Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 16. Духовний вимір людського буття.

Мета:

- Пізнавальна: познайомитись з поняттям свідомості, її специфікою.

- Виховна: виховати висококультурну особистість.

- Розвиваюча: розвити пізнавальні процеси (пізнавально-психічні процеси: пам’ять, абстрактне мислення, увага, уява).

План лекції:

1. Поняття духовного світу людини.

2. Психологічні та соціально-історичні засади свідомості

3. Індивідуальна і суспільна свідомість.

4. Структура суспільної свідомості

Свідомість в широкому значенні цього слова є сферою людської духо­вності, яка включає в себе світ думок, світ почуттів і волю. Людина є єди­ною істотою на Землі, якій притаманна свідомість, духовне життя. Джерело свідомості коріниться в особливостях людського буття у світі.

Людина здійснює свій зв'язок зі світом в трьох формах - практичній, пі­знавальній і духовно-практичній. Вона не просто пристосовується до середовища (як природного, так і соціального), але й активно перетворює, освоює світ і опановує його закони. Таке активне опанування сві­том як об'єктом відбувається в формі практичної діяльності (матеріально-предметного перетворення дійсності) і теоретичної, пізнавальної діяльно­сті, засобом і вищою формою якої є мислення. Пізнавальна діяльність, і зо­крема мислення, спрямовані на нейтральне, суто об'єктивне зображення світу і людини (людина так само може розглядатися по аналогії з об'єктом зовнішньої дійсності). Проте людська духовна активність не обмежується лише спрямованістю на об'єкт, на реальність «поза себе». Є й інша форма ідеальної діяльності, яка спрямована саме на перебудову людської душі. Це - духовно-практична діяльність, ціннісна форма свідомості. Людську свідомість не можна ототожнювати тільки зі знанням, з пізнанням, мислен­ням. За своєю сутністю свідомість є здатністю людини не лише пізнавати світ, але й усвідомлювати його, наповнювати його сенсом і суб'єктивним значенням, співставляти свої знання з цілями власного існування, оцінювати світ не лише в його об'єктивних характеристиках, але і як світ свого життя. Свідомість є усвідомленням своїх вчинків, їх наслідків, вона нерозривно пов'язана з совістю, з відповідальністю людини за свої стосунки зі світом природи і світом людей.

Свідомість є формою об'єктивного відображення, формою пізнання дійсності як незалежної від людських прагнень та ін­тересів. Результатом і метою свідомості як пізнавальної діяльності є отри­мання знань, об'єктивної істини. З іншого боку, свідомість містить в собі прояв суб'єктивного відношення людини до дійсності як до світу свого жит­тя, його оцінку, усвідомлення свого знання і себе. Результатом і метою ду­ховно-практичного, ціннісного відношення до світу є осягнення сенсу існу­ючого, міри відповідності світу та його проявів людським інтересам та по­требам, сенсу власного життя.

Духовний світ людини - це не лише її розум, мислення, але й почуття, емоційні стани, віра, воля, світогляд, самосвідомість, що спирається на су­купність ціннісних орієнтирів і духовних смислів. Свідомість не дорівнює мисленню та знанням, вона є одночасно і переживанням, усвідомленням, оцінкою дійсності. Будь-який прояв духовності відбиває в собі (з різною мірою вираження) обидві форми ідеального відношення до світу - і пізна­вальну, і ціннісну (духовно-практичну).

Свідомість є предметом вивчення не лише філософії, але й соціології, психології, фізіо­логії, генетики, медицини. Людська свідомість має певні біологічні передумови, вона нерозривно пов'язана з матеріальним носієм - головним мозком. Психічне життя як відображення дійсності притаманне не лише людині, але й тваринам. Але тільки у людини виникає вища, специфічна форма психіч­ного відображення об'єктивної реальності - мислення, свідомість.

