Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зміст і поняття експлуатаційної роботи залізниць

Експлуатація залізниць - виробнича діяльність залізниць, їхніх підпри­ємств і підрозділів, зв'язана з організацією і здійсненням перевізного процесу. Експлуатація залізниць поєднує і реалізує діяльність всіх елементів і підсистем залізничного транспорту. В основу організації перевізного процесу і руху потягів на залізницях покладені наступні найважливіші принципи: високопродук­тивне й економічне використання технічних засобів; впровадження прогресив­них технологій, наукова організація праці І керування у всіх ланках і чітка вза­ємодія їх на основі єдиного плану-прогнозу; зручне для пасажирів обслуговування; ув'язування з роботою інших видів транспорту. При чіткій організації експлуатації залізниць забезпечується повне задоволення потреб країни в перевезенні вантажів і пасажирів з найменшими витратами засобів, а також підвищується конкурентоспроможність перевезень, економічна стій­кість галузі.

До експлуатаційної роботи в широкому розумінні відноситься вся робота залізниць, зв'язана з перевізною діяльністю: вантажна і технічна робота стан­цій, організація руху потягів, усі види робіт, зв'язані з організацією пасажир­ських перевезень, зміст і обслуговування рухомого складу і постійних при­строїв залізничного транспорту.

У більш вузькому змісті під експлуатаційною роботою розуміють тільки роботу рухомого складу.

Головною особливістю експлуатаційної роботи залізничного транспорту є те, що вона здійснюється спільно різними підрозділами: залізничними дирек­ціями, станціями, депо і т.п.

Дуже невелике число технологічних циклів, пов'язаних з перевезенням вантажів і пасажирів, починається І закінчується в межах однієї залізниці, а тим більше, однієї дирекції залізниці. Зв'язані з цим проблеми по-різному ви­являються в різних господарствах.

Розрізняють технічну експлуатацію, що включає організацію руху потя­гів, експлуатацію і проектування залізничних станцій і вузлів, організацію па­сажирських перевезень, а також комерційну експлуатацію, що містить органі­зацію вантажної і комерційної роботи, фірмове обслуговування клієнтури.

Найважливіше значення в удосконаленні експлуатаційної роботи заліз­ниць має широке застосування обчислювальної техніки, оптимізація перевіз­ного процесу, його обліку й аналізу.

При організації експлуатаційної роботи необхідно враховувати найтісні­ший зв'язок і взаємодію всіх його галузей і виробничих колективів, зайнятих забезпеченням перевізного процесу. Основним завданням експлуатації заліз­ниць є виконання перевезень з мінімальними витратами засобів і максимально можливою швидкістю при забезпеченні безпеки руху поїздів. Чим вище рівень експлуатаційної роботи, тим повніше задовольняються потреби народного го­сподарства і населення країни в цілому, продуктивніше використовуються ру­хомий склад і постійні пристрої, менше потрібно провізної спроможності доріг.

У зв'язку з цим, з огляду на всі критерії, експлуатаційна робота регламен­тується рядом найважливіших документів, що мають єдине для всієї залізнич­ної мережі значення. До цих документів відносяться:

Статут залізниць - законодавчий акт, що регулює взаємодію залізниць і клієнтури по виконанню перевезень. Він визначає порядок виконання переве­зень, права, обов'язки і відповідальність залізниць, організацій, що користу­ються залізничним транспортом.

Правила технічної експлуатації (ПТЗ) залізниць, що формують систему організації руху потягів, вимоги до рухомого складу, споруд і пристроїв, поря­док роботи залізниць і працівників залізничного транспорту.

Графік руху потягів, що погоджує роботу і визначає завантаження всіх підрозділів залізничного транспорту, зайнятих експлуатаційною роботою.

План формування потягів, що представляє систему організації вагонопотоків. Він визначає обсяг роботи станцій по формуванню і розформуванню потягів, формування потягів маршрутами без переробки на технічних станціях і розподіл маневрової роботи між сортувальними станціями. Система комплекс­ного регулювання парку вантажних вагонів, що визначає завдання по щодобо­вій здачі навантажених і порожніх вагонів на стикових пунктах дороги і своє­часне підведення порожніх вагонів до місць навантаження по найкоротших маршрутах. У даний час введені також угоди, що регламентують використан­ня парку вантажних вагонів країнами - учасницями Співдружності; єдині тех­нологічні процеси роботи станцій і під'їзних колій, що органічно погоджують виробничу діяльність станцій І під'їзних колій підприємств, що обслуговують­ся; єдині технологічні процеси роботи залізничних станцій, морських і річко­вих портів, автомобільних транспортних підприємств і роботи транспорту в пунктах перевалки вантажів і пересадки пасажирів.

