перед проектних і проектних розробок.

Важливого значення набуває така землевпорядна дія, як обґрунтування встановлення меж територій з особли­вими природоохоронними, рекреаційними і заповідни­ми режимами. Відповідно до Закону України «Про при­родно-заповідний фонд України» від 16 червня 1992 р. (із наступними змінами та доповненнями), території та об'єкти, що мають особливу екологічну, наукову, есте­тичну, господарську, а також історико-культурну цін­ність, підлягають комплексній охороні, порядок здійс­нення якої визначається положенням щодо кожної з таких територій чи об'єктів. Землі територій та об'єк­тів природно-заповідного фонду, належать до категорії земель природно-заповідного та іншого природоохорон­ного призначення, а землі рекреаційних територій — до категорії земель рекреаційного призначення.

Збереження відповідних територій та об'єктів забез­печується шляхом: встановлення заповідного режиму; організації систематичних спостережень за станом заповідних та рекреаційних природних комплексів та об'єктів; проведення комплексних досліджень з метою розробки наукових основ їх збереження та ефективно­го використання; додержання вимог щодо охорони те­риторій та об'єктів природно-заповідного фонду під час здійснення господарської, управлінської та іншої ді­яльності, розробки проектної і проектно-планувальної документації; запровадження економічних важелів стимулювання їх охорони; проведення широкого між­народного співробітництва у цій сфері.

Утворення нових і упорядкування існуючих земле­володінь і землекористувань вимагають рішення про надання і вилучення земель, виділенні орендованих ділянок, відвід угідь для ведення селянських або фер­мерських господарств. Вони приймаються також при реорганізації господарств. Крім того, землевпорядні дії усувають недоліки землеволодінь і землекористувань (уклинювання, украплювання, незручності обслугову­вання окремих ділянок і т.п.)

Складання проектів відведення земельних ділянок є однією з функцій обласних, Київського та Севастополь­ського міських та відділів районних управлінь земель­них ресурсів. Складання відповідних проектів здійс­нюється за рахунок бюджетних коштів, або коштів замовників, яким відводяться земельні ділянки.

Складання проектів відведення земельних ділянок виконується у дві стадії: попереднє погодження міс­ця розташування об'єкта; складання проекту відве­дення земельної ділянки. Попереднє погодження про­водиться з органами місцевого самоврядування, влас­никами землі або землекористувачами, землевпоряд­ними, природоохоронними, санітарними органами та органами у справах будівництва, архітектури та жит­лової політики. В погоджених висновках повинні вказуватися наявні сервітути та обмеження щодо використання земельних ділянок. Матеріали поперед­нього погодження є складовою частиною до проекту відведення земельної ділянки.

Проект відведення земельної ділянки складається лише після подання відповідних документів і затвер­джується в установленому порядку після погодження його власником землі або землекористувачем та отри­мання позитивного висновку державної землевпоряд­ної експертизи.

Встановлення в натурі (на місцевості) меж земель­них ділянок відбувається за допомогою межових зна­ків встановленого зразка. Перенесення проекту земле­устрою на місцевість проводиться за участю представ­ників заінтересованих власників землі, землекористу­вачів (в т.ч. орендарів). Виконана робота оформляєть­ся актом встановленого зразка з додатком робочого креслення перенесених меж.

Підготовка документів, що посвідчують право влас­ності або право користування землею виконується на підставі робіт по кадастровому землеустрою (інвентари­зація земель та юридичне підтвердження права на зе­мельну ділянку). До технічної документації по вигото­вленню документів, додаються висновки: органів земель­них ресурсів про право власників або землекористува­чів на земельну ділянку у відповідності з чинним за­конодавством; органів у справах будівництва та архітек­тури про наявні обмеження на використання земельних ділянок та сервітути. Вказані висновки надаються пе­ред складанням відповідного технічного завдання на виконання землевпорядних робіт. На плані земельної ділянки, який є складовою технічної документації, на­носяться межі обмежень і сервітутів. Копія технічної документації по оформленню права на земельну ділян­ку видається землевласнику або землекористувачу.

Складання проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін упорядку­вання угідь, відноситься до різновиду внутрішньогос­подарського землеустрою.

Внутрішньогосподарська організація земель, що зна­ходяться у власності чи користуванні (у т.ч. і на умо­вах оренди), проводиться в зв'язку з об'єктивними змінами економічних, природних, територіальних і ін­ших умов виробництва.

Результатом цих дій є складання проекту внутріш­ньогосподарського землеустрою, що визначає основу правового режиму використання земель даного гос­подарства. Одночасно з цим встановлюються чи уточ­нюються права та й обов'язки власників земельних ді­лянок або землекористувачів. Сам же проект після не­обхідних затверджень стає юридичною основою для наступних внутрішньогосподарських заходів (меліора­тивних, культурно-технічних, агрогосподарських і т.п.).

Змістом проектів, пов'язаних з охороною земель по­винна бути розробка системи організаційних, еконо­мічних, правових, інженерних і інших заходів, спря­мованих на їх захист від необґрунтованого вилучен­ня із сільськогосподарського обороту, нераціонально­го використання, шкідливих антропогенних і природ­них впливів з метою підвищення ефективності при­родокористування і створення сприятливого екологіч­ного середовища.

