У цей період виникли нові типи національних навчально-виховних закладів. З кінця XVI ст. в Україні виникають початкові і підвищені школи, організаторами яких були братства. Густа мережа братських шкіл, які були яскраво вираженими гуманітарними закладами, вкривали значну територію України. Багато дітей відвідували різні типи навчально-виховних закладів – козацькі січові, сотенні і полкові, дяківські, братські, церковні, монастирські школи, колегіуми, а також школи народних мистецтв і ремесел. Історичну роль у розвитку національної освіти і культури відіграли Острозька (1576 р.) і Києво-Могилянська академії (1615, 1632 р.), які готували кадри з багатьох галузей науки, культури, мистецтва, релігійного і державницького життя.
Найголовніші ознаки тогочасного вузу:
– висока якість і рівень освіти;
– викладання крім «семи вільних мистецтв» вищих студій: філософії і богослов’я.
Серед перших національних закладів вищого типу стали Острозька школа-академія та Києво-Могилянська академія.