Ділення з остачею є підготовкою до письмового ділення. Вводиться в кінці третього класу, перед ознайомленням з письмовим множенням і діленням. Вводиться через дві відповідні сюжетні задачі.
Спочатку розглядається така задача: На підносі було 15 тістечок. Їх розклали на два блюда по 15 на кожне. Скільки тістечок залишилося на підносі?
Наступна задача дає поняття про дію ділення з остачею.
20 кольорових олівців дівчинка розклала в підставки, по 6 олівців у кожну. (Демонструємо відповідні дії з олівцями). Але 20 не поділилося без остачі на 6. Залишилося ще 2 олівці.
Маємо такий запис ділення з остачею: 20 : 6 = 3 (ост. 2).
20 – ділене, 6 – дільник, 3 – частка, 2 – остача.
Остача завжди менша за дільник. Отже при діленні на 6 можуть бути в остачі такі числа: 1, 2, 3, 4, 5.
Приклад на ділення з остачею може бути записаний через дію множення, але , крім того, потрібно ще використати і дію додавання: 6 · 3 + 2 = 20. Такий запис опрацьовується на початку 4-го класу при виконанні вправи 86 (с. 13).