Якщо розглядати свідомість з суто психологічної точки зору, то в складі свідомості можна виділити такі форми пси­хічного відображення: підсвідоме, форми чуттєвого споглядання, емоції, почуття, волю, мислення, самосвідомість. Сфера підсвідомого включає в себе сукупність психічних явищ і процесів, прихованих від самоспостере­ження, не представлених в явній, усвідомленій формі. Вона охоплює широ­ке коло явищ - від елементарних (інстинктів, навичок, автоматизмів, типо­вих емоційних станів) до найскладніших процесів, що впливають на худож­ню творчість, на інтуїтивні акти пізнання тощо. Формами безпосереднього чуттєвого споглядання виступають відчуття, сприйняття і уявлення. Більш складним елементом психічного відображення дійсності є емоції і почуття. Вони обумовлюють вольові процеси людської психіки. Вищою формою психічного відображення дійсностіє логічне мисленняяк засіб понятій­ного осягнення сутності речей і розкриття закономірностей оточуючого сві­ту. Мислення як вища форма пізнавальної діяльності має свої рівні, від еле­ментарної діяльності розсудку, яка притаманна і тваринам (процеси аналізу і синтезу, індуктивні і дедуктивні способи міркування, експериментальна діяльність) до вищих форм понятійного пізнання дійсності, творчого мис­лення.

Свідомість не є лише суб'єктивно-психологічною здатністю індиві­да, не є проявом лише психічної сфери життя. З позиції специфіки психічної організації і суб'єктивно-психологічних особливостей внутрішнього світу людини неможливо розкрити сутність свідомості. Проблема полягає в тому, що витоки духовності людини не зосереджені в самому індивіді,вони мають зовнішні щодо нього джерела. Людина в своєму розвитку спирається на певні форми духовності, які існують незалежно від її індивідуальної сві­домості. Філософські системи по-різному визначали факт об'єктивного іс­нування духовних формоутворень. Релігійні концепції апелюють до Бога, що наділив людину духовністю. Системи об'єктивного ідеалізму (Платон.

Гегель та ін.), констатуючи об'єктивність форм духовності, факт їх існування в просторі людської культури, пояснюють це наявністю поза- і надлюд­ської духовної субстанції - абсолютного духу, світу ідей, духовної косміч­ної енергії тощо. Сучасний матеріалізм основи духовності вбачає саме в людському суспільстві, в особливостях соціально-практичного і культурно-історичного буття лю­дини у світі.

Духовний світ людини сформувався у процесі антропосоціогенезу на основі суспільної праці і спілкування індивідів. Особливість людського спо­собу буття полягає в тому, що людина діє не за біологічною програмою, інстинктивною схемою поведінки, вона не пристосовується донавколиш­нього середовища, а активно перетворює його в процесі суспільної практи­ки, предметної діяльності. Причому перетворення, зміна зовнішньої діяль­ності можливі лише у відповідності з власними закономірностями природи. Тому в процесі суспільної практики людина відображає ці закономірності, сутності речей і явищ.

В процесі суспільної життєдіяльності формується соціальний тип спад­ковості. Суспільний досвід акумулюється не лише у формах спілкування, в суспільних відносинах, не лише у засобах і знаряддях праці, але також і в мові. Мова виступає зовнішньою оболонкою думки, засобом пізнання, спілкування, збереження і передачі суспільного досвіду та інформації. Не­зважаючи на те, що не всі елементи духовного життя можуть мати мовний вираз, свідо­мість як продукт суспільного життя нерозривно пов'язана з мовою, опосе­редкована нею.

Людина не народжується з готовою соціальною програмою, з готовою здатністю до мислення, до свідомості. Все це вона отримує завдяки включенню всуспільно, практичну діяльність, в певне суспільне середовище, в історію людської культури. Особливість суто людської форми відображення дійсності, яким є мислення, полягає саме у тих соціальних умовах, які змушують мозок лю­дини в одну епоху сприймати так, а в іншу - інакше.

Таким чином, будучи функцією мозку, свідомість знаходитьсяпоза сферою біологічних закономірностей, вона є суто соціальною засвоїм походженням і змістом.Вищі прояви людської духовності - безкорисливий пошук істини і сенсу, моральність, свобода, самосвідомість, релігійно-духовний досвід, переживання краси, творчість - не можуть бути пояснені лише необхідністю функціонального забезпечення суспільного життя, вони не є утилітарними засобами суспільно-практичної життєдіяль­ності.

