Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні шляхи та методи реалізації прав і свобод людини і громадянина.

Ринкова економіка розвиває поділ праці не лише між виробни­ками всередині країни, а й між виробниками різних країн. Демок­ратія забезпечує визнання і гарантії взаємовигідного партнерства у сфері міжнаціонального виробництва, торгівлі та інших видів діяльності. Вона спонукає до захисту відносин прав і свобод людини в політичній, економічній і соціальній сферах конституціями І законами країн, які запроваджують демократію і встановлюють відносини з іншими країнами.

Демократизація політичного та економічного життя країн сприяє міждержавному порозумінню, уніфікації законів, розвитку націо­нальних економік і міжнаціональних економічних відносин, вільно­му руху капіталів, праці, товарів, створенню потужних міжнарод­них фінансових інститутів, нагромадженню вільних кредитних та інвестиційних ресурсів, їх найефективнішому використанню. Отже, ринкові перетворення в Україні мають відбуватися на основі де­мократії.

Україна задекларувала перехід до ринкової економіки, страте­гічне партнерство з Росією та прагнення вступити до Європей­ського Союзу і НАТО. Співробітництво з країнами світу є важли­вим чинником досягнення успіху країною, яка прагне його. З 2000 р. Україна дедалі більше схиляється до ґрунтовної співпраці з євро­пейськими структурами, хоч намагається на рівнопартнерських засадах розвивати співпрацю з Росією, котра продовжує втягу­вати Україну у сферу свого впливу. Інертність ЄС щодо поглиб­лення співпраці з Україною певною мірою спонукала Україну до підписання наприкінці вересня 2003 р. у Ялті рамкової угоди про "єдиний економічний простір" з Росією, Білоруссю і Казахстаном. Прихильники інтеграції України з ЄС на початку жовтня 2003 р. у Ялті провели саміт України з ЄС. Він підтвердив, що керівництво ЄС налаштоване на обережну консультативну співпрацю з Украї­ною, але дипломатичне не називає термінів навіть асоційованого членства її в ЄС, акцентуючи, що це можливо лише за відповід­них демократичних перетворень в Україні, вільних і демократич­них виборів, вільних засобів масової інформації, некорумпованості судових і правоохоронних органів, унеможливлення відмивання "брудних"грошей тощо. Виконання Україною цих рекомендацій забезпечить реальне стратегічне партнерство та взаємовигідне співробітництво з країнами ЄС. З урахуванням усіх цих обставин актуальними для України є такі уроки демократії:

- Однією з першочергових умов здійснення ринкових реформ є ефективне політичне керівництво з боку виконавчої влади.Вла­да має обґрунтувати, пояснити необхідність складних перетво­рень. Для того треба виробити національно-демократичну ідео­логію, вести просвітницьку роботу на державному рівні для фор­мування єдиного національно-демократичного мислення і просу­вання до ринкової економіки. Україна потребує політичної та еко­номічної підтримки розвинутих країн, без якої здійснити реформи неможливо, їй належить набути культури ринкової економіки, зокрема виховання патріотизму, національної гідності, міжнаціо­нального гуманізму, які є основою гармонізації інтересів людини, підприємства і держави.

- Необхідність формування ринково-економічних інститутів.Якщо права власності не гарантовано, якщо під час визначення спрямування інвестицій політичні міркування переважають над економічною доцільністю, якщо інфляція утримується на високо­му рівні і зростання цін не піддається прогнозуванню, економіка не може функціонувати злагоджено. З утвердженням права на приватну власність, унеможливленням домінування політики в економіці, із забезпеченням умов для заробляння грошей завдяки підприємливості економічне життя входить у нормальне русло. Головне в цьому процесі — підготувати населення до сприйняття нових правил господарювання і запровадити правила чесної діло­вої поведінки державних чиновників, виробників, банкірів, праців­ників торгівлі.

- Ринок несумісний із консервативним традиціоналізмом.Ри­нок змінює мислення і поведінку людей, впливає на їхню культу­ру, а вони, своєю чергою, удосконалюють ринок. Однак не менш важливим є те, що нації не втрачають культурного коріння, не­зважаючи на тісне зближення їхніх економічних структур і законів.

- Не треба побоюватися, що, здійснюючи ринкові реформи, Украї­на потрапить у залежне становище від інших держав.Згідно з "теорією залежності" вільна торгівля й капіталізм призводять до того, що бідні країни потрапляють під владу багатших. Деякі прихильники цієї теорії вважають, що бідна країна має закрити кордони й ізолюватися від багатих країн доти, доки її економіка не досягне рівня, за якого вона зможе конкурувати з цими країнами.

