Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальні критерії оцінки роботи діяльності юридичних служб

Одним з основних завдань управлінь юстиції різних рівнів як територіальних органів Міністерства юстиції України є здійснення методичного керівництва правовою роботою в місцевих органах виконавчої влади, на державних підприємствах, установах, організаціях.

Крім надання методичної допомоги, управління юстиції контролюють і перевіряють стан правової роботи. Перевірка здійснюється за наступними критеріями:

1. Склад юридичної служби та організаційно-правові форми її діяльності, підпорядкованість юридичної служби.

2. Умови роботи юридичної служби (наявність кабінету, технічного обладнання, телефону), забезпечення нормативно-правовою базою (наявність офіційних видань кодексів, законів, нормативно-правових актів, оформлення передплати на офіційні видання та спеціалізовані періодичні видання).

3. Планування роботи юридичної служби, здійснення контролю за виконанням запланованих заходів.

4. Освітньо-кваліфікаційний рівень і організація підвищення кваліфікації працівників юридичної служби, чи здійснюється обмін досвідом з працівниками інших служб.

5. Здійснення юридичною службою перевірки відповідності законодавству проектів наказів, інших актів, що подаються на підпис керівнику підприємства, установи, організації, вжиття заходів щодо забезпечення законності наказів, розпоряджень, положень та інших документів правового характеру, дотримання встановленого порядку їх візування.

6. Організація перегляду нормативно-правових актів на відповідність Конституції України, іншим законодавчим актам.

7. Забезпечення юридичною службою обліку і зберігання текстів законодавчих й інших нормативних актів та підтримання їх в контрольному стані, наявність нормативно-правової бази та стан систематизованого обліку законодавства (офіційні видання, кодекси, картотека, комп'ютерно-правова бібліотека тощо).

8. Організація роботи щодо підготовки, укладення та контролю за виконанням господарських договорів, надання правової оцінки їх проектам юридичною службою (наявність наказу або інструкції про ведення договірної роботи, розподіл договірної роботи між структурними підрозділами, ведення журналів обліку договорів).

9. Організація та порядок ведення претензійно-позовної роботи на підприємстві, в установі, організації (наявність положення або іншого локального нормативного акта, який регулює претензійно-позовну роботу, ведення журналів обліку, види претензій та позовів, їх обґрунтованість і результати розгляду).

10. Проведення юридичною службою аналізу наслідків розгляду претензій, позовів і судових справ, практики укладення та виконання договорів (контрактів).

11. Чи вносились працівниками юридичної служби підприємства, установи, організації пропозиції щодо поліпшення договірної та претензійно-позовної роботи і удосконалення правового забезпечення господарської діяльності (якщо так, то які заходи вжито в цьому напрямку).

12. Участь юридичної служби у підготовці заходів щодо зміцнення трудової дисципліни, забезпечення охорони праці на виробництві; форми надання правової допомоги працівникам підприємства, установи, організації, які потребують соціального захисту.

13. Стан дотримання вимог законодавства про працю (чи мали місце порушення, які заходи вжито для усунення порушень).

14. Протести прокурора на видані на підприємстві, в установі, організації документи правового характеру, окремі ухвали суду (якщо так, то які заходи щодо ліквідації та профілактики правопорушень у зв'язку з цим проводяться).

15. Які заходи вжиті юридичною службою щодо підвищення рівня правових знань працівників підприємства, установи, організації.

16. Які заходи проводяться для покращення правової роботи у відповідному органі виконавчої влади, на державному підприємстві, в установі, організації.

18. Стан дебіторської і кредиторської заборгованості підприємства, установи, організації та заходи, що вживаються юридичною службою щодо її погашення.

19. Підготовка юридичною службою публікацій, виступів у засобах масової інформації з правової тематики.

 

Питання для самоконтролю

1. Кваліфікаційні вимоги до керівника юридичної служби.

2. Етапи проведення конкурсу на заміщення вакантної посади.

