· Оптова ціна реалізації
· Операційні витрати
· Націнка
325 150 114
55,1 25,5 19,4
Роздрібна ціна
100,0
1-й метод:
2-й метод:
Більшість продавців використовує другий метод — націнку на продажну ціну.
Приклад.Куплено автомобіль за ціною виробника на суму 6 тис. дол. США. Націнка в роздрібній торгівлі становить 2 тис. дол. США. Визначимо: 1) відсоток націнки на ціну виробника: (2:6) · 100 = 33,3 %; 2) відсоток націнки на продажну ціну = (2:8) · 100 = 25,0 %.
Зауважимо, що прибуток роздрібного торгівця, який установив 25 % націнку, не обов’язково буде більший від прибутку виробника, який встановив, наприклад, 10 %-ву націнку.
Прибуток оптового чи роздрібного продавця залежить, передусім, від обороту товару, від його інтенсивності, а також від розміру витрат торговельного підприємства. Зі зменшенням обороту товару і, відповідно, збільшенням торговельних запасів доцільно робити знижки з первинної продажної ціни, а також проводити розпродаж товару.
Відсоткові знижки розраховуються для конкретного товару, відділу, підприємства в цілому за такою формулою:
Знижки можуть застосовуватися також за умовами відстрочки платежу, за кількістю купованих товарів, за умовами 100 %-вої передоплати і т. ін.).
З метою вивчення цін конкурентів розрахунки націнок можна проводити за такими формулами:
Приклад розрахунку:
Приклад розрахунку:
Відомо, що конкурент робить 40 %-ву націнку на операційні витрати. Як це виглядає в перерахунку на відсоткову націнку на продажну ціну? Визначимо:
Отже, за націнкою конкурент має перевагу, бо вона нижча і становить 28,6 % порівняно з 33,3 %.
Взаємозв’язок основних каналів товароруху унаочнює рис. 9.1.
Рис.9.1. Інституційна структура товароруху (на прикладі окремого ринку сільськогосподарської продукції).