Однак досвід ринкових країн засвідчує: найкращий спосіб за­побігання зовнішній залежності — дотримання стратегії економі­чного розвитку, яка ґрунтується на свободі міжнародної торгівлі, приватній власності та ринкових відносинах господарювання. Отже, економічні реформи не лише не послаблюють, а, навпаки — зміцнюють становище України у світовому співтоваристві й на світових ринках.

-Необхідні рішучість і високий темп реформування економі­ки. Повільні реформи легко загальмувати через політичне проти­стояння, позаяк різні політичні угруповання, захищаючи власні ча­сткові інтереси, блокують перетворення, яких потребує усе суспіль­ство. Демократичний уряд може уникнути такої патової ситуації, якщо не зволікатиме зі здійсненням реформ. Демократія іноді сти­кається з формуванням у суспільстві упередженого ставлення до реформ, і в такому разі рішуче керівництво конче необхідне. Не­зважаючи на те, що в підсумку реформи дадуть позитивні резуль­тати, більшість виборців може бути налаштована проти них через побоювання, що вони їй зашкодять (унаслідок зростання цін, збільшення безробіття тощо).

-Ринкова трансформація потребує фінансової допомоги роз­винутих країн.Щоб отримати її, Україна повинна виявляти прий­нятну для них політичну та економічну, ідеологічну й демокра­тичну рішучість на шляху ринкових перетворень. Іноземна допо­мога забезпечує політичну підтримку урядові, який здійснює ре­форми. Прикладами такої допомоги стали:

> план Маршалла для країн Західної Європи після Другої світо­вої війни;

> допомога країнам Латинської Америки в 1980 — 1990 роках у вигляді часткового анулювання зовнішнього боргу;

> допомога Туреччині в 1980 р. для приборкання високої інфляції та кризи зовнішнього боргу;

> допомога Ізраїлю під час економічної стабілізації 1985 р.;

> допомога Польщі у вигляді фонду стабілізації валюти і част­кового анулювання боргу.

-Стратегія ринкових трансформацій передбачає:

- децентралізацію політичної влади,делегування повноважень уряду регіональним і місцевим органам влади. У такий спосіб роз­поділяється відповідальність, розширюється підзвітність і розосе­реджується управління економікою. Цим шляхом пішли свого часу Німеччина та Іспанія;

- обмеження діяльності уряду рамками його першочергових завдань,поки для нього й економіки загалом настануть кращі часи. Такими завданнями для українського уряду є передусім створен­ня стабільної кредитно-фінансової та ефективної податкової си­стем, відновлення правопорядку і формування системи елементар­ної соціальної підтримки незахищених верств населення.

-Ініціатива ринкових перетворень має виходити від виконав­чої влади й підтримуватися Верховною Радою України.Державні лідери повинні пояснити народові значущість перетворень. Прези­дент США Ф. Д. Рузвельт під час Великої депресії 30-х років XX ст. у зверненні до народу зазначив, що він має боятися самого стра­ху, а не економічних перетворень. Рузвельт вважав, що найголов­ніше в економічному оздоровленні — уникнути суспільної паніки.

-Визначальною передумовою ринкової трансформації є рішу­чість дій органів влади на початку їх діяльності,позаяк відразу після виборів складається найсприятливіша ситуація для радикаль­них реформ. Ф. Рузвельт,наприклад, отримав визнання через те, що в перші 100 днів свого перебування на посту президента США ініціював ухвалення численних нових законів і вжиття важливих економічних заходів у дуже стислий період. Аналогічним чином болівійську стабілізацію 1985 р. було здійснено за кілька тижнів після приходу до влади нового уряду. У Польщі радикальні ре­форми почалися 01. 01. 1990 р., тобто на четвертий місяць існуван­ня нового уряду.

-3 ринковими трансформаціями несумісні монополізація при­власнення підприємств, плановість у фінансах, політиці, зрощен­ня кримінально-тіньових угруповань з органами державної влади і правопорядку. Завдання органів влади — забезпечення відкритого і формального руху фінансів, капіталу, товарів, кредитів, видатків бюджету, приватизації, корпоратизації та ін.

Найголовнішим уроком є те, що для здійснення демократичних і рин­кових перетворень потрібні зусилля усього народу, суспільна злагода.

Економіка як суспільне явище розвивається на основі дії об'єк­тивних суспільних законів, зокрема законів відтворення населен­ня, відтворення виробництва та ін. Це означає, що економіка теж є об'єктивне, тобто незалежне від волі й свідомості людини яви­ще. Людині належить лише пізнавати об'єктивні економічні зако­ни та пристосовувати до їхніх вимог, свої господарські дії.


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  4. А. Це наявність в однієї людини кількох ліній клітин з різним набором хромосом.
  5. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  6. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  7. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  8. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  9. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  10. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  11. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  12. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.




Переглядів: 466

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Свобода і демократія як необхідні умови всебічного розвитку людини. | Економіка та права і свободи людини.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.