3. Документи, що подаються для участі в конкурсі.

4. Мета стажування працівників.

5. Особливості стажування працівників юридичних служб.

6. Назвати розділи посадової інструкції юрисконсульта

7. Критерії, за якими визначається ефективність роботи юридичної служби.

 

ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ ЮРИДИЧНОЇ СЛУЖБИ

В результаті вивчення теми студент повинен знати:

· порядок складання та зміст планів роботи24

· належне виконання і контроль за виконанням планів роботи26

· ведення діловодства юридичною службою26

 

Література: 13, 19, 33, 34, 35, 36, 43

 

Порядок складання та зміст планів роботи

Чіткості та раціональності в роботі юридичної служби можна досягти тільки в разі правильного її планування. Порядок розроб­ки планів діяльності юридичних служб визначається методичними рекомендаціями щодо організації роботи юридичної служби на підприємствах, які розроблює і затверджує Міністерство юстиції України.

Правова робота має плануватися в усіх галузях суспільного виробництва та в усіх суб'єктах господарювання незалежно від вибраної ним організаційно-правової форми правового обслуговування.

Планування - це процес визначення цілей, яких передбачає досягти підприємство за певний період, а також способів досяг­нення цих цілей. Планування об'єднує структурні підрозділи під­приємства спільною метою, сприяє односпрямованості і скоординованості процесів, що уможливлює найефективніше ви­користання наявних ресурсів і своєчасне розв'язання різноманіт­них завдань управління.

Юридична служба, як і будь-який інший структурний підроз­діл, здійснює планування своєї роботи. Вона самостійно визначає, які плани складати — перспективні чи поточні.

Перспективний план роботи юридичної служби підприємст­ва може мати такі основні розділи:

- забезпечення законності документів правового характеру;

- зміцнення планової та договірної дисципліни;

- забезпечення дотримання законодавства про працю та зміц­нення трудової дисципліни;

- участь юридичної служби в дотриманні законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Перелік розділів перспективного плану роботи юридичної слу­жби може доповнюватись. При плануванні роботи юридичної служби слід ураховувати кількість юристів на підприємстві, їх досвід і кваліфікацію.

Розробляючи плани роботи юридичної служби, слід дотриму­ватись безперервності планування, взаємозв'язку перспективного й поточного планування, обрання основного напрямку в роботі, оперативності, реальності заходів, здійснення контролю за вико­нанням запланованих заходів, перевірки їх ефективності. Нале­жне виконання юридичною службою планів роботи забезпечу­ється складанням особистих планів роботи кожного юрисконсуль­та підприємства (якщо в юридичній службі підприємства працює кілька юристів).

У процесі планування завдання, що стоять перед юридичною службою, конкретизуються при складанні та виконанні окремих заходів із зазначенням строків виконання запланованих право­вих робіт і відповідальних за виконання осіб - працівників юри­дичної служби та інших структурних підрозділів суб'єкта госпо­дарювання.

Поточна правова робота - це візування проектів наказів, розпоряджень, рішень, постанов, розгляд заявлених претензій і позовів, участь і виступ у засіданнях суду загальної юрисдикції або господарського суду, прийом громадян та надання їм, а також спеціалістам суб'єкта господарювання, юридичних консультацій. До речі, така робота не планується і виконується в міру виник­нення в цьому необхідності.

Слід звернути увагу й на те, що єдиної системи і методики планування правової роботи для всіх суб'єктів господарювання досі немає.

Крім того, у більшості випадків спеціалісти юридичних служб ще практикують особисте (творче) планування. При цьому пла­нуються такі заходи, які юрисконсульт намагається творчо вико­нати: підготувати лекцію або конспект бесід на правову темати­ку, написати конкретну статтю в газету, журнал, виступити по радіо чи телебаченню, займатися самоосвітою тощо.

Усі плани роботи юридичної служби обов'язково погоджу­ються з керівником підприємства, господарства, установи або ор­гану управління.

