МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||
Основні показники вантажних перевезеньДля залізничного транспорту перевезення вантажів історично є основною роботою. До кінця XX століття на мережі залізниць України вантажообіг приблизно у шість раз перевищував пасажирообіг у кількісному вираженні. Таке положення речей, безумовно, зумовлено географічними умовами розміщення виробничої і сільськогосподарської бази в економіці країни, кліматичними і природними розходженнями її районів, історією розвитку окремих регіонів І багатьма іншими об'єктивними причинами, тому можна припустити, що воно навряд чи кардинально зміниться протягом декількох наступних десятиліть. Вантажні перевезення на залізничному транспорті характеризуються рядом показників. Основними з них є: обсяг перевезень; вантажообіг; кількість відправлень; щільність перевезень; середня дальність перевезень; нерівномірність перевезень та інші якісні показники. Кількість перевезених тонн по кожному відособленому підрозділу залізниці розглядається більш докладно з виділенням окремих елементів перевезення, наприклад, у кількості перевезених тонн виділяються відправлені зі станцій даної залізниці, прийняті від сусідніх залізниць вантажі й Ін. Обсяг перевезень вантажів - характеризує продукцію залізничного транспорту, тобто кількість тонн вантажів, перевезених за визначений проміжок часу. Вимірюється обсяг перевезень на момент відправлення, оскільки через деякий проміжок часу відправлені вантажі стають прибулими, що дозволяє з деякою часткою умовності вважати, що відправлення дорівнює перевезенню. Показники вантажних перевезень трішки відрізняються по мережі залізниць у цілому і на її підрозділах - окремих залізницях, дирекціях і лінійних підприємствах. Це зумовлено тим, що галузь працює як єдиний механізм і виділення окремих її частин у самостійні господарські одиниці носить умовний характер. Так загальний обсяг перевезень по мережі доріг (Р), т, складається з відправлення вантажів всіма шістьма дорогами, прийому вантажів із закордонних залізниць і з водного транспорту (1):
Для залізниці, що працює не тільки з тим вантажем, що навантажує, але і з прийнятим нею із сусідніх залізниць, обсяг перевезень вантажів, т, визначають як суму відправлення по всіх станціях залізниці і прийому вантажів із сусідніх залізниць і водного транспорту:
(2) Обсяг перевезень вантажів по дирекції залізниці визначається так само, як і для залізниці. Далі обсяг перевезень по залізницях, дирекціях, т, розподіляється на прибуття вантажу в межах даного підрозділу і здачу на інші підрозділи чи інший вид транспорту (3):
Потім загальний обсяг перевезень по залізниці розподіляється за видами сполучень. До місцевого сполучення відносяться перевезення в межах однієї і тієї ж залізниці, а до прямого сполучення - перевезення на ділянках двох і більше залізниць. У прямому сполученні виділяють: - вивезення, тобто відправлення вантажів зі станцій даної залізниць на інші залізниці мережі; - ввезення, тобто прибуття вантажів зі станцій інших залізниць мережі на дану залізницю;
- транзит, тобто перевезення вантажів, що надходять з інших залізниць і прямують через дану залізницю на інші залізниці. Таким чином, обсяг перевезень, т, за видами сполучень (4):
Прийом можна розглядати як суму ввезення і транзиту, т: (5) а здачу — як суму вивезення і транзиту, т: . (6) } Відправлення, у свою чергу, дорівнює сумі вивозу і місцевого сполучення,т: (7) а прибуття - сумі ввозу І місцевого сполучення, т: (8) З вищенаведених формул видно, що показники вантажних перевезень по залізниці і дирекції залізниці утворюють єдину систему і можуть бути взаємоперевіреними. Розподіл перевезень за видами сполучень потрібен для правильного розрахунку доходів і витрат залізниці, тому що кожна залізниця виконує різну кількість операцій, пов'язаних з перевезеннями вантажів у різних сполученнях. Тільки під час перевезення в місцевому сполученні виконується весь цикл перевізних операцій, тоді як при ввозі залізниця не робить початкової операції, при вивозі - кінцевої, а при транзиті - ні початкової, ні кінцевої. На великих вантажних станціях визначають розміри відправлення і прибуття вантажів у тоннах і у вагонах. На вузлових залізничних станціях роблять розв'язку вантажопотоків у вигляді так званої "косої1" таблиці, з якої наочно видно, звідки, куди і скільки проїде вантажів через даний вузол. Вантажообігом на транспорті називається робота з переміщення вантажу, розрахована як добуток маси переміщеного вантажу на відстань перевезення. Вимірюється вантажообіг в умовно-натуральних одиницях - тонно-кілометрах. Вантажообіг нетто - це корисна робота транспорту, що враховує переміщення лише тільки вантажу, тоді як вантажообіг брутто враховує переміщення вантажу разом з масою тари рухомого складу. Співвідношенням вантажообігу нетто І брутто можна охарактеризувати коефіцієнт корисної дії (ККД) вантажного залізничного транспорту. Як ККД будь-якої технічної системи, він не перевищує одиниці: (9) Зворотне співвідношення показує перевищення загальної роботи транспорту над корисною роботою і завжди більше одиниці: (10) Вантажообіг нетто може бути тарифним і експлуатаційним. Тарифний вантажообіг розраховується по так званим "тарифним" відстаням у таких перевізних документах як накладна і дорожня відомість (11): (11)
де Р; - кількість тонн і-го виду вантажу; l - тарифна відстань перевезення i-го виду вантажу, км.
