Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Етапи розвитку психіки живих істот.

 

Таблиця 4.

 

Етапи: Біологічні системи: Характеристика еволюційного етапу
1. Допсихічний Одноклітинні (віруси, бактерії) Взаєморегуляція здійснюється за допомогою продуктів життєдіяльності.
2. Інстинктивний Багатоклітинні, безхребетні У живих істот формуються спеціальні нервові клітини, які перетворюються в елементарну нервову систему. Форми взаємодії та поведінки фіксовані.
3. Інтелектуальний Вищі хребетні. Людина, особистість. Нервова система розвинена. Головують форми взаємодії та поведінки, що надбані протягом життя. індивідуальний психічний розвиток залежить від навчання та виховання.

 

Психіка особистості має структурні елементи, які між собою є тісно пов’язаними. Структура психіки особистості:

а) рівні психіки;

б) фази психіки;

в) психічні явища;

г) я-індивідуальне (Мал. 2).

 

 

 


Мал. 2. Структура психіки особистості.

 

Серед психічних явищ відрізняють наступні групи:

а) психічні пізнавальні процеси (відчуття, сприйняття, пам’ять, уява та мислення);

б) психологічні властивості особистості (темперамент, характер, здібності);

в) емоційно-вольові стани (емоції, почуття як вищи емоції, воля).

Визначають два основних рівня психіки особистості: підсвідомий та свідомий. Науково доведено, що рівні психіки є органічно взаємопов’язаними. Серед фаз психіки вчені виділяють актуальну, потенційну та інтуїтивну. Дві останні фази вчені розглядають в якості резервних.

І.П.Павлов визначив два рівня можливостей центральної нервової системи як матеріальної основи функціонування психіки особистості. Вчений надав цим рівням відповідні назви: а) 1 сигнальна система; б) П сигнальна система.

Перша сигнальна система спирається на механізми функціонування підсвідомого рівня психіки, безумовні рефлекси тощо. Перша сигнальна система чи її елементи є притаманними усім живим істотам, що мають нервову систему, а також людині як представнику тваринного світу. Друга сигнальна система принципове відрізняє можливості центральної нервової системи та, відповідно, психіки, оскільки є пов’язаною зі свідомим рівнем психіки особистості. Сформованість другої сигнальної системи лежить в основі відрізнення особистості від інших представників тваринного світу, а також від явища «людина» за лат. назвою Homo Sapiens. ( Мал.3).

 

 

       
   
 

 

 


а) ситуація розвитку психіки тварини та б) ситуація розвитку психіки людини особистості

 

1 - генетичні передумови розвитку психіки (поведінка індивіда);

2 - результати онтогенетичного розвитку індивіда;

3 - реалізація генетичних передумов;

4 - культурно-історичний досвід людства (видовий досвід людства

5 - процес засвоєння людського досвіду дитиною;

6 - дорослі люди, які керують процесом онтогенетичного розвитку людини.

 

Мал.3. Логіка надбання особою досвіду в процесі виховання.

Матеріальною основою психіки особистості є її центральна нервова система та мозок, що являють собою дуже складно організовану систему матеріальних механізмів психіки. Свідомість - це вища, належна лише людині форма психічного відображення об'єктивної діяльності в системі мовних значень. Головною умовою формування у дитини людини свідомості є наявність мовного середовища.


Читайте також:

  1. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  11. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  12. Аналіз динаміки розвитку фабрик програм




Переглядів: 401

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи дослідження. | Механізм рішення творчого завдання за допомогою уяви

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.