До іншої землевпорядної документації, пов'язаної з використанням та охороною земель, розробка якої передбачена в коментованій статті, слід віднести: про­гнозні матеріали, техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель; схеми землеустрою; проекти створення нових землеволодінь і землекористувань; проекти землеустрою сільськогосподарських підприємств, установ і організації, особистих селянсь­ких, фермерських законодавств; робочі землевпорядні проекти, пов'язані з упорядкуванням, докорінним по­ліпшенням та охороною земель. Зазначена землевпо­рядна документація складається обласним, Київським та Севастопольським міськими управліннями або рай­онними відділами земельних ресурсів.

Авторський нагляд за виконанням проектів з ви­користання та охорони земель здійснюють власники земельних ділянок, землекористувачі, в т.ч. орендарі земельних ділянок. Основною його метою є реалізація проектів землеустрою, а при необхідності — внесення змін у складені проекти.

На даний час законодавством не урегульована ме­тодика проведення авторського нагляду, тому вона має регіональний характер і потребує подальшого удоско­налення.

Проведені в процесі землеустрою топографо-геоде­зичні, картографічні, ґрунтові, геоботанічні, а також і ті обстеження і розвідування земель спрямовані на роз­робку вихідних графічних, економічних і інших мате­ріалів для проведення всіх інших землевпорядних дій. Вони можуть здійснюватися як у комплексі з іншими землевпорядними діями, так і самостійно. Матеріали обстежень характеризують якісний стан земель, ступінь їхньої придатності для відповідних господарських потреб і є базою для створення землевпорядних і ін­ших проектів.

Статтею 185 Земельного кодексу України визначено, що:

1. Землеустрій здійснюється державними та інши­ми землевпорядними організаціями за рахунок ко­штів Державного бюджету України, бюджету Авто­номної Республіки Крим і місцевих бюджетів, а та­кож коштів громадян та юридичних осіб.

2. Землеустрій здійснюється відповідно до закону.

Землеустрій здійснюють за рахунок коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів, а також коштів громадян та юридичних осіб. Формою землеустрою є землевпорядний процес.

Землевпорядний процес — це загальний порядок вико­нання окремих землевпорядних дій. Він складається з таких взаємопов'язаних стадій, що послідовно виконуються: пору­шення клопотання про проведення землевпорядної дії; підго­товчі роботи щодо складання проекту землеустрою; складан­ня проекту землеустрою; розгляд проекту, проектної доку­ментації; затвердження проекту; перенесення проекту в на­туру (на місцевість); оформлення та видача землевпорядних матеріалів і документів; здійснення авторського нагляду за виконанням проекту землеустрою.

Здійснення землеустрою покладається на Держав­ний комітет України по земельних ресурсах, Рескомзем АР Крим, обласні, Київське і Севастополь­ське міські головні управління земельних ресурсів, міські (міст обласного, районного значення) та районні управління (відділи) земельних ресурсів. В Державному бюджеті України, бюджеті Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетах передбачаються відповідні статті видатків на проведення землеустрою щодо встановлен­ня меж адміністративно-територіальних утворень, роз­робки загальнодержавних та регіональних програм використання та охорони земель, розробки техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель відповідних адміністративно-територіальних утворень, та деякі інші.

Складання проектів відведення земельних ділянок для юридичних та фізичних осіб здійснюється за ра­хунок коштів останніх. Роботи виконуються на підставі угод між замовниками та виконавцями на розробку відповідних проектів.

Землеустрій здійснюється відповідно до закону в формі землевпорядного процесу. Землевпорядний про­цес — це загальний порядок виконання окремих зем­левпорядних дій. Він складається із наступних взає­мопов'язаних і послідовно виконуваних стадій: пору­шення клопотання про проведення землевпорядної дії; підготовчі роботи щодо складання проекту землеуст­рою; складання проекту землеустрою; розгляд проек­ту, проектної документації; затвердження проекту; перенесення проекту в натуру (на місцевість); оформ­лення і видача землевпорядних матеріалів і докумен­тів; здійснення авторського нагляду за виконанням проекту землеустрою.

Кожна з цих стадій здійснюється по визначеній про­цедурі, встановленій в наказах, інструкціях, методичних рекомендаціях Державного комітету України по земель­них ресурсах, інших центральних органів виконавчоївлади в сфері економії і природнихресурсів.

9.6. Розгляд і затвердження землевпорядної документації

Земельним кодексом України (стаття 186.) встановлено порядокрозгляду і затвердження землевпорядної документації, який складається із наступних етапів:

1. розгляд і затвердження землевпорядної документації проводиться в такому порядку:

а) прогнозні матеріали, техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель і схеми землеустрою після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідни­ми органами виконавчої влади або органами місце­вого самоврядування;

б) проекти створення нових землеволодінь і землекористувань після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідни­ми органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування;

в) проекти відведення земельних ділянок із земель
державної чи комунальної власності затверджують­ся органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які надають і вилучають земельні ділянки;

г) проекти землеустрою сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, особистих селянських, фермерських господарств після погодження їх із сільськими, селищними, міськими радами або районними державними адміністраціями розглядаються і затверджуються власниками землі або землекористувачами;

ґ) робочі землевпорядні проекти, пов'язані з упо­рядкуванням, докорінним поліпшенням та охороною земель, раціональним їх використанням, розгляда­ються і затверджуються замовниками цих проектів.