Як показує практика юридичних служб низки суб'єктів гос­подарювання, правову роботу слід планувати за такими основни­ми напрямками:

- проведення правової роботи, пов'язаної з правовим обслу­говуванням апарату управління;

- здійснення методичного керівництва юридичною службою на місцях і організація правового обслуговування;

- здійснення перевірки дотримання законодавства в безпо­середньо підвідомчих організаціях;

- здійснення заходів щодо організації підвищення кваліфі­кації юристів та навчання кадрів інших структурних під­розділів;

- проведення заходів із пропаганди та інформації законо­давства;

- вивчення й узагальнення практики застосування законо­давства;

- узагальнення та аналіз наслідків розгляду спорів;

- узагальнення практики та надання методичної допомоги щодо видання локальних актів по підприємству.

На підставі узагальнень і аналізів готуються відповідні рекомен­даційні листи зі складання кожного розділу плану з урахуванням особливостей виконання окремих видів запланованих заходів.

В узагальненні й плануванні юридичної роботи не можна до­пускати шаблону. Плани правової роботи мають відображати особливості розв'язання основних господарських, фінансових та інших проблем суб'єкта господарювання й визначати комплекс першочергових правових питань, вирішення яких необхідне для забезпечення законності в конкретному суб'єкті господарювання, поліпшення правовими засобами його економічної ефективності. Необхідність включення тих чи інших заходів у план роботи юридичної служби залежить від наслідків узагальнення судової практики розгляду конкретних справ місцевими судами та гос­подарськими судами, виявлення документальною перевіркою не­доліків у фінансово-господарській діяльності, організації договір­ної роботи, аналізу інших сфер правової роботи за певний період. Така необхідність нерідко виникає внаслідок введення в дію або внесення змін та доповнень у законодавчі та інші нормативні акти, які регламентують порядок укладання господарських та інших договорів, порядок приймання товарів за кількістю та якістю, порядок вирішення претензій і позовних справ, створення нових організаційно-правових форм тощо, а також інші заходи, які стосуються питань правового регулювання фінансово-госпо­дарської та підприємницької діяльності того чи іншого суб'єкта господарювання.

Нерідко в практиці юридичної служби виникає необхідність здійснення цілого комплексу заходів, спрямованих на вирішення одного із загальних питань та завдань юридичної служби і скла­дання окремого плану таких заходів. У такому випадку окремий план включається в загальний план роботи юридичної служби як його складова частина.

 

Належне виконання і контроль за виконанням планів роботи

Всі затверджені плани роботи юридичної служби підлягають обов’язковому виконанню.

Велике значення для правильної організації юридичної робо­ти має здійснення контролю за виконанням планів. Оператив­ний контроль за строками, якістю і ефективністю проведення працівниками юридичної служби заходів здійснює керівник юри­дичної служби або головний юрисконсульт. Як правило, вико­нання позапланових заходів окремі керівники юридичних служб оформляють доповідною запискою або інформацією на ім'я керів­ника суб'єкта господарювання, або їх заслуховують на засідан­нях колегії, на виробничих нарадах чи на семінарах. У більшості випадків затвердження плану роботи юридичної служби на на­ступний квартал або рік проводиться шляхом підбиття підсум­ків роботи за минулий запланований період. Таке підбиття під­сумків дозволяє виявити і врахувати упущення та недоліки в роботі кожного працівника юридичної служби.


Читайте також:

  1. I. Аналіз контрольної роботи.
  2. I. Загальні збори АТ
  3. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  4. I. Загальні положення
  5. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  6. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  7. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  8. II. Мотивація навчальної діяльності
  9. II. Мотивація навчальної діяльності
  10. II. Мотивація навчальної діяльності
  11. II. Мотивація навчальної діяльності
  12. II. Мотивація навчальної діяльності




Переглядів: 3864

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Порядок складання і затвердження посадових інструкцій працівників юридичної служби | Ведення діловодства юридичною службою

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.148 сек.