 

 

2. Класифікація системи показників плану роботи рухомого складу

Для характеристики роботи рухомого складу, визначення потреби в мате­ріальних, грошових і трудових ресурсах, розрахунку потрібних парків вагонів і локомотивів застосовують об'ємні (кількісні) і якісні показники.

Об'ємні показники експлуатаційної роботи можна підрозділити на три групи: показники, що відбивають виконані цикли роботи; пробіги рухомого складу; витрати часу вагонами і локомотивами. До показників першої групи відносять: кількість навантажених вагонів, кількість прийнятих вагонів з ін­ших залізниць чи дирекцій і здачі їх на інші залізниці чи дирекції сума наван­тажених і прийнятих від сусідніх залізниці чи дирекцій навантажених вагонів характеризує роботу залізниці або дирекції. Робота станцій визначається не тільки числом навантажених вагонів, але і числом вивантажених і переробле­них транзитних вагонів.

До показників другої групи відносять пробіги вагонів і локомотивів. Про­біг вагонів виміряється вагоно-кілометрами і підрозділяється по видах руху, типах вагонів і стану (навантажене, порожнє). Це - один з найважливіших по­казників, що визначають витрати вагонного господарства на перевезення. Пробіг локомотивів обчислюють у локомотиво-кілометрах. Підрозділяється він по роду тяги, виду руху і виконуваній роботі. Для характеристики роботи локомотивів застосовують показник тонно-кілометри брутто, обумовлений по виду руху і роду тяги. Також як самостійний кількісний показник розрахову­ють поїздо-кілометри.

До показників третьої групи відносять вагоно-години і години, по яких визначають необхідні парки вагонів і локомотивів. Розраховують ці показники по виду руху, роду й елементам перевізного процесу.

На об'ємні показники експлуатаційної роботи впливають розміри і харак­тер перевізної роботи, а також рівень експлуатаційної роботи, що характеризу­ється якісними показниками використання рухомого складу.

Якісні показники експлуатаційної роботи відбивають рівень організації праці колективів, технологічні параметри виробництва, а також технічні й управлінські характеристики, ступінь освоєння науково-технічного прогресу, їх можна підрозділити на наступні групи:

1. Показники використання рухомого складу по потужності і вантажопід­йомності вагонів і силі тяги локомотивів:

середня вага потяга (брутто і нетто);

середнє навантаження вагонів (статичне і динамічне).

2.Показники використання рухомого складу в часі;
швидкості руху потягів, локомотивів (дільнична, технічна);
середній час простою вагонів на вантажних і технічних станціях; середній час простою локомотивів у депо; середньодобові пробіги вагонів і локомотивів.

3. Показники, що відбивають частку непродуктивної роботи рухомого складу: коефіцієнти порожнього пробігу вагонів; ряд коефіцієнтів допоміжного пробігу локомотивів (одиночне слідування, простої).

4. Узагальнюючі синтетичні і якісні показники:
повний час обороту вагонів, локомотивів; середньодобова трудомісткість (продуктивність вантажного вагона і поїзного локомотива).

Ці показники відбивають якість всієї експлуатаційної роботи. Слід зазна­чити, що якісні і кількісні показники використання рухомого складу утворю­ють єдину систему і можуть бути розраховані і перевірені за допомогою фор­мул і співвідношень. Розрізняють два види формул: об'ємні, у яких рівень яко­сті оцінюється через обсяги роботи з використанням норм експлуатації.

Питання для самоперевірки

1. Розкрийте сутність експлуатаційної роботи залізниць?

2. Які найважливіші організаційні документи, що регламентують роботу залізниць, Ви знаєте?

3. Що являє собою план формування поїздів?

4. Що відноситься до рухомого складу залізниць?

5. Розкажіть про показники, що відбивають обсяг виконаних робіт ЗТ?

6. Які показники характеризують пробіги вагонів?

7. Як розраховуються вагоно-години роботи парку вагонів?

8. Що таке повний оборот вагона?

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. I. Аналіз контрольної роботи.
  3. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  4. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  5. II. Поняття соціального процесу.
  6. II.ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  7. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  8. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  9. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  10. III. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  11. Internet. - це мережа з комутацією пакетів, і її можна порівняти з організацією роботи звичайної пошти.
  12. IV Етап: Вибір стратегії керування виявленими ризиками й виділення пріоритетних напрямків роботи




Переглядів: 2813

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ 7 | ЛЕНКЦІЯ 8

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.