2. зміни до землевпорядних проектів та інших матеріалів з питань землеустрою вносяться за рішен­ням органів виконавчої влади, органів місцевого са­моврядування або власників землі та землекористу­вачів, які затвердили ці проекти.

3. прогнозні матеріали використання і охорони земель, проекти землеустрою, матеріали державно­го земельного кадастру, проекти з питань викорис­тання і охорони земель, реформування земельних відносин, а також техніко-економічні матеріали об­ґрунтувань використання і охорони земель підляга­ють державній експертизі, яка здійснюється органом по земельних ресурсах відповідно до закону.

Розгляд та затвердження землевпорядної докумен­тації є частиною землевпорядного процесу, стадії яко­го перераховані в коментарі до попередньої статті. Самена цих стадіях відбувається їх попередній розгляд, погодження та затвердження. Коло суб'єктів, якимнадається право розглядати та затверджувати земле­впорядну документацію складається із органів місце­вого самоврядування, власників землі, землекористува­чів та інших суб'єктів, які є замовниками відповідних проектів.

Обов'язковою умовою затвердження прогнозних матеріалів використання і охорони земель, проектів землеустрою, матеріалів державного земельного када­стру, проектів з питань використання і охорони земель, реформування земельних відносин, техніко-економічних матеріалів обґрунтування, використання і охоро­ни земель є проведення відносно них державної зем­левпорядної експертизи. У процесі реалізації зазначених завдань важливим є про­ведення державної землевпорядної експертизи, яка визна­чає: питання правового забезпечення проектних рішень; від­повідність передбачених заходів завданню на проектування, вимогам раціонального використання й охорони земель та нормативно-технічним документам; запропоновані про­ектною документацією рішення відносно знімання, збере­ження та використання родючого шару ґрунту при прове­денні робіт, пов'язаних із порушенням земель, проведенням їх рекультивації.

Державна землевпорядна експертиза може здійсню­ватися: безпосередньо спеціалістами органів земельних ресурсів; експертними комісіями, спеціально створени­ми із спеціалістів Держкомзему України та інших міністерств і відомств для розгляду особливо складних і важливих об'єктів; проектними, науково-дослідними та іншими організаціями і спеціалістами відповідного профілю. До проведення державної землевпорядної експертизи не можуть залучатися проектні, науково-дослідні та інші організації (розробники), спеціалісти яких брали участь у розробці проектно-технічної до­кументації.

Державна землевпорядна експертиза проводиться: Держкомземом України — до 30 днів; Рескомземом АРК, обласними, Київським та Севастопольським мі­ським головними управліннями земельних ресурсів — до 20 днів. Про залучення до проведення експертизи спеціалістів проектних, науково-дослідних та інших організацій строки визначаються договором.

Експертиза проектної документації проводиться за кошти замовника. її висновки зберігають свою силу протягом періоду дії документації, після чого в разі, якщо передбачені проектні рішення не реалізовані, вона підлягає повторній державній землевпорядній експертизі.

Результати експертизи викладаються у формі вис­новків, які повинні зводитися до трьох можливих ва­ріантів:

— проектна документація розроблена згідно з ви­могами земельного законодавства і діючих норматив­но-технічних документів, позитивно оцінюється. При потребі, погодження може обумовлюватися повними умовами щодо додаткового опрацювання деяких пи­тань, внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок;

— проектна документація, яка не в повній мірі від­повідає вимогам земельного законодавства і діючих нормативно-технічних документів, повертається на доопрацювання;

— у випадках, якщо проектна документація не від­повідає вимогам земельного законодавства і є неприй­нятною щодо раціонального використання і охорони земель, вона оцінюється негативно і не погоджується.

Висновки набувають правового статусу державної землевпорядної експертизи після затвердження їх від­повідно керівництвом Держкомзему України, Рескомзему АРК, обласними, Київським та Севастополь­ським міським головними управліннями земельних ресурсів.



Читайте також:

  1. II. Організація і проведення спортивних походів
  2. II. Організація перевезень
  3. II. Організація перевезень
  4. The peace – порядок
  5. А. Організація Острозького колегіуму – Академії
  6. А.1. Порядок Magnoliales - магнолієцвіті
  7. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  8. Адміністративно-територіальна організація
  9. Алгоритм здійснення купівлі
  10. Антидоти і порядок їхнього використання. Само і взаємодопомога при ураженні ОР.
  11. Атестація аудиторів та порядок скасування атестата
  12. База оподаткування, ставки податку та порядок обчислення.




Переглядів: 2553

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття землеустрою | Земля, як об’єкт власності.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.