Експлуатаційний вантажообіг визначають по фактичному пробігу вантажу на основі маршрутного листа машиніста
де Гі - щільність вантажних перевезень наj-ій ділянці, т; Li- довжина j-ої ділянки, км.
Планування та прогнозування вантажних перевезень Планування вантажних перевезень, що дають понад 80% загального виторгу залізничного транспорту, має велике практичне значення і є вихідною базою всієї системи виробничо-господарського планування у галузі. Перехід до ринкових відносин привів до істотних змін порядку планування перевезень, хоча і не знизив значимості цього процесу для залізниць. Головні зміни пов'язані з переходом від централізованої системи розробки планів і розподілу перевезень між видами транспорту до ринкових маркетингових принципів і методів формування платоспроможного попиту на перевезення вантажів і iнші транспортні послуги. У даний час практично скасована обов'язкова система, що існувала раніше, попередніх довгострокових заявок відправників вантажу, міністерств і відомств на перевезення вантажів (крім декадних). Залізниці та транспортні підприємства одержали певну господарську самостійність у формуванні попиту і плануванні продажу своєї продукції. Разом з тим, підвищена їхня економічна відповідальність за розробку ефективних планів роботи, розвиток контрактно-договірних відносин із клієнтурою і підвищення якості транспортного обслуговування користувачів транспорту. Основні задачі планування перевезень вантажів у сучасних умовах полягають у наступному: - формування платоспроможного попиту на перевезення та визначення - максимально можливий облік у планах перевезень запитів та побажань - забезпечення конкурентоспроможності залізниць і широкої взаємодії з - забезпечення раціональності використання транспортом ресурсів І ефективності роботи залізниць; - облік можливостей своєчасного коригуванням плану шляхом переходу транспортні послуги. Основними методами планування перевезень вантажів є балансові Й оптимізаційні з використанням принципу маркетингу та сучасних інформаційних технологій. При розробці планів перевезень широко використовуються економіко-математичні методи прогнозування показників. У сітьових планах перевезень вантажів встановлюються наступні показники: - обсяг перевезень (відправлення) вантажів, т, всього, у т.ч. по встановленій номенклатурі вантажів; - вантажообіг, тарифні т-км; - середньодобове навантаження, вагонів; - середня дальність перевезень вантажів, км; - вантажонапруженість, млн. т-км на 1 км, середня, у т. ч. по окремим напрямкам. Перший з цих показників затверджується УЗ для доріг у якості основного планового, а інші носять розрахунковий характер. Особливістю нового порядку планування перевезень є те, що він передбачає тісне ув'язування складання плану перевезень із плануванням фінансово-економічних показників роботи залізниць - доходів, витрат, прибутку та рентабельності. Цей порядок введений УЗ з 1998 р. відповідним Положенням про планування фінансово-економічної діяльності залізниць. Іншими особливостями сучасної системи планування вантажних перевезень є: - перехід до розробки в основному планів-прогнозів на базі маркетингових обстежень районів тяжіння залізниць, проектів розвитку вантажоутворюючих галузей і аналізу статистичної інформації; - розробка варіантів плану перевезень - оптимістичного,песимістичного і базового (середнього); - застосування практики безупинного планування з урахуванням зміни - використання індикативного (рекомендаційного) підходу до запланованих розмірів перевезень та інших показників плану, особливо при довгостроковому і середньостроковому плануванні.
Читайте також:
|
|||||||||
|