Схема спостереження і аналізу проведення екскурсії
1. З'ясувати тему і ціль екскурсії, чому керівник обрав саме цей об'єкт екскурсії.
2. З'ясувати:
а) як класний керівник готував учнів до проведення екскурсії (організаційно і методично). Ознайомитися з планом цієї екскурсії і записати його;
б) як вчитель ознайомив учнів з маршрутом екскурсії і які саме вказівки давав їм про те, як слід поводитися на екскурсії, за чим саме потрібно спостерігати в процесі екскурсії і на що слід звернути увагу під час огляду об'єкту, що записати і як записати (описати, змалювати, зробити схему); які матеріали узяти під час огляду і як це зробити.
3. Записати хід екскурсії:
а) маршрут;
б) що спостерігали учні і які пояснення їм давав екскурсовод (їх педагогічна характеристика);
в) що найбільше зацікавило учнів в екскурсії педагогічна оцінка їх інтересів.
4. Заключна бесіда екскурсовода з учнями після огляду всіх об'єктів (її зміст і педагогічна характеристика).
5. Обробка результатів екскурсії і їх обговорення в класі:
а) оформлення записів і експонатів;
б) бесіда з учнями за наслідками проведеної екскурсії.
6. Загальна характеристика проведеної екскурсії;
а) ступінь організованості проведеної екскурсії;
б) пізнавально-виховна цінність проведеної екскурсії (з точки зору виховних задач);
в) що сподобалося і що не сподобалося Вам в підготовці і проведенні екскурсії і чому;
г) як, на вашу думку, можна було б краще організувати проведення екскурсії.