Саме ця обставина є найважливішою в розумінні сутності свідомості. По­ряд з релігійно-філософськими та ідеалістичними версіями, які не можна ігнорувати, існує і матеріалістична позиція щодо цього феномену. Вона по­лягає в розумінні обумовленості людини та її свідомості не лише конкрет­ним суспільством, соціально-економічними обставинами, приватними ціля­ми та інтересами, а всією історією людства, що втілена у світ культури. Людська культура постає як складний і суперечливий процес історичного «олюднення» самої людини, як процес самостворення нею своєї сутності. Саме в культурі концентруються історично сформовані загальнолюдські цінності. Людина, будучи культурно-історичним суб'єктом, виходить за ме­жі будь-якої даної соціальності. Її свідомість виявляється ширшою і багат­шою за будь-яку історично-обмежену форму відображення дійсності. Саме в цьому виявляється надсоціальний, культурно-історичний характер сві­домості.Як культурно-історична істота, людина у своїй свідомості дивиться на світ очима суспільного цілого, намагаючись побачити в ньому те, що має загальнолюдське значення і цінність.

Свідомість є єдністю ін­дивідуальної і суспільної свідомості. Індивідуальна свідомість- це духов­ий світ кожної особистості. Людина як суспільна істота бачить світ крізь призму певного соціуму - суспільства, нації, класу, епохи в цілому. В інди­відуальній свідомості відбиваються суспільні ідеї, цілі, ідеали, знання, віру­вання, що народжуються та існують в соціальному середовищі. Свідомість є відображенням суспільного буття індивідів, вона завжди виявляється в сус­пільній формі. В одному випадку людина відображає світ і усвідомлює своє буття в формі міфологічної свідомості, в іншому - філософської, наукової, у третьому - художньої, релігійної тощо. Свідомості як такої, без і незалежно від конкретної суспільної форми, просто не існує. Суспільна свідомістьі є існуванням свідомості у суспільній формі, у вигляді певного сукупного ре­зультату людської діяльності, у формі спільного надбання, здобутку суспі­льства.

Суспільна свідомість не є простою сукупністю індивідуальних свідомо­стей. Особливістю суспільної свідомості є те, що вона, пронизуючи індиві­дуальну свідомість, оформлюючи її, набуває об'єктивної, незалежної від індивідів та їх свідомості форми існування. Вона втілюється в різноманітні об'єктивні форми духовної культури людства ,- в мову, в науку, філософію, вмистецтво, в політику і право, мораль, релігію і міфи, в народну мудрість, в соціальні норми і уявлення соціальних груп, націй, людства в цілому. Всі ці елементи духовного світу людини існують відносно незалежно від інди­відуальної свідомості і суспільного буття, вони відносно самостійні, мають власні особливості розвитку, успадковуються, передаються від покоління до покоління. Кожний індивід формує свою свідомість через освоєння суспіль­ної свідомості.

Індивідуальна свідомість так само, як і суспільна, є відносно само­стійною системою, вона не є абсолютно визначеною лише суспільною сві­домістю. Духовний світ людини має індивідуально-неповторну форму. Ін­дивідуальні риси свідомості індивіда пов'язані не тільки з конкретними осо­бливостями його життєдіяльності. Вони залежать від його нейрофізіологіч­них структур, особливостей психіки, генетичної організації, від рівня його власних сил і здібностей.

У своєму розвитку індивідуальна і суспільна свідомість опосередкову­ють одна одну: кожний індивід розвиває свою свідомість через творче осяг­нення духовних здобутків минулих поколінь і сучасності, а розвиток духовності людства здійснюється через індивідуальні досягнення, духовні відкриття окремих особистостей.

Закономірності та особли­ві риси свідомості:

- свідомість є вищою формою відображення дійсності і способом ідеального відношення до світу; її особливості і закономірності обумовлені суспільно-практичним і культурно-історичним способом людського існу­вання;

- свідомість існує в двох формах ідеальної діяльності - теоретичній (пі­знавальній) і духовно-практичній (ціннісній);

- людській свідомості притаманна здатність до об'єктивності відобра­ження дійсності; вона є активною, творчою та універсальною діяльністю;

 

- свідомість опосередкована мовою, яка є засобом пізнання, спілкуван­ня, збереження і передачі інформації;

- свідомість існує в єдності індивідуальної і суспільної форм, які взає­мопов'язані, взаємообумовлені, але, одночасно, існують як самостійні, від­носно незалежні одна від одної.

Суспільна свідомість має складну структуру- різноманітні рівні і форми. Свідомість виявляє себе в двох формах ідеального освоєння світу - як пізнавальна діяльність і як ду­ховно-практична, ціннісно-мотиваційна сфера свідомості.За пізнаваль­ними можливостями і особливостями відображення суспільного буття виді­ляють рівні суспільної свідомості- емпіричний (буденна свідомість) і тео­ретичний. Сфера ціннісного відношеннядо дійсності, соціальне бачення буття з позиції окремих соціальних груп і суспільства в цілому представлені соціальною психологією і ідеологією. Крім цих елементів, виділяють фор­ми суспільної свідомості,які є формами пізнання дійсності і, разом з тим, духовно-практичними формами усвідомлення світу і людини (мораль, пра­во, релігія, мистецтво, філософія тощо).

Емпіричний рівеньсуспільної свідомості є відображенням дійсності в межах повсякденного життя. Часто емпіричну свідомість називають буден­ною свідомістю, або здоровим глуздом. Буденна свідомість формується сти­хійно в процесі безпосереднього життя. Вона включає в себе накопичені за віки емпіричний досвід, знання, норми та зразки поведінки, уявлення, тра­диції.

Соціальна психологіяза рівнем відображення є часткою буденної сві­домості. Але пізнання не є її основною функцією. Соціальна психологія здійснює регулятивну функцію безпосереднього життя людей. В ній відби­ваються психологічні риси і почуттєві стани соціальних груп і суспільств взагалі. Проявами соціальної психології є такі явища, як соціальна воля, громадська думка, традиції, звичаї, чутки, мода та інші.

Теоретична (раціональна) свідомістьвиходить за межі повсякденно­сті. Це є системна, теоретично оформлена сукупність ідей, поглядів, пере­конань. Вони узагальнюють досвід практичного життя і буденної свідомос­ті, відрізняються послідовністю, логічністю, потребують теоретичного обґрунтування і доведення, пов'язані з філософсько-світоглядними принципа­ми і настановами. Ідеологіятак само, як і соціальна психологія, спрямована на регулю­вання суспільних стосунків. Але на відміну від соціальної психо­логії, ідеологія є упорядкованою і теоретично оформленою системою.

Традиційно ідеологію вважали теоретичною формою вираження і захи­сту соціально-класових інтересів. Соціальна психологія є їх безпосереднім і стихійно сформованим виразом, ідеологія ж створюється цілеспрямовано, певними групами людей, зайнятих в сфері духовного виро­бництва. Вона прагне в систематизованій і обґрунтованій формі представи­ти часткові, приватні інтереси, що притаманні лише певному класу або со­ціальній групі, як спільні, загальнолюдські. Кожна ідеологія намагається захистити свої власні інтереси, виправдати їх, протиставити їх інтересам інших соціальних спільнот. Але такий виразний вузько-класовий характер, ідеологія виявляє не в будь-якому суспільстві.

Ідеологія служить не лише приватним інтересам певної соціальної спі­льноти, але й суспільству в цілому. Ідеологія виступає певним утилітарним засобом культури, що забезпечує інтеграцію суспільства, його відтворення, нормальне функціонування. Вона організує, консолідує соціальні сили, сти­мулює і спрямовує соціальну активність членів суспільства.

Держава з достатньо сформованою правовою системою не потребує класової ідеології, бо тут править вже не один клас, а масовий суб'єкт. Саме в правовій державі виникає явище масової ідеології. Вона спрямована на масове духовне виробництво, на продукування ідей, значень образів і символів, що надають життю індивідів певний сенс існування саме у цьому суспільстві. Сучасна ідеологія все більш орієнтується на релігію мораль, мистецтво, спирається на культурні і загальноцивілізаційні основи цілісності суспільства.

Проте не потрібно забувати про негативний вплив будь-якої (класової чи масової) ідеології на свідомість індивіда. Ідеологія про­дукує і пропонує готові для споживання смисли і значення. Вона нав'язує, рекламує і пропагує масові стереотипи, пануючі упередження, уніфіковані колективні думки і розповсюджені переконання. Тим самим ідеологія зав­жди готова зняти з індивіда тягар відповідальності за самостійний вибір, позбавити його свободи мислення і діяльності.

Форми суспільної свідомостівиникають внаслідок розвитку різних форм діяльності (моральних, правових, релігійних тощо) і є їх ідеальними відтвореннями. Кожна форма суспільної свідомості відображає світ у всій його цілісності, але відповідно до своєї специфіки і свого призначення.

Першою нерозчленованою формою свідомості була міфологія.Вона виникла і була єдиною формою духовності на початкових стадіях розвитку суспільства. Міфологія є своєрідним началом людської духовності, в синкрети­чному, нерозчленованому вигляді вона містила зародок всіх майбутніх форм і способів духовного освоєння світу. З розподілом праці на матеріаль­ну і духовну сталася диференціація міфологічної свідомості. Виникає система моралі, релігія, мистецтво, філософія, політична і правова свідомість, наука.

Наука як форма суспільної свідомості спрямована на відображення об'єктивних закономірностей і зв'язків природного і соціального світу. Вона систематизує об'єктивні знання про дійсність раціональним способом. Результатом і основною цінністю її є істина. Нау­ка має теоретичний і емпіричний рівні до­слідження і організації знання, спирається на спеціально розроблену систе­му наукових методів пізнання і доведення знань.

Естетична (художня) свідомістьспрямована на пробудження людини до творчості, на піднесення людської чуттєвості. Вона відображає дійсність в формі художніх образів. Основною цінністю художнього відношення до дійсності є краса як символічне-чуттєве відображення реальності, як прояв доцільності і досконалості певного явища, його відповідності ідеалу, як від­повідність художньої форми змісту. Професійною формою естетичної сві­домості і певним соціальними інститутом є мистецтво.

Політична свідомістьє сукупністю ідей, що відображають соціально-групові, класові відносини в суспільстві, центром яких є певне ставлення до влади. Саме поняття влади є ключовим для політичної свідомості.

Воля державної влади трансформується в право і виступає як юридич­ний закон. Правова свідомістьрегулює соціальні стосунки з позиції зако­ну, вона є сукупністю принципів і норм поведінки, що санкціоновані держа­вою. Правова свідомість забезпечує громадський порядок, регулює суспіль­ні відносини, виходячи з сформульованих і утверджених правовими устано­вами і закладами вимог належної з точки зору закону поведінки. Правосві­домість на рівні індивіда є усвідомленням і відстоюванням своїх прав, ви­значенням і дотриманням відповідних обов'язків.

Решта суспіль­них відносин регулюється мораллю (а також звичками, традиціями, ритуа­лами, громадською думкою, які частково входять в мораль). Моральна сві­домістьє сумою правил суспільно схваленої поведінки індивідів. Вона охо­плює дійсність у формі моральних норм - вимог, яких повинна дотримува­тися людина згідно з суспільним і власним усвідомленням добра і зла. Ви­моги моралі не мають підтвердження в певних установах чи закладах, вони підтримуються громадською думкою, владою звичаїв, усталеними нормами, оцінками суспільства і соціальних груп. Моральна свідомість на рівні суспі­льства - це ті вимоги, які приписуються індивіду і які він повинен викону­вати в силу соціального обов'язку. Моральність, що заснована не на зовнішніх вимогах суспільства, а на внутрішніх чинниках - совісті, співпе­реживанні, на власному усвідомленні добра і зла, - є проявом людської сво­боди.

 

 


Читайте також:

  1. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  2. Алфавітний підхід до вимірювання кількості інформації.
  3. Аналогові вимірювальні прилади
  4. Апаратура для термічних вимірювань у свердловині
  5. Арматура та вимірювальні прилади, якими обладнуються відцентрові насоси
  6. Артеріальний тиск та його вимірювання
  7. Багатовимірна структура
  8. Багатовимірні випадкові величини. Система двох випадкових величин
  9. Багатовимірність людського буття: співвідношення біологічного і соціального в людині
  10. Будова та принцип роботи теодолітів. Вимірювання кутів
  11. Буття не зводиться до наявного, спостережуваного, чуттєвих форм буття.
  12. Буття. Матерія. Формування філософського поняття матерії




Переглядів: 529

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 15: Суспільство і природа. | Тема 17: